O ensino da promoção da saúde na graduação de fonoaudiologia na cidade de São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Casanova, Isis Alexandrina [UNIFESP]
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Moraes, Ana Alcídia de Araújo, Ruiz-Moreno, Lidia [UNIFESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-73072010000300013
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6028
Resumo: The National Curriculum Guidelines (NCG) for the courses on health recommend the teaching of health promotion in order to adapt curricula to the National Health System (NHS). The aim of this study was to characterize the teaching of health promotion in courses on speech-language therapy in the city of São Paulo, identifying its curricular insertion, educational strategies and changes offered by the NCG. Data collection consisted of documental review of teaching plans and interviews with coordinators of speech-language therapy courses. Data obtained from the teaching plans were systematized considering the name, curricular integration, teaching time, goals, content and teaching strategies. The nuclei that guided the thematic analysis of the interviews were conceptions and curriculum changes. Health promotion is taught in subjects with traditional practices and during internship, in different performance settings. In the coordinators' point of view, health promotion teaching is relevant for the insertion of a speech therapist in the NHS, although it is necessary to increase the number of experienced teachers in the public health area.
id UFSP_ced0b9a5625f3c7963785a29dae1d705
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/6028
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling O ensino da promoção da saúde na graduação de fonoaudiologia na cidade de São PauloThe teaching of health promotion in speech-language therapy graduate courses in the city of São Paulospeech-language therapyhealth promotionhigher educationteachingfonoaudiologiapromoção da saúdeeducação superiorensinoThe National Curriculum Guidelines (NCG) for the courses on health recommend the teaching of health promotion in order to adapt curricula to the National Health System (NHS). The aim of this study was to characterize the teaching of health promotion in courses on speech-language therapy in the city of São Paulo, identifying its curricular insertion, educational strategies and changes offered by the NCG. Data collection consisted of documental review of teaching plans and interviews with coordinators of speech-language therapy courses. Data obtained from the teaching plans were systematized considering the name, curricular integration, teaching time, goals, content and teaching strategies. The nuclei that guided the thematic analysis of the interviews were conceptions and curriculum changes. Health promotion is taught in subjects with traditional practices and during internship, in different performance settings. In the coordinators' point of view, health promotion teaching is relevant for the insertion of a speech therapist in the NHS, although it is necessary to increase the number of experienced teachers in the public health area.As Diretrizes Curriculares Nacionais (DCN) para os cursos da saúde recomendam o ensino da promoção da saúde no sentido de adequar os currículos ao Sistema Único de Saúde (SUS). O objetivo deste estudo foi caracterizar o ensino da promoção da saúde em cursos de fonoaudiologia da cidade de São Paulo, identificando sua inserção curricular, estratégias educativas e mudanças propiciadas pelas DCN. A coleta de dados compreendeu análise documental dos planos de ensino e entrevistas com coordenadoras de cursos de fonoaudiologia. Os dados obtidos a partir dos planos de ensino foram sistematizados, considerando: denominação, inserção curricular, carga horária, objetivos, conteúdos e estratégias didáticas. Os núcleos que orientaram a análise temática das entrevistas foram concepções e mudanças curriculares. A promoção da saúde é abordada nas disciplinas em que predominam práticas tradicionais e, durante o estágio, em diferentes cenários de atuação. Na visão das coordenadoras, o ensino da promoção da saúde é relevante para a atuação do fonoaudiólogo no SUS, embora seja necessário incrementar o número de professores com experiência na área de saúde pública.Universidade Federal do AmazonasUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Centro de Desenvolvimento do Ensino Superior em SaúdeUNIFESP, Centro de Desenvolvimento do Ensino Superior em SaúdeSciELOUNICAMP - Faculdade de EducaçãoUniversidade Federal do AmazonasUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Casanova, Isis Alexandrina [UNIFESP]Moraes, Ana Alcídia de AraújoRuiz-Moreno, Lidia [UNIFESP]2015-06-14T13:41:58Z2015-06-14T13:41:58Z2010-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion219-234application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0103-73072010000300013Pro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 21, n. 3, p. 219-234, 2010.10.1590/S0103-73072010000300013S0103-73072010000300013.pdf0103-7307S0103-73072010000300013http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6028porPro-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-06T02:57:25Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/6028Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-06T02:57:25Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O ensino da promoção da saúde na graduação de fonoaudiologia na cidade de São Paulo
The teaching of health promotion in speech-language therapy graduate courses in the city of São Paulo
title O ensino da promoção da saúde na graduação de fonoaudiologia na cidade de São Paulo
spellingShingle O ensino da promoção da saúde na graduação de fonoaudiologia na cidade de São Paulo
Casanova, Isis Alexandrina [UNIFESP]
speech-language therapy
health promotion
higher education
teaching
fonoaudiologia
promoção da saúde
educação superior
ensino
title_short O ensino da promoção da saúde na graduação de fonoaudiologia na cidade de São Paulo
title_full O ensino da promoção da saúde na graduação de fonoaudiologia na cidade de São Paulo
title_fullStr O ensino da promoção da saúde na graduação de fonoaudiologia na cidade de São Paulo
title_full_unstemmed O ensino da promoção da saúde na graduação de fonoaudiologia na cidade de São Paulo
title_sort O ensino da promoção da saúde na graduação de fonoaudiologia na cidade de São Paulo
author Casanova, Isis Alexandrina [UNIFESP]
author_facet Casanova, Isis Alexandrina [UNIFESP]
Moraes, Ana Alcídia de Araújo
Ruiz-Moreno, Lidia [UNIFESP]
author_role author
author2 Moraes, Ana Alcídia de Araújo
Ruiz-Moreno, Lidia [UNIFESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal do Amazonas
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Casanova, Isis Alexandrina [UNIFESP]
Moraes, Ana Alcídia de Araújo
Ruiz-Moreno, Lidia [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv speech-language therapy
health promotion
higher education
teaching
fonoaudiologia
promoção da saúde
educação superior
ensino
topic speech-language therapy
health promotion
higher education
teaching
fonoaudiologia
promoção da saúde
educação superior
ensino
description The National Curriculum Guidelines (NCG) for the courses on health recommend the teaching of health promotion in order to adapt curricula to the National Health System (NHS). The aim of this study was to characterize the teaching of health promotion in courses on speech-language therapy in the city of São Paulo, identifying its curricular insertion, educational strategies and changes offered by the NCG. Data collection consisted of documental review of teaching plans and interviews with coordinators of speech-language therapy courses. Data obtained from the teaching plans were systematized considering the name, curricular integration, teaching time, goals, content and teaching strategies. The nuclei that guided the thematic analysis of the interviews were conceptions and curriculum changes. Health promotion is taught in subjects with traditional practices and during internship, in different performance settings. In the coordinators' point of view, health promotion teaching is relevant for the insertion of a speech therapist in the NHS, although it is necessary to increase the number of experienced teachers in the public health area.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-12-01
2015-06-14T13:41:58Z
2015-06-14T13:41:58Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0103-73072010000300013
Pro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 21, n. 3, p. 219-234, 2010.
10.1590/S0103-73072010000300013
S0103-73072010000300013.pdf
0103-7307
S0103-73072010000300013
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6028
url http://dx.doi.org/10.1590/S0103-73072010000300013
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6028
identifier_str_mv Pro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 21, n. 3, p. 219-234, 2010.
10.1590/S0103-73072010000300013
S0103-73072010000300013.pdf
0103-7307
S0103-73072010000300013
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Pro-Posições
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 219-234
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNICAMP - Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv UNICAMP - Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268267576950784