Desenvolvimento da identidade em adolescentes estudantes do ensino médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Schoen-Ferreira, Teresa Helena [UNIFESP]
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Aznar-Farias, Maria [UNIFESP], Silvares, Edwiges Ferreira de Mattos [UNIFESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722009000300002
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4840
Resumo: Identity is composed by values, beliefs and goals to which an individual is committed. There are four states of identity determined according to the exploration of alternatives and the intensity of commitment: diffusion, foreclosure, moratorium and achievement. This work evaluated the identity states of 753 Brazilian adolescents from 15 to 18 years old who study in public schools in the city of São Paulo. They responded to the Extended Objective Measure of Ego Identity Status (EOMEIS 2) a kind of Likert scale that measures states of identity. Most adolescents were in moratorium state. A positive association was identified between the female gender and both the states of moratorium and achievement, as well as, between the first year of high school and foreclosure.
id UFSP_d49d4f0a663fbc5c835e4cd392edf28e
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/4840
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling Desenvolvimento da identidade em adolescentes estudantes do ensino médioIdentity development in brazilian adolescentsEgo identityAdolescenceEOMEIS 2Identidade do egoAdolescênciaEOMEIS 2Identity is composed by values, beliefs and goals to which an individual is committed. There are four states of identity determined according to the exploration of alternatives and the intensity of commitment: diffusion, foreclosure, moratorium and achievement. This work evaluated the identity states of 753 Brazilian adolescents from 15 to 18 years old who study in public schools in the city of São Paulo. They responded to the Extended Objective Measure of Ego Identity Status (EOMEIS 2) a kind of Likert scale that measures states of identity. Most adolescents were in moratorium state. A positive association was identified between the female gender and both the states of moratorium and achievement, as well as, between the first year of high school and foreclosure.Identidade é composta pelos valores, crenças e metas com que um indivíduo está comprometido. Existem quatro estados de identidade: difusão, pré-fechamento, moratória e identidade estabelecida, identificados de acordo com a presença de exploração das alternativas e com a intensidade dos compromissos. Este trabalho verificou os estados de identidade em que se encontravam 753 adolescentes de 15 a 18 anos, estudantes do Ensino Médio de escolas públicas de São Paulo que responderam ao EOMEIS 2, uma escala tipo Likert que avalia os estados de identidade. A maioria dos adolescentes encontrava-se em moratória. Verificou-se uma associação positiva entre o sexo feminino e os estados de moratória e identidade estabelecida; entre a primeira série do Ensino Médio e o estado de pré-fechamento.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Universidade de São PauloUNIFESPSciELOCurso de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do SulUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Universidade de São Paulo (USP)Schoen-Ferreira, Teresa Helena [UNIFESP]Aznar-Farias, Maria [UNIFESP]Silvares, Edwiges Ferreira de Mattos [UNIFESP]2015-06-14T13:39:02Z2015-06-14T13:39:02Z2009-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion326-333application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722009000300002SCHOEN-FERREIRA, Teresa Helena; AZNAR-FARIAS, Maria; SILVARES, Edwiges Ferreira de Mattos. Desenvolvimento da identidade em adolescentes estudantes do ensino médio. Psicol. Reflex. Crit., Porto Alegre , v. 22, n. 3, p. 326-333, 200910.1590/S0102-79722009000300002S0102-79722009000300002.pdf0102-7972S0102-79722009000300002http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4840WOS:000274726600002porPsicologia: Reflexão e Críticainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-28T16:36:23Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/4840Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-07-28T16:36:23Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Desenvolvimento da identidade em adolescentes estudantes do ensino médio
Identity development in brazilian adolescents
title Desenvolvimento da identidade em adolescentes estudantes do ensino médio
spellingShingle Desenvolvimento da identidade em adolescentes estudantes do ensino médio
Schoen-Ferreira, Teresa Helena [UNIFESP]
Ego identity
Adolescence
EOMEIS 2
Identidade do ego
Adolescência
EOMEIS 2
title_short Desenvolvimento da identidade em adolescentes estudantes do ensino médio
title_full Desenvolvimento da identidade em adolescentes estudantes do ensino médio
title_fullStr Desenvolvimento da identidade em adolescentes estudantes do ensino médio
title_full_unstemmed Desenvolvimento da identidade em adolescentes estudantes do ensino médio
title_sort Desenvolvimento da identidade em adolescentes estudantes do ensino médio
author Schoen-Ferreira, Teresa Helena [UNIFESP]
author_facet Schoen-Ferreira, Teresa Helena [UNIFESP]
Aznar-Farias, Maria [UNIFESP]
Silvares, Edwiges Ferreira de Mattos [UNIFESP]
author_role author
author2 Aznar-Farias, Maria [UNIFESP]
Silvares, Edwiges Ferreira de Mattos [UNIFESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Universidade de São Paulo (USP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Schoen-Ferreira, Teresa Helena [UNIFESP]
Aznar-Farias, Maria [UNIFESP]
Silvares, Edwiges Ferreira de Mattos [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Ego identity
Adolescence
EOMEIS 2
Identidade do ego
Adolescência
EOMEIS 2
topic Ego identity
Adolescence
EOMEIS 2
Identidade do ego
Adolescência
EOMEIS 2
description Identity is composed by values, beliefs and goals to which an individual is committed. There are four states of identity determined according to the exploration of alternatives and the intensity of commitment: diffusion, foreclosure, moratorium and achievement. This work evaluated the identity states of 753 Brazilian adolescents from 15 to 18 years old who study in public schools in the city of São Paulo. They responded to the Extended Objective Measure of Ego Identity Status (EOMEIS 2) a kind of Likert scale that measures states of identity. Most adolescents were in moratorium state. A positive association was identified between the female gender and both the states of moratorium and achievement, as well as, between the first year of high school and foreclosure.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-01-01
2015-06-14T13:39:02Z
2015-06-14T13:39:02Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722009000300002
SCHOEN-FERREIRA, Teresa Helena; AZNAR-FARIAS, Maria; SILVARES, Edwiges Ferreira de Mattos. Desenvolvimento da identidade em adolescentes estudantes do ensino médio. Psicol. Reflex. Crit., Porto Alegre , v. 22, n. 3, p. 326-333, 2009
10.1590/S0102-79722009000300002
S0102-79722009000300002.pdf
0102-7972
S0102-79722009000300002
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4840
WOS:000274726600002
url http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722009000300002
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4840
identifier_str_mv SCHOEN-FERREIRA, Teresa Helena; AZNAR-FARIAS, Maria; SILVARES, Edwiges Ferreira de Mattos. Desenvolvimento da identidade em adolescentes estudantes do ensino médio. Psicol. Reflex. Crit., Porto Alegre , v. 22, n. 3, p. 326-333, 2009
10.1590/S0102-79722009000300002
S0102-79722009000300002.pdf
0102-7972
S0102-79722009000300002
WOS:000274726600002
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Psicologia: Reflexão e Crítica
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 326-333
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Curso de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Curso de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268357414748160