Geração Blow-up de fotógrafos no Brasil dos anos 60/70

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Diego Cesar Da [UNIFESP]
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=10401488
https://hdl.handle.net/11600/64707
Resumo: This is a study of the Blow-up movie (1966), by Michelangelo Antonioni, that questions the photography objectiveness analyzing the echo of the movie in Brazil from the photography image perspective. Our proposal is to think about photographers who took the movie as a reference to produce images linked to the artistic universe and photojournalism during the Brazilian Civil-Military Dictatorship. Starting from the idea that this artwork contributed to the reflection on the photographic image as statement of the real, we studied images produced by the photographers Armando Prado and Boris Kossoy, in order to observe photographies that moves from critical images in a subtle way to images that denounce the country’s political situation. Afterwards, from the collection of the photographers Armando Prado and Miguel Aun’s testimonies, we verify the repercussion of Blow-up in their trajectories, in an attempt to identify influences on the imaginary of artist-photographers in the construction of a critical and revolutionary visual culture as thought by Walter Benjamin (1994) in his essay the author as producer.
id UFSP_d6c1a54b7a768e15c3bfa9375633b57e
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/64707
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling Geração Blow-up de fotógrafos no Brasil dos anos 60/70Blow-UpPhotojournalismPhotographic ImageBlow-UpFotojornalismoImagem FotográficaThis is a study of the Blow-up movie (1966), by Michelangelo Antonioni, that questions the photography objectiveness analyzing the echo of the movie in Brazil from the photography image perspective. Our proposal is to think about photographers who took the movie as a reference to produce images linked to the artistic universe and photojournalism during the Brazilian Civil-Military Dictatorship. Starting from the idea that this artwork contributed to the reflection on the photographic image as statement of the real, we studied images produced by the photographers Armando Prado and Boris Kossoy, in order to observe photographies that moves from critical images in a subtle way to images that denounce the country’s political situation. Afterwards, from the collection of the photographers Armando Prado and Miguel Aun’s testimonies, we verify the repercussion of Blow-up in their trajectories, in an attempt to identify influences on the imaginary of artist-photographers in the construction of a critical and revolutionary visual culture as thought by Walter Benjamin (1994) in his essay the author as producer.Este é um estudo do filme Blow-up (1966), de Michelangelo Antonioni, que coloca em xeque a objetividade da fotografia por meio da investigação da ressonância do filme no Brasil de uma perspectiva da imagem fotográfica. Nossa proposta é pensar sobre fotógrafos que tomaram o filme como referência para produzir imagens ligadas ao universo artístico e no fotojornalismo no período da Ditadura Civil-Militar Brasileira. Partindo da ideia de que essa obra contribui para uma reflexão sobre a imagem fotográfica como atestado do real, estudamos imagens produzidas pelos fotógrafos Armando Prado e Boris Kossoy no intuito de observar fotografias que trafegam entre imagens críticas por um caminho sutil e imagens de denúncia a respeito da situação política do país. Posteriormente, a partir da coleta de depoimentos dos fotógrafos Armando Prado e Miguel Aun, verificamos a repercussão de Blow-up em suas trajetórias, na tentativa de identificar influências sobre o imaginário dos artistas-fotógrafos na construção de uma cultura visual crítica e revolucionária como a pensada por Walter Benjamin (1994) em seu ensaio O autor como produtor.Dados abertos - Sucupira - Teses e dissertações (2020)Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Araujo, Virginia Gil [UNIFESP]Universidade Federal de São PauloSilva, Diego Cesar Da [UNIFESP]2022-07-21T18:58:33Z2022-07-21T18:58:33Z2020-07-30info:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=10401488DIEGO CESAR DA SILVA.pdfhttps://hdl.handle.net/11600/64707porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-27T03:02:47Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/64707Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-07-27T03:02:47Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Geração Blow-up de fotógrafos no Brasil dos anos 60/70
title Geração Blow-up de fotógrafos no Brasil dos anos 60/70
spellingShingle Geração Blow-up de fotógrafos no Brasil dos anos 60/70
Silva, Diego Cesar Da [UNIFESP]
Blow-Up
Photojournalism
Photographic Image
Blow-Up
Fotojornalismo
Imagem Fotográfica
title_short Geração Blow-up de fotógrafos no Brasil dos anos 60/70
title_full Geração Blow-up de fotógrafos no Brasil dos anos 60/70
title_fullStr Geração Blow-up de fotógrafos no Brasil dos anos 60/70
title_full_unstemmed Geração Blow-up de fotógrafos no Brasil dos anos 60/70
title_sort Geração Blow-up de fotógrafos no Brasil dos anos 60/70
author Silva, Diego Cesar Da [UNIFESP]
author_facet Silva, Diego Cesar Da [UNIFESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Araujo, Virginia Gil [UNIFESP]
Universidade Federal de São Paulo
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Diego Cesar Da [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Blow-Up
Photojournalism
Photographic Image
Blow-Up
Fotojornalismo
Imagem Fotográfica
topic Blow-Up
Photojournalism
Photographic Image
Blow-Up
Fotojornalismo
Imagem Fotográfica
description This is a study of the Blow-up movie (1966), by Michelangelo Antonioni, that questions the photography objectiveness analyzing the echo of the movie in Brazil from the photography image perspective. Our proposal is to think about photographers who took the movie as a reference to produce images linked to the artistic universe and photojournalism during the Brazilian Civil-Military Dictatorship. Starting from the idea that this artwork contributed to the reflection on the photographic image as statement of the real, we studied images produced by the photographers Armando Prado and Boris Kossoy, in order to observe photographies that moves from critical images in a subtle way to images that denounce the country’s political situation. Afterwards, from the collection of the photographers Armando Prado and Miguel Aun’s testimonies, we verify the repercussion of Blow-up in their trajectories, in an attempt to identify influences on the imaginary of artist-photographers in the construction of a critical and revolutionary visual culture as thought by Walter Benjamin (1994) in his essay the author as producer.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-30
2022-07-21T18:58:33Z
2022-07-21T18:58:33Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=10401488
DIEGO CESAR DA SILVA.pdf
https://hdl.handle.net/11600/64707
url https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=10401488
https://hdl.handle.net/11600/64707
identifier_str_mv DIEGO CESAR DA SILVA.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268440306778112