Ética do cuidado: a brinquedoteca como espaço de atenção a crianças em situação de vulnerabilidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jurdi, Andrea Perosa Saigh [UNIFESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Amiralian, Maria Lucia Toledo Moraes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-32832013005000009
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7787
Resumo: The aim of this paper was to report on a research project that originated at the meeting point between the health and social fields with the theory of maturation as the starting point. The field for this research was a community toy library and the individuals involved in the study were children, adolescents and the toy librarians. The daily work and the intervention work followed the precepts of action research, designed and carried out in association with action on or resolution of a collective problem. In constructing a care program for children focused on social factors, thereby establishing connections with other fields of knowledge, it can be understood that new forms of subjectivation and existence have been established, thus breaking the silences and silencing that pervade practices geared to children. The work that we did produced new possibilities for thinking about the human being and the social exclusion processes.
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spelling Ética do cuidado: a brinquedoteca como espaço de atenção a crianças em situação de vulnerabilidadeEthics of care: the toy library as a space for attention to vulnerable childrenLa ética del cuidado: la ludoteca como un espacio de atención para los niños en situación de vulnerabilidadPlay and PlaythingsEthicsVulnerabilitySocial networksJogos e brinquedos.ÉticaVulnerabilidadeRedes sociaisThe aim of this paper was to report on a research project that originated at the meeting point between the health and social fields with the theory of maturation as the starting point. The field for this research was a community toy library and the individuals involved in the study were children, adolescents and the toy librarians. The daily work and the intervention work followed the precepts of action research, designed and carried out in association with action on or resolution of a collective problem. In constructing a care program for children focused on social factors, thereby establishing connections with other fields of knowledge, it can be understood that new forms of subjectivation and existence have been established, thus breaking the silences and silencing that pervade practices geared to children. The work that we did produced new possibilities for thinking about the human being and the social exclusion processes.El objetivo de este artículo es presentar el recorrido de la investigación que tuvo origen en el encuentro entre las áreas de la salud y las sociales a partir de la teoría de la maduración. El campo de la investigación fue la ludoteca comunitaria y las personas involucradas fueron los niños, los adolescentes y los profesionales de la ludoteca. El trabajo diario y de intervención observó los preceptos de la investigación-acción, diseñada y llevada a cabo en asociación con una acción o resolución de un problema colectivo. Al construir una propuesta de atención enfocada en lo social, estableciendo conexiones con otras áreas del conocimiento, se entiende que hacemos surgir nuevas formas de subjetividad y existencia, rompiendo con los silenciamientos y silencios que impregnan las prácticas dirigidas a la infancia. El trabajo ha producido nuevas posibilidades de pensar sobre el ser humano y los procesos de exclusión social.O objetivo deste artigo é relatar o percurso de pesquisa que teve sua origem no encontro entre os campos da saúde e do social a partir do referencial da teoria do amadurecimento. O campo para a pesquisa foi a brinquedoteca comunitária, e os indivíduos envolvidos na pesquisa foram crianças, adolescentes e os brinquedistas. O trabalho cotidiano e de intervenção seguiu os preceitos da pesquisa-ação, concebida e realizada em associação com uma ação ou resolução de um problema coletivo. Ao construirmos uma proposta de atenção a crianças voltada para o social, estabelecendo conexões com outros campos de conhecimento, entende-se que provocamos novas formas de subjetivação e existência, rompendo com os silenciamentos e silêncios que perpassam as práticas voltadas à infância. O trabalho realizado produziu novas possibilidades de pensar acerca do ser humano e dos processos de exclusão social.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Departamento de Saúde, Educação e Sociedade Curso de Terapia OcupacionalUniversidade de São Paulo Instituto de Psicologia Curso de Pós-Graduação em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento HumanoUNIFESP, Depto. de Saúde, Educação e Sociedade Curso de Terapia OcupacionalSciELOUNESPUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Universidade de São Paulo (USP)Jurdi, Andrea Perosa Saigh [UNIFESP]Amiralian, Maria Lucia Toledo Moraes2015-06-14T13:45:27Z2015-06-14T13:45:27Z2013-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion275-286application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1414-32832013005000009Interface - Comunicação, Saúde, Educação. UNESP, v. 17, n. 45, p. 275-286, 2013.10.1590/S1414-32832013005000009S1414-32832013000200003.pdf1414-3283S1414-32832013000200003http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7787porInterface - Comunicação, Saúde, Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-05T06:34:07Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/7787Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-05T06:34:07Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
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