Os retratos de Maria Isabel e Maria Francisca de Bragança, de Nicolas-Antoine Taunay

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Elaine [UNIFESP]
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-47142011000200002
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6718
Resumo: Nicolas-Antoine Taunay, French landscape painter, produced also several portraits during his stay at the Rio de Janeiro Court. In this city, in 1816, he paints the queen Carlota Joaquina and all her daughters. In this group, two portraits have a very special way: the paintings still today catalogued as Maria Francisca and Maria Teresa, but probably being Maria Isabel and Maria Francisca de Assis - princesses that, in this year, left Brazil to marry the Spanish King Fernando VII, and his brother Carlos Maria Isidro de Bourbon. In this article, beyond to describe these portraits (and analyse the identities of the portrayed princesses), I analyse their functions in the Court society and the mains artists of this gender in Europe. I will discuss, as well, the hypothesis about the Taunay choices. In this sense, I will analyse the possible circulation of the typologies of portrait between Italy, Portugal, Spain and France, understanding these productions by Taunay and the functions occupied by these portraits in the political relations between Brazil and Europe.
id UFSP_d7ae77eab2843d9dd514f864ce4d41d4
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/6718
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling Os retratos de Maria Isabel e Maria Francisca de Bragança, de Nicolas-Antoine TaunayPortraitNicolas-Antoine TaunayMaria Isabel de BragançaMaria Francisca de AssisRetratoNicolas-Antoine TaunayMaria Isabel de BragançaMaria Francisca de AssisNicolas-Antoine Taunay, French landscape painter, produced also several portraits during his stay at the Rio de Janeiro Court. In this city, in 1816, he paints the queen Carlota Joaquina and all her daughters. In this group, two portraits have a very special way: the paintings still today catalogued as Maria Francisca and Maria Teresa, but probably being Maria Isabel and Maria Francisca de Assis - princesses that, in this year, left Brazil to marry the Spanish King Fernando VII, and his brother Carlos Maria Isidro de Bourbon. In this article, beyond to describe these portraits (and analyse the identities of the portrayed princesses), I analyse their functions in the Court society and the mains artists of this gender in Europe. I will discuss, as well, the hypothesis about the Taunay choices. In this sense, I will analyse the possible circulation of the typologies of portrait between Italy, Portugal, Spain and France, understanding these productions by Taunay and the functions occupied by these portraits in the political relations between Brazil and Europe.Nicolas-Antoine Taunay, pintor de paisagens francês, também realizou alguns retratos durante sua estadia na corte do Rio de Janeiro. Nessa cidade, em 1816, ele pinta a rainha Carlota Joaquina e todas as suas filhas. Nesse conjunto, dois retratos sobressaem-se de modo especial: os hoje ainda inventariados como de Maria Francisca e de Maria Teresa, mas que provavelmente são o de Maria Isabel e o de Maria Francisca de Assis - princesas que, nesse ano, deixavam o Brasil para casar-se, respectivamente, com Fernando VII, o rei espanhol, e com seu irmão Carlos Isidro de Bourbon. Neste artigo, além de descrevermos os retratos (e analisarmos a questão da identidade das princesas retratadas), abordamos suas funções na sociedade das cortes e os principais artistas do gênero na Europa. Discutimos, também, as hipóteses que permeiam as escolhas de Taunay para sua execução. Nesse sentido, tratamos da possível circulação de tipologias entre Itália, Portugal, Espanha e França, buscando entender a forma como Taunay os realizou e as funções que doravante tais retratos ocupariam nas relações entre o Brasil e a Europa.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)UNIFESPSciELOMuseu Paulista, Universidade de São PauloUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Dias, Elaine [UNIFESP]2015-06-14T13:43:22Z2015-06-14T13:43:22Z2011-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion11-43application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0101-47142011000200002Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material. Museu Paulista, Universidade de São Paulo, v. 19, n. 2, p. 11-43, 2011.10.1590/S0101-47142011000200002S0101-47142011000200002.pdf0101-4714S0101-47142011000200002http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6718porAnais do Museu Paulista: História e Cultura Materialinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-05T03:23:32Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/6718Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-05T03:23:32Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Os retratos de Maria Isabel e Maria Francisca de Bragança, de Nicolas-Antoine Taunay
title Os retratos de Maria Isabel e Maria Francisca de Bragança, de Nicolas-Antoine Taunay
spellingShingle Os retratos de Maria Isabel e Maria Francisca de Bragança, de Nicolas-Antoine Taunay
Dias, Elaine [UNIFESP]
Portrait
Nicolas-Antoine Taunay
Maria Isabel de Bragança
Maria Francisca de Assis
Retrato
Nicolas-Antoine Taunay
Maria Isabel de Bragança
Maria Francisca de Assis
title_short Os retratos de Maria Isabel e Maria Francisca de Bragança, de Nicolas-Antoine Taunay
title_full Os retratos de Maria Isabel e Maria Francisca de Bragança, de Nicolas-Antoine Taunay
title_fullStr Os retratos de Maria Isabel e Maria Francisca de Bragança, de Nicolas-Antoine Taunay
title_full_unstemmed Os retratos de Maria Isabel e Maria Francisca de Bragança, de Nicolas-Antoine Taunay
title_sort Os retratos de Maria Isabel e Maria Francisca de Bragança, de Nicolas-Antoine Taunay
author Dias, Elaine [UNIFESP]
author_facet Dias, Elaine [UNIFESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Elaine [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Portrait
Nicolas-Antoine Taunay
Maria Isabel de Bragança
Maria Francisca de Assis
Retrato
Nicolas-Antoine Taunay
Maria Isabel de Bragança
Maria Francisca de Assis
topic Portrait
Nicolas-Antoine Taunay
Maria Isabel de Bragança
Maria Francisca de Assis
Retrato
Nicolas-Antoine Taunay
Maria Isabel de Bragança
Maria Francisca de Assis
description Nicolas-Antoine Taunay, French landscape painter, produced also several portraits during his stay at the Rio de Janeiro Court. In this city, in 1816, he paints the queen Carlota Joaquina and all her daughters. In this group, two portraits have a very special way: the paintings still today catalogued as Maria Francisca and Maria Teresa, but probably being Maria Isabel and Maria Francisca de Assis - princesses that, in this year, left Brazil to marry the Spanish King Fernando VII, and his brother Carlos Maria Isidro de Bourbon. In this article, beyond to describe these portraits (and analyse the identities of the portrayed princesses), I analyse their functions in the Court society and the mains artists of this gender in Europe. I will discuss, as well, the hypothesis about the Taunay choices. In this sense, I will analyse the possible circulation of the typologies of portrait between Italy, Portugal, Spain and France, understanding these productions by Taunay and the functions occupied by these portraits in the political relations between Brazil and Europe.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-12-01
2015-06-14T13:43:22Z
2015-06-14T13:43:22Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0101-47142011000200002
Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material. Museu Paulista, Universidade de São Paulo, v. 19, n. 2, p. 11-43, 2011.
10.1590/S0101-47142011000200002
S0101-47142011000200002.pdf
0101-4714
S0101-47142011000200002
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6718
url http://dx.doi.org/10.1590/S0101-47142011000200002
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6718
identifier_str_mv Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material. Museu Paulista, Universidade de São Paulo, v. 19, n. 2, p. 11-43, 2011.
10.1590/S0101-47142011000200002
S0101-47142011000200002.pdf
0101-4714
S0101-47142011000200002
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 11-43
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Museu Paulista, Universidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Museu Paulista, Universidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268423691042816