Na periferia da quadra: educação física, cultura e sociabilidade na escola
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0103-73072014000200013 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8524 |
Resumo: | The aim of this study was to analyze the participation and appropriation of the physical education class for students who are in its margins, at the periphery of the sports' court. The study was carried out in a public school as an ethnography, relying on observations and semi-structured interviews. The results showed that participation and appropriation of the physical education class fell into three categories: (not) practicing, active and floating. The analysis of each category has contributed to elucidate the existence of different stereotypes, prejudice and thus inequality of opportunities in the physical education class. Nevertheless, although there was, on the part of the students, limited acquisition of knowledge on Physical Education, they could develop experiences of sociability with each other free from the formal constraints usually found in classrooms. |
id |
UFSP_eb34456f5ab30910feb3744796edfbf2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/8524 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
Na periferia da quadra: educação física, cultura e sociabilidade na escolaAt the court's periphery: physical education, culture and sociability in schoolPhysical EducationschoolculturesociabilityEducação FísicaescolaculturasociabilidadeThe aim of this study was to analyze the participation and appropriation of the physical education class for students who are in its margins, at the periphery of the sports' court. The study was carried out in a public school as an ethnography, relying on observations and semi-structured interviews. The results showed that participation and appropriation of the physical education class fell into three categories: (not) practicing, active and floating. The analysis of each category has contributed to elucidate the existence of different stereotypes, prejudice and thus inequality of opportunities in the physical education class. Nevertheless, although there was, on the part of the students, limited acquisition of knowledge on Physical Education, they could develop experiences of sociability with each other free from the formal constraints usually found in classrooms.O objetivo do estudo é analisar a participação e a apropriação da aula de Educação Física pelos alunos que ali se encontram à margem, na periferia da quadra. O estudo, desenvolvido numa escola pública, deu-se a partir do método etnográfico, tendo como instrumento de coleta de dados a observação e a entrevista semiestruturada. A partir dessa imersão, compreendeu-se a participação e a apropriação da aula de Educação Física pelos alunos em três categorias: pedacinho (im)praticante, pedacinho ativo e pedacinho flutuante. Embora diferentes, os três pedacinhos elucidaram a existência de estereótipos, preconceitos e desigualdades de oportunidades. Dessa forma, houve, por parte dos alunos, uma apropriação limitada dos conhecimentos da Educação Física. Entretanto, mesmo inseridos num horizonte limitador de ensino-aprendizagem da Educação Física, os alunos vivenciaram sua sociabilidade na perspectiva de um tempo e um espaço de livre convivência com o outro.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Universidade Estadual de CampinasUNIFESPSciELOUNICAMP - Faculdade de EducaçãoUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)Oliveira, Rogério Cruz de [UNIFESP]Daolio, Jocimar2015-06-14T13:47:14Z2015-06-14T13:47:14Z2014-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion237-254application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0103-73072014000200013Pro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 25, n. 2, p. 237-254, 2014.10.1590/S0103-73072014000200013S0103-73072014000200013.pdf0103-7307S0103-73072014000200013http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8524porPro-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-06T03:03:00Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/8524Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-06T03:03Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Na periferia da quadra: educação física, cultura e sociabilidade na escola At the court's periphery: physical education, culture and sociability in school |
title |
Na periferia da quadra: educação física, cultura e sociabilidade na escola |
spellingShingle |
Na periferia da quadra: educação física, cultura e sociabilidade na escola Oliveira, Rogério Cruz de [UNIFESP] Physical Education school culture sociability Educação Física escola cultura sociabilidade |
title_short |
Na periferia da quadra: educação física, cultura e sociabilidade na escola |
title_full |
Na periferia da quadra: educação física, cultura e sociabilidade na escola |
title_fullStr |
Na periferia da quadra: educação física, cultura e sociabilidade na escola |
title_full_unstemmed |
Na periferia da quadra: educação física, cultura e sociabilidade na escola |
title_sort |
Na periferia da quadra: educação física, cultura e sociabilidade na escola |
author |
Oliveira, Rogério Cruz de [UNIFESP] |
author_facet |
Oliveira, Rogério Cruz de [UNIFESP] Daolio, Jocimar |
author_role |
author |
author2 |
Daolio, Jocimar |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Rogério Cruz de [UNIFESP] Daolio, Jocimar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Physical Education school culture sociability Educação Física escola cultura sociabilidade |
topic |
Physical Education school culture sociability Educação Física escola cultura sociabilidade |
description |
The aim of this study was to analyze the participation and appropriation of the physical education class for students who are in its margins, at the periphery of the sports' court. The study was carried out in a public school as an ethnography, relying on observations and semi-structured interviews. The results showed that participation and appropriation of the physical education class fell into three categories: (not) practicing, active and floating. The analysis of each category has contributed to elucidate the existence of different stereotypes, prejudice and thus inequality of opportunities in the physical education class. Nevertheless, although there was, on the part of the students, limited acquisition of knowledge on Physical Education, they could develop experiences of sociability with each other free from the formal constraints usually found in classrooms. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-08-01 2015-06-14T13:47:14Z 2015-06-14T13:47:14Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0103-73072014000200013 Pro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 25, n. 2, p. 237-254, 2014. 10.1590/S0103-73072014000200013 S0103-73072014000200013.pdf 0103-7307 S0103-73072014000200013 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8524 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0103-73072014000200013 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8524 |
identifier_str_mv |
Pro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 25, n. 2, p. 237-254, 2014. 10.1590/S0103-73072014000200013 S0103-73072014000200013.pdf 0103-7307 S0103-73072014000200013 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Pro-Posições |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
237-254 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNICAMP - Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
UNICAMP - Faculdade de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1814268276102922240 |