Avaliação da aprendizagem de pacientes portadores de doença pulmonar obstrutiva crônica submetidos a um programa educativo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/9007 |
Resumo: | Introduction: The education of chronic obstructive pulmonary disease – COPD patients is a fundamental part of pulmonary rehabilitation programs and it aims a better disease management. Objectives: To assess the learning capacity of COPD patients undergoing an educational program. Methods: A prospective study was performed with COPD patients at the Pulmonary Rehabilitation Center of the Universidade Federal de São Paulo/Lar Escola São Francisco, Brazil submitted to a educational program. Results: There was an increase in the number of correct questions to the questionnaire related to knowledge of the disease (59,58% to 91,25%; p < 0,001); a better performance in two activities of daily life (13,6% to 63,6%; p < 0,001 and 9,1% to 36,4%; p < 0,01). We observed a greater number of correct responses after the educational program; the mean went up from 6.5 ± 1.0 to 10.25 ± 0.96 (p = 0.002) when a pressurized nebulizer without a spacer was used, and from 6.7 ± 1.3 to 9.3 ± 0.9 (p < 0.001) when a nebulizer with a spacer was employed; the mean number of correct responses when using a dry powder inhaler increased from 8.9 ± 0.8 to 9.8 ± 0.2 (p < 0.001). We found no alterations in health quality or anxiety and depression levels. Conclusion: We concluded that a structured educational program acts as an important aid in treating COPD patients, providing them with essential knowledge about their disease and possibly leading to a change of improper health habits. |
id |
UFSP_f3c8a1cab3f73809eeb4c9e3d6ea38cb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/9007 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
Avaliação da aprendizagem de pacientes portadores de doença pulmonar obstrutiva crônica submetidos a um programa educativoLearning evaluation of patients with chronic obstructive pulmonary disease after an educational programEducação em saúdeEducação do pacientesComportamentoDoença Pulmonar Obstrutiva CrônicaEducação de Pacientes como AssuntoHealth EducationBehaviorPulmonary Disease, Chronic ObstructivePatient Education as TopicIntroduction: The education of chronic obstructive pulmonary disease – COPD patients is a fundamental part of pulmonary rehabilitation programs and it aims a better disease management. Objectives: To assess the learning capacity of COPD patients undergoing an educational program. Methods: A prospective study was performed with COPD patients at the Pulmonary Rehabilitation Center of the Universidade Federal de São Paulo/Lar Escola São Francisco, Brazil submitted to a educational program. Results: There was an increase in the number of correct questions to the questionnaire related to knowledge of the disease (59,58% to 91,25%; p < 0,001); a better performance in two activities of daily life (13,6% to 63,6%; p < 0,001 and 9,1% to 36,4%; p < 0,01). We observed a greater number of correct responses after the educational program; the mean went up from 6.5 ± 1.0 to 10.25 ± 0.96 (p = 0.002) when a pressurized nebulizer without a spacer was used, and from 6.7 ± 1.3 to 9.3 ± 0.9 (p < 0.001) when a nebulizer with a spacer was employed; the mean number of correct responses when using a dry powder inhaler increased from 8.9 ± 0.8 to 9.8 ± 0.2 (p < 0.001). We found no alterations in health quality or anxiety and depression levels. Conclusion: We concluded that a structured educational program acts as an important aid in treating COPD patients, providing them with essential knowledge about their disease and possibly leading to a change of improper health habits.Introdução: A educação de pacientes portadores de doença pulmonar obstrutiva crônica (DPOC) é parte fundamental nos programas de reabilitação pulmonar e objetiva um melhor manejo com a doença. Objetivo: Avaliar a aprendizagem de pacientes com DPOC submetidos a um programa educativo. Método: Foi realizado um estudo prospectivo com portadores de DPOC acompanhados ambulatorialmente submetidos a um programa educativo padronizado. Para avaliar a intervenção foram utilizados questionários de avaliação do conhecimento. De qualidade de vida (AQ20 e SF36), nível de ansiedade e depressão (IDATE e Beck). Um valor de p < 0,05 foi considerado significante. Resultados: Observamos após o programa educativo, aumento no número de acertos do questionário de conhecimento sobre a doença variando de 59,58% para 91,25% (p < 0,001), melhor performance nas técnicas corretas de conservação de energia; maior número de acertos na utilização da medicação inalatória, variando de 6,5 + 1,6 para 10,25 + 1,52 (p = 0,002) com relação à utilização do nebulímetro pressurizado sem espaçador, de 6,7 + 0,9 para 9,3 + 0,6 (p<0,001) para a utilização do nebulímetro pressurizado com espaçador, a utilização do inalador de pó seco, de 8,9 + 0,4 para 9,8 + 0,2 (p<0,001). Não encontramos alteração na qualidade de vida relacionada à saúde e nem nos níveis de ansiedade e depressão. Conclusão: Um programa educativo estruturado atua como adjuvante eficaz no plano de tratamento dos pacientes com DPOC, dotando-os de importantes conhecimentos a respeito de sua doença e podendo mudar hábitos inadequados de saúde.TEDEBV UNIFESP: Teses e dissertaçõesUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Jardim, José Roberto [UNIFESP]Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Souza, George Márcio da Costa e [UNIFESP]2015-07-22T20:49:29Z2015-07-22T20:49:29Z2009-12-31info:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion83 f.application/pdfSOUZA, George Márcio da Costa e. Avaliação da aprendizagem de pacientes portadores de doença pulmonar obstrutiva crônica submetidos a um programa educativo. 2009. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), São Paulo, 2009.Tese-9789.pdfhttps://repositorio.unifesp.br/handle/11600/9007porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-30T21:06:40Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/9007Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-07-30T21:06:40Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação da aprendizagem de pacientes portadores de doença pulmonar obstrutiva crônica submetidos a um programa educativo Learning evaluation of patients with chronic obstructive pulmonary disease after an educational program |
title |
Avaliação da aprendizagem de pacientes portadores de doença pulmonar obstrutiva crônica submetidos a um programa educativo |
spellingShingle |
Avaliação da aprendizagem de pacientes portadores de doença pulmonar obstrutiva crônica submetidos a um programa educativo Souza, George Márcio da Costa e [UNIFESP] Educação em saúde Educação do pacientes Comportamento Doença Pulmonar Obstrutiva Crônica Educação de Pacientes como Assunto Health Education Behavior Pulmonary Disease, Chronic Obstructive Patient Education as Topic |
title_short |
Avaliação da aprendizagem de pacientes portadores de doença pulmonar obstrutiva crônica submetidos a um programa educativo |
title_full |
Avaliação da aprendizagem de pacientes portadores de doença pulmonar obstrutiva crônica submetidos a um programa educativo |
title_fullStr |
Avaliação da aprendizagem de pacientes portadores de doença pulmonar obstrutiva crônica submetidos a um programa educativo |
title_full_unstemmed |
Avaliação da aprendizagem de pacientes portadores de doença pulmonar obstrutiva crônica submetidos a um programa educativo |
title_sort |
Avaliação da aprendizagem de pacientes portadores de doença pulmonar obstrutiva crônica submetidos a um programa educativo |
author |
Souza, George Márcio da Costa e [UNIFESP] |
author_facet |
Souza, George Márcio da Costa e [UNIFESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Jardim, José Roberto [UNIFESP] Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, George Márcio da Costa e [UNIFESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação em saúde Educação do pacientes Comportamento Doença Pulmonar Obstrutiva Crônica Educação de Pacientes como Assunto Health Education Behavior Pulmonary Disease, Chronic Obstructive Patient Education as Topic |
topic |
Educação em saúde Educação do pacientes Comportamento Doença Pulmonar Obstrutiva Crônica Educação de Pacientes como Assunto Health Education Behavior Pulmonary Disease, Chronic Obstructive Patient Education as Topic |
description |
Introduction: The education of chronic obstructive pulmonary disease – COPD patients is a fundamental part of pulmonary rehabilitation programs and it aims a better disease management. Objectives: To assess the learning capacity of COPD patients undergoing an educational program. Methods: A prospective study was performed with COPD patients at the Pulmonary Rehabilitation Center of the Universidade Federal de São Paulo/Lar Escola São Francisco, Brazil submitted to a educational program. Results: There was an increase in the number of correct questions to the questionnaire related to knowledge of the disease (59,58% to 91,25%; p < 0,001); a better performance in two activities of daily life (13,6% to 63,6%; p < 0,001 and 9,1% to 36,4%; p < 0,01). We observed a greater number of correct responses after the educational program; the mean went up from 6.5 ± 1.0 to 10.25 ± 0.96 (p = 0.002) when a pressurized nebulizer without a spacer was used, and from 6.7 ± 1.3 to 9.3 ± 0.9 (p < 0.001) when a nebulizer with a spacer was employed; the mean number of correct responses when using a dry powder inhaler increased from 8.9 ± 0.8 to 9.8 ± 0.2 (p < 0.001). We found no alterations in health quality or anxiety and depression levels. Conclusion: We concluded that a structured educational program acts as an important aid in treating COPD patients, providing them with essential knowledge about their disease and possibly leading to a change of improper health habits. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-12-31 2015-07-22T20:49:29Z 2015-07-22T20:49:29Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SOUZA, George Márcio da Costa e. Avaliação da aprendizagem de pacientes portadores de doença pulmonar obstrutiva crônica submetidos a um programa educativo. 2009. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), São Paulo, 2009. Tese-9789.pdf https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/9007 |
identifier_str_mv |
SOUZA, George Márcio da Costa e. Avaliação da aprendizagem de pacientes portadores de doença pulmonar obstrutiva crônica submetidos a um programa educativo. 2009. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), São Paulo, 2009. Tese-9789.pdf |
url |
https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/9007 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
83 f. application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1814268285279010816 |