Percepções de alunas de graduação em enfermagem sobre parcerias sorodiscordantes para o HIV/AIDS
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2005 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692005000400010 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/2613 |
Resumo: | This qualitative research aimed to identify undergraduate nursing students' perceptions on mixed-HIV-status couples. Social Representation Theory was used to get to know how the students feel, think and act towards HIV/aids serodiscordance. Six fourth-year nursing students were interviewed. Participants were between 20 and 26 years old. The Projective Thematic Drawing and a structure interview were used for data collection. Data were analyzed by means of Thematic Content Analysis. The obtained data revealed the students' perceptions on serodiscordant couples. This study triggered future reflections/discussions on health education for mixed-HIV-status couples and nursing care. |
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Percepções de alunas de graduação em enfermagem sobre parcerias sorodiscordantes para o HIV/AIDSNursing students' perceptions on HIV serodiscordant partnershipsPercepciones de alumnos de enfermería sobre parejas serodiscordantes para el VIH/SIDAHIVacquired immunodeficiency syndromehealth educationnursingHIVsíndrome da imunodeficiência adquiridaeducação em saúdeenfermagemThis qualitative research aimed to identify undergraduate nursing students' perceptions on mixed-HIV-status couples. Social Representation Theory was used to get to know how the students feel, think and act towards HIV/aids serodiscordance. Six fourth-year nursing students were interviewed. Participants were between 20 and 26 years old. The Projective Thematic Drawing and a structure interview were used for data collection. Data were analyzed by means of Thematic Content Analysis. The obtained data revealed the students' perceptions on serodiscordant couples. This study triggered future reflections/discussions on health education for mixed-HIV-status couples and nursing care.La finalidad de esta investigación cualitativa fue identificar como alumnos de pregrado en enfermería perciben parejas serodiscordantes. Se usó la Teoría de las Representaciones Sociales para el desarrollo de este estudio, buscando el sentir, pensar y actuar de los alumnos ante la serodiscordancia para el VIH/sida. Se entrevistó a seis alumnos del cuarto año con edad entre 20 y 26 años. La técnica proyectiva de dibujos temáticos y la entrevista estructurada fueron utilizadas para recopilar los datos, que fueron analizados mediante el análisis de contenido temático. Los datos obtenidos mostraron las representaciones de los alumnos sobre las parejas serodiscordantes. Este estudio disparó mayores discusiones/discusiones futuras sobre procesos de educación en salud para parejas serodiscordantes y la actuación de los enfermeros ante el tema.Trata-se de pesquisa qualitativa que teve por objetivo identificar as percepções de alunas de graduação em enfermagem sobre parcerias sorodiscordantes para o HIV/aids. Utilizou-se para o desenvolvimento deste estudo a Teoria das Representações Sociais, buscando o sentir, o pensar e o agir das alunas de enfermagem frente à sorodiscordância para o HIV/aids. Participaram seis entrevistadas com idades entre 20 e 26 anos, regularmente matriculadas no quarto ano do curso de graduação em enfermagem da UNIFESP. Os dados foram coletados pela Técnica de Desenho Projetivo com Tema e uma entrevista com roteiro estruturado. Foi realizada a análise com o uso da Análise de Conteúdo tipo Temática. Os dados obtidos levaram às representações que as alunas de enfermagem possuem sobre parcerias discordantes para o HIV/aids. Contudo este estudo mostrou-se como disparador para maiores reflexões/discussões futuras sobre processos de educação em saúde a casais que vivenciam a sorodiscordância e a atuação de enfermagem frente a temática.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)UNIFESP, EPE, São Paulo, BrazilSciELOEscola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São PauloUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Fernandes, Hugo [UNIFESP]Horta, Ana Lúcia Moraes [UNIFESP]2015-06-14T13:31:40Z2015-06-14T13:31:40Z2005-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion522-529application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692005000400010Revista Latino-Americana de Enfermagem. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São Paulo, v. 13, n. 4, p. 522-529, 2005.10.1590/S0104-11692005000400010S0104-11692005000400010.pdf0104-1169S0104-11692005000400010http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/2613porRevista Latino-Americana de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-29T21:40:08Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/2613Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-07-29T21:40:08Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
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