Avaliação da evolução da empatia em alunos do quarto ano da graduação em medicina da UNIFESP em 2012

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Thomazi, Lívia [UNIFESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Moreira, Fernanda Gonçalves [UNIFESP], De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000100012
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8297
Resumo: OBJECTIVE: This study consisted of reassessing empathy demonstrated by fourth-year medical students at UNIFESP after a prior evaluation in 2009 when the students were in the first year of the course, and a consequent comparison of the results obtained. METHOD: A validated instrument known as the Empathy Inventory (Falcone, 2008) was used to measure empathy among 80 fourth-year students at UNIFESP Medical School. The inventory features 40 questions in a Likert scale that assess four factors related to the ability to empathize: Adoption of a Perspective, Interpersonal Flexibility, Altruism and Emotional Sensitivity. RESULTS: Empathy among medical students at UNIFESP showed no statistically significant change from 2009 to 2012. CONCLUSION: The increased contact that students have with patients at the beginning of the course combined with the high number of curricular subjects focused on the humanities possibly explains the result. Students at the institution are able to develop the technique giving it a more humanist character and learning from the beginning how to treat patients, rather than illnesses.
id UFSP_ff1d30d5650693cd89c04438a9a9c301
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/8297
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling Avaliação da evolução da empatia em alunos do quarto ano da graduação em medicina da UNIFESP em 2012Assessment of fourth-year medical students' development of empathy undertaken at the federal university of são paulo (UNIFESP) in 2012EmpathyMedical EducationPsychologyEmpatiaEducação MédicaPsicologiaOBJECTIVE: This study consisted of reassessing empathy demonstrated by fourth-year medical students at UNIFESP after a prior evaluation in 2009 when the students were in the first year of the course, and a consequent comparison of the results obtained. METHOD: A validated instrument known as the Empathy Inventory (Falcone, 2008) was used to measure empathy among 80 fourth-year students at UNIFESP Medical School. The inventory features 40 questions in a Likert scale that assess four factors related to the ability to empathize: Adoption of a Perspective, Interpersonal Flexibility, Altruism and Emotional Sensitivity. RESULTS: Empathy among medical students at UNIFESP showed no statistically significant change from 2009 to 2012. CONCLUSION: The increased contact that students have with patients at the beginning of the course combined with the high number of curricular subjects focused on the humanities possibly explains the result. Students at the institution are able to develop the technique giving it a more humanist character and learning from the beginning how to treat patients, rather than illnesses.OBJETIVO: O estudo consiste em reavaliar, em 2012, a empatia em alunos do quarto ano de Medicina da UNIFESP, que foram avaliados em 2009 enquanto cursavam o primeiro ano, e comparar os resultados obtidos. MÉTODO: Um instrumento validado, chamado Inventário de Empatia5, foi usado para medir a empatia entre 80 alunos do quarto ano de graduação da Escola Paulista de Medicina da UNIFESP. O inventário tem 40 perguntas em escala Likert, que avalia quatro fatores que compõem a habilidade de empatia: Tomada de Perspectiva, Flexibilidade Interpessoal, Altruísmo, Sensibilidade Afetiva. RESULTADOS: A empatia dos alunos da graduação em Medicina da UNIFESP não apresentou variação estatisticamente significativa quando comparada em 2009 e 2012. CONCLUSÃO: O maior contato que os alunos mantêm com os pacientes desde o início da graduação, aliado à grade curricular repleta de matérias voltadas para a área de Humanas, possivelmente explica o resultado obtido. Os alunos da instituição são capazes de desenvolver a técnica, dando-lhe um caráter mais humanista e aprendendo desde cedo a tratar doentes, e não doenças.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)UNIFESP, EPM, Sao Paulo, BrazilSciELOAssociação Brasileira de Educação MédicaUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Thomazi, Lívia [UNIFESP]Moreira, Fernanda Gonçalves [UNIFESP]De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP]2015-06-14T13:47:00Z2015-06-14T13:47:00Z2014-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion87-93application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000100012Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 38, n. 1, p. 87-93, 2014.10.1590/S0100-55022014000100012S0100-55022014000100012.pdf0100-5502S0100-55022014000100012http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8297porRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-10-14T10:29:41Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/8297Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-10-14T10:29:41Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação da evolução da empatia em alunos do quarto ano da graduação em medicina da UNIFESP em 2012
Assessment of fourth-year medical students' development of empathy undertaken at the federal university of são paulo (UNIFESP) in 2012
title Avaliação da evolução da empatia em alunos do quarto ano da graduação em medicina da UNIFESP em 2012
spellingShingle Avaliação da evolução da empatia em alunos do quarto ano da graduação em medicina da UNIFESP em 2012
Thomazi, Lívia [UNIFESP]
Empathy
Medical Education
Psychology
Empatia
Educação Médica
Psicologia
title_short Avaliação da evolução da empatia em alunos do quarto ano da graduação em medicina da UNIFESP em 2012
title_full Avaliação da evolução da empatia em alunos do quarto ano da graduação em medicina da UNIFESP em 2012
title_fullStr Avaliação da evolução da empatia em alunos do quarto ano da graduação em medicina da UNIFESP em 2012
title_full_unstemmed Avaliação da evolução da empatia em alunos do quarto ano da graduação em medicina da UNIFESP em 2012
title_sort Avaliação da evolução da empatia em alunos do quarto ano da graduação em medicina da UNIFESP em 2012
author Thomazi, Lívia [UNIFESP]
author_facet Thomazi, Lívia [UNIFESP]
Moreira, Fernanda Gonçalves [UNIFESP]
De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP]
author_role author
author2 Moreira, Fernanda Gonçalves [UNIFESP]
De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Thomazi, Lívia [UNIFESP]
Moreira, Fernanda Gonçalves [UNIFESP]
De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Empathy
Medical Education
Psychology
Empatia
Educação Médica
Psicologia
topic Empathy
Medical Education
Psychology
Empatia
Educação Médica
Psicologia
description OBJECTIVE: This study consisted of reassessing empathy demonstrated by fourth-year medical students at UNIFESP after a prior evaluation in 2009 when the students were in the first year of the course, and a consequent comparison of the results obtained. METHOD: A validated instrument known as the Empathy Inventory (Falcone, 2008) was used to measure empathy among 80 fourth-year students at UNIFESP Medical School. The inventory features 40 questions in a Likert scale that assess four factors related to the ability to empathize: Adoption of a Perspective, Interpersonal Flexibility, Altruism and Emotional Sensitivity. RESULTS: Empathy among medical students at UNIFESP showed no statistically significant change from 2009 to 2012. CONCLUSION: The increased contact that students have with patients at the beginning of the course combined with the high number of curricular subjects focused on the humanities possibly explains the result. Students at the institution are able to develop the technique giving it a more humanist character and learning from the beginning how to treat patients, rather than illnesses.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-03-01
2015-06-14T13:47:00Z
2015-06-14T13:47:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000100012
Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 38, n. 1, p. 87-93, 2014.
10.1590/S0100-55022014000100012
S0100-55022014000100012.pdf
0100-5502
S0100-55022014000100012
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8297
url http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000100012
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8297
identifier_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 38, n. 1, p. 87-93, 2014.
10.1590/S0100-55022014000100012
S0100-55022014000100012.pdf
0100-5502
S0100-55022014000100012
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 87-93
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Educação Médica
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Educação Médica
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268452418879488