Avaliação da evolução da empatia em alunos do quarto ano da graduação em medicina da UNIFESP em 2012
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000100012 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8297 |
Resumo: | OBJECTIVE: This study consisted of reassessing empathy demonstrated by fourth-year medical students at UNIFESP after a prior evaluation in 2009 when the students were in the first year of the course, and a consequent comparison of the results obtained. METHOD: A validated instrument known as the Empathy Inventory (Falcone, 2008) was used to measure empathy among 80 fourth-year students at UNIFESP Medical School. The inventory features 40 questions in a Likert scale that assess four factors related to the ability to empathize: Adoption of a Perspective, Interpersonal Flexibility, Altruism and Emotional Sensitivity. RESULTS: Empathy among medical students at UNIFESP showed no statistically significant change from 2009 to 2012. CONCLUSION: The increased contact that students have with patients at the beginning of the course combined with the high number of curricular subjects focused on the humanities possibly explains the result. Students at the institution are able to develop the technique giving it a more humanist character and learning from the beginning how to treat patients, rather than illnesses. |
id |
UFSP_ff1d30d5650693cd89c04438a9a9c301 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/8297 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
Avaliação da evolução da empatia em alunos do quarto ano da graduação em medicina da UNIFESP em 2012Assessment of fourth-year medical students' development of empathy undertaken at the federal university of são paulo (UNIFESP) in 2012EmpathyMedical EducationPsychologyEmpatiaEducação MédicaPsicologiaOBJECTIVE: This study consisted of reassessing empathy demonstrated by fourth-year medical students at UNIFESP after a prior evaluation in 2009 when the students were in the first year of the course, and a consequent comparison of the results obtained. METHOD: A validated instrument known as the Empathy Inventory (Falcone, 2008) was used to measure empathy among 80 fourth-year students at UNIFESP Medical School. The inventory features 40 questions in a Likert scale that assess four factors related to the ability to empathize: Adoption of a Perspective, Interpersonal Flexibility, Altruism and Emotional Sensitivity. RESULTS: Empathy among medical students at UNIFESP showed no statistically significant change from 2009 to 2012. CONCLUSION: The increased contact that students have with patients at the beginning of the course combined with the high number of curricular subjects focused on the humanities possibly explains the result. Students at the institution are able to develop the technique giving it a more humanist character and learning from the beginning how to treat patients, rather than illnesses.OBJETIVO: O estudo consiste em reavaliar, em 2012, a empatia em alunos do quarto ano de Medicina da UNIFESP, que foram avaliados em 2009 enquanto cursavam o primeiro ano, e comparar os resultados obtidos. MÉTODO: Um instrumento validado, chamado Inventário de Empatia5, foi usado para medir a empatia entre 80 alunos do quarto ano de graduação da Escola Paulista de Medicina da UNIFESP. O inventário tem 40 perguntas em escala Likert, que avalia quatro fatores que compõem a habilidade de empatia: Tomada de Perspectiva, Flexibilidade Interpessoal, Altruísmo, Sensibilidade Afetiva. RESULTADOS: A empatia dos alunos da graduação em Medicina da UNIFESP não apresentou variação estatisticamente significativa quando comparada em 2009 e 2012. CONCLUSÃO: O maior contato que os alunos mantêm com os pacientes desde o início da graduação, aliado à grade curricular repleta de matérias voltadas para a área de Humanas, possivelmente explica o resultado obtido. Os alunos da instituição são capazes de desenvolver a técnica, dando-lhe um caráter mais humanista e aprendendo desde cedo a tratar doentes, e não doenças.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)UNIFESP, EPM, Sao Paulo, BrazilSciELOAssociação Brasileira de Educação MédicaUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Thomazi, Lívia [UNIFESP]Moreira, Fernanda Gonçalves [UNIFESP]De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP]2015-06-14T13:47:00Z2015-06-14T13:47:00Z2014-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion87-93application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000100012Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 38, n. 1, p. 87-93, 2014.10.1590/S0100-55022014000100012S0100-55022014000100012.pdf0100-5502S0100-55022014000100012http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8297porRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-10-14T10:29:41Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/8297Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-10-14T10:29:41Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação da evolução da empatia em alunos do quarto ano da graduação em medicina da UNIFESP em 2012 Assessment of fourth-year medical students' development of empathy undertaken at the federal university of são paulo (UNIFESP) in 2012 |
title |
Avaliação da evolução da empatia em alunos do quarto ano da graduação em medicina da UNIFESP em 2012 |
spellingShingle |
Avaliação da evolução da empatia em alunos do quarto ano da graduação em medicina da UNIFESP em 2012 Thomazi, Lívia [UNIFESP] Empathy Medical Education Psychology Empatia Educação Médica Psicologia |
title_short |
Avaliação da evolução da empatia em alunos do quarto ano da graduação em medicina da UNIFESP em 2012 |
title_full |
Avaliação da evolução da empatia em alunos do quarto ano da graduação em medicina da UNIFESP em 2012 |
title_fullStr |
Avaliação da evolução da empatia em alunos do quarto ano da graduação em medicina da UNIFESP em 2012 |
title_full_unstemmed |
Avaliação da evolução da empatia em alunos do quarto ano da graduação em medicina da UNIFESP em 2012 |
title_sort |
Avaliação da evolução da empatia em alunos do quarto ano da graduação em medicina da UNIFESP em 2012 |
author |
Thomazi, Lívia [UNIFESP] |
author_facet |
Thomazi, Lívia [UNIFESP] Moreira, Fernanda Gonçalves [UNIFESP] De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP] |
author_role |
author |
author2 |
Moreira, Fernanda Gonçalves [UNIFESP] De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Thomazi, Lívia [UNIFESP] Moreira, Fernanda Gonçalves [UNIFESP] De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Empathy Medical Education Psychology Empatia Educação Médica Psicologia |
topic |
Empathy Medical Education Psychology Empatia Educação Médica Psicologia |
description |
OBJECTIVE: This study consisted of reassessing empathy demonstrated by fourth-year medical students at UNIFESP after a prior evaluation in 2009 when the students were in the first year of the course, and a consequent comparison of the results obtained. METHOD: A validated instrument known as the Empathy Inventory (Falcone, 2008) was used to measure empathy among 80 fourth-year students at UNIFESP Medical School. The inventory features 40 questions in a Likert scale that assess four factors related to the ability to empathize: Adoption of a Perspective, Interpersonal Flexibility, Altruism and Emotional Sensitivity. RESULTS: Empathy among medical students at UNIFESP showed no statistically significant change from 2009 to 2012. CONCLUSION: The increased contact that students have with patients at the beginning of the course combined with the high number of curricular subjects focused on the humanities possibly explains the result. Students at the institution are able to develop the technique giving it a more humanist character and learning from the beginning how to treat patients, rather than illnesses. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-03-01 2015-06-14T13:47:00Z 2015-06-14T13:47:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000100012 Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 38, n. 1, p. 87-93, 2014. 10.1590/S0100-55022014000100012 S0100-55022014000100012.pdf 0100-5502 S0100-55022014000100012 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8297 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000100012 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8297 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 38, n. 1, p. 87-93, 2014. 10.1590/S0100-55022014000100012 S0100-55022014000100012.pdf 0100-5502 S0100-55022014000100012 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
87-93 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Educação Médica |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Educação Médica |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1814268452418879488 |