A IMPORTÂNCIA DE SER PROFESSOR LEITOR: UMA ANÁLISE DO ROMANCE A BIBLIOTECÁRIA DE AUSCHWITZ, DE ANTONIO G. ITURBE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EntreLetras |
Texto Completo: | https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/2730 |
Resumo: | The paper talks about the act of reading by the literature teacher as important factor of success in view of the teaching for the readers’ formation. It is analyzed the work The librarian of Auschwitz, where a clandestine library, with exiguous and damaged eight physical books and some teachers who act as people books, is used to educate about 500 children. The case was chosen to exemplify that in the teaching of literature, it is necessary for the teacher not only designate literary works, but knowing details, and be clear about categories of analysis that can catalyze productions by students as a way of incorporating the literary object. If a teacher does not read the book it can turn into a frustrating mediation. The well-developed knowledge on the literary work, combined with the ability to approach it with enthusiasm, is valuable to encourage students, and to create an enabling environment for the enjoyment and readers’ formation. |
id |
UFT-4_cc548edfcacbaf56a2a3395d160dfc4c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.ufnt.acessoacademico.com.br:article/2730 |
network_acronym_str |
UFT-4 |
network_name_str |
EntreLetras |
repository_id_str |
|
spelling |
A IMPORTÂNCIA DE SER PROFESSOR LEITOR: UMA ANÁLISE DO ROMANCE A BIBLIOTECÁRIA DE AUSCHWITZ, DE ANTONIO G. ITURBEProfessor leitorEnsino de literaturaA bibliotecária de AuschwitzFormação de leitoresThe paper talks about the act of reading by the literature teacher as important factor of success in view of the teaching for the readers’ formation. It is analyzed the work The librarian of Auschwitz, where a clandestine library, with exiguous and damaged eight physical books and some teachers who act as people books, is used to educate about 500 children. The case was chosen to exemplify that in the teaching of literature, it is necessary for the teacher not only designate literary works, but knowing details, and be clear about categories of analysis that can catalyze productions by students as a way of incorporating the literary object. If a teacher does not read the book it can turn into a frustrating mediation. The well-developed knowledge on the literary work, combined with the ability to approach it with enthusiasm, is valuable to encourage students, and to create an enabling environment for the enjoyment and readers’ formation.O artigo discute o gesto de ler do professor de literatura como importante fator de sucesso tendo em vista o trabalho de mediação para a formação de leitores. É analisada a obra A bibliotecária de Auschwitz, na qual uma biblioteca clandestina, com exíguos e deteriorados oito livros físicos e com alguns professores que atuam como pessoas-livro, é usada para educar cerca de 500 crianças. O caso foi escolhido para exemplificar que, no ensino de literatura, é mister ao professor não apenas indicar obras, mas conhecer pormenores, assim como ter clareza sobre categorias de análise que possam catalisar produções por parte dos alunos como forma de incorporação do objeto literário. Não conhecer a obra pode se desdobrar em mediação frustradora. O conhecimento bem elaborado da obra, aliado à capacidade de abordá-la com entusiasmo, é valioso para estimular os alunos, e criar um ambiente propício para fruição e formação de leitores.Universidade Federal do Norte do Tocantins2016-10-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/2730EntreLetras; v. 6 n. 2 (2015): O que pode a literatura?; 59-712179-3948reponame:EntreLetrasinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/2730/8937Copyright (c) 2016 EntreLetrasinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Antonio AdailtonSilva, Antonio Adailton2021-04-25T17:04:24Zoai:ojs2.ufnt.acessoacademico.com.br:article/2730Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/entreletras/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/entreletras/oaientreletrasuft@gmail.com || dirpesq@ufnt.edu.br2179-39482178-9479opendoar:2021-04-25T17:04:24EntreLetras - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A IMPORTÂNCIA DE SER PROFESSOR LEITOR: UMA ANÁLISE DO ROMANCE A BIBLIOTECÁRIA DE AUSCHWITZ, DE ANTONIO G. ITURBE |
title |
A IMPORTÂNCIA DE SER PROFESSOR LEITOR: UMA ANÁLISE DO ROMANCE A BIBLIOTECÁRIA DE AUSCHWITZ, DE ANTONIO G. ITURBE |
spellingShingle |
A IMPORTÂNCIA DE SER PROFESSOR LEITOR: UMA ANÁLISE DO ROMANCE A BIBLIOTECÁRIA DE AUSCHWITZ, DE ANTONIO G. ITURBE Silva, Antonio Adailton Professor leitor Ensino de literatura A bibliotecária de Auschwitz Formação de leitores |
title_short |
A IMPORTÂNCIA DE SER PROFESSOR LEITOR: UMA ANÁLISE DO ROMANCE A BIBLIOTECÁRIA DE AUSCHWITZ, DE ANTONIO G. ITURBE |
title_full |
A IMPORTÂNCIA DE SER PROFESSOR LEITOR: UMA ANÁLISE DO ROMANCE A BIBLIOTECÁRIA DE AUSCHWITZ, DE ANTONIO G. ITURBE |
title_fullStr |
A IMPORTÂNCIA DE SER PROFESSOR LEITOR: UMA ANÁLISE DO ROMANCE A BIBLIOTECÁRIA DE AUSCHWITZ, DE ANTONIO G. ITURBE |
title_full_unstemmed |
A IMPORTÂNCIA DE SER PROFESSOR LEITOR: UMA ANÁLISE DO ROMANCE A BIBLIOTECÁRIA DE AUSCHWITZ, DE ANTONIO G. ITURBE |
title_sort |
A IMPORTÂNCIA DE SER PROFESSOR LEITOR: UMA ANÁLISE DO ROMANCE A BIBLIOTECÁRIA DE AUSCHWITZ, DE ANTONIO G. ITURBE |
author |
Silva, Antonio Adailton |
author_facet |
Silva, Antonio Adailton |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Antonio Adailton Silva, Antonio Adailton |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Professor leitor Ensino de literatura A bibliotecária de Auschwitz Formação de leitores |
topic |
Professor leitor Ensino de literatura A bibliotecária de Auschwitz Formação de leitores |
description |
The paper talks about the act of reading by the literature teacher as important factor of success in view of the teaching for the readers’ formation. It is analyzed the work The librarian of Auschwitz, where a clandestine library, with exiguous and damaged eight physical books and some teachers who act as people books, is used to educate about 500 children. The case was chosen to exemplify that in the teaching of literature, it is necessary for the teacher not only designate literary works, but knowing details, and be clear about categories of analysis that can catalyze productions by students as a way of incorporating the literary object. If a teacher does not read the book it can turn into a frustrating mediation. The well-developed knowledge on the literary work, combined with the ability to approach it with enthusiasm, is valuable to encourage students, and to create an enabling environment for the enjoyment and readers’ formation. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-10-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/2730 |
url |
https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/2730 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/2730/8937 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 EntreLetras info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 EntreLetras |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Norte do Tocantins |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Norte do Tocantins |
dc.source.none.fl_str_mv |
EntreLetras; v. 6 n. 2 (2015): O que pode a literatura?; 59-71 2179-3948 reponame:EntreLetras instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
EntreLetras |
collection |
EntreLetras |
repository.name.fl_str_mv |
EntreLetras - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
entreletrasuft@gmail.com || dirpesq@ufnt.edu.br |
_version_ |
1808458993174052864 |