A IMPORTÂNCIA DE SER PROFESSOR LEITOR: UMA ANÁLISE DO ROMANCE A BIBLIOTECÁRIA DE AUSCHWITZ, DE ANTONIO G. ITURBE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Antonio Adailton
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EntreLetras
Texto Completo: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/2730
Resumo: The paper talks about the act of reading by the literature teacher as important factor of success in view of the teaching for the readers’ formation. It is analyzed the work The librarian of Auschwitz, where a clandestine library, with exiguous and damaged eight physical books and some teachers who act as people books, is used to educate about 500 children. The case was chosen to exemplify that in the teaching of literature, it is necessary for the teacher not only designate literary works, but knowing details, and be clear about categories of analysis that can catalyze productions by students as a way of incorporating the literary object. If a teacher does not read the book it can turn into a frustrating mediation. The well-developed knowledge on the literary work, combined with the ability to approach it with enthusiasm, is valuable to encourage students, and to create an enabling environment for the enjoyment and readers’ formation.
id UFT-4_cc548edfcacbaf56a2a3395d160dfc4c
oai_identifier_str oai:ojs2.ufnt.acessoacademico.com.br:article/2730
network_acronym_str UFT-4
network_name_str EntreLetras
repository_id_str
spelling A IMPORTÂNCIA DE SER PROFESSOR LEITOR: UMA ANÁLISE DO ROMANCE A BIBLIOTECÁRIA DE AUSCHWITZ, DE ANTONIO G. ITURBEProfessor leitorEnsino de literaturaA bibliotecária de AuschwitzFormação de leitoresThe paper talks about the act of reading by the literature teacher as important factor of success in view of the teaching for the readers’ formation. It is analyzed the work The librarian of Auschwitz, where a clandestine library, with exiguous and damaged eight physical books and some teachers who act as people books, is used to educate about 500 children. The case was chosen to exemplify that in the teaching of literature, it is necessary for the teacher not only designate literary works, but knowing details, and be clear about categories of analysis that can catalyze productions by students as a way of incorporating the literary object. If a teacher does not read the book it can turn into a frustrating mediation. The well-developed knowledge on the literary work, combined with the ability to approach it with enthusiasm, is valuable to encourage students, and to create an enabling environment for the enjoyment and readers’ formation.O artigo discute o gesto de ler do professor de literatura como importante fator de sucesso tendo em vista o trabalho de mediação para a formação de leitores. É analisada a obra A bibliotecária de Auschwitz, na qual uma biblioteca clandestina, com exíguos e deteriorados oito livros físicos e com alguns professores que atuam como pessoas-livro, é usada para educar cerca de 500 crianças. O caso foi escolhido para exemplificar que, no ensino de literatura, é mister ao professor não apenas indicar obras, mas conhecer pormenores, assim como ter clareza sobre categorias de análise que possam catalisar produções por parte dos alunos como forma de incorporação do objeto literário. Não conhecer a obra pode se desdobrar em mediação frustradora. O conhecimento bem elaborado da obra, aliado à capacidade de abordá-la com entusiasmo, é valioso para estimular os alunos, e criar um ambiente propício para fruição e formação de leitores.Universidade Federal do Norte do Tocantins2016-10-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/2730EntreLetras; v. 6 n. 2 (2015): O que pode a literatura?; 59-712179-3948reponame:EntreLetrasinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/2730/8937Copyright (c) 2016 EntreLetrasinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Antonio AdailtonSilva, Antonio Adailton2021-04-25T17:04:24Zoai:ojs2.ufnt.acessoacademico.com.br:article/2730Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/entreletras/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/entreletras/oaientreletrasuft@gmail.com || dirpesq@ufnt.edu.br2179-39482178-9479opendoar:2021-04-25T17:04:24EntreLetras - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv A IMPORTÂNCIA DE SER PROFESSOR LEITOR: UMA ANÁLISE DO ROMANCE A BIBLIOTECÁRIA DE AUSCHWITZ, DE ANTONIO G. ITURBE
title A IMPORTÂNCIA DE SER PROFESSOR LEITOR: UMA ANÁLISE DO ROMANCE A BIBLIOTECÁRIA DE AUSCHWITZ, DE ANTONIO G. ITURBE
spellingShingle A IMPORTÂNCIA DE SER PROFESSOR LEITOR: UMA ANÁLISE DO ROMANCE A BIBLIOTECÁRIA DE AUSCHWITZ, DE ANTONIO G. ITURBE
Silva, Antonio Adailton
Professor leitor
Ensino de literatura
A bibliotecária de Auschwitz
Formação de leitores
title_short A IMPORTÂNCIA DE SER PROFESSOR LEITOR: UMA ANÁLISE DO ROMANCE A BIBLIOTECÁRIA DE AUSCHWITZ, DE ANTONIO G. ITURBE
title_full A IMPORTÂNCIA DE SER PROFESSOR LEITOR: UMA ANÁLISE DO ROMANCE A BIBLIOTECÁRIA DE AUSCHWITZ, DE ANTONIO G. ITURBE
title_fullStr A IMPORTÂNCIA DE SER PROFESSOR LEITOR: UMA ANÁLISE DO ROMANCE A BIBLIOTECÁRIA DE AUSCHWITZ, DE ANTONIO G. ITURBE
title_full_unstemmed A IMPORTÂNCIA DE SER PROFESSOR LEITOR: UMA ANÁLISE DO ROMANCE A BIBLIOTECÁRIA DE AUSCHWITZ, DE ANTONIO G. ITURBE
title_sort A IMPORTÂNCIA DE SER PROFESSOR LEITOR: UMA ANÁLISE DO ROMANCE A BIBLIOTECÁRIA DE AUSCHWITZ, DE ANTONIO G. ITURBE
author Silva, Antonio Adailton
author_facet Silva, Antonio Adailton
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Antonio Adailton
Silva, Antonio Adailton
dc.subject.por.fl_str_mv Professor leitor
Ensino de literatura
A bibliotecária de Auschwitz
Formação de leitores
topic Professor leitor
Ensino de literatura
A bibliotecária de Auschwitz
Formação de leitores
description The paper talks about the act of reading by the literature teacher as important factor of success in view of the teaching for the readers’ formation. It is analyzed the work The librarian of Auschwitz, where a clandestine library, with exiguous and damaged eight physical books and some teachers who act as people books, is used to educate about 500 children. The case was chosen to exemplify that in the teaching of literature, it is necessary for the teacher not only designate literary works, but knowing details, and be clear about categories of analysis that can catalyze productions by students as a way of incorporating the literary object. If a teacher does not read the book it can turn into a frustrating mediation. The well-developed knowledge on the literary work, combined with the ability to approach it with enthusiasm, is valuable to encourage students, and to create an enabling environment for the enjoyment and readers’ formation.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-10-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/2730
url https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/2730
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/2730/8937
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 EntreLetras
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 EntreLetras
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Norte do Tocantins
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Norte do Tocantins
dc.source.none.fl_str_mv EntreLetras; v. 6 n. 2 (2015): O que pode a literatura?; 59-71
2179-3948
reponame:EntreLetras
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str EntreLetras
collection EntreLetras
repository.name.fl_str_mv EntreLetras - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv entreletrasuft@gmail.com || dirpesq@ufnt.edu.br
_version_ 1808458993174052864