WAYS TO UNDERSTAND THE NEW READER:: A PROPOSAL OF DIALOGUE BETWEEN THE CULTURAL HISTORY OF READING THE LITERACY STUDIES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EntreLetras |
Texto Completo: | https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/3036 |
Resumo: | Abstract: In this article I try to weave some characteristics related to Cultural History, whose proposals for a new historiographic established from the nineteenth century, especially with Roger Chartier and Miguel de Certeau in the French current, who well dialogue with studies developed by Bourdier. Besides, I introduce the phenomenon of representation and the reflections of the culture concept to its theoretical-methodological contribution, turning to a dialogue proposed between CH and the Literacy Studies (STREET, 1984; OLIVEIRA, 2008), from which many problems emerge, especially concerning to identity issues to better understand what the so-called new reader is. Keywords: Cultural History; historiography; literacies; reading practices. Resumo: No artigo em questão busco tecer algumas características referentes à História Cultural, cujas propostas de um novo fazer historiográfico estabeleceram-se a partir do século XIX, sobretudo com Roger Chartier e Miguel de Certeau na corrente francesa, que bem dialogam com estudos desenvolvidos por Bourdier. Ainda, introduzo o fenômeno da representação e os reflexos do conceito de cultura para seu aporte teórico-metodológico, voltando-me para uma proposta de diálogo entre a HC e os Estudos do Letramento (STREET, 1984; OLIVEIRA, 2008), a partir do qual emergem diversos problemas, sobretudo referindo-se a questões de identidade a fim de melhor compreender o que seria o chamado novo leitor. Palavras-chave: História Cultural; historiografia; letramentos; práticas de leitura. |
id |
UFT-4_f0868e392feb7c6bdde48ab65ae45e5a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.ufnt.acessoacademico.com.br:article/3036 |
network_acronym_str |
UFT-4 |
network_name_str |
EntreLetras |
repository_id_str |
|
spelling |
WAYS TO UNDERSTAND THE NEW READER:: A PROPOSAL OF DIALOGUE BETWEEN THE CULTURAL HISTORY OF READING THE LITERACY STUDIESAbstract: In this article I try to weave some characteristics related to Cultural History, whose proposals for a new historiographic established from the nineteenth century, especially with Roger Chartier and Miguel de Certeau in the French current, who well dialogue with studies developed by Bourdier. Besides, I introduce the phenomenon of representation and the reflections of the culture concept to its theoretical-methodological contribution, turning to a dialogue proposed between CH and the Literacy Studies (STREET, 1984; OLIVEIRA, 2008), from which many problems emerge, especially concerning to identity issues to better understand what the so-called new reader is. Keywords: Cultural History; historiography; literacies; reading practices. Resumo: No artigo em questão busco tecer algumas características referentes à História Cultural, cujas propostas de um novo fazer historiográfico estabeleceram-se a partir do século XIX, sobretudo com Roger Chartier e Miguel de Certeau na corrente francesa, que bem dialogam com estudos desenvolvidos por Bourdier. Ainda, introduzo o fenômeno da representação e os reflexos do conceito de cultura para seu aporte teórico-metodológico, voltando-me para uma proposta de diálogo entre a HC e os Estudos do Letramento (STREET, 1984; OLIVEIRA, 2008), a partir do qual emergem diversos problemas, sobretudo referindo-se a questões de identidade a fim de melhor compreender o que seria o chamado novo leitor. Palavras-chave: História Cultural; historiografia; letramentos; práticas de leitura.Universidade Federal do Norte do Tocantins2017-02-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos pares, Artigo de convidadoapplication/pdfhttps://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/3036EntreLetras; v. 7 n. 2 (2016): Dossiê Semiótica e Ensino; 209 - 2202179-3948reponame:EntreLetrasinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/3036/9489Copyright (c) 2017 EntreLetrasinfo:eu-repo/semantics/openAccessStefanello, Paulo Gerson Rodrigues2017-02-10T00:26:49Zoai:ojs2.ufnt.acessoacademico.com.br:article/3036Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/entreletras/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/entreletras/oaientreletrasuft@gmail.com || dirpesq@ufnt.edu.br2179-39482178-9479opendoar:2017-02-10T00:26:49EntreLetras - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
WAYS TO UNDERSTAND THE NEW READER:: A PROPOSAL OF DIALOGUE BETWEEN THE CULTURAL HISTORY OF READING THE LITERACY STUDIES |
title |
WAYS TO UNDERSTAND THE NEW READER:: A PROPOSAL OF DIALOGUE BETWEEN THE CULTURAL HISTORY OF READING THE LITERACY STUDIES |
spellingShingle |
WAYS TO UNDERSTAND THE NEW READER:: A PROPOSAL OF DIALOGUE BETWEEN THE CULTURAL HISTORY OF READING THE LITERACY STUDIES Stefanello, Paulo Gerson Rodrigues |
title_short |
WAYS TO UNDERSTAND THE NEW READER:: A PROPOSAL OF DIALOGUE BETWEEN THE CULTURAL HISTORY OF READING THE LITERACY STUDIES |
title_full |
WAYS TO UNDERSTAND THE NEW READER:: A PROPOSAL OF DIALOGUE BETWEEN THE CULTURAL HISTORY OF READING THE LITERACY STUDIES |
title_fullStr |
WAYS TO UNDERSTAND THE NEW READER:: A PROPOSAL OF DIALOGUE BETWEEN THE CULTURAL HISTORY OF READING THE LITERACY STUDIES |
title_full_unstemmed |
WAYS TO UNDERSTAND THE NEW READER:: A PROPOSAL OF DIALOGUE BETWEEN THE CULTURAL HISTORY OF READING THE LITERACY STUDIES |
title_sort |
WAYS TO UNDERSTAND THE NEW READER:: A PROPOSAL OF DIALOGUE BETWEEN THE CULTURAL HISTORY OF READING THE LITERACY STUDIES |
author |
Stefanello, Paulo Gerson Rodrigues |
author_facet |
Stefanello, Paulo Gerson Rodrigues |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Stefanello, Paulo Gerson Rodrigues |
description |
Abstract: In this article I try to weave some characteristics related to Cultural History, whose proposals for a new historiographic established from the nineteenth century, especially with Roger Chartier and Miguel de Certeau in the French current, who well dialogue with studies developed by Bourdier. Besides, I introduce the phenomenon of representation and the reflections of the culture concept to its theoretical-methodological contribution, turning to a dialogue proposed between CH and the Literacy Studies (STREET, 1984; OLIVEIRA, 2008), from which many problems emerge, especially concerning to identity issues to better understand what the so-called new reader is. Keywords: Cultural History; historiography; literacies; reading practices. Resumo: No artigo em questão busco tecer algumas características referentes à História Cultural, cujas propostas de um novo fazer historiográfico estabeleceram-se a partir do século XIX, sobretudo com Roger Chartier e Miguel de Certeau na corrente francesa, que bem dialogam com estudos desenvolvidos por Bourdier. Ainda, introduzo o fenômeno da representação e os reflexos do conceito de cultura para seu aporte teórico-metodológico, voltando-me para uma proposta de diálogo entre a HC e os Estudos do Letramento (STREET, 1984; OLIVEIRA, 2008), a partir do qual emergem diversos problemas, sobretudo referindo-se a questões de identidade a fim de melhor compreender o que seria o chamado novo leitor. Palavras-chave: História Cultural; historiografia; letramentos; práticas de leitura. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-02-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares, Artigo de convidado |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/3036 |
url |
https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/3036 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/3036/9489 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 EntreLetras info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 EntreLetras |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Norte do Tocantins |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Norte do Tocantins |
dc.source.none.fl_str_mv |
EntreLetras; v. 7 n. 2 (2016): Dossiê Semiótica e Ensino; 209 - 220 2179-3948 reponame:EntreLetras instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
EntreLetras |
collection |
EntreLetras |
repository.name.fl_str_mv |
EntreLetras - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
entreletrasuft@gmail.com || dirpesq@ufnt.edu.br |
_version_ |
1808458993564123136 |