WAYS TO UNDERSTAND THE NEW READER:: A PROPOSAL OF DIALOGUE BETWEEN THE CULTURAL HISTORY OF READING THE LITERACY STUDIES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Stefanello, Paulo Gerson Rodrigues
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EntreLetras
Texto Completo: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/3036
Resumo: Abstract: In this article I try to weave some characteristics related to Cultural History, whose proposals for a new historiographic established from the nineteenth century, especially with Roger Chartier and Miguel de Certeau in the French current, who well dialogue with studies developed by Bourdier. Besides, I introduce the phenomenon of representation and the reflections of the culture concept to its theoretical-methodological contribution, turning to a dialogue proposed between CH and the Literacy Studies (STREET, 1984; OLIVEIRA, 2008), from which many problems emerge, especially concerning to identity issues to better understand what the so-called new reader is. Keywords: Cultural History; historiography; literacies; reading practices.   Resumo: No artigo em questão busco tecer algumas características referentes à História Cultural, cujas propostas de um novo fazer historiográfico estabeleceram-se a partir do século XIX, sobretudo com Roger Chartier e Miguel de Certeau na corrente francesa, que bem dialogam com estudos desenvolvidos por Bourdier. Ainda, introduzo o fenômeno da representação e os reflexos do conceito de cultura para seu aporte teórico-metodológico, voltando-me para uma proposta de diálogo entre a HC e os Estudos do Letramento (STREET, 1984; OLIVEIRA, 2008), a partir do qual emergem diversos problemas, sobretudo referindo-se a questões de identidade a fim de melhor compreender o que seria o chamado novo leitor. Palavras-chave: História Cultural; historiografia; letramentos; práticas de leitura.
id UFT-4_f0868e392feb7c6bdde48ab65ae45e5a
oai_identifier_str oai:ojs2.ufnt.acessoacademico.com.br:article/3036
network_acronym_str UFT-4
network_name_str EntreLetras
repository_id_str
spelling WAYS TO UNDERSTAND THE NEW READER:: A PROPOSAL OF DIALOGUE BETWEEN THE CULTURAL HISTORY OF READING THE LITERACY STUDIESAbstract: In this article I try to weave some characteristics related to Cultural History, whose proposals for a new historiographic established from the nineteenth century, especially with Roger Chartier and Miguel de Certeau in the French current, who well dialogue with studies developed by Bourdier. Besides, I introduce the phenomenon of representation and the reflections of the culture concept to its theoretical-methodological contribution, turning to a dialogue proposed between CH and the Literacy Studies (STREET, 1984; OLIVEIRA, 2008), from which many problems emerge, especially concerning to identity issues to better understand what the so-called new reader is. Keywords: Cultural History; historiography; literacies; reading practices.   Resumo: No artigo em questão busco tecer algumas características referentes à História Cultural, cujas propostas de um novo fazer historiográfico estabeleceram-se a partir do século XIX, sobretudo com Roger Chartier e Miguel de Certeau na corrente francesa, que bem dialogam com estudos desenvolvidos por Bourdier. Ainda, introduzo o fenômeno da representação e os reflexos do conceito de cultura para seu aporte teórico-metodológico, voltando-me para uma proposta de diálogo entre a HC e os Estudos do Letramento (STREET, 1984; OLIVEIRA, 2008), a partir do qual emergem diversos problemas, sobretudo referindo-se a questões de identidade a fim de melhor compreender o que seria o chamado novo leitor. Palavras-chave: História Cultural; historiografia; letramentos; práticas de leitura.Universidade Federal do Norte do Tocantins2017-02-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos pares, Artigo de convidadoapplication/pdfhttps://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/3036EntreLetras; v. 7 n. 2 (2016): Dossiê Semiótica e Ensino; 209 - 2202179-3948reponame:EntreLetrasinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/3036/9489Copyright (c) 2017 EntreLetrasinfo:eu-repo/semantics/openAccessStefanello, Paulo Gerson Rodrigues2017-02-10T00:26:49Zoai:ojs2.ufnt.acessoacademico.com.br:article/3036Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/entreletras/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/entreletras/oaientreletrasuft@gmail.com || dirpesq@ufnt.edu.br2179-39482178-9479opendoar:2017-02-10T00:26:49EntreLetras - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv WAYS TO UNDERSTAND THE NEW READER:: A PROPOSAL OF DIALOGUE BETWEEN THE CULTURAL HISTORY OF READING THE LITERACY STUDIES
title WAYS TO UNDERSTAND THE NEW READER:: A PROPOSAL OF DIALOGUE BETWEEN THE CULTURAL HISTORY OF READING THE LITERACY STUDIES
spellingShingle WAYS TO UNDERSTAND THE NEW READER:: A PROPOSAL OF DIALOGUE BETWEEN THE CULTURAL HISTORY OF READING THE LITERACY STUDIES
Stefanello, Paulo Gerson Rodrigues
title_short WAYS TO UNDERSTAND THE NEW READER:: A PROPOSAL OF DIALOGUE BETWEEN THE CULTURAL HISTORY OF READING THE LITERACY STUDIES
title_full WAYS TO UNDERSTAND THE NEW READER:: A PROPOSAL OF DIALOGUE BETWEEN THE CULTURAL HISTORY OF READING THE LITERACY STUDIES
title_fullStr WAYS TO UNDERSTAND THE NEW READER:: A PROPOSAL OF DIALOGUE BETWEEN THE CULTURAL HISTORY OF READING THE LITERACY STUDIES
title_full_unstemmed WAYS TO UNDERSTAND THE NEW READER:: A PROPOSAL OF DIALOGUE BETWEEN THE CULTURAL HISTORY OF READING THE LITERACY STUDIES
title_sort WAYS TO UNDERSTAND THE NEW READER:: A PROPOSAL OF DIALOGUE BETWEEN THE CULTURAL HISTORY OF READING THE LITERACY STUDIES
author Stefanello, Paulo Gerson Rodrigues
author_facet Stefanello, Paulo Gerson Rodrigues
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Stefanello, Paulo Gerson Rodrigues
description Abstract: In this article I try to weave some characteristics related to Cultural History, whose proposals for a new historiographic established from the nineteenth century, especially with Roger Chartier and Miguel de Certeau in the French current, who well dialogue with studies developed by Bourdier. Besides, I introduce the phenomenon of representation and the reflections of the culture concept to its theoretical-methodological contribution, turning to a dialogue proposed between CH and the Literacy Studies (STREET, 1984; OLIVEIRA, 2008), from which many problems emerge, especially concerning to identity issues to better understand what the so-called new reader is. Keywords: Cultural History; historiography; literacies; reading practices.   Resumo: No artigo em questão busco tecer algumas características referentes à História Cultural, cujas propostas de um novo fazer historiográfico estabeleceram-se a partir do século XIX, sobretudo com Roger Chartier e Miguel de Certeau na corrente francesa, que bem dialogam com estudos desenvolvidos por Bourdier. Ainda, introduzo o fenômeno da representação e os reflexos do conceito de cultura para seu aporte teórico-metodológico, voltando-me para uma proposta de diálogo entre a HC e os Estudos do Letramento (STREET, 1984; OLIVEIRA, 2008), a partir do qual emergem diversos problemas, sobretudo referindo-se a questões de identidade a fim de melhor compreender o que seria o chamado novo leitor. Palavras-chave: História Cultural; historiografia; letramentos; práticas de leitura.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-02-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares, Artigo de convidado
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/3036
url https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/3036
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/3036/9489
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 EntreLetras
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 EntreLetras
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Norte do Tocantins
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Norte do Tocantins
dc.source.none.fl_str_mv EntreLetras; v. 7 n. 2 (2016): Dossiê Semiótica e Ensino; 209 - 220
2179-3948
reponame:EntreLetras
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str EntreLetras
collection EntreLetras
repository.name.fl_str_mv EntreLetras - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv entreletrasuft@gmail.com || dirpesq@ufnt.edu.br
_version_ 1808458993564123136