Licentiate Degree in Rural Education: contributions to training monitors of Agricultural Family Schools

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Diego Gonzaga Duarte da
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Silva, Lourdes Helena da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Brasileira de Educação do Campo
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/5919
Resumo: Licenciatura em Educação do Campo: contribuições à formação de monitores de Escolas Família Agrícola As Licenciaturas em Educação do Campo, conquistas recentes em nossa sociedade oriundas do protagonismo dos movimentos sociais e sindicais camponeses, tiveram sua expansão marcada pelo Edital MEC/SESU/SETEC/SECADI n.º 02/2012, que viabilizou a criação de novos cursos de formação de educadores do campo em 42 Instituições de Ensino Superior brasileiras. Dentre esses cursos, destacamos a Licenciatura em Educação do Campo da Universidade Federal de Viçosa (LICENA) que, em seu processo de criação e institucionalização, contou com o envolvimento e participação de movimentos sociais e sindicais diversos. Entre eles, as Escolas Família Agrícola (EFAs) têm se constituído uma parceira na construção dos processos formativos do curso, tanto pela experiência com a Pedagogia da Alternância, quanto pela necessidade da formação inicial dos seus monitores. Na busca de compreender os processos de formação da LICENA, analisamos as avaliações dos monitores sobre as contribuições do curso para as práticas pedagógicas desenvolvidas nas EFAs, através da realização de entrevistas que foram submetidas ao método Análise de Conteúdo. Os resultados do estudo indicam, dentre outros aspectos, que a LICENA tem contribuído para a formação dos monitores tanto pela apropriação dos saberes didático-pedagógicos, quanto pelo estímulo à realização de práticas interdisciplinares. Palavras-chave: Escolas Família Agrícola, Licenciaturas em Educação do Campo, Monitores.   Licentiate Degree in Rural Education: contributions to training monitors of Agricultural Family Schools  ABSTRACT. The licentiate degrees in Rural Education are a recent achievement in our society and have been arising from the protagonist of the peasant social movements and trade unions. They had their expansion marked by the announcement MEC/SESU/SETEC/SECADI n.º 02/2012, which enabled the creation of new training courses for rural educators in 42 Brazilian Education Institutions. Considering these licentiate degrees, we highlight the Licentiate in Rural Education of the Federal University of Viçosa (LICENA), which in its creation and institutionalization process had the involvement and participation of diverse social and union movements. Among them, the Agricultural Family Schools (EFAs) have become a partner in the construction of the training processes of the course, as much by the experience with the Pedagogy of Alternating, as by the necessity of the initial formation of its monitors. Aiming to understand LICENA's training processes, we analyzed the evaluations of the monitors on the contributions of the course to the pedagogical practices developed in the EFAs, by conducting interviews that were submitted to the Content Analysis method. The results indicate that LICENA has contributed to the formation of the monitors both through the appropriation of didactic-pedagogical knowledge and through the stimulation of interdisciplinary practices. Keywords: Agricultural Family Schools, Licentiate Degree in Rural Education, Monitors.   Licenciatura en Educación del Campo: contribuciones a la formación de monitores de las Escuelas Familias Agrícolas  RESUMEN. Las Licenciaturas en Educación del Campo, conquistas recientes en nuestra sociedad, originadas del protagonismo de los movimientos sociales y sindicales campesinos, tuvieron expansión con el Decreto MEC/SESU/SETEC/SECADI n.º 02/2012, que posibilitó la creación de nuevas carreras para la formación de educadores del campo en 42 Instituciones de Enseñanza Superior brasileñas. De estas carreras, destacamos la Licenciatura en Educación del Campo de la Universidad Federal de Viçosa (LICENA) que en su proceso de creación e institucionalización involucró diversos movimientos sociales y sindicales. Entre ellos, las Escuelas Familias Agrícolas (EFAs) han constituido una alianza en la construcción de los procesos formativos del curso, tanto por su experiencia con la Pedagogía de la Alternancia, como por la necesidad de formación inicial de sus monitores. Para comprender los procesos de formación de la LICENA, analizamos las evaluaciones de los monitores relacionadas con las contribuciones del curso para las prácticas pedagógicas desarrolladas en las EFAs, por medio de entrevistas las cuales fueron sometidas al método de Análisis de Contenido. Los resultados obtenidos indican, entre otros aspectos, que la LICENA ha contribuido en la formación de los monitores tanto por la apropiación de los saberes didácticos-pedagógicos como por el estímulo para la realización de prácticas interdisciplinarias. Palabras clave: Escuelas Familias Agrícolas, Licenciatura en Educación del Campo, Monitores.
id UFT-5_3312a8b47fec2b88d307d6939ed582f9
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5919
network_acronym_str UFT-5
network_name_str Revista Brasileira de Educação do Campo
repository_id_str
spelling Licentiate Degree in Rural Education: contributions to training monitors of Agricultural Family SchoolsLicentiate Degree in Rural Education: contributions to training monitors of Agricultural Family SchoolsLicentiate Degree in Rural Education: contributions to training monitors of Agricultural Family SchoolsLicentiate Degree in Rural Education: contributions to training monitors of Agricultural Family SchoolsLicentiate Degree in Rural Education: contributions to training monitors of Agricultural Family SchoolsLicenciatura em Educação do Campo: contribuições à formação de monitores de Escolas Família Agrícola As Licenciaturas em Educação do Campo, conquistas recentes em nossa sociedade oriundas do protagonismo dos movimentos sociais e sindicais camponeses, tiveram sua expansão marcada pelo Edital MEC/SESU/SETEC/SECADI n.º 02/2012, que viabilizou a criação de novos cursos de formação de educadores do campo em 42 Instituições de Ensino Superior brasileiras. Dentre esses cursos, destacamos a Licenciatura em Educação do Campo da Universidade Federal de Viçosa (LICENA) que, em seu processo de criação e institucionalização, contou com o envolvimento e participação de movimentos sociais e sindicais diversos. Entre eles, as Escolas Família Agrícola (EFAs) têm se constituído uma parceira na construção dos processos formativos do curso, tanto pela experiência com a Pedagogia da Alternância, quanto pela necessidade da formação inicial dos seus monitores. Na busca de compreender os processos de formação da LICENA, analisamos as avaliações dos monitores sobre as contribuições do curso para as práticas pedagógicas desenvolvidas nas EFAs, através da realização de entrevistas que foram submetidas ao método Análise de Conteúdo. Os resultados do estudo indicam, dentre outros aspectos, que a LICENA tem contribuído para a formação dos monitores tanto pela apropriação dos saberes didático-pedagógicos, quanto pelo estímulo à realização de práticas interdisciplinares. Palavras-chave: Escolas Família Agrícola, Licenciaturas em Educação do Campo, Monitores.   Licentiate Degree in Rural Education: contributions to training monitors of Agricultural Family Schools  ABSTRACT. The licentiate degrees in Rural Education are a recent achievement in our society and have been arising from the protagonist of the peasant social movements and trade unions. They had their expansion marked by the announcement MEC/SESU/SETEC/SECADI n.º 02/2012, which enabled the creation of new training courses for rural educators in 42 Brazilian Education Institutions. Considering these licentiate degrees, we highlight the Licentiate in Rural Education of the Federal University of Viçosa (LICENA), which in its creation and institutionalization process had the involvement and participation of diverse social and union movements. Among them, the Agricultural Family Schools (EFAs) have become a partner in the construction of the training processes of the course, as much by the experience with the Pedagogy of Alternating, as by the necessity of the initial formation of its monitors. Aiming to understand LICENA's training processes, we analyzed the evaluations of the monitors on the contributions of the course to the pedagogical practices developed in the EFAs, by conducting interviews that were submitted to the Content Analysis method. The results indicate that LICENA has contributed to the formation of the monitors both through the appropriation of didactic-pedagogical knowledge and through the stimulation of interdisciplinary practices. Keywords: Agricultural Family Schools, Licentiate Degree in Rural Education, Monitors.   Licenciatura en Educación del Campo: contribuciones a la formación de monitores de las Escuelas Familias Agrícolas  RESUMEN. Las Licenciaturas en Educación del Campo, conquistas recientes en nuestra sociedad, originadas del protagonismo de los movimientos sociales y sindicales campesinos, tuvieron expansión con el Decreto MEC/SESU/SETEC/SECADI n.º 02/2012, que posibilitó la creación de nuevas carreras para la formación de educadores del campo en 42 Instituciones de Enseñanza Superior brasileñas. De estas carreras, destacamos la Licenciatura en Educación del Campo de la Universidad Federal de Viçosa (LICENA) que en su proceso de creación e institucionalización involucró diversos movimientos sociales y sindicales. Entre ellos, las Escuelas Familias Agrícolas (EFAs) han constituido una alianza en la construcción de los procesos formativos del curso, tanto por su experiencia con la Pedagogía de la Alternancia, como por la necesidad de formación inicial de sus monitores. Para comprender los procesos de formación de la LICENA, analizamos las evaluaciones de los monitores relacionadas con las contribuciones del curso para las prácticas pedagógicas desarrolladas en las EFAs, por medio de entrevistas las cuales fueron sometidas al método de Análisis de Contenido. Los resultados obtenidos indican, entre otros aspectos, que la LICENA ha contribuido en la formación de los monitores tanto por la apropiación de los saberes didácticos-pedagógicos como por el estímulo para la realización de prácticas interdisciplinarias. Palabras clave: Escuelas Familias Agrícolas, Licenciatura en Educación del Campo, Monitores.Licenciatura em Educação do Campo: contribuições à formação de monitores de Escolas Família Agrícola As Licenciaturas em Educação do Campo, conquistas recentes em nossa sociedade oriundas do protagonismo dos movimentos sociais e sindicais camponeses, tiveram sua expansão marcada pelo Edital MEC/SESU/SETEC/SECADI n.º 02/2012, que viabilizou a criação de novos cursos de formação de educadores do campo em 42 Instituições de Ensino Superior brasileiras. Dentre esses cursos, destacamos a Licenciatura em Educação do Campo da Universidade Federal de Viçosa (LICENA) que, em seu processo de criação e institucionalização, contou com o envolvimento e participação de movimentos sociais e sindicais diversos. Entre eles, as Escolas Família Agrícola (EFAs) têm se constituído uma parceira na construção dos processos formativos do curso, tanto pela experiência com a Pedagogia da Alternância, quanto pela necessidade da formação inicial dos seus monitores. Na busca de compreender os processos de formação da LICENA, analisamos as avaliações dos monitores sobre as contribuições do curso para as práticas pedagógicas desenvolvidas nas EFAs, através da realização de entrevistas que foram submetidas ao método Análise de Conteúdo. Os resultados do estudo indicam, dentre outros aspectos, que a LICENA tem contribuído para a formação dos monitores tanto pela apropriação dos saberes didático-pedagógicos, quanto pelo estímulo à realização de práticas interdisciplinares. Palavras-chave: Escolas Família Agrícola, Licenciaturas em Educação do Campo, Monitores.   Licentiate Degree in Rural Education: contributions to training monitors of Agricultural Family Schools  ABSTRACT. The licentiate degrees in Rural Education are a recent achievement in our society and have been arising from the protagonist of the peasant social movements and trade unions. They had their expansion marked by the announcement MEC/SESU/SETEC/SECADI n.º 02/2012, which enabled the creation of new training courses for rural educators in 42 Brazilian Education Institutions. Considering these licentiate degrees, we highlight the Licentiate in Rural Education of the Federal University of Viçosa (LICENA), which in its creation and institutionalization process had the involvement and participation of diverse social and union movements. Among them, the Agricultural Family Schools (EFAs) have become a partner in the construction of the training processes of the course, as much by the experience with the Pedagogy of Alternating, as by the necessity of the initial formation of its monitors. Aiming to understand LICENA's training processes, we analyzed the evaluations of the monitors on the contributions of the course to the pedagogical practices developed in the EFAs, by conducting interviews that were submitted to the Content Analysis method. The results indicate that LICENA has contributed to the formation of the monitors both through the appropriation of didactic-pedagogical knowledge and through the stimulation of interdisciplinary practices. Keywords: Agricultural Family Schools, Licentiate Degree in Rural Education, Monitors.   Licenciatura en Educación del Campo: contribuciones a la formación de monitores de las Escuelas Familias Agrícolas  RESUMEN. Las Licenciaturas en Educación del Campo, conquistas recientes en nuestra sociedad, originadas del protagonismo de los movimientos sociales y sindicales campesinos, tuvieron expansión con el Decreto MEC/SESU/SETEC/SECADI n.º 02/2012, que posibilitó la creación de nuevas carreras para la formación de educadores del campo en 42 Instituciones de Enseñanza Superior brasileñas. De estas carreras, destacamos la Licenciatura en Educación del Campo de la Universidad Federal de Viçosa (LICENA) que en su proceso de creación e institucionalización involucró diversos movimientos sociales y sindicales. Entre ellos, las Escuelas Familias Agrícolas (EFAs) han constituido una alianza en la construcción de los procesos formativos del curso, tanto por su experiencia con la Pedagogía de la Alternancia, como por la necesidad de formación inicial de sus monitores. Para comprender los procesos de formación de la LICENA, analizamos las evaluaciones de los monitores relacionadas con las contribuciones del curso para las prácticas pedagógicas desarrolladas en las EFAs, por medio de entrevistas las cuales fueron sometidas al método de Análisis de Contenido. Los resultados obtenidos indican, entre otros aspectos, que la LICENA ha contribuido en la formación de los monitores tanto por la apropiación de los saberes didácticos-pedagógicos como por el estímulo para la realización de prácticas interdisciplinarias. Palabras clave: Escuelas Familias Agrícolas, Licenciatura en Educación del Campo, Monitores.Licenciatura em Educação do Campo: contribuições à formação de monitores de Escolas Família Agrícola As Licenciaturas em Educação do Campo, conquistas recentes em nossa sociedade oriundas do protagonismo dos movimentos sociais e sindicais camponeses, tiveram sua expansão marcada pelo Edital MEC/SESU/SETEC/SECADI n.º 02/2012, que viabilizou a criação de novos cursos de formação de educadores do campo em 42 Instituições de Ensino Superior brasileiras. Dentre esses cursos, destacamos a Licenciatura em Educação do Campo da Universidade Federal de Viçosa (LICENA) que, em seu processo de criação e institucionalização, contou com o envolvimento e participação de movimentos sociais e sindicais diversos. Entre eles, as Escolas Família Agrícola (EFAs) têm se constituído uma parceira na construção dos processos formativos do curso, tanto pela experiência com a Pedagogia da Alternância, quanto pela necessidade da formação inicial dos seus monitores. Na busca de compreender os processos de formação da LICENA, analisamos as avaliações dos monitores sobre as contribuições do curso para as práticas pedagógicas desenvolvidas nas EFAs, através da realização de entrevistas que foram submetidas ao método Análise de Conteúdo. Os resultados do estudo indicam, dentre outros aspectos, que a LICENA tem contribuído para a formação dos monitores tanto pela apropriação dos saberes didático-pedagógicos, quanto pelo estímulo à realização de práticas interdisciplinares. Palavras-chave: Escolas Família Agrícola, Licenciaturas em Educação do Campo, Monitores.   Licentiate Degree in Rural Education: contributions to training monitors of Agricultural Family Schools  ABSTRACT. The licentiate degrees in Rural Education are a recent achievement in our society and have been arising from the protagonist of the peasant social movements and trade unions. They had their expansion marked by the announcement MEC/SESU/SETEC/SECADI n.º 02/2012, which enabled the creation of new training courses for rural educators in 42 Brazilian Education Institutions. Considering these licentiate degrees, we highlight the Licentiate in Rural Education of the Federal University of Viçosa (LICENA), which in its creation and institutionalization process had the involvement and participation of diverse social and union movements. Among them, the Agricultural Family Schools (EFAs) have become a partner in the construction of the training processes of the course, as much by the experience with the Pedagogy of Alternating, as by the necessity of the initial formation of its monitors. Aiming to understand LICENA's training processes, we analyzed the evaluations of the monitors on the contributions of the course to the pedagogical practices developed in the EFAs, by conducting interviews that were submitted to the Content Analysis method. The results indicate that LICENA has contributed to the formation of the monitors both through the appropriation of didactic-pedagogical knowledge and through the stimulation of interdisciplinary practices. Keywords: Agricultural Family Schools, Licentiate Degree in Rural Education, Monitors.   Licenciatura en Educación del Campo: contribuciones a la formación de monitores de las Escuelas Familias Agrícolas  RESUMEN. Las Licenciaturas en Educación del Campo, conquistas recientes en nuestra sociedad, originadas del protagonismo de los movimientos sociales y sindicales campesinos, tuvieron expansión con el Decreto MEC/SESU/SETEC/SECADI n.º 02/2012, que posibilitó la creación de nuevas carreras para la formación de educadores del campo en 42 Instituciones de Enseñanza Superior brasileñas. De estas carreras, destacamos la Licenciatura en Educación del Campo de la Universidad Federal de Viçosa (LICENA) que en su proceso de creación e institucionalización involucró diversos movimientos sociales y sindicales. Entre ellos, las Escuelas Familias Agrícolas (EFAs) han constituido una alianza en la construcción de los procesos formativos del curso, tanto por su experiencia con la Pedagogía de la Alternancia, como por la necesidad de formación inicial de sus monitores. Para comprender los procesos de formación de la LICENA, analizamos las evaluaciones de los monitores relacionadas con las contribuciones del curso para las prácticas pedagógicas desarrolladas en las EFAs, por medio de entrevistas las cuales fueron sometidas al método de Análisis de Contenido. Los resultados obtenidos indican, entre otros aspectos, que la LICENA ha contribuido en la formación de los monitores tanto por la apropiación de los saberes didácticos-pedagógicos como por el estímulo para la realización de prácticas interdisciplinarias. Palabras clave: Escuelas Familias Agrícolas, Licenciatura en Educación del Campo, Monitores.Licenciatura em Educação do Campo: contribuições à formação de monitores de Escolas Família Agrícola As Licenciaturas em Educação do Campo, conquistas recentes em nossa sociedade oriundas do protagonismo dos movimentos sociais e sindicais camponeses, tiveram sua expansão marcada pelo Edital MEC/SESU/SETEC/SECADI n.º 02/2012, que viabilizou a criação de novos cursos de formação de educadores do campo em 42 Instituições de Ensino Superior brasileiras. Dentre esses cursos, destacamos a Licenciatura em Educação do Campo da Universidade Federal de Viçosa (LICENA) que, em seu processo de criação e institucionalização, contou com o envolvimento e participação de movimentos sociais e sindicais diversos. Entre eles, as Escolas Família Agrícola (EFAs) têm se constituído uma parceira na construção dos processos formativos do curso, tanto pela experiência com a Pedagogia da Alternância, quanto pela necessidade da formação inicial dos seus monitores. Na busca de compreender os processos de formação da LICENA, analisamos as avaliações dos monitores sobre as contribuições do curso para as práticas pedagógicas desenvolvidas nas EFAs, através da realização de entrevistas que foram submetidas ao método Análise de Conteúdo. Os resultados do estudo indicam, dentre outros aspectos, que a LICENA tem contribuído para a formação dos monitores tanto pela apropriação dos saberes didático-pedagógicos, quanto pelo estímulo à realização de práticas interdisciplinares. Palavras-chave: Escolas Família Agrícola, Licenciaturas em Educação do Campo, Monitores.   Licentiate Degree in Rural Education: contributions to training monitors of Agricultural Family Schools  ABSTRACT. The licentiate degrees in Rural Education are a recent achievement in our society and have been arising from the protagonist of the peasant social movements and trade unions. They had their expansion marked by the announcement MEC/SESU/SETEC/SECADI n.º 02/2012, which enabled the creation of new training courses for rural educators in 42 Brazilian Education Institutions. Considering these licentiate degrees, we highlight the Licentiate in Rural Education of the Federal University of Viçosa (LICENA), which in its creation and institutionalization process had the involvement and participation of diverse social and union movements. Among them, the Agricultural Family Schools (EFAs) have become a partner in the construction of the training processes of the course, as much by the experience with the Pedagogy of Alternating, as by the necessity of the initial formation of its monitors. Aiming to understand LICENA's training processes, we analyzed the evaluations of the monitors on the contributions of the course to the pedagogical practices developed in the EFAs, by conducting interviews that were submitted to the Content Analysis method. The results indicate that LICENA has contributed to the formation of the monitors both through the appropriation of didactic-pedagogical knowledge and through the stimulation of interdisciplinary practices. Keywords: Agricultural Family Schools, Licentiate Degree in Rural Education, Monitors.   Licenciatura en Educación del Campo: contribuciones a la formación de monitores de las Escuelas Familias Agrícolas  RESUMEN. Las Licenciaturas en Educación del Campo, conquistas recientes en nuestra sociedad, originadas del protagonismo de los movimientos sociales y sindicales campesinos, tuvieron expansión con el Decreto MEC/SESU/SETEC/SECADI n.º 02/2012, que posibilitó la creación de nuevas carreras para la formación de educadores del campo en 42 Instituciones de Enseñanza Superior brasileñas. De estas carreras, destacamos la Licenciatura en Educación del Campo de la Universidad Federal de Viçosa (LICENA) que en su proceso de creación e institucionalización involucró diversos movimientos sociales y sindicales. Entre ellos, las Escuelas Familias Agrícolas (EFAs) han constituido una alianza en la construcción de los procesos formativos del curso, tanto por su experiencia con la Pedagogía de la Alternancia, como por la necesidad de formación inicial de sus monitores. Para comprender los procesos de formación de la LICENA, analizamos las evaluaciones de los monitores relacionadas con las contribuciones del curso para las prácticas pedagógicas desarrolladas en las EFAs, por medio de entrevistas las cuales fueron sometidas al método de Análisis de Contenido. Los resultados obtenidos indican, entre otros aspectos, que la LICENA ha contribuido en la formación de los monitores tanto por la apropiación de los saberes didácticos-pedagógicos como por el estímulo para la realización de prácticas interdisciplinarias. Palabras clave: Escuelas Familias Agrícolas, Licenciatura en Educación del Campo, Monitores.Universidade Federal do Tocantins2018-11-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Avaliado pelos pares"application/pdftext/htmlapplication/pdftext/htmlhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/591910.20873/uft.2525-4863.2018v3n3p891Brazilian Journal of Rural Education; Bd. 3 Nr. 3 (2018): Set./Dez.; 891-910Brazilian Journal of Rural Education; Vol. 3 No. 3 (2018): Set./Dez.; 891-910Revista Brasileña de Educación Rural; Vol. 3 Núm. 3 (2018): Set./Dez.; 891-910Brazilian Journal of Rural Education; Vol. 3 No. 3 (2018): Set./Dez.; 891-910Revista Brasileira de Educação do Campo; v. 3 n. 3 (2018): Set./Dez.; 891-9102525-4863reponame:Revista Brasileira de Educação do Campoinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporenghttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/5919/14424https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/5919/14425https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/5919/14453https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/5919/14454Copyright (c) 2018 Revista Brasileira de Educação do Campoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Diego Gonzaga Duarte daSilva, Lourdes Helena da2021-08-01T14:09:07Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5919Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campoPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/oaigustavo.araujo@uft.edu.br||rbec@uft.edu.br||gustavo.araujo@uft.edu.br|| rbec@uft.edu.br2525-48632525-4863opendoar:2021-08-01T14:09:07Revista Brasileira de Educação do Campo - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv Licentiate Degree in Rural Education: contributions to training monitors of Agricultural Family Schools
Licentiate Degree in Rural Education: contributions to training monitors of Agricultural Family Schools
Licentiate Degree in Rural Education: contributions to training monitors of Agricultural Family Schools
Licentiate Degree in Rural Education: contributions to training monitors of Agricultural Family Schools
Licentiate Degree in Rural Education: contributions to training monitors of Agricultural Family Schools
title Licentiate Degree in Rural Education: contributions to training monitors of Agricultural Family Schools
spellingShingle Licentiate Degree in Rural Education: contributions to training monitors of Agricultural Family Schools
Silva, Diego Gonzaga Duarte da
title_short Licentiate Degree in Rural Education: contributions to training monitors of Agricultural Family Schools
title_full Licentiate Degree in Rural Education: contributions to training monitors of Agricultural Family Schools
title_fullStr Licentiate Degree in Rural Education: contributions to training monitors of Agricultural Family Schools
title_full_unstemmed Licentiate Degree in Rural Education: contributions to training monitors of Agricultural Family Schools
title_sort Licentiate Degree in Rural Education: contributions to training monitors of Agricultural Family Schools
author Silva, Diego Gonzaga Duarte da
author_facet Silva, Diego Gonzaga Duarte da
Silva, Lourdes Helena da
author_role author
author2 Silva, Lourdes Helena da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Diego Gonzaga Duarte da
Silva, Lourdes Helena da
description Licenciatura em Educação do Campo: contribuições à formação de monitores de Escolas Família Agrícola As Licenciaturas em Educação do Campo, conquistas recentes em nossa sociedade oriundas do protagonismo dos movimentos sociais e sindicais camponeses, tiveram sua expansão marcada pelo Edital MEC/SESU/SETEC/SECADI n.º 02/2012, que viabilizou a criação de novos cursos de formação de educadores do campo em 42 Instituições de Ensino Superior brasileiras. Dentre esses cursos, destacamos a Licenciatura em Educação do Campo da Universidade Federal de Viçosa (LICENA) que, em seu processo de criação e institucionalização, contou com o envolvimento e participação de movimentos sociais e sindicais diversos. Entre eles, as Escolas Família Agrícola (EFAs) têm se constituído uma parceira na construção dos processos formativos do curso, tanto pela experiência com a Pedagogia da Alternância, quanto pela necessidade da formação inicial dos seus monitores. Na busca de compreender os processos de formação da LICENA, analisamos as avaliações dos monitores sobre as contribuições do curso para as práticas pedagógicas desenvolvidas nas EFAs, através da realização de entrevistas que foram submetidas ao método Análise de Conteúdo. Os resultados do estudo indicam, dentre outros aspectos, que a LICENA tem contribuído para a formação dos monitores tanto pela apropriação dos saberes didático-pedagógicos, quanto pelo estímulo à realização de práticas interdisciplinares. Palavras-chave: Escolas Família Agrícola, Licenciaturas em Educação do Campo, Monitores.   Licentiate Degree in Rural Education: contributions to training monitors of Agricultural Family Schools  ABSTRACT. The licentiate degrees in Rural Education are a recent achievement in our society and have been arising from the protagonist of the peasant social movements and trade unions. They had their expansion marked by the announcement MEC/SESU/SETEC/SECADI n.º 02/2012, which enabled the creation of new training courses for rural educators in 42 Brazilian Education Institutions. Considering these licentiate degrees, we highlight the Licentiate in Rural Education of the Federal University of Viçosa (LICENA), which in its creation and institutionalization process had the involvement and participation of diverse social and union movements. Among them, the Agricultural Family Schools (EFAs) have become a partner in the construction of the training processes of the course, as much by the experience with the Pedagogy of Alternating, as by the necessity of the initial formation of its monitors. Aiming to understand LICENA's training processes, we analyzed the evaluations of the monitors on the contributions of the course to the pedagogical practices developed in the EFAs, by conducting interviews that were submitted to the Content Analysis method. The results indicate that LICENA has contributed to the formation of the monitors both through the appropriation of didactic-pedagogical knowledge and through the stimulation of interdisciplinary practices. Keywords: Agricultural Family Schools, Licentiate Degree in Rural Education, Monitors.   Licenciatura en Educación del Campo: contribuciones a la formación de monitores de las Escuelas Familias Agrícolas  RESUMEN. Las Licenciaturas en Educación del Campo, conquistas recientes en nuestra sociedad, originadas del protagonismo de los movimientos sociales y sindicales campesinos, tuvieron expansión con el Decreto MEC/SESU/SETEC/SECADI n.º 02/2012, que posibilitó la creación de nuevas carreras para la formación de educadores del campo en 42 Instituciones de Enseñanza Superior brasileñas. De estas carreras, destacamos la Licenciatura en Educación del Campo de la Universidad Federal de Viçosa (LICENA) que en su proceso de creación e institucionalización involucró diversos movimientos sociales y sindicales. Entre ellos, las Escuelas Familias Agrícolas (EFAs) han constituido una alianza en la construcción de los procesos formativos del curso, tanto por su experiencia con la Pedagogía de la Alternancia, como por la necesidad de formación inicial de sus monitores. Para comprender los procesos de formación de la LICENA, analizamos las evaluaciones de los monitores relacionadas con las contribuciones del curso para las prácticas pedagógicas desarrolladas en las EFAs, por medio de entrevistas las cuales fueron sometidas al método de Análisis de Contenido. Los resultados obtenidos indican, entre otros aspectos, que la LICENA ha contribuido en la formación de los monitores tanto por la apropiación de los saberes didácticos-pedagógicos como por el estímulo para la realización de prácticas interdisciplinarias. Palabras clave: Escuelas Familias Agrícolas, Licenciatura en Educación del Campo, Monitores.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-11-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
"Avaliado pelos pares"
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/5919
10.20873/uft.2525-4863.2018v3n3p891
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/5919
identifier_str_mv 10.20873/uft.2525-4863.2018v3n3p891
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/5919/14424
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/5919/14425
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/5919/14453
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/5919/14454
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Brasileira de Educação do Campo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Brasileira de Educação do Campo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian Journal of Rural Education; Bd. 3 Nr. 3 (2018): Set./Dez.; 891-910
Brazilian Journal of Rural Education; Vol. 3 No. 3 (2018): Set./Dez.; 891-910
Revista Brasileña de Educación Rural; Vol. 3 Núm. 3 (2018): Set./Dez.; 891-910
Brazilian Journal of Rural Education; Vol. 3 No. 3 (2018): Set./Dez.; 891-910
Revista Brasileira de Educação do Campo; v. 3 n. 3 (2018): Set./Dez.; 891-910
2525-4863
reponame:Revista Brasileira de Educação do Campo
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Brasileira de Educação do Campo
collection Revista Brasileira de Educação do Campo
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação do Campo - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gustavo.araujo@uft.edu.br||rbec@uft.edu.br||gustavo.araujo@uft.edu.br|| rbec@uft.edu.br
_version_ 1798319757427998720