ESTRESSE OCUPACIONAL, SÍNDROME DE BURNOUT E DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DA PRODUÇÃO ACADÊMICO-CIENTÍFICA BRASILEIRA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Trabalho (En)Cena |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/encena/article/view/14007 |
Resumo: | The present study aimed to identify the main symptoms and / or signs of psychic / mental illness among Brazilian professor mentioned in the academic-scientific production of the last five years (2013-2018) in Brazil. A search was done in the ScIELO and LILACS database using the descriptors in pairs: "burnout AND professor", "burnout AND professor", "stress AND professor" and "stress AND professor". The present systematic review (PRISMA method) made it possible to identify that work overload, precariousness of work conditions and socio-professional relations are the main factors generating illness, stress and professional exhaustion in the academic environment. Consequently, these factors affect the different spheres of the worker's life, affective and social bonds, limiting leisure time and health care. Despite the suffering present in the work context of the university professor, it was seen that the professionals can experience experiences of pleasure and satisfaction for the work. In addition, it is expected that this study may contribute to the implementation of health prevention and promotion actions, and intervention strategies in teaching health in higher education. |
id |
UFT-6_babf263fbe3a89b7132ec945f58baf58 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/14007 |
network_acronym_str |
UFT-6 |
network_name_str |
Trabalho (En)Cena |
repository_id_str |
|
spelling |
ESTRESSE OCUPACIONAL, SÍNDROME DE BURNOUT E DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DA PRODUÇÃO ACADÊMICO-CIENTÍFICA BRASILEIRAThe present study aimed to identify the main symptoms and / or signs of psychic / mental illness among Brazilian professor mentioned in the academic-scientific production of the last five years (2013-2018) in Brazil. A search was done in the ScIELO and LILACS database using the descriptors in pairs: "burnout AND professor", "burnout AND professor", "stress AND professor" and "stress AND professor". The present systematic review (PRISMA method) made it possible to identify that work overload, precariousness of work conditions and socio-professional relations are the main factors generating illness, stress and professional exhaustion in the academic environment. Consequently, these factors affect the different spheres of the worker's life, affective and social bonds, limiting leisure time and health care. Despite the suffering present in the work context of the university professor, it was seen that the professionals can experience experiences of pleasure and satisfaction for the work. In addition, it is expected that this study may contribute to the implementation of health prevention and promotion actions, and intervention strategies in teaching health in higher education.O presente estudo teve como objetivo identificar os principais sintomas e/ou sinais de adoecimentos psíquicos/mental entre docentes de nível superior brasileiros, citados na produção acadêmico-científica dos últimos cinco anos (2013-2018) no Brasil. Realizou-se uma busca na base de dados ScIELO e LILACS utilizando os descritores em pares: “burnout AND docentes”, “burnout AND professores”, “estresse AND docentes” e “estresse AND professores”. A presente revisão sistemática (método PRISMA) possibilitou identificar que a sobrecarga laboral, a precarização das condições de trabalho e as relações socioprofissionais são os principais fatores geradores de adoecimento, estresse e esgotamento profissional no ambiente acadêmico. Consequentemente, esses fatores afetam as diferentes esferas da vida do trabalhador, os vínculos afetivos e sociais, limitando o tempo para o lazer e para o cuidado à saúde. Apesar do sofrimento presente no contexto de trabalho do docente universitário, viu-se que os profissionais conseguem vivenciar experiências de prazer e satisfação pelo trabalho. Ademais, espera-se que este estudo possa contribuir para o direcionamento de implementação de ações de prevenção e promoção saúde, e de estratégias de intervenção na saúde docente do ensino superior.Universidade Federal do Tocantins - UFT2022-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/encena/article/view/1400710.20873/2526-1487e022007Trabalho (En)Cena; Vol. 7 (2022): Revista Trabalho (En)Cena; e022007Trabalho (En)Cena; Vol. 7 (2022): Revista Trabalho (En)Cena; e022007Trabalho (En)Cena; Vol. 7 (2022): Revista Trabalho (En)Cena; e022007Trabalho (En)Cena; v. 7 (2022): Revista Trabalho (En)Cena; e0220072526-148710.20873/2526-1487e022000reponame:Trabalho (En)Cenainstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/encena/article/view/14007/20574Copyright (c) 2022 Luciana Luiz de Souza, Aline Venceslau Vieira de Limahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLuiz de Souza, LucianaVenceslau Vieira de Lima, Aline2022-12-22T23:33:43Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/14007Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/encena/oai2526-14872526-1487opendoar:2022-12-22T23:33:43Trabalho (En)Cena - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ESTRESSE OCUPACIONAL, SÍNDROME DE BURNOUT E DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DA PRODUÇÃO ACADÊMICO-CIENTÍFICA BRASILEIRA |
title |
ESTRESSE OCUPACIONAL, SÍNDROME DE BURNOUT E DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DA PRODUÇÃO ACADÊMICO-CIENTÍFICA BRASILEIRA |
spellingShingle |
ESTRESSE OCUPACIONAL, SÍNDROME DE BURNOUT E DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DA PRODUÇÃO ACADÊMICO-CIENTÍFICA BRASILEIRA Luiz de Souza, Luciana |
title_short |
ESTRESSE OCUPACIONAL, SÍNDROME DE BURNOUT E DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DA PRODUÇÃO ACADÊMICO-CIENTÍFICA BRASILEIRA |
title_full |
ESTRESSE OCUPACIONAL, SÍNDROME DE BURNOUT E DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DA PRODUÇÃO ACADÊMICO-CIENTÍFICA BRASILEIRA |
title_fullStr |
ESTRESSE OCUPACIONAL, SÍNDROME DE BURNOUT E DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DA PRODUÇÃO ACADÊMICO-CIENTÍFICA BRASILEIRA |
title_full_unstemmed |
ESTRESSE OCUPACIONAL, SÍNDROME DE BURNOUT E DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DA PRODUÇÃO ACADÊMICO-CIENTÍFICA BRASILEIRA |
title_sort |
ESTRESSE OCUPACIONAL, SÍNDROME DE BURNOUT E DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DA PRODUÇÃO ACADÊMICO-CIENTÍFICA BRASILEIRA |
author |
Luiz de Souza, Luciana |
author_facet |
Luiz de Souza, Luciana Venceslau Vieira de Lima, Aline |
author_role |
author |
author2 |
Venceslau Vieira de Lima, Aline |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Luiz de Souza, Luciana Venceslau Vieira de Lima, Aline |
description |
The present study aimed to identify the main symptoms and / or signs of psychic / mental illness among Brazilian professor mentioned in the academic-scientific production of the last five years (2013-2018) in Brazil. A search was done in the ScIELO and LILACS database using the descriptors in pairs: "burnout AND professor", "burnout AND professor", "stress AND professor" and "stress AND professor". The present systematic review (PRISMA method) made it possible to identify that work overload, precariousness of work conditions and socio-professional relations are the main factors generating illness, stress and professional exhaustion in the academic environment. Consequently, these factors affect the different spheres of the worker's life, affective and social bonds, limiting leisure time and health care. Despite the suffering present in the work context of the university professor, it was seen that the professionals can experience experiences of pleasure and satisfaction for the work. In addition, it is expected that this study may contribute to the implementation of health prevention and promotion actions, and intervention strategies in teaching health in higher education. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/encena/article/view/14007 10.20873/2526-1487e022007 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/encena/article/view/14007 |
identifier_str_mv |
10.20873/2526-1487e022007 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/encena/article/view/14007/20574 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Luciana Luiz de Souza, Aline Venceslau Vieira de Lima http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Luciana Luiz de Souza, Aline Venceslau Vieira de Lima http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Trabalho (En)Cena; Vol. 7 (2022): Revista Trabalho (En)Cena; e022007 Trabalho (En)Cena; Vol. 7 (2022): Revista Trabalho (En)Cena; e022007 Trabalho (En)Cena; Vol. 7 (2022): Revista Trabalho (En)Cena; e022007 Trabalho (En)Cena; v. 7 (2022): Revista Trabalho (En)Cena; e022007 2526-1487 10.20873/2526-1487e022000 reponame:Trabalho (En)Cena instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Trabalho (En)Cena |
collection |
Trabalho (En)Cena |
repository.name.fl_str_mv |
Trabalho (En)Cena - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808845368633327616 |