ESTRESSE OCUPACIONAL, SÍNDROME DE BURNOUT E DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DA PRODUÇÃO ACADÊMICO-CIENTÍFICA BRASILEIRA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Luiz de Souza, Luciana
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Venceslau Vieira de Lima, Aline
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Trabalho (En)Cena
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/encena/article/view/14007
Resumo: The present study aimed to identify the main symptoms and / or signs of psychic / mental illness among Brazilian professor mentioned in the academic-scientific production of the last five years (2013-2018) in Brazil. A search was done in the ScIELO and LILACS database using the descriptors in pairs: "burnout AND professor", "burnout AND professor", "stress AND professor" and "stress AND professor". The present systematic review (PRISMA method) made it possible to identify that work overload, precariousness of work conditions and socio-professional relations are the main factors generating illness, stress and professional exhaustion in the academic environment. Consequently, these factors affect the different spheres of the worker's life, affective and social bonds, limiting leisure time and health care. Despite the suffering present in the work context of the university professor, it was seen that the professionals can experience experiences of pleasure and satisfaction for the work. In addition, it is expected that this study may contribute to the implementation of health prevention and promotion actions, and intervention strategies in teaching health in higher education.
id UFT-6_babf263fbe3a89b7132ec945f58baf58
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/14007
network_acronym_str UFT-6
network_name_str Trabalho (En)Cena
repository_id_str
spelling ESTRESSE OCUPACIONAL, SÍNDROME DE BURNOUT E DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DA PRODUÇÃO ACADÊMICO-CIENTÍFICA BRASILEIRAThe present study aimed to identify the main symptoms and / or signs of psychic / mental illness among Brazilian professor mentioned in the academic-scientific production of the last five years (2013-2018) in Brazil. A search was done in the ScIELO and LILACS database using the descriptors in pairs: "burnout AND professor", "burnout AND professor", "stress AND professor" and "stress AND professor". The present systematic review (PRISMA method) made it possible to identify that work overload, precariousness of work conditions and socio-professional relations are the main factors generating illness, stress and professional exhaustion in the academic environment. Consequently, these factors affect the different spheres of the worker's life, affective and social bonds, limiting leisure time and health care. Despite the suffering present in the work context of the university professor, it was seen that the professionals can experience experiences of pleasure and satisfaction for the work. In addition, it is expected that this study may contribute to the implementation of health prevention and promotion actions, and intervention strategies in teaching health in higher education.O presente estudo teve como objetivo identificar os principais sintomas e/ou sinais de adoecimentos psíquicos/mental entre docentes de nível superior brasileiros, citados na produção acadêmico-científica dos últimos cinco anos (2013-2018) no Brasil. Realizou-se uma busca na base de dados ScIELO e LILACS utilizando os descritores em pares: “burnout AND docentes”, “burnout AND professores”, “estresse AND docentes” e “estresse AND professores”. A presente revisão sistemática (método PRISMA) possibilitou identificar que a sobrecarga laboral, a precarização das condições de trabalho e as relações socioprofissionais são os principais fatores geradores de adoecimento, estresse e esgotamento profissional no ambiente acadêmico. Consequentemente, esses fatores afetam as diferentes esferas da vida do trabalhador, os vínculos afetivos e sociais, limitando o tempo para o lazer e para o cuidado à saúde. Apesar do sofrimento presente no contexto de trabalho do docente universitário, viu-se que os profissionais conseguem vivenciar experiências de prazer e satisfação pelo trabalho. Ademais, espera-se que este estudo possa contribuir para o direcionamento de implementação de ações de prevenção e promoção saúde, e de estratégias de intervenção na saúde docente do ensino superior.Universidade Federal do Tocantins - UFT2022-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/encena/article/view/1400710.20873/2526-1487e022007Trabalho (En)Cena; Vol. 7 (2022): Revista Trabalho (En)Cena; e022007Trabalho (En)Cena; Vol. 7 (2022): Revista Trabalho (En)Cena; e022007Trabalho (En)Cena; Vol. 7 (2022): Revista Trabalho (En)Cena; e022007Trabalho (En)Cena; v. 7 (2022): Revista Trabalho (En)Cena; e0220072526-148710.20873/2526-1487e022000reponame:Trabalho (En)Cenainstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/encena/article/view/14007/20574Copyright (c) 2022 Luciana Luiz de Souza, Aline Venceslau Vieira de Limahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLuiz de Souza, LucianaVenceslau Vieira de Lima, Aline2022-12-22T23:33:43Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/14007Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/encena/oai2526-14872526-1487opendoar:2022-12-22T23:33:43Trabalho (En)Cena - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv ESTRESSE OCUPACIONAL, SÍNDROME DE BURNOUT E DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DA PRODUÇÃO ACADÊMICO-CIENTÍFICA BRASILEIRA
title ESTRESSE OCUPACIONAL, SÍNDROME DE BURNOUT E DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DA PRODUÇÃO ACADÊMICO-CIENTÍFICA BRASILEIRA
spellingShingle ESTRESSE OCUPACIONAL, SÍNDROME DE BURNOUT E DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DA PRODUÇÃO ACADÊMICO-CIENTÍFICA BRASILEIRA
Luiz de Souza, Luciana
title_short ESTRESSE OCUPACIONAL, SÍNDROME DE BURNOUT E DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DA PRODUÇÃO ACADÊMICO-CIENTÍFICA BRASILEIRA
title_full ESTRESSE OCUPACIONAL, SÍNDROME DE BURNOUT E DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DA PRODUÇÃO ACADÊMICO-CIENTÍFICA BRASILEIRA
title_fullStr ESTRESSE OCUPACIONAL, SÍNDROME DE BURNOUT E DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DA PRODUÇÃO ACADÊMICO-CIENTÍFICA BRASILEIRA
title_full_unstemmed ESTRESSE OCUPACIONAL, SÍNDROME DE BURNOUT E DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DA PRODUÇÃO ACADÊMICO-CIENTÍFICA BRASILEIRA
title_sort ESTRESSE OCUPACIONAL, SÍNDROME DE BURNOUT E DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DA PRODUÇÃO ACADÊMICO-CIENTÍFICA BRASILEIRA
author Luiz de Souza, Luciana
author_facet Luiz de Souza, Luciana
Venceslau Vieira de Lima, Aline
author_role author
author2 Venceslau Vieira de Lima, Aline
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Luiz de Souza, Luciana
Venceslau Vieira de Lima, Aline
description The present study aimed to identify the main symptoms and / or signs of psychic / mental illness among Brazilian professor mentioned in the academic-scientific production of the last five years (2013-2018) in Brazil. A search was done in the ScIELO and LILACS database using the descriptors in pairs: "burnout AND professor", "burnout AND professor", "stress AND professor" and "stress AND professor". The present systematic review (PRISMA method) made it possible to identify that work overload, precariousness of work conditions and socio-professional relations are the main factors generating illness, stress and professional exhaustion in the academic environment. Consequently, these factors affect the different spheres of the worker's life, affective and social bonds, limiting leisure time and health care. Despite the suffering present in the work context of the university professor, it was seen that the professionals can experience experiences of pleasure and satisfaction for the work. In addition, it is expected that this study may contribute to the implementation of health prevention and promotion actions, and intervention strategies in teaching health in higher education.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/encena/article/view/14007
10.20873/2526-1487e022007
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/encena/article/view/14007
identifier_str_mv 10.20873/2526-1487e022007
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/encena/article/view/14007/20574
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Luciana Luiz de Souza, Aline Venceslau Vieira de Lima
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Luciana Luiz de Souza, Aline Venceslau Vieira de Lima
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Trabalho (En)Cena; Vol. 7 (2022): Revista Trabalho (En)Cena; e022007
Trabalho (En)Cena; Vol. 7 (2022): Revista Trabalho (En)Cena; e022007
Trabalho (En)Cena; Vol. 7 (2022): Revista Trabalho (En)Cena; e022007
Trabalho (En)Cena; v. 7 (2022): Revista Trabalho (En)Cena; e022007
2526-1487
10.20873/2526-1487e022000
reponame:Trabalho (En)Cena
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Trabalho (En)Cena
collection Trabalho (En)Cena
repository.name.fl_str_mv Trabalho (En)Cena - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808845368633327616