FOR A PEDAGOGY OF CREATION WITH THE BRAZILIAN CINEMA: Curatorship and expansion of the repertoire

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Langie, Cintia
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Rodrigues, Carla Gonçalves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5344
Resumo: The purpose of this text is to analyze the potentialities of a diversified curatorship of the audio-visual in the field of education. Starting from the lack of access of the Brazilian population to the independent films made in the country the article seeks to share some possibilities of expansion of the repertoire, based on a pedagogy of creation (BERGALA, 2008). We seek to enrich the debate with the theorizations of Deleuze and Guattari (1988-2016) regarding the strength of the encounter with art for the movement of thought. As a partial result, we defend that the curatorial work that searches the brazilian audiovisual panorama can trigger aesthetic experiences, which surpasses any model of instituted schooling.   KEYWORDS: Brazilian cinema; curatorship; repertoire; pedagogy of creation.
id UFT-7_1bdf83058b531c7a5d23f0169db0f0f3
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5344
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling FOR A PEDAGOGY OF CREATION WITH THE BRAZILIAN CINEMA: Curatorship and expansion of the repertoirePOR UNA PEDAGOGÍA DE LA CREACIÓN CON EL CINEMA BRASILEÑO: Curadora y expansión del repertorioPOR UMA PEDAGOGIA DA CRIAÇÃO COM O CINEMA BRASILEIRO: Curadoria e expansão do repertórioCinema brasileiro; curadoria; repertório; pedagogia da criação.Cinema brasileiroEducaçãoThe purpose of this text is to analyze the potentialities of a diversified curatorship of the audio-visual in the field of education. Starting from the lack of access of the Brazilian population to the independent films made in the country the article seeks to share some possibilities of expansion of the repertoire, based on a pedagogy of creation (BERGALA, 2008). We seek to enrich the debate with the theorizations of Deleuze and Guattari (1988-2016) regarding the strength of the encounter with art for the movement of thought. As a partial result, we defend that the curatorial work that searches the brazilian audiovisual panorama can trigger aesthetic experiences, which surpasses any model of instituted schooling.   KEYWORDS: Brazilian cinema; curatorship; repertoire; pedagogy of creation.La propuesta de este texto es analizar las potencialidades de una curaduría diversificada en lo que se refiere al audiovisual, dentro del campo de la educación. A partir del poco acceso de la población brasileña a las películas realizadas en el país, el artículo busca compartir algunas posibilidades de expansión del repertorio, a partir de una pedagogía de la creación (BERGALA, 2008). Buscamos enriquecer el debate con las teorizaciones de Deleuze y Guattari (1988-2016) acerca de la fuerza del encuentro con el arte para el movimiento del pensamiento. Como resultado parcial de la investigación, defendemos que el trabajo de curaduría que busca ver el panorama audiovisual brasileño, puede desencadenar experiencias estéticas, que supera cualquier modelo de escolarización instituido.  PALABRAS CLAVE: Cine brasileño; curaduría; repertorio; pedagogía de la creación.A proposta deste texto é analisar as potencialidades de uma curadoria diversificada no que se refere ao audiovisual, dentro do campo da educação. Partindo do pouco acesso da população brasileira aos filmes realizados no país, o artigo busca compartilhar algumas possibilidades de expansão do repertório, a partir de uma pedagogia da criação (BERGALA, 2008). Buscamos enriquecer o debate com as teorizações de Deleuze e Guattari (1988-2016) a respeito da força do encontro com a arte para o movimento do pensamento. Como resultado parcial, defendemos que o trabalho de curadoria que busca vasculhar o panorama audiovisual brasileiro, pode desencadear experiências estéticas, que ultrapassa qualquer modelo de escolarização instituído.   PALAVRAS-CHAVE: Cinema brasileiro; curadoria; repertório; pedagogia da criação.     ABSTRACT The purpose of this text is to analyze the potentialities of a diversified curatorship of the audio-visual in the field of education. Starting from the lack of access of the Brazilian population to the independent films made in the country the article seeks to share some possibilities of expansion of the repertoire, based on a pedagogy of creation (BERGALA, 2008). We seek to enrich the debate with the theorizations of Deleuze and Guattari (1988-2016) regarding the strength of the encounter with art for the movement of thought. As a partial result, we defend that the curatorial work that searches the brazilian audiovisual panorama can trigger aesthetic experiences, which surpasses any model of instituted schooling.   KEYWORDS: Brazilian cinema; curatorship; repertoire; pedagogy of creation.     RESUMEN La propuesta de este texto es analizar las potencialidades de una curaduría diversificada en lo que se refiere al audiovisual, dentro del campo de la educación. A partir del poco acceso de la población brasileña a las películas realizadas en el país, el artículo busca compartir algunas posibilidades de expansión del repertorio, a partir de una pedagogía de la creación (BERGALA, 2008). Buscamos enriquecer el debate con las teorizaciones de Deleuze y Guattari (1988-2016) acerca de la fuerza del encuentro con el arte para el movimiento del pensamiento. Como resultado parcial de la investigación, defendemos que el trabajo de curaduría que busca ver el panorama audiovisual brasileño, puede desencadenar experiencias estéticas, que supera cualquier modelo de escolarización instituido.  PALABRAS CLAVE: Cine brasileño; curaduría; repertorio; pedagogía de la creación.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-10-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/534410.20873/uft.2447-4266.2018v4n6p704Observatory Journal; Vol. 4 No. 6 (2018): Vol. 4 N. 6 Jornalismo Literário Out-Dez 2018; 704-728Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 6 (2018): Vol. 4 N. 6 Jornalismo Literário Out-Dez 2018; 704-728Observatoire Journal; Vol. 4 No. 6 (2018): Vol. 4 N. 6 Jornalismo Literário Out-Dez 2018; 704-728Revista Observatório ; v. 4 n. 6 (2018): Vol. 4 N. 6 Jornalismo Literário Out-Dez 2018; 704-7282447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n6reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5344/14197https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5344/14207https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5344/14217https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5344/14226https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5344/14236https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5344/14246Copyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessLangie, CintiaRodrigues, Carla Gonçalves2022-03-04T13:07:51Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5344Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:07:51Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv FOR A PEDAGOGY OF CREATION WITH THE BRAZILIAN CINEMA: Curatorship and expansion of the repertoire
POR UNA PEDAGOGÍA DE LA CREACIÓN CON EL CINEMA BRASILEÑO: Curadora y expansión del repertorio
POR UMA PEDAGOGIA DA CRIAÇÃO COM O CINEMA BRASILEIRO: Curadoria e expansão do repertório
title FOR A PEDAGOGY OF CREATION WITH THE BRAZILIAN CINEMA: Curatorship and expansion of the repertoire
spellingShingle FOR A PEDAGOGY OF CREATION WITH THE BRAZILIAN CINEMA: Curatorship and expansion of the repertoire
Langie, Cintia
Cinema brasileiro; curadoria; repertório; pedagogia da criação.
Cinema brasileiro
Educação
title_short FOR A PEDAGOGY OF CREATION WITH THE BRAZILIAN CINEMA: Curatorship and expansion of the repertoire
title_full FOR A PEDAGOGY OF CREATION WITH THE BRAZILIAN CINEMA: Curatorship and expansion of the repertoire
title_fullStr FOR A PEDAGOGY OF CREATION WITH THE BRAZILIAN CINEMA: Curatorship and expansion of the repertoire
title_full_unstemmed FOR A PEDAGOGY OF CREATION WITH THE BRAZILIAN CINEMA: Curatorship and expansion of the repertoire
title_sort FOR A PEDAGOGY OF CREATION WITH THE BRAZILIAN CINEMA: Curatorship and expansion of the repertoire
author Langie, Cintia
author_facet Langie, Cintia
Rodrigues, Carla Gonçalves
author_role author
author2 Rodrigues, Carla Gonçalves
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Langie, Cintia
Rodrigues, Carla Gonçalves
dc.subject.por.fl_str_mv Cinema brasileiro; curadoria; repertório; pedagogia da criação.
Cinema brasileiro
Educação
topic Cinema brasileiro; curadoria; repertório; pedagogia da criação.
Cinema brasileiro
Educação
description The purpose of this text is to analyze the potentialities of a diversified curatorship of the audio-visual in the field of education. Starting from the lack of access of the Brazilian population to the independent films made in the country the article seeks to share some possibilities of expansion of the repertoire, based on a pedagogy of creation (BERGALA, 2008). We seek to enrich the debate with the theorizations of Deleuze and Guattari (1988-2016) regarding the strength of the encounter with art for the movement of thought. As a partial result, we defend that the curatorial work that searches the brazilian audiovisual panorama can trigger aesthetic experiences, which surpasses any model of instituted schooling.   KEYWORDS: Brazilian cinema; curatorship; repertoire; pedagogy of creation.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-10-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5344
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n6p704
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5344
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n6p704
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5344/14197
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5344/14207
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5344/14217
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5344/14226
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5344/14236
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5344/14246
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 4 No. 6 (2018): Vol. 4 N. 6 Jornalismo Literário Out-Dez 2018; 704-728
Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 6 (2018): Vol. 4 N. 6 Jornalismo Literário Out-Dez 2018; 704-728
Observatoire Journal; Vol. 4 No. 6 (2018): Vol. 4 N. 6 Jornalismo Literário Out-Dez 2018; 704-728
Revista Observatório ; v. 4 n. 6 (2018): Vol. 4 N. 6 Jornalismo Literário Out-Dez 2018; 704-728
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n6
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313247186616320