LEARNING READING 'FOR' TEACHING MY COMRADES": Reflections on literacy and education in postmodernityReflections on literacy and education in postmodernity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendonça, Marcos Cajaíba
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3338
Resumo: This article seeks to develop a reflection on literacy in postmodernity from the experience of distance education at the Institute Federal of Bahia. It presents epistemological elements that intend to investigate the processes of creation, elaboration and execution of the PROFUNCIONÁRIO Program, as well as an analysis of the proposals of strategies of use of the means for teacher educators and pedagogical team. It is worth mentioning an EAD performance in twenty six poles of face-to-face support in the extensive geographical state of Bahia.   KEYWORDS: Literacy. Media. Postmodernity. Distance Education.
id UFT-7_2ab59ad226c5d2cdc55dd1fb5359fbc6
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3338
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling LEARNING READING 'FOR' TEACHING MY COMRADES": Reflections on literacy and education in postmodernityReflections on literacy and education in postmodernity"APRENDER A LEER 'PRA' ENSINAR MIS CAMARADAS": Reflexiones sobre alfabetización y educación en la posmodernidad“APRENDER A LER 'PRA' ENSINAR MEUS CAMARADAS”: Reflexões sobre literacia e educação na pós-modernidadeLiteraciaMediaPós-ModernidadeEducacão a DistânciaLiteraciaMediaPós-ModernidadeEducacão a DistânciaThis article seeks to develop a reflection on literacy in postmodernity from the experience of distance education at the Institute Federal of Bahia. It presents epistemological elements that intend to investigate the processes of creation, elaboration and execution of the PROFUNCIONÁRIO Program, as well as an analysis of the proposals of strategies of use of the means for teacher educators and pedagogical team. It is worth mentioning an EAD performance in twenty six poles of face-to-face support in the extensive geographical state of Bahia.   KEYWORDS: Literacy. Media. Postmodernity. Distance Education.En este artículo se trata de desarrollar una relflexão en la literacia en la posmodernidad de la experiencia de la educación a distancia en el Instituto Federal de Bahía. Presenta elementos epistemológicos, que investigará los procesos de creación, desarrollo y ejecución del actual programa PROFUNCIONÁRIO, así como un análisis de las propuestas para el uso de estrategias de media  formadores de maestros y profesores.   PALABRAS CLAVE: Literacia. Medios de comunicación. Postmodernidad. Educación a distancia.Este artigo procura desenvolver a relflexão acerca da literacia na pós-modernidade a partir da experiência da educação a distância no Instituto Federal Baiano. Apresenta elementos epistemológicos que pretendem investigar os aspectos da literacia no processo de criação, elaboração e execução do curso Técnico em Secretaria Escolar do Programa PROFUNCIONÁRIO, bem como a análise das propostas de estratégias de utilização dos media pelos professores formadores e equipe pedagógica. Ressaltando a atuação da EAD em vinte e seis polos de apoio presencial no extenso território geográfico do estado da Bahia.   PALAVRAS-CHAVE: Literacia. Media. Pós-Modernidade. Educacão a Distância.     ABSTRACT This article seeks to develop a reflection on literacy in postmodernity from the experience of distance education at the Institute Federal of Bahia. It presents epistemological elements that intend to investigate the processes of creation, elaboration and execution of the PROFUNCIONÁRIO Program, as well as an analysis of the proposals of strategies of use of the means for teacher educators and pedagogical team. It is worth mentioning an EAD performance in twenty six poles of face-to-face support in the extensive geographical state of Bahia.   KEYWORDS: Literacy. Media. Postmodernity. Distance Education.     RESUMEN En este artículo se trata de desarrollar una relflexão en la literacia en la posmodernidad de la experiencia de la educación a distancia en el Instituto Federal de Bahía. Presenta elementos epistemológicos, que investigará los procesos de creación, desarrollo y ejecución del actual programa PROFUNCIONÁRIO, así como un análisis de las propuestas para el uso de estrategias de media  formadores de maestros y profesores.   PALABRAS CLAVE: Literacia. Medios de comunicación. Postmodernidad. Educación a distancia.  Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/333810.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p570Observatory Journal; Vol. 4 No. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 570-595Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 570-595Observatoire Journal; Vol. 4 No. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 570-595Revista Observatório ; v. 4 n. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 570-5952447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n2reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3338/12732https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3338/12899https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3338/12913https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3338/12937https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3338/12961https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3338/12985Copyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessMendonça, Marcos Cajaíba2022-03-04T13:15:06Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3338Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:15:06Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv LEARNING READING 'FOR' TEACHING MY COMRADES": Reflections on literacy and education in postmodernityReflections on literacy and education in postmodernity
"APRENDER A LEER 'PRA' ENSINAR MIS CAMARADAS": Reflexiones sobre alfabetización y educación en la posmodernidad
“APRENDER A LER 'PRA' ENSINAR MEUS CAMARADAS”: Reflexões sobre literacia e educação na pós-modernidade
title LEARNING READING 'FOR' TEACHING MY COMRADES": Reflections on literacy and education in postmodernityReflections on literacy and education in postmodernity
spellingShingle LEARNING READING 'FOR' TEACHING MY COMRADES": Reflections on literacy and education in postmodernityReflections on literacy and education in postmodernity
Mendonça, Marcos Cajaíba
Literacia
Media
Pós-Modernidade
Educacão a Distância
Literacia
Media
Pós-Modernidade
Educacão a Distância
title_short LEARNING READING 'FOR' TEACHING MY COMRADES": Reflections on literacy and education in postmodernityReflections on literacy and education in postmodernity
title_full LEARNING READING 'FOR' TEACHING MY COMRADES": Reflections on literacy and education in postmodernityReflections on literacy and education in postmodernity
title_fullStr LEARNING READING 'FOR' TEACHING MY COMRADES": Reflections on literacy and education in postmodernityReflections on literacy and education in postmodernity
title_full_unstemmed LEARNING READING 'FOR' TEACHING MY COMRADES": Reflections on literacy and education in postmodernityReflections on literacy and education in postmodernity
title_sort LEARNING READING 'FOR' TEACHING MY COMRADES": Reflections on literacy and education in postmodernityReflections on literacy and education in postmodernity
author Mendonça, Marcos Cajaíba
author_facet Mendonça, Marcos Cajaíba
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mendonça, Marcos Cajaíba
dc.subject.por.fl_str_mv Literacia
Media
Pós-Modernidade
Educacão a Distância
Literacia
Media
Pós-Modernidade
Educacão a Distância
topic Literacia
Media
Pós-Modernidade
Educacão a Distância
Literacia
Media
Pós-Modernidade
Educacão a Distância
description This article seeks to develop a reflection on literacy in postmodernity from the experience of distance education at the Institute Federal of Bahia. It presents epistemological elements that intend to investigate the processes of creation, elaboration and execution of the PROFUNCIONÁRIO Program, as well as an analysis of the proposals of strategies of use of the means for teacher educators and pedagogical team. It is worth mentioning an EAD performance in twenty six poles of face-to-face support in the extensive geographical state of Bahia.   KEYWORDS: Literacy. Media. Postmodernity. Distance Education.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3338
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p570
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3338
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p570
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3338/12732
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3338/12899
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3338/12913
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3338/12937
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3338/12961
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3338/12985
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 4 No. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 570-595
Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 570-595
Observatoire Journal; Vol. 4 No. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 570-595
Revista Observatório ; v. 4 n. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 570-595
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313244509601792