LEARNING READING 'FOR' TEACHING MY COMRADES": Reflections on literacy and education in postmodernityReflections on literacy and education in postmodernity
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3338 |
Resumo: | This article seeks to develop a reflection on literacy in postmodernity from the experience of distance education at the Institute Federal of Bahia. It presents epistemological elements that intend to investigate the processes of creation, elaboration and execution of the PROFUNCIONÁRIO Program, as well as an analysis of the proposals of strategies of use of the means for teacher educators and pedagogical team. It is worth mentioning an EAD performance in twenty six poles of face-to-face support in the extensive geographical state of Bahia. KEYWORDS: Literacy. Media. Postmodernity. Distance Education. |
id |
UFT-7_2ab59ad226c5d2cdc55dd1fb5359fbc6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3338 |
network_acronym_str |
UFT-7 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
LEARNING READING 'FOR' TEACHING MY COMRADES": Reflections on literacy and education in postmodernityReflections on literacy and education in postmodernity"APRENDER A LEER 'PRA' ENSINAR MIS CAMARADAS": Reflexiones sobre alfabetización y educación en la posmodernidad“APRENDER A LER 'PRA' ENSINAR MEUS CAMARADAS”: Reflexões sobre literacia e educação na pós-modernidadeLiteraciaMediaPós-ModernidadeEducacão a DistânciaLiteraciaMediaPós-ModernidadeEducacão a DistânciaThis article seeks to develop a reflection on literacy in postmodernity from the experience of distance education at the Institute Federal of Bahia. It presents epistemological elements that intend to investigate the processes of creation, elaboration and execution of the PROFUNCIONÁRIO Program, as well as an analysis of the proposals of strategies of use of the means for teacher educators and pedagogical team. It is worth mentioning an EAD performance in twenty six poles of face-to-face support in the extensive geographical state of Bahia. KEYWORDS: Literacy. Media. Postmodernity. Distance Education.En este artículo se trata de desarrollar una relflexão en la literacia en la posmodernidad de la experiencia de la educación a distancia en el Instituto Federal de Bahía. Presenta elementos epistemológicos, que investigará los procesos de creación, desarrollo y ejecución del actual programa PROFUNCIONÁRIO, así como un análisis de las propuestas para el uso de estrategias de media formadores de maestros y profesores. PALABRAS CLAVE: Literacia. Medios de comunicación. Postmodernidad. Educación a distancia.Este artigo procura desenvolver a relflexão acerca da literacia na pós-modernidade a partir da experiência da educação a distância no Instituto Federal Baiano. Apresenta elementos epistemológicos que pretendem investigar os aspectos da literacia no processo de criação, elaboração e execução do curso Técnico em Secretaria Escolar do Programa PROFUNCIONÁRIO, bem como a análise das propostas de estratégias de utilização dos media pelos professores formadores e equipe pedagógica. Ressaltando a atuação da EAD em vinte e seis polos de apoio presencial no extenso território geográfico do estado da Bahia. PALAVRAS-CHAVE: Literacia. Media. Pós-Modernidade. Educacão a Distância. ABSTRACT This article seeks to develop a reflection on literacy in postmodernity from the experience of distance education at the Institute Federal of Bahia. It presents epistemological elements that intend to investigate the processes of creation, elaboration and execution of the PROFUNCIONÁRIO Program, as well as an analysis of the proposals of strategies of use of the means for teacher educators and pedagogical team. It is worth mentioning an EAD performance in twenty six poles of face-to-face support in the extensive geographical state of Bahia. KEYWORDS: Literacy. Media. Postmodernity. Distance Education. RESUMEN En este artículo se trata de desarrollar una relflexão en la literacia en la posmodernidad de la experiencia de la educación a distancia en el Instituto Federal de Bahía. Presenta elementos epistemológicos, que investigará los procesos de creación, desarrollo y ejecución del actual programa PROFUNCIONÁRIO, así como un análisis de las propuestas para el uso de estrategias de media formadores de maestros y profesores. PALABRAS CLAVE: Literacia. Medios de comunicación. Postmodernidad. Educación a distancia. Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/333810.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p570Observatory Journal; Vol. 4 No. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 570-595Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 570-595Observatoire Journal; Vol. 4 No. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 570-595Revista Observatório ; v. 4 n. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 570-5952447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n2reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3338/12732https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3338/12899https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3338/12913https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3338/12937https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3338/12961https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3338/12985Copyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessMendonça, Marcos Cajaíba2022-03-04T13:15:06Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3338Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:15:06Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
LEARNING READING 'FOR' TEACHING MY COMRADES": Reflections on literacy and education in postmodernityReflections on literacy and education in postmodernity "APRENDER A LEER 'PRA' ENSINAR MIS CAMARADAS": Reflexiones sobre alfabetización y educación en la posmodernidad “APRENDER A LER 'PRA' ENSINAR MEUS CAMARADAS”: Reflexões sobre literacia e educação na pós-modernidade |
title |
LEARNING READING 'FOR' TEACHING MY COMRADES": Reflections on literacy and education in postmodernityReflections on literacy and education in postmodernity |
spellingShingle |
LEARNING READING 'FOR' TEACHING MY COMRADES": Reflections on literacy and education in postmodernityReflections on literacy and education in postmodernity Mendonça, Marcos Cajaíba Literacia Media Pós-Modernidade Educacão a Distância Literacia Media Pós-Modernidade Educacão a Distância |
title_short |
LEARNING READING 'FOR' TEACHING MY COMRADES": Reflections on literacy and education in postmodernityReflections on literacy and education in postmodernity |
title_full |
LEARNING READING 'FOR' TEACHING MY COMRADES": Reflections on literacy and education in postmodernityReflections on literacy and education in postmodernity |
title_fullStr |
LEARNING READING 'FOR' TEACHING MY COMRADES": Reflections on literacy and education in postmodernityReflections on literacy and education in postmodernity |
title_full_unstemmed |
LEARNING READING 'FOR' TEACHING MY COMRADES": Reflections on literacy and education in postmodernityReflections on literacy and education in postmodernity |
title_sort |
LEARNING READING 'FOR' TEACHING MY COMRADES": Reflections on literacy and education in postmodernityReflections on literacy and education in postmodernity |
author |
Mendonça, Marcos Cajaíba |
author_facet |
Mendonça, Marcos Cajaíba |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mendonça, Marcos Cajaíba |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literacia Media Pós-Modernidade Educacão a Distância Literacia Media Pós-Modernidade Educacão a Distância |
topic |
Literacia Media Pós-Modernidade Educacão a Distância Literacia Media Pós-Modernidade Educacão a Distância |
description |
This article seeks to develop a reflection on literacy in postmodernity from the experience of distance education at the Institute Federal of Bahia. It presents epistemological elements that intend to investigate the processes of creation, elaboration and execution of the PROFUNCIONÁRIO Program, as well as an analysis of the proposals of strategies of use of the means for teacher educators and pedagogical team. It is worth mentioning an EAD performance in twenty six poles of face-to-face support in the extensive geographical state of Bahia. KEYWORDS: Literacy. Media. Postmodernity. Distance Education. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3338 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p570 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3338 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p570 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3338/12732 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3338/12899 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3338/12913 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3338/12937 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3338/12961 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3338/12985 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/zip application/x-gzip application/zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 4 No. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 570-595 Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 570-595 Observatoire Journal; Vol. 4 No. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 570-595 Revista Observatório ; v. 4 n. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 570-595 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313244509601792 |