BODIES DISSIDENTS: the subversion of documentary inside the brazilian northeast

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: do Nascimento, Samuel Macedo
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Colling, Leandro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2394
Resumo: O Caldeirão da Santa Cruz do Deserto (direction of Rosemberg Cariry, 1987) is a movie that tells the story of the Caldeirão's community massacre in Ceará - Brazil, in 1937. After the death of the popular saint Padre Cícero Romao Batista in 1934, the local forces unite to delete the records from this collective and subversive experience. The testimonies of survivors and those who were involved in the massacre lead the movie and the composition connects us to two important moments: the period of the Vargas dictatorship, when the community is destroyed; and the year in which the film is produced, which is tuned to the beginning of the Brazils re-democratization where the agendas of the movements of people who had no access to land make pressure inside the national politics. The movie touches on the issue of our post-colonial citizenship and non-official histories of violence that accompany this and other regions of Brazil.
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After the death of the popular saint Padre Cícero Romao Batista in 1934, the local forces unite to delete the records from this collective and subversive experience. The testimonies of survivors and those who were involved in the massacre lead the movie and the composition connects us to two important moments: the period of the Vargas dictatorship, when the community is destroyed; and the year in which the film is produced, which is tuned to the beginning of the Brazils re-democratization where the agendas of the movements of people who had no access to land make pressure inside the national politics. The movie touches on the issue of our post-colonial citizenship and non-official histories of violence that accompany this and other regions of Brazil.O Caldeirão da Santa Cruz do Deserto (dirección Rosemberg Cariry, 1987) des una película que cuenta la historia de la matanza en la comunidad Caldero, en Ceará - Brasil, en 1937. Después de la muerte dei santo popular de Padre Cícero Romão Batista en 1934, las fuerzas locales se unen para eliminar los registros de esta experiencia colectiva y subversiva. Los testimonios de los supervivientes y de las personas involucradas en la matanza, que lleva la película y su ensamblaje, nos conecta con dos momentos importantes: el período de la dictadura de Vargas, cuando la comunidad es aniquilado; y el ano en que se produce la película, que se ajusta al principio de la redemocratización de Brasil, donde las agendas de los movimientos de personas que no tenían acceso a la tierra exigieron câmbios en la política nacional. La película toca el tema de nuestra ciudadanía post-colonial y las historias no oficiales de violência que acompahan a esta y otras regiones de Brasil.O Caldeirão da Santa Cruz do Deserto (direção de Rosemberg Cariry, 1987) é um filme que conta a história do massacre da comunidade do Caldeirão no interior do Ceará – Brasil, em 1937. Após a morte do santo popular Padre Cícero Romão Batista em 1934, as forças locais se unem para apagar os registros dessa experiência coletiva e subversiva. Os testemunhos dos sobreviventes e das pessoas envolvidas no massacre conduzem o filme e a montagem nos conecta a dois momentos importantes: o período da ditadura Vargas, quando a comunidade é exterminada; e o ano em que o filme é produzido, que se sintoniza com o início da redemocratização do Brasil onde as pautas dos movimentos das pessoas que não tinham acesso a terra pressionavam a política nacional. O filme toca na questão da nossa cidadania pós-colonial e nas histórias não oficiais de violência que acompanham essa e outras regiões do Brasil.Universidade Federal do Tocantins - UFT2016-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/239410.20873/uft.2447-4266.2016v2n3p28Observatory Journal; Vol. 2 No. 3 (2016): V. 2 N. 3 (2016) Memória, Gênero e Comunicação: Fronteiras da memória, subjetividade, gênero, comunicação e cinema em Europa e América Maio-Agosto 2016; 28-42Observatorio Magazine; Vol. 2 Núm. 3 (2016): V. 2 N. 3 (2016) Memória, Gênero e Comunicação: Fronteiras da memória, subjetividade, gênero, comunicação e cinema em Europa e América Maio-Agosto 2016; 28-42Observatoire Journal; Vol. 2 No. 3 (2016): V. 2 N. 3 (2016) Memória, Gênero e Comunicação: Fronteiras da memória, subjetividade, gênero, comunicação e cinema em Europa e América Maio-Agosto 2016; 28-42Revista Observatório ; v. 2 n. 3 (2016): V. 2 N. 3 (2016) Memória, Gênero e Comunicação: Fronteiras da memória, subjetividade, gênero, comunicação e cinema em Europa e América Maio-Agosto 2016; 28-422447-426610.20873/uft.2447-4266.2016v2n3reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2394/8869https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2394/11065https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2394/11066https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2394/11067https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2394/11068https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2394/11069Século XX/XXICopyright (c) 2016 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessdo Nascimento, Samuel MacedoColling, Leandro2022-03-04T13:25:16Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/2394Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:25:16Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
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