THE WHATSAPP APPLICATION IN DIGITAL LETTERING EDUCATIONAL CONTEXTS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Bento Duarte da
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Alves, Elaine Jesus
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3964
Resumo: This article aims to enrich the discussion about the use of mobile devices (m-learning) in educational contexts of digital literacy. It presents an experience report about the use of the Whatsapp application in the process of learning and interaction between the servers of the Federal University of Tocantins, students in module 1 - Getting to know its university of the Integration Course of the server in UFT 2016. Whatsapp was used as a Learning environment in activity 3 of this module. Although there was initial resistance from some students to the proposal, the results were positive. The text also contemplates the difficulties found in this experience in order to contribute to new studies that contemplate mobile technologies in education.
id UFT-7_382c1c51bf91a9033213bfc26dca32b4
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3964
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling THE WHATSAPP APPLICATION IN DIGITAL LETTERING EDUCATIONAL CONTEXTSLA APLICACIÓN WHATSAPP EN EL CONTEXTO EDUCATIVO DE LA ALFABETIZACIÓN DIGITALO APLICATIVO WHATSAPP EM CONTEXTOS EDUCATIVOS DE LETRAMENTO DIGITAL: Possibilidades e desafiosDigital literacyWhatsappInteractionOnline trainingDigital literacyWhatsappInteractionOnline trainingAlfabetización digitalWhatsappInteracciónLa formación en líneaAlfabetización digitalWhatsappInteracciónLa formación en líneaLetramento digitalWhatsappInteraçãoFormação onlineLetramento digitalWhatsappInteraçãoFormação onlineThis article aims to enrich the discussion about the use of mobile devices (m-learning) in educational contexts of digital literacy. It presents an experience report about the use of the Whatsapp application in the process of learning and interaction between the servers of the Federal University of Tocantins, students in module 1 - Getting to know its university of the Integration Course of the server in UFT 2016. Whatsapp was used as a Learning environment in activity 3 of this module. Although there was initial resistance from some students to the proposal, the results were positive. The text also contemplates the difficulties found in this experience in order to contribute to new studies that contemplate mobile technologies in education.Este artículo tiene como objetivo enriquecer la discusion sobre el uso de la telefoní­a móvil (m-learning) en contextos educativos de alfabetización digital. Presenta un relato de experiencia en el uso de la aplicación Whatsapp en el proceso de aprendizaje y la interacción entre los trabajadores de la Universidad Federal de Tocantins, estudiantes en el Módulo 1 - Conozca su Universidad Curso servidor de integración en 2016. El Whatsapp UFT fue utilizado como una entorno virtual de aprendizaje en la actividad de dicho tercer módulo. Aunque no hubo resistencia inicial de algunos estudiantes sobre la propuesta, los resultados fueron positivos. El texto también incluye las dificultades encontradas en este experimento con el fin de contribuir a nuevos estudios que incluyen las tecnologías móviles en la educación.Este artigo tem como objetivo enriquecer a discussão sobre o uso de dispositivos móveis (m-learning) em contextos educativos de letramento digital. Apresenta um relato de experiência sobre o uso do aplicativo Whatsapp no processo de aprendizagem e interação  entre os servidores da Universidade Federal do Tocantins, formandos no módulo 1 “ Conhecendo a sua universidade" do Curso Integração do  servidor na UFT 2016. O Whatsapp foi usado como um ambiente virtual de aprendizagem na atividade 3 do referido módulo. Embora tenha ocorrido uma resistência inicial de alguns formandos diante da proposta, os resultados foram positivos. O texto contempla também as dificuldades encontradas  nesta experiência de forma a contribuir para novos estudos que contemplem as tecnologias móveis na educação.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/396410.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p45Observatory Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 45-68Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 45-68Observatoire Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 45-68Revista Observatório ; v. 4 n. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 45-682447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n5reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3964/13693https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3964/13735https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3964/13754https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3964/13759https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3964/13771https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3964/13790Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Bento Duarte daAlves, Elaine Jesus2022-03-04T13:10:37Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3964Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:10:37Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE WHATSAPP APPLICATION IN DIGITAL LETTERING EDUCATIONAL CONTEXTS
LA APLICACIÓN WHATSAPP EN EL CONTEXTO EDUCATIVO DE LA ALFABETIZACIÓN DIGITAL
O APLICATIVO WHATSAPP EM CONTEXTOS EDUCATIVOS DE LETRAMENTO DIGITAL: Possibilidades e desafios
title THE WHATSAPP APPLICATION IN DIGITAL LETTERING EDUCATIONAL CONTEXTS
spellingShingle THE WHATSAPP APPLICATION IN DIGITAL LETTERING EDUCATIONAL CONTEXTS
Silva, Bento Duarte da
Digital literacy
Whatsapp
Interaction
Online training
Digital literacy
Whatsapp
Interaction
Online training
Alfabetización digital
Whatsapp
Interacción
La formación en línea
Alfabetización digital
Whatsapp
Interacción
La formación en línea
Letramento digital
Whatsapp
Interação
Formação online
Letramento digital
Whatsapp
Interação
Formação online
title_short THE WHATSAPP APPLICATION IN DIGITAL LETTERING EDUCATIONAL CONTEXTS
title_full THE WHATSAPP APPLICATION IN DIGITAL LETTERING EDUCATIONAL CONTEXTS
title_fullStr THE WHATSAPP APPLICATION IN DIGITAL LETTERING EDUCATIONAL CONTEXTS
title_full_unstemmed THE WHATSAPP APPLICATION IN DIGITAL LETTERING EDUCATIONAL CONTEXTS
title_sort THE WHATSAPP APPLICATION IN DIGITAL LETTERING EDUCATIONAL CONTEXTS
author Silva, Bento Duarte da
author_facet Silva, Bento Duarte da
Alves, Elaine Jesus
author_role author
author2 Alves, Elaine Jesus
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Bento Duarte da
Alves, Elaine Jesus
dc.subject.por.fl_str_mv Digital literacy
Whatsapp
Interaction
Online training
Digital literacy
Whatsapp
Interaction
Online training
Alfabetización digital
Whatsapp
Interacción
La formación en línea
Alfabetización digital
Whatsapp
Interacción
La formación en línea
Letramento digital
Whatsapp
Interação
Formação online
Letramento digital
Whatsapp
Interação
Formação online
topic Digital literacy
Whatsapp
Interaction
Online training
Digital literacy
Whatsapp
Interaction
Online training
Alfabetización digital
Whatsapp
Interacción
La formación en línea
Alfabetización digital
Whatsapp
Interacción
La formación en línea
Letramento digital
Whatsapp
Interação
Formação online
Letramento digital
Whatsapp
Interação
Formação online
description This article aims to enrich the discussion about the use of mobile devices (m-learning) in educational contexts of digital literacy. It presents an experience report about the use of the Whatsapp application in the process of learning and interaction between the servers of the Federal University of Tocantins, students in module 1 - Getting to know its university of the Integration Course of the server in UFT 2016. Whatsapp was used as a Learning environment in activity 3 of this module. Although there was initial resistance from some students to the proposal, the results were positive. The text also contemplates the difficulties found in this experience in order to contribute to new studies that contemplate mobile technologies in education.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3964
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p45
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3964
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p45
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3964/13693
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3964/13735
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3964/13754
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3964/13759
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3964/13771
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3964/13790
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 45-68
Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 45-68
Observatoire Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 45-68
Revista Observatório ; v. 4 n. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 45-68
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313246082465792