ON LINE COMMUNICATION IN HIGHER EDUCATION AS A TEACHING RESOURCE IN RESEARCH IN EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva Sousa, Karla Cristina
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4254
Resumo: The text analyzes the possibilities and limits of the construction in researches in education of online tools for data collection. It discusses the aspects of research as a domain field of imperialist reason that produces a social hierarchy of objects, through the devices of reason in the common places of academic research. It concludes that in the research on education, although the advances of Information and Communication Technology (ICT), the online communication tools for data collection runs into the limits of the act of educating itself, in which, although usable, these tools do not Give a return of large answers by the subjects studied, due to their own lack of interest in the use of ICT for this purpose.
id UFT-7_444067e78b2714215787b55a130787c5
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4254
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling ON LINE COMMUNICATION IN HIGHER EDUCATION AS A TEACHING RESOURCE IN RESEARCH IN EDUCATIONLA COMUNICACIÓN ON LINE EN LA ENSEÑANZA SUPERIOR COMO RECURSO DIDÁTICO EN LA INVESTIGACIÓN EN EDUCACIÓNA COMUNICAÇÃO ON LINE NO ENSINO SUPERIOR COMO RECURSO DIDÁTICO NA PESQUISA EM EDUCAÇÃOOnline communicationResearchInformation and Communication TechnologiesOnline communicationResearchInformation and Communication TechnologiesComunicación en líneaBúsquedaTecnologías de la información y la comunicaciónComunicación en líneaBúsquedaTecnologías de la información y la comunicaciónComunicação on linePesquisaTecnologias da informação e comunicaçãoComunicação on linePesquisaTecnologias da informação e comunicaçãoThe text analyzes the possibilities and limits of the construction in researches in education of online tools for data collection. It discusses the aspects of research as a domain field of imperialist reason that produces a social hierarchy of objects, through the devices of reason in the common places of academic research. It concludes that in the research on education, although the advances of Information and Communication Technology (ICT), the online communication tools for data collection runs into the limits of the act of educating itself, in which, although usable, these tools do not Give a return of large answers by the subjects studied, due to their own lack of interest in the use of ICT for this purpose.El texto analiza las posibilidades y límites de la construcción en investigaciones en educación de herramientas on line para colectas de datos. Discute sobre los aspectos de la investigación como campo de dominio de la razón imperialista que produce una jerarquía social de los objetos, por medio de las artimañas de la razón en los lugares comunes de la investigación académica. Concluye que en la investigación en educación, aunque existen los avances de la Tecnología de la Comunicación e Información (TIC) las herramientas de comunicación on line para recolección de datos, chocan en los límites del propio acto de educar, en que, aunque, aunque utilizable, esas herramientas no el retorno de respuestas en gran cantidad por los sujetos investigados, debido al propio desinterés de éstos en la utilización de las TIC para ese fin.O texto analisa as possibilidades e limites da construção em pesquisas em educação de ferramentas on line para coletas de dados. Discute sobre os aspectos da pesquisa enquanto campo de domínio da razão imperialista que produz uma hierarquia social dos objetos, por meio das artimanhas da razão nos lugares comuns da pesquisa acadêmica. Conclui que na pesquisa em educação embora haja os avanços da Tecnologia da Comunicação e Informação (TIC) as ferramentas de comunicação on line para coleta de dados, esbarram nos limites do próprio ato de educar, em que, ainda, embora utilizável, essas ferramentas não dão o retorno de respostas em grande quantidade pelos sujeitos pesquisados, devido ao próprio desinteresse destes na utilização das TIC para esse fim.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/x-gzipapplication/zipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/425410.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p550Observatory Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 550-570Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 550-570Observatoire Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 550-570Revista Observatório ; v. 4 n. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 550-5702447-4266reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4254/13317https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4254/13407https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4254/13418https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4254/13429https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4254/13440https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4254/13451Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva Sousa, Karla Cristina2022-03-04T13:11:08Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4254Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:11:08Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv ON LINE COMMUNICATION IN HIGHER EDUCATION AS A TEACHING RESOURCE IN RESEARCH IN EDUCATION
LA COMUNICACIÓN ON LINE EN LA ENSEÑANZA SUPERIOR COMO RECURSO DIDÁTICO EN LA INVESTIGACIÓN EN EDUCACIÓN
A COMUNICAÇÃO ON LINE NO ENSINO SUPERIOR COMO RECURSO DIDÁTICO NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO
title ON LINE COMMUNICATION IN HIGHER EDUCATION AS A TEACHING RESOURCE IN RESEARCH IN EDUCATION
spellingShingle ON LINE COMMUNICATION IN HIGHER EDUCATION AS A TEACHING RESOURCE IN RESEARCH IN EDUCATION
Silva Sousa, Karla Cristina
Online communication
Research
Information and Communication Technologies
Online communication
Research
Information and Communication Technologies
Comunicación en línea
Búsqueda
Tecnologías de la información y la comunicación
Comunicación en línea
Búsqueda
Tecnologías de la información y la comunicación
Comunicação on line
Pesquisa
Tecnologias da informação e comunicação
Comunicação on line
Pesquisa
Tecnologias da informação e comunicação
title_short ON LINE COMMUNICATION IN HIGHER EDUCATION AS A TEACHING RESOURCE IN RESEARCH IN EDUCATION
title_full ON LINE COMMUNICATION IN HIGHER EDUCATION AS A TEACHING RESOURCE IN RESEARCH IN EDUCATION
title_fullStr ON LINE COMMUNICATION IN HIGHER EDUCATION AS A TEACHING RESOURCE IN RESEARCH IN EDUCATION
title_full_unstemmed ON LINE COMMUNICATION IN HIGHER EDUCATION AS A TEACHING RESOURCE IN RESEARCH IN EDUCATION
title_sort ON LINE COMMUNICATION IN HIGHER EDUCATION AS A TEACHING RESOURCE IN RESEARCH IN EDUCATION
author Silva Sousa, Karla Cristina
author_facet Silva Sousa, Karla Cristina
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva Sousa, Karla Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Online communication
Research
Information and Communication Technologies
Online communication
Research
Information and Communication Technologies
Comunicación en línea
Búsqueda
Tecnologías de la información y la comunicación
Comunicación en línea
Búsqueda
Tecnologías de la información y la comunicación
Comunicação on line
Pesquisa
Tecnologias da informação e comunicação
Comunicação on line
Pesquisa
Tecnologias da informação e comunicação
topic Online communication
Research
Information and Communication Technologies
Online communication
Research
Information and Communication Technologies
Comunicación en línea
Búsqueda
Tecnologías de la información y la comunicación
Comunicación en línea
Búsqueda
Tecnologías de la información y la comunicación
Comunicação on line
Pesquisa
Tecnologias da informação e comunicação
Comunicação on line
Pesquisa
Tecnologias da informação e comunicação
description The text analyzes the possibilities and limits of the construction in researches in education of online tools for data collection. It discusses the aspects of research as a domain field of imperialist reason that produces a social hierarchy of objects, through the devices of reason in the common places of academic research. It concludes that in the research on education, although the advances of Information and Communication Technology (ICT), the online communication tools for data collection runs into the limits of the act of educating itself, in which, although usable, these tools do not Give a return of large answers by the subjects studied, due to their own lack of interest in the use of ICT for this purpose.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4254
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p550
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4254
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p550
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4254/13317
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4254/13407
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4254/13418
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4254/13429
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4254/13440
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4254/13451
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/x-gzip
application/zip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 550-570
Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 550-570
Observatoire Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 550-570
Revista Observatório ; v. 4 n. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 550-570
2447-4266
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313246247092224