Se eu fosse você: liminal spaces of gender and sexuality
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
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Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/160524 |
Resumo: | The body swap comedy is a privileged genre for investigating norms related to gender and sexuality in popular culture. This article explores these norms through the close analysis of the film Se eu fosse você (Daniel Filho, 2006), using Mikhail Bakhtin’s thesis on the carnivalesque and Judith Butler’s theory of gender performativity. Despite the film’s overall strong conservative framework, it is argued that just as revealing as what the film tries to regulate is what it exposes: double standards, failures in the heteronormative matrix, and disruptive sex acts and gendered behavior. |
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Se eu fosse você: liminal spaces of gender and sexualitySe eu fosse você: espaços limiares de gênero e sexualidadeGlobochanchadaNeochanchadaGenderSexualityCarnivalesquePerformativityGlobochanchadaNeochanchadaGêneroSexualidadeCarnavalescoPerformatividadeThe body swap comedy is a privileged genre for investigating norms related to gender and sexuality in popular culture. This article explores these norms through the close analysis of the film Se eu fosse você (Daniel Filho, 2006), using Mikhail Bakhtin’s thesis on the carnivalesque and Judith Butler’s theory of gender performativity. Despite the film’s overall strong conservative framework, it is argued that just as revealing as what the film tries to regulate is what it exposes: double standards, failures in the heteronormative matrix, and disruptive sex acts and gendered behavior.O subgênero da troca de corpos na comédia é um locus privilegiado para a investigação de normas relacionadas a gênero e sexualidade na cultura popular. O presente artigo explora essas normas através da análise fílmica de Se eu fosse você (Daniel Filho, 2006), utilizando como embasamento teórico o carnavalesco de Mikhail Bakhtin e a teoria da performatividade de Judith Butler. Apesar de apresentar uma estrutura altamente conservadora, tão importante quanto o que o filme tenta regular é o que ele expõe: padrões duplos, falhas na matriz heteronormativa, e atos sexuais e comportamentos de gênero disruptivos.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2021-01-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/16052410.11606/issn.2316-7114.sig.2021.160524Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 48 No. 55 (2021); 36-54Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 48 n. 55 (2021); 36-542316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPenghttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/160524/168402Copyright (c) 2021 Roberta Gregolihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGregoli, Roberta2021-02-09T13:46:22Zoai:revistas.usp.br:article/160524Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2021-02-09T13:46:22Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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The body swap comedy is a privileged genre for investigating norms related to gender and sexuality in popular culture. This article explores these norms through the close analysis of the film Se eu fosse você (Daniel Filho, 2006), using Mikhail Bakhtin’s thesis on the carnivalesque and Judith Butler’s theory of gender performativity. Despite the film’s overall strong conservative framework, it is argued that just as revealing as what the film tries to regulate is what it exposes: double standards, failures in the heteronormative matrix, and disruptive sex acts and gendered behavior. |
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