A Playable Past? Digital Simulation, Video Games and Public History

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Telles, Helyom Viana
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1907
Resumo: This study originated from the thinking generated by a post-doctoral research that investigates how Computer games can contribute to the production and representations sharing, pictures and an imaginary about the past, acting as support for the memory collective. The article proposes a study of the links between digital simulation, knowledge of the past history and the public based on the discussion of recent literature production of American historians on the same matter. The article criticizes the dichotomy between commercial educational digital games concludes that the fictional elements present in simulations and digital games offer the opportunity to exercise exploitation of counterfactual history. This feature, combined with the possibility of data expression and complex historical knowledge, make the simulations and valuable digital games to the fie ld of public history.
id UFT-7_51bc6c79d2bbad0b8ac1d52363b27d98
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/1907
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling A Playable Past? Digital Simulation, Video Games and Public HistoryUn Pasado Jugable? La Simulación Digital, Los Videojuegos e Historia PúblicaUm Passado Jogável? Simulação Digital, Videogames e História PúblicaPublic historyDigital simulationVideogameVideo gamePublic historyDigital simulationHistória PúblicaSimulação DigitalVideogamehistória públicasimulação digitalvideogameThis study originated from the thinking generated by a post-doctoral research that investigates how Computer games can contribute to the production and representations sharing, pictures and an imaginary about the past, acting as support for the memory collective. The article proposes a study of the links between digital simulation, knowledge of the past history and the public based on the discussion of recent literature production of American historians on the same matter. The article criticizes the dichotomy between commercial educational digital games concludes that the fictional elements present in simulations and digital games offer the opportunity to exercise exploitation of counterfactual history. This feature, combined with the possibility of data expression and complex historical knowledge, make the simulations and valuable digital games to the fie ld of public history. Este trabajo surgió dei pensamiento generado por una investigación post - doctoral que investiga cómo los videojuegos pueden contribuir a la producción y representaciones que comparten , imágenes y un imaginário sobre el pasado , que sirve de soporte para la memória colectiva. El artículo propone una reflexión sobre las relaciones entre la simulación digital , el conocimiento de la historia pasada y pública sobre la base de la discusión de la literatura reciente producción de historiadores estadounidenses que tratan el tema . El artículo critica la dicotomia entre los juegos educativos digitales comerciales llega a la conclusión de que los elementos de ficción presentes en simulaciones y juegos digitales ofrecen la oportunidad para que el ejercicio de la explotación de la historia contrafactual . Esta  O presente trabalho foi originado a partir das reflexões suscitadas por uma pesquisa de pós-doutorado que investiga como os jogos eletrônicos podem contribuir para a produção e o compartilhamento de representações, de imagens e de um imaginário sobre o passado, atuando como suporte para a memória coletiva. O artigo propõe uma reflexão sobre as relações entre simulação digital, o conhecimento do passado e a história pública com base na discussão da produção bibliográfica recente de historiadores norte-americanos que tratam do tema. O artigo critica a dicotomia entre jogos digitais educativos comerciais conclui que os elementos ficcionais presentes em simulações e jogos digitais oferecem a oportunidade para o exercício de exploração da história contrafatual. Essa característica, aliada à possibilidade de expressão de dados e conhecimentos históricos complexos, tornam as simulações e jogos digitais valiosas para o campo da história pública.  Universidade Federal do Tocantins - UFT2016-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/190710.20873/uft.2447-4266.2016v2especial1p163Observatory Journal; Vol. 2 No. 2 (2016): V. 2 N. 2 (2016) Comunicação, História Oral e Tempo Presente 2 (Edição Especial 1 2016) Maio 2016; 163-191Observatorio Magazine; Vol. 2 Núm. 2 (2016): V. 2 N. 2 (2016) Comunicação, História Oral e Tempo Presente 2 (Edição Especial 1 2016) Maio 2016; 163-191Observatoire Journal; Vol. 2 No. 2 (2016): V. 2 N. 2 (2016) Comunicação, História Oral e Tempo Presente 2 (Edição Especial 1 2016) Maio 2016; 163-191Revista Observatório ; v. 2 n. 2 (2016): V. 2 N. 2 (2016) Comunicação, História Oral e Tempo Presente 2 (Edição Especial 1 2016) Maio 2016; 163-1912447-426610.20873/uft.2447-4266.2016v2n2reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1907/8710https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1907/10804https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1907/10805https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1907/10806https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1907/10807https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1907/10808Século XX/XXICopyright (c) 2016 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessTelles, Helyom Viana2022-03-04T13:26:10Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/1907Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:26:10Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv A Playable Past? Digital Simulation, Video Games and Public History
Un Pasado Jugable? La Simulación Digital, Los Videojuegos e Historia Pública
Um Passado Jogável? Simulação Digital, Videogames e História Pública
title A Playable Past? Digital Simulation, Video Games and Public History
spellingShingle A Playable Past? Digital Simulation, Video Games and Public History
Telles, Helyom Viana
Public history
Digital simulation
Videogame
Video game
Public history
Digital simulation
História Pública
Simulação Digital
Videogame
história pública
simulação digital
videogame
title_short A Playable Past? Digital Simulation, Video Games and Public History
title_full A Playable Past? Digital Simulation, Video Games and Public History
title_fullStr A Playable Past? Digital Simulation, Video Games and Public History
title_full_unstemmed A Playable Past? Digital Simulation, Video Games and Public History
title_sort A Playable Past? Digital Simulation, Video Games and Public History
author Telles, Helyom Viana
author_facet Telles, Helyom Viana
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Telles, Helyom Viana
dc.subject.por.fl_str_mv Public history
Digital simulation
Videogame
Video game
Public history
Digital simulation
História Pública
Simulação Digital
Videogame
história pública
simulação digital
videogame
topic Public history
Digital simulation
Videogame
Video game
Public history
Digital simulation
História Pública
Simulação Digital
Videogame
história pública
simulação digital
videogame
description This study originated from the thinking generated by a post-doctoral research that investigates how Computer games can contribute to the production and representations sharing, pictures and an imaginary about the past, acting as support for the memory collective. The article proposes a study of the links between digital simulation, knowledge of the past history and the public based on the discussion of recent literature production of American historians on the same matter. The article criticizes the dichotomy between commercial educational digital games concludes that the fictional elements present in simulations and digital games offer the opportunity to exercise exploitation of counterfactual history. This feature, combined with the possibility of data expression and complex historical knowledge, make the simulations and valuable digital games to the fie ld of public history.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1907
10.20873/uft.2447-4266.2016v2especial1p163
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1907
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2016v2especial1p163
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1907/8710
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1907/10804
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1907/10805
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1907/10806
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1907/10807
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1907/10808
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 2 No. 2 (2016): V. 2 N. 2 (2016) Comunicação, História Oral e Tempo Presente 2 (Edição Especial 1 2016) Maio 2016; 163-191
Observatorio Magazine; Vol. 2 Núm. 2 (2016): V. 2 N. 2 (2016) Comunicação, História Oral e Tempo Presente 2 (Edição Especial 1 2016) Maio 2016; 163-191
Observatoire Journal; Vol. 2 No. 2 (2016): V. 2 N. 2 (2016) Comunicação, História Oral e Tempo Presente 2 (Edição Especial 1 2016) Maio 2016; 163-191
Revista Observatório ; v. 2 n. 2 (2016): V. 2 N. 2 (2016) Comunicação, História Oral e Tempo Presente 2 (Edição Especial 1 2016) Maio 2016; 163-191
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2016v2n2
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313243557494784