A Playable Past? Digital Simulation, Video Games and Public History
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1907 |
Resumo: | This study originated from the thinking generated by a post-doctoral research that investigates how Computer games can contribute to the production and representations sharing, pictures and an imaginary about the past, acting as support for the memory collective. The article proposes a study of the links between digital simulation, knowledge of the past history and the public based on the discussion of recent literature production of American historians on the same matter. The article criticizes the dichotomy between commercial educational digital games concludes that the fictional elements present in simulations and digital games offer the opportunity to exercise exploitation of counterfactual history. This feature, combined with the possibility of data expression and complex historical knowledge, make the simulations and valuable digital games to the fie ld of public history. |
id |
UFT-8_51bc6c79d2bbad0b8ac1d52363b27d98 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/1907 |
network_acronym_str |
UFT-8 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
A Playable Past? Digital Simulation, Video Games and Public HistoryUn Pasado Jugable? La Simulación Digital, Los Videojuegos e Historia PúblicaUm Passado Jogável? Simulação Digital, Videogames e História PúblicaPublic historyDigital simulationVideogameVideo gamePublic historyDigital simulationHistória PúblicaSimulação DigitalVideogamehistória públicasimulação digitalvideogameThis study originated from the thinking generated by a post-doctoral research that investigates how Computer games can contribute to the production and representations sharing, pictures and an imaginary about the past, acting as support for the memory collective. The article proposes a study of the links between digital simulation, knowledge of the past history and the public based on the discussion of recent literature production of American historians on the same matter. The article criticizes the dichotomy between commercial educational digital games concludes that the fictional elements present in simulations and digital games offer the opportunity to exercise exploitation of counterfactual history. This feature, combined with the possibility of data expression and complex historical knowledge, make the simulations and valuable digital games to the fie ld of public history. Este trabajo surgió dei pensamiento generado por una investigación post - doctoral que investiga cómo los videojuegos pueden contribuir a la producción y representaciones que comparten , imágenes y un imaginário sobre el pasado , que sirve de soporte para la memória colectiva. El artículo propone una reflexión sobre las relaciones entre la simulación digital , el conocimiento de la historia pasada y pública sobre la base de la discusión de la literatura reciente producción de historiadores estadounidenses que tratan el tema . El artículo critica la dicotomia entre los juegos educativos digitales comerciales llega a la conclusión de que los elementos de ficción presentes en simulaciones y juegos digitales ofrecen la oportunidad para que el ejercicio de la explotación de la historia contrafactual . Esta O presente trabalho foi originado a partir das reflexões suscitadas por uma pesquisa de pós-doutorado que investiga como os jogos eletrônicos podem contribuir para a produção e o compartilhamento de representações, de imagens e de um imaginário sobre o passado, atuando como suporte para a memória coletiva. O artigo propõe uma reflexão sobre as relações entre simulação digital, o conhecimento do passado e a história pública com base na discussão da produção bibliográfica recente de historiadores norte-americanos que tratam do tema. O artigo critica a dicotomia entre jogos digitais educativos comerciais conclui que os elementos ficcionais presentes em simulações e jogos digitais oferecem a oportunidade para o exercício de exploração da história contrafatual. Essa característica, aliada à possibilidade de expressão de dados e conhecimentos históricos complexos, tornam as simulações e jogos digitais valiosas para o campo da história pública. Universidade Federal do Tocantins - UFT2016-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/190710.20873/uft.2447-4266.2016v2especial1p163Observatory Journal; Vol. 2 No. 2 (2016): V. 2 N. 2 (2016) Comunicação, História Oral e Tempo Presente 2 (Edição Especial 1 2016) Maio 2016; 163-191Observatorio Magazine; Vol. 2 Núm. 2 (2016): V. 2 N. 2 (2016) Comunicação, História Oral e Tempo Presente 2 (Edição Especial 1 2016) Maio 2016; 163-191Observatoire Journal; Vol. 2 No. 2 (2016): V. 2 N. 2 (2016) Comunicação, História Oral e Tempo Presente 2 (Edição Especial 1 2016) Maio 2016; 163-191Revista Observatório ; v. 2 n. 2 (2016): V. 2 N. 2 (2016) Comunicação, História Oral e Tempo Presente 2 (Edição Especial 1 2016) Maio 2016; 163-1912447-426610.20873/uft.2447-4266.2016v2n2reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1907/8710https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1907/10804https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1907/10805https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1907/10806https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1907/10807https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1907/10808Século XX/XXICopyright (c) 2016 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessTelles, Helyom Viana2022-03-04T13:26:10Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/1907Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:26:10Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A Playable Past? Digital Simulation, Video Games and Public History Un Pasado Jugable? La Simulación Digital, Los Videojuegos e Historia Pública Um Passado Jogável? Simulação Digital, Videogames e História Pública |
title |
A Playable Past? Digital Simulation, Video Games and Public History |
spellingShingle |
A Playable Past? Digital Simulation, Video Games and Public History Telles, Helyom Viana Public history Digital simulation Videogame Video game Public history Digital simulation História Pública Simulação Digital Videogame história pública simulação digital videogame |
title_short |
A Playable Past? Digital Simulation, Video Games and Public History |
title_full |
A Playable Past? Digital Simulation, Video Games and Public History |
title_fullStr |
A Playable Past? Digital Simulation, Video Games and Public History |
title_full_unstemmed |
A Playable Past? Digital Simulation, Video Games and Public History |
title_sort |
A Playable Past? Digital Simulation, Video Games and Public History |
author |
Telles, Helyom Viana |
author_facet |
Telles, Helyom Viana |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Telles, Helyom Viana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Public history Digital simulation Videogame Video game Public history Digital simulation História Pública Simulação Digital Videogame história pública simulação digital videogame |
topic |
Public history Digital simulation Videogame Video game Public history Digital simulation História Pública Simulação Digital Videogame história pública simulação digital videogame |
description |
This study originated from the thinking generated by a post-doctoral research that investigates how Computer games can contribute to the production and representations sharing, pictures and an imaginary about the past, acting as support for the memory collective. The article proposes a study of the links between digital simulation, knowledge of the past history and the public based on the discussion of recent literature production of American historians on the same matter. The article criticizes the dichotomy between commercial educational digital games concludes that the fictional elements present in simulations and digital games offer the opportunity to exercise exploitation of counterfactual history. This feature, combined with the possibility of data expression and complex historical knowledge, make the simulations and valuable digital games to the fie ld of public history. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-05-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1907 10.20873/uft.2447-4266.2016v2especial1p163 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1907 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2016v2especial1p163 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1907/8710 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1907/10804 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1907/10805 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1907/10806 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1907/10807 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1907/10808 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 2 No. 2 (2016): V. 2 N. 2 (2016) Comunicação, História Oral e Tempo Presente 2 (Edição Especial 1 2016) Maio 2016; 163-191 Observatorio Magazine; Vol. 2 Núm. 2 (2016): V. 2 N. 2 (2016) Comunicação, História Oral e Tempo Presente 2 (Edição Especial 1 2016) Maio 2016; 163-191 Observatoire Journal; Vol. 2 No. 2 (2016): V. 2 N. 2 (2016) Comunicação, História Oral e Tempo Presente 2 (Edição Especial 1 2016) Maio 2016; 163-191 Revista Observatório ; v. 2 n. 2 (2016): V. 2 N. 2 (2016) Comunicação, História Oral e Tempo Presente 2 (Edição Especial 1 2016) Maio 2016; 163-191 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2016v2n2 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br|| |
_version_ |
1797174752122503168 |