DIGITAL TOOLS AND THE SCHOOL: Study of a pedagogical proposal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Voltolini, Ana Graciela Mendes Fernandes da Fonseca
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5776
Resumo: The Digital Information and Communication Technologies have been offering new features and possibilities for Education, especially mobile devices, which also allow access to digital learning resources and environments. The Digital Information and Communication Technologies have been used and recommended as a tool and support to the teaching-learning process. The article presents exploratory research data from a case study of a private school located in Cuiabá, capital of the state of Mato Grosso, whose pedagogical proposal includes the use of tablets among other digital tools for teachers and students.
id UFT-7_5c330f89b35f10e869a2c85771be9ceb
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5776
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling DIGITAL TOOLS AND THE SCHOOL: Study of a pedagogical proposalHERRAMIENTAS DIGITALES Y LA ESCUELA: Estudio de una propuesta pedagógicaFERRAMENTAS DIGITAIS E ESCOLA: Estudo de uma proposta pedagógicaFerramentas Digitais; Escola; Ensino-aprendizagem.TecnologiasComunicaçãoEducaçãoThe Digital Information and Communication Technologies have been offering new features and possibilities for Education, especially mobile devices, which also allow access to digital learning resources and environments. The Digital Information and Communication Technologies have been used and recommended as a tool and support to the teaching-learning process. The article presents exploratory research data from a case study of a private school located in Cuiabá, capital of the state of Mato Grosso, whose pedagogical proposal includes the use of tablets among other digital tools for teachers and students.Las Tecnologías Digitales de Información y Comunicación - TDIC vienen ofreciendo nuevos recursos y posibilidades también para la Educación, con destaque para los dispositivos móviles, que posibilitan también el acceso a recursos y ambientes digitales de aprendizaje. Las TDIC han sido utilizadas y recomendadas como herramienta y apoyo al proceso de enseñanza-aprendizaje. El artículo presenta datos de investigación exploratoria a partir de un estudio de caso de una escuela privada ubicada en Cuiabá, capital del estado de Mato Grosso, cuya propuesta pedagógica incluye el uso de tabletas entre otras herramientas digitales para profesores y alumnos.As Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação – TDIC vêm oferecendo novos recursos e possibilidades também para a Educação, com destaque para os dispositivos móveis, que possibilitam o acesso a recursos e ambientes digitais de aprendizagem. As TDIC têm sido utilizadas e recomendadas como ferramenta e apoio ao processo de ensino-aprendizagem. O artigo apresenta dados de pesquisa exploratória a partir de estudo de caso de uma escola privada situada em Cuiabá, capital do estado de Mato Grosso, cuja proposta pedagógica inclui o uso de tablets entre outras ferramentas digitais para professores e alunos.Universidade Federal do Tocantins - UFT2019-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/577610.20873/uft.2447-4266.2019v5n3p293Observatory Journal; Vol. 5 No. 3 (2019): v. 5 n. 3 (2019) Educação Mediada por Tecnologias Digitais: perspectivas, contextos e práticas Mai (2019); 293-316Observatorio Magazine; Vol. 5 Núm. 3 (2019): v. 5 n. 3 (2019) Educação Mediada por Tecnologias Digitais: perspectivas, contextos e práticas Mai (2019); 293-316Observatoire Journal; Vol. 5 No. 3 (2019): v. 5 n. 3 (2019) Educação Mediada por Tecnologias Digitais: perspectivas, contextos e práticas Mai (2019); 293-316Revista Observatório ; v. 5 n. 3 (2019): v. 5 n. 3 (2019) Educação Mediada por Tecnologias Digitais: perspectivas, contextos e práticas Mai (2019); 293-3162447-426610.20873/uft.2447-4266.2019v5n3reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5776/15351https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5776/15405https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5776/15414https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5776/15425https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5776/15432https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5776/15441Copyright (c) 2019 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessVoltolini, Ana Graciela Mendes Fernandes da Fonseca2022-03-04T13:06:11Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5776Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:06:11Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv DIGITAL TOOLS AND THE SCHOOL: Study of a pedagogical proposal
HERRAMIENTAS DIGITALES Y LA ESCUELA: Estudio de una propuesta pedagógica
FERRAMENTAS DIGITAIS E ESCOLA: Estudo de uma proposta pedagógica
title DIGITAL TOOLS AND THE SCHOOL: Study of a pedagogical proposal
spellingShingle DIGITAL TOOLS AND THE SCHOOL: Study of a pedagogical proposal
Voltolini, Ana Graciela Mendes Fernandes da Fonseca
Ferramentas Digitais; Escola; Ensino-aprendizagem.
Tecnologias
Comunicação
Educação
title_short DIGITAL TOOLS AND THE SCHOOL: Study of a pedagogical proposal
title_full DIGITAL TOOLS AND THE SCHOOL: Study of a pedagogical proposal
title_fullStr DIGITAL TOOLS AND THE SCHOOL: Study of a pedagogical proposal
title_full_unstemmed DIGITAL TOOLS AND THE SCHOOL: Study of a pedagogical proposal
title_sort DIGITAL TOOLS AND THE SCHOOL: Study of a pedagogical proposal
author Voltolini, Ana Graciela Mendes Fernandes da Fonseca
author_facet Voltolini, Ana Graciela Mendes Fernandes da Fonseca
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Voltolini, Ana Graciela Mendes Fernandes da Fonseca
dc.subject.por.fl_str_mv Ferramentas Digitais; Escola; Ensino-aprendizagem.
Tecnologias
Comunicação
Educação
topic Ferramentas Digitais; Escola; Ensino-aprendizagem.
Tecnologias
Comunicação
Educação
description The Digital Information and Communication Technologies have been offering new features and possibilities for Education, especially mobile devices, which also allow access to digital learning resources and environments. The Digital Information and Communication Technologies have been used and recommended as a tool and support to the teaching-learning process. The article presents exploratory research data from a case study of a private school located in Cuiabá, capital of the state of Mato Grosso, whose pedagogical proposal includes the use of tablets among other digital tools for teachers and students.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5776
10.20873/uft.2447-4266.2019v5n3p293
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5776
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2019v5n3p293
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5776/15351
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5776/15405
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5776/15414
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5776/15425
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5776/15432
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5776/15441
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 5 No. 3 (2019): v. 5 n. 3 (2019) Educação Mediada por Tecnologias Digitais: perspectivas, contextos e práticas Mai (2019); 293-316
Observatorio Magazine; Vol. 5 Núm. 3 (2019): v. 5 n. 3 (2019) Educação Mediada por Tecnologias Digitais: perspectivas, contextos e práticas Mai (2019); 293-316
Observatoire Journal; Vol. 5 No. 3 (2019): v. 5 n. 3 (2019) Educação Mediada por Tecnologias Digitais: perspectivas, contextos e práticas Mai (2019); 293-316
Revista Observatório ; v. 5 n. 3 (2019): v. 5 n. 3 (2019) Educação Mediada por Tecnologias Digitais: perspectivas, contextos e práticas Mai (2019); 293-316
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2019v5n3
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313247889162240