INFRAESTRUTURA TECNOLÓGICA PARA CRIAR, PUBLICAR E RECOMENDAR RECURSOS EDUCATIVOS ABERTOS ACESSIBLES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3976 |
Resumo: | Open Educational Resources (OERs) should provide equal access for all people, independent of their particular needs or preferences. If an OER that does not comply with web accessibility guidelines, it will hardly address the diversity of students’ learning needs. From a pedagogical and technological perspective various solutions have been proposed in an attempt to reduce inequality in educational settings. This article presents a technological infrastructure designed for supporting teachers in the creation, publishing and recovering of accessible OERs. The infrastructure was validated in the context of a training course offered to teachers from Latin America and results are promising. |
id |
UFT-7_63df56caf9d5094e2ec2dc8f3b42fdce |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3976 |
network_acronym_str |
UFT-7 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
INFRAESTRUTURA TECNOLÓGICA PARA CRIAR, PUBLICAR E RECOMENDAR RECURSOS EDUCATIVOS ABERTOS ACESSIBLESINFRAESTRUCTURA TECNOLOGICA PARA CREAR, PUBLICAR Y RECOMENDAR RECURSOS EDUCATIVOS ABIERTOS ACCESIBLESA TECHNOLOGICAL INFRASTRUCTURE TO CREATE, PUBLISH AND RECOMMEND ACCESSIBLE OPEN EDUCATIONAL RESOURCESOpen educational resourcesdiversityweb accessibilitytechnological infrastructureteachersOpen educational resourcesdiversityweb accessibilitytechnological infrastructureteachersRecursos educativos abiertosdiversidadaccesibilidad webinfraestructura tecnológicaprofesoresRecursos educacionais abertosdiversidadeacessibilidade webInfraestrutura tecnológicaprofessoresOpen Educational Resources (OERs) should provide equal access for all people, independent of their particular needs or preferences. If an OER that does not comply with web accessibility guidelines, it will hardly address the diversity of students’ learning needs. From a pedagogical and technological perspective various solutions have been proposed in an attempt to reduce inequality in educational settings. This article presents a technological infrastructure designed for supporting teachers in the creation, publishing and recovering of accessible OERs. The infrastructure was validated in the context of a training course offered to teachers from Latin America and results are promising.Los Recursos Educativos Abiertos (REA) deben proveer un acceso equitativo para todas las personas, independiente de sus necesidades o preferencias particulares. Si un REA no cumple con lineamientos de accesibilidad web, difícilmente atenderá la diversidad de necesidades de aprendizaje de los estudiantes. Desde una perspectiva pedagógica y tecnológica varias soluciones se han propuesto como iniciativas para reducir la inequidad en contextos educativos. Este artículo presenta una infraestructura tecnológica diseñada para dar soporte a los profesores en la creación, publicación y búsqueda de REA accesibles. La infraestructura fue validada en el contexto de un curso de formación para profesores de Latino América y los resultados son prometedores. Os recursos educacionais abertos (OERs) devem proporcionar acesso igual para todas as pessoas, independentemente de suas necessidades ou preferências particulares. Se um OER que não cumpra as diretrizes de acessibilidade da web, dificilmente abordará a diversidade das necessidades de aprendizagem dos alunos. Do ponto de vista pedagógico e tecnológico, diversas soluções foram propostas na tentativa de reduzir a desigualdade em contextos educacionais. Este artigo apresenta uma infra-estrutura tecnológica projetada para apoiar os professores na criação, publicação e recuperação de OERs acessíveis. A infra-estrutura foi validada no contexto de um curso de treinamento oferecido a professores da América Latina e os resultados são promissores.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/zipapplication/epub+zipapplication/octet-streamhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/397610.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p239Observatory Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 239-282Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 239-282Observatoire Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 239-282Revista Observatório ; v. 4 n. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 239-2822447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n3reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3976/13068https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3976/13527https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3976/13538https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3976/13554https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3976/13121https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3976/13146Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessNavarro, Silvia Margarita BaldirisAvila, CeciliaSarraipa, JoaoAciar, SilvanaFabregat, RamonMarcelino-Jesus, ElsaBacca, JorgeJardim-Gonçalves, Ricardo2022-03-04T13:12:40Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3976Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:12:40Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
INFRAESTRUTURA TECNOLÓGICA PARA CRIAR, PUBLICAR E RECOMENDAR RECURSOS EDUCATIVOS ABERTOS ACESSIBLES INFRAESTRUCTURA TECNOLOGICA PARA CREAR, PUBLICAR Y RECOMENDAR RECURSOS EDUCATIVOS ABIERTOS ACCESIBLES A TECHNOLOGICAL INFRASTRUCTURE TO CREATE, PUBLISH AND RECOMMEND ACCESSIBLE OPEN EDUCATIONAL RESOURCES |
title |
INFRAESTRUTURA TECNOLÓGICA PARA CRIAR, PUBLICAR E RECOMENDAR RECURSOS EDUCATIVOS ABERTOS ACESSIBLES |
spellingShingle |
INFRAESTRUTURA TECNOLÓGICA PARA CRIAR, PUBLICAR E RECOMENDAR RECURSOS EDUCATIVOS ABERTOS ACESSIBLES Navarro, Silvia Margarita Baldiris Open educational resources diversity web accessibility technological infrastructure teachers Open educational resources diversity web accessibility technological infrastructure teachers Recursos educativos abiertos diversidad accesibilidad web infraestructura tecnológica profesores Recursos educacionais abertos diversidade acessibilidade web Infraestrutura tecnológica professores |
title_short |
INFRAESTRUTURA TECNOLÓGICA PARA CRIAR, PUBLICAR E RECOMENDAR RECURSOS EDUCATIVOS ABERTOS ACESSIBLES |
title_full |
INFRAESTRUTURA TECNOLÓGICA PARA CRIAR, PUBLICAR E RECOMENDAR RECURSOS EDUCATIVOS ABERTOS ACESSIBLES |
title_fullStr |
INFRAESTRUTURA TECNOLÓGICA PARA CRIAR, PUBLICAR E RECOMENDAR RECURSOS EDUCATIVOS ABERTOS ACESSIBLES |
title_full_unstemmed |
INFRAESTRUTURA TECNOLÓGICA PARA CRIAR, PUBLICAR E RECOMENDAR RECURSOS EDUCATIVOS ABERTOS ACESSIBLES |
title_sort |
INFRAESTRUTURA TECNOLÓGICA PARA CRIAR, PUBLICAR E RECOMENDAR RECURSOS EDUCATIVOS ABERTOS ACESSIBLES |
author |
Navarro, Silvia Margarita Baldiris |
author_facet |
Navarro, Silvia Margarita Baldiris Avila, Cecilia Sarraipa, Joao Aciar, Silvana Fabregat, Ramon Marcelino-Jesus, Elsa Bacca, Jorge Jardim-Gonçalves, Ricardo |
author_role |
author |
author2 |
Avila, Cecilia Sarraipa, Joao Aciar, Silvana Fabregat, Ramon Marcelino-Jesus, Elsa Bacca, Jorge Jardim-Gonçalves, Ricardo |
author2_role |
author author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Navarro, Silvia Margarita Baldiris Avila, Cecilia Sarraipa, Joao Aciar, Silvana Fabregat, Ramon Marcelino-Jesus, Elsa Bacca, Jorge Jardim-Gonçalves, Ricardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Open educational resources diversity web accessibility technological infrastructure teachers Open educational resources diversity web accessibility technological infrastructure teachers Recursos educativos abiertos diversidad accesibilidad web infraestructura tecnológica profesores Recursos educacionais abertos diversidade acessibilidade web Infraestrutura tecnológica professores |
topic |
Open educational resources diversity web accessibility technological infrastructure teachers Open educational resources diversity web accessibility technological infrastructure teachers Recursos educativos abiertos diversidad accesibilidad web infraestructura tecnológica profesores Recursos educacionais abertos diversidade acessibilidade web Infraestrutura tecnológica professores |
description |
Open Educational Resources (OERs) should provide equal access for all people, independent of their particular needs or preferences. If an OER that does not comply with web accessibility guidelines, it will hardly address the diversity of students’ learning needs. From a pedagogical and technological perspective various solutions have been proposed in an attempt to reduce inequality in educational settings. This article presents a technological infrastructure designed for supporting teachers in the creation, publishing and recovering of accessible OERs. The infrastructure was validated in the context of a training course offered to teachers from Latin America and results are promising. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-04-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3976 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p239 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3976 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p239 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3976/13068 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3976/13527 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3976/13538 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3976/13554 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3976/13121 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3976/13146 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/zip application/epub+zip application/octet-stream |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 239-282 Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 239-282 Observatoire Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 239-282 Revista Observatório ; v. 4 n. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 239-282 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313246085611520 |