INFRAESTRUTURA TECNOLÓGICA PARA CRIAR, PUBLICAR E RECOMENDAR RECURSOS EDUCATIVOS ABERTOS ACESSIBLES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Navarro, Silvia Margarita Baldiris
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Avila, Cecilia, Sarraipa, Joao, Aciar, Silvana, Fabregat, Ramon, Marcelino-Jesus, Elsa, Bacca, Jorge, Jardim-Gonçalves, Ricardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3976
Resumo: Open Educational Resources (OERs) should provide equal access for all people, independent of their particular needs or preferences. If an OER that does not comply with web accessibility guidelines, it will hardly address the diversity of students’ learning needs. From a pedagogical and technological perspective various solutions have been proposed in an attempt to reduce inequality in educational settings. This article presents a technological infrastructure designed for supporting teachers in the creation, publishing and recovering of accessible OERs. The infrastructure was validated in the context of a training course offered to teachers from Latin America and results are promising.
id UFT-8_63df56caf9d5094e2ec2dc8f3b42fdce
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3976
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling INFRAESTRUTURA TECNOLÓGICA PARA CRIAR, PUBLICAR E RECOMENDAR RECURSOS EDUCATIVOS ABERTOS ACESSIBLESINFRAESTRUCTURA TECNOLOGICA PARA CREAR, PUBLICAR Y RECOMENDAR RECURSOS EDUCATIVOS ABIERTOS ACCESIBLESA TECHNOLOGICAL INFRASTRUCTURE TO CREATE, PUBLISH AND RECOMMEND ACCESSIBLE OPEN EDUCATIONAL RESOURCESOpen educational resourcesdiversityweb accessibilitytechnological infrastructureteachersOpen educational resourcesdiversityweb accessibilitytechnological infrastructureteachersRecursos educativos abiertosdiversidadaccesibilidad webinfraestructura tecnológicaprofesoresRecursos educacionais abertosdiversidadeacessibilidade webInfraestrutura tecnológicaprofessoresOpen Educational Resources (OERs) should provide equal access for all people, independent of their particular needs or preferences. If an OER that does not comply with web accessibility guidelines, it will hardly address the diversity of students’ learning needs. From a pedagogical and technological perspective various solutions have been proposed in an attempt to reduce inequality in educational settings. This article presents a technological infrastructure designed for supporting teachers in the creation, publishing and recovering of accessible OERs. The infrastructure was validated in the context of a training course offered to teachers from Latin America and results are promising.Los Recursos Educativos Abiertos (REA) deben proveer un acceso equitativo para todas las personas, independiente de sus necesidades o preferencias particulares. Si un REA no cumple con lineamientos de accesibilidad web, difícilmente atenderá la diversidad de necesidades de aprendizaje de los estudiantes. Desde una perspectiva pedagógica y tecnológica varias soluciones se han propuesto como iniciativas para reducir la inequidad en contextos educativos. Este artículo presenta una infraestructura tecnológica diseñada para dar soporte a los profesores en la creación, publicación y búsqueda de REA accesibles. La infraestructura fue validada en el contexto de un curso de formación para profesores de Latino América y los resultados son prometedores.  Os recursos educacionais abertos (OERs) devem proporcionar acesso igual para todas as pessoas, independentemente de suas necessidades ou preferências particulares. Se um OER que não cumpra as diretrizes de acessibilidade da web, dificilmente abordará a diversidade das necessidades de aprendizagem dos alunos. Do ponto de vista pedagógico e tecnológico, diversas soluções foram propostas na tentativa de reduzir a desigualdade em contextos educacionais. Este artigo apresenta uma infra-estrutura tecnológica projetada para apoiar os professores na criação, publicação e recuperação de OERs acessíveis. A infra-estrutura foi validada no contexto de um curso de treinamento oferecido a professores da América Latina e os resultados são promissores.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/zipapplication/epub+zipapplication/octet-streamhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/397610.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p239Observatory Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 239-282Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 239-282Observatoire Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 239-282Revista Observatório ; v. 4 n. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 239-2822447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n3reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3976/13068https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3976/13527https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3976/13538https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3976/13554https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3976/13121https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3976/13146Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessNavarro, Silvia Margarita BaldirisAvila, CeciliaSarraipa, JoaoAciar, SilvanaFabregat, RamonMarcelino-Jesus, ElsaBacca, JorgeJardim-Gonçalves, Ricardo2022-03-04T13:12:40Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3976Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:12:40Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv INFRAESTRUTURA TECNOLÓGICA PARA CRIAR, PUBLICAR E RECOMENDAR RECURSOS EDUCATIVOS ABERTOS ACESSIBLES
INFRAESTRUCTURA TECNOLOGICA PARA CREAR, PUBLICAR Y RECOMENDAR RECURSOS EDUCATIVOS ABIERTOS ACCESIBLES
A TECHNOLOGICAL INFRASTRUCTURE TO CREATE, PUBLISH AND RECOMMEND ACCESSIBLE OPEN EDUCATIONAL RESOURCES
title INFRAESTRUTURA TECNOLÓGICA PARA CRIAR, PUBLICAR E RECOMENDAR RECURSOS EDUCATIVOS ABERTOS ACESSIBLES
spellingShingle INFRAESTRUTURA TECNOLÓGICA PARA CRIAR, PUBLICAR E RECOMENDAR RECURSOS EDUCATIVOS ABERTOS ACESSIBLES
Navarro, Silvia Margarita Baldiris
Open educational resources
diversity
web accessibility
technological infrastructure
teachers
Open educational resources
diversity
web accessibility
technological infrastructure
teachers
Recursos educativos abiertos
diversidad
accesibilidad web
infraestructura tecnológica
profesores
Recursos educacionais abertos
diversidade
acessibilidade web
Infraestrutura tecnológica
professores
title_short INFRAESTRUTURA TECNOLÓGICA PARA CRIAR, PUBLICAR E RECOMENDAR RECURSOS EDUCATIVOS ABERTOS ACESSIBLES
title_full INFRAESTRUTURA TECNOLÓGICA PARA CRIAR, PUBLICAR E RECOMENDAR RECURSOS EDUCATIVOS ABERTOS ACESSIBLES
title_fullStr INFRAESTRUTURA TECNOLÓGICA PARA CRIAR, PUBLICAR E RECOMENDAR RECURSOS EDUCATIVOS ABERTOS ACESSIBLES
title_full_unstemmed INFRAESTRUTURA TECNOLÓGICA PARA CRIAR, PUBLICAR E RECOMENDAR RECURSOS EDUCATIVOS ABERTOS ACESSIBLES
title_sort INFRAESTRUTURA TECNOLÓGICA PARA CRIAR, PUBLICAR E RECOMENDAR RECURSOS EDUCATIVOS ABERTOS ACESSIBLES
author Navarro, Silvia Margarita Baldiris
author_facet Navarro, Silvia Margarita Baldiris
Avila, Cecilia
Sarraipa, Joao
Aciar, Silvana
Fabregat, Ramon
Marcelino-Jesus, Elsa
Bacca, Jorge
Jardim-Gonçalves, Ricardo
author_role author
author2 Avila, Cecilia
Sarraipa, Joao
Aciar, Silvana
Fabregat, Ramon
Marcelino-Jesus, Elsa
Bacca, Jorge
Jardim-Gonçalves, Ricardo
author2_role author
author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Navarro, Silvia Margarita Baldiris
Avila, Cecilia
Sarraipa, Joao
Aciar, Silvana
Fabregat, Ramon
Marcelino-Jesus, Elsa
Bacca, Jorge
Jardim-Gonçalves, Ricardo
dc.subject.por.fl_str_mv Open educational resources
diversity
web accessibility
technological infrastructure
teachers
Open educational resources
diversity
web accessibility
technological infrastructure
teachers
Recursos educativos abiertos
diversidad
accesibilidad web
infraestructura tecnológica
profesores
Recursos educacionais abertos
diversidade
acessibilidade web
Infraestrutura tecnológica
professores
topic Open educational resources
diversity
web accessibility
technological infrastructure
teachers
Open educational resources
diversity
web accessibility
technological infrastructure
teachers
Recursos educativos abiertos
diversidad
accesibilidad web
infraestructura tecnológica
profesores
Recursos educacionais abertos
diversidade
acessibilidade web
Infraestrutura tecnológica
professores
description Open Educational Resources (OERs) should provide equal access for all people, independent of their particular needs or preferences. If an OER that does not comply with web accessibility guidelines, it will hardly address the diversity of students’ learning needs. From a pedagogical and technological perspective various solutions have been proposed in an attempt to reduce inequality in educational settings. This article presents a technological infrastructure designed for supporting teachers in the creation, publishing and recovering of accessible OERs. The infrastructure was validated in the context of a training course offered to teachers from Latin America and results are promising.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3976
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p239
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3976
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p239
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3976/13068
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3976/13527
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3976/13538
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3976/13554
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3976/13121
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3976/13146
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
application/epub+zip
application/octet-stream
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 239-282
Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 239-282
Observatoire Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 239-282
Revista Observatório ; v. 4 n. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 239-282
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1797174753935491072