Project multiple perspectives the exercise of ethnographic documentary on the formation of journalist
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1625 |
Resumo: | The present crisis is real. One of the signs is the public, that is not interested in audiovisual media consumption through the TV like in the past. This essay brings the experience with journalism academic learners using the ethnographic documentary production. Is possible to use different ways to observe and register the reality without using the traditional journalistic tools. This concluded that is interesting the different ways in audiovisual registration to teach journalism. |
id |
UFT-7_768b42bfadbdc358a7abcc35e5190584 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/1625 |
network_acronym_str |
UFT-7 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
Project multiple perspectives the exercise of ethnographic documentary on the formation of journalistProyecte múltiples perspectivas: el ejercicio de documental etnográfico sobre la formación dei periodistaProjeto múltiplos olhares: o exercício do documentário etnográfico na formação do jornalistaDocumentaryethnographyjournalismteachingDocumentaryethnographyjournalismteachingDocumentación audiovisualetnografiaperiodismoenseñanzaDocumentación audiovisualetnografiaperiodismoenseñanzaDocumentárioetnografiajornalismoensinoDocumentárioetnografiajornalismoEnsinoThe present crisis is real. One of the signs is the public, that is not interested in audiovisual media consumption through the TV like in the past. This essay brings the experience with journalism academic learners using the ethnographic documentary production. Is possible to use different ways to observe and register the reality without using the traditional journalistic tools. This concluded that is interesting the different ways in audiovisual registration to teach journalism.La crises atual en el periodismo es real. Uno de los sehales es el desinterese por parte de la recepción. Trayemos un relato inicial de uma investigación para la utilización de una metodologia diferenciada para na ensehanza través de la documentación audiovisual por la etnografia. Son otras posibilidades de lenguaje e incursión en ojares diferntes. Concluyemos que es salutar la utilización de este otro método para el desarroyo de la ensehanza.A crise no campo do jornalismo se mostra de forma contundente. Um dos sinais disto é o desinteresse do público pelos programas de televisão, sejam jornalísticos ou não. Aqui trazemos o relatório inicial de um experimento que levou estudantes de jornalismo de diferentes períodos ao exercício de novas possibilidades de linguagem e incursão em olhares diversos, utilizando o documentário audiovisual etnográfico como ferramental. Concluímos que é salutar a utilização da citada ferramenta como opção metodológica no ensino de jornalismo. Universidade Federal do Tocantins - UFT2015-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/162510.20873/uft.2447-4266.2015v1n1p247Observatory Journal; Vol. 1 No. 1 (2015): Vol. 1 N. 1 (2015) Tema Livre / Free Theme / Tema Libre Jan-Abril 2015; 247-269Observatorio Magazine; Vol. 1 Núm. 1 (2015): Vol. 1 N. 1 (2015) Tema Livre / Free Theme / Tema Libre Jan-Abril 2015; 247-269Observatoire Journal; Vol. 1 No. 1 (2015): Vol. 1 N. 1 (2015) Tema Livre / Free Theme / Tema Libre Jan-Abril 2015; 247-269Revista Observatório ; v. 1 n. 1 (2015): Vol. 1 N. 1 (2015) Tema Livre / Free Theme / Tema Libre Jan-Abril 2015; 247-2692447-426610.20873/uft.2447-4266.2015v1n1reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1625/8494https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1625/10659https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1625/10660https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1625/10661https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1625/10662https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1625/10663Século XX/XXICopyright (c) 2015 Revista Observatorioinfo:eu-repo/semantics/openAccessFranco, Carlos Fernando Martins2022-03-04T13:28:30Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/1625Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:28:30Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Project multiple perspectives the exercise of ethnographic documentary on the formation of journalist Proyecte múltiples perspectivas: el ejercicio de documental etnográfico sobre la formación dei periodista Projeto múltiplos olhares: o exercício do documentário etnográfico na formação do jornalista |
title |
Project multiple perspectives the exercise of ethnographic documentary on the formation of journalist |
spellingShingle |
Project multiple perspectives the exercise of ethnographic documentary on the formation of journalist Franco, Carlos Fernando Martins Documentary ethnography journalism teaching Documentary ethnography journalism teaching Documentación audiovisual etnografia periodismo enseñanza Documentación audiovisual etnografia periodismo enseñanza Documentário etnografia jornalismo ensino Documentário etnografia jornalismo Ensino |
title_short |
Project multiple perspectives the exercise of ethnographic documentary on the formation of journalist |
title_full |
Project multiple perspectives the exercise of ethnographic documentary on the formation of journalist |
title_fullStr |
Project multiple perspectives the exercise of ethnographic documentary on the formation of journalist |
title_full_unstemmed |
Project multiple perspectives the exercise of ethnographic documentary on the formation of journalist |
title_sort |
Project multiple perspectives the exercise of ethnographic documentary on the formation of journalist |
author |
Franco, Carlos Fernando Martins |
author_facet |
Franco, Carlos Fernando Martins |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Franco, Carlos Fernando Martins |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Documentary ethnography journalism teaching Documentary ethnography journalism teaching Documentación audiovisual etnografia periodismo enseñanza Documentación audiovisual etnografia periodismo enseñanza Documentário etnografia jornalismo ensino Documentário etnografia jornalismo Ensino |
topic |
Documentary ethnography journalism teaching Documentary ethnography journalism teaching Documentación audiovisual etnografia periodismo enseñanza Documentación audiovisual etnografia periodismo enseñanza Documentário etnografia jornalismo ensino Documentário etnografia jornalismo Ensino |
description |
The present crisis is real. One of the signs is the public, that is not interested in audiovisual media consumption through the TV like in the past. This essay brings the experience with journalism academic learners using the ethnographic documentary production. Is possible to use different ways to observe and register the reality without using the traditional journalistic tools. This concluded that is interesting the different ways in audiovisual registration to teach journalism. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-09-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1625 10.20873/uft.2447-4266.2015v1n1p247 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1625 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2015v1n1p247 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1625/8494 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1625/10659 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1625/10660 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1625/10661 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1625/10662 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1625/10663 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Revista Observatorio info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Revista Observatorio |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/zip application/x-gzip application/zip |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 1 No. 1 (2015): Vol. 1 N. 1 (2015) Tema Livre / Free Theme / Tema Libre Jan-Abril 2015; 247-269 Observatorio Magazine; Vol. 1 Núm. 1 (2015): Vol. 1 N. 1 (2015) Tema Livre / Free Theme / Tema Libre Jan-Abril 2015; 247-269 Observatoire Journal; Vol. 1 No. 1 (2015): Vol. 1 N. 1 (2015) Tema Livre / Free Theme / Tema Libre Jan-Abril 2015; 247-269 Revista Observatório ; v. 1 n. 1 (2015): Vol. 1 N. 1 (2015) Tema Livre / Free Theme / Tema Libre Jan-Abril 2015; 247-269 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2015v1n1 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313242831880192 |