Project multiple perspectives the exercise of ethnographic documentary on the formation of journalist

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Franco, Carlos Fernando Martins
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1625
Resumo: The present crisis is real. One of the signs is the public, that is not interested in audiovisual media consumption through the TV like in the past. This essay brings the experience with journalism academic learners using the ethnographic documentary production. Is possible to use different ways to observe and register the reality without using the traditional journalistic tools. This concluded that is interesting the different ways in audiovisual registration to teach journalism.
id UFT-7_768b42bfadbdc358a7abcc35e5190584
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/1625
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling Project multiple perspectives the exercise of ethnographic documentary on the formation of journalistProyecte múltiples perspectivas: el ejercicio de documental etnográfico sobre la formación dei periodistaProjeto múltiplos olhares: o exercício do documentário etnográfico na formação do jornalistaDocumentaryethnographyjournalismteachingDocumentaryethnographyjournalismteachingDocumentación audiovisualetnografiaperiodismoenseñanzaDocumentación audiovisualetnografiaperiodismoenseñanzaDocumentárioetnografiajornalismoensinoDocumentárioetnografiajornalismoEnsinoThe present crisis is real. One of the signs is the public, that is not interested in audiovisual media consumption through the TV like in the past. This essay brings the experience with journalism academic learners using the ethnographic documentary production. Is possible to use different ways to observe and register the reality without using the traditional journalistic tools. This concluded that is interesting the different ways in audiovisual registration to teach journalism.La crises atual en el periodismo es real. Uno de los sehales es el desinterese por parte de la recepción. Trayemos un relato inicial de uma investigación para la utilización de una metodologia diferenciada para na ensehanza través de la documentación audiovisual por la etnografia. Son otras posibilidades de lenguaje e incursión en ojares diferntes. Concluyemos que es salutar la utilización de este otro método para el desarroyo de la ensehanza.A crise no campo do jornalismo se mostra de forma contundente. Um dos sinais disto é o desinteresse do público pelos programas de televisão, sejam jornalísticos ou não. Aqui trazemos o relatório inicial de um experimento que levou estudantes de jornalismo de diferentes períodos ao exercício de novas possibilidades de linguagem e incursão em olhares diversos, utilizando o documentário audiovisual etnográfico como ferramental. Concluímos que é salutar a utilização da citada ferramenta como opção metodológica no ensino de jornalismo.  Universidade Federal do Tocantins - UFT2015-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/162510.20873/uft.2447-4266.2015v1n1p247Observatory Journal; Vol. 1 No. 1 (2015): Vol. 1 N. 1 (2015) Tema Livre / Free Theme / Tema Libre Jan-Abril 2015; 247-269Observatorio Magazine; Vol. 1 Núm. 1 (2015): Vol. 1 N. 1 (2015) Tema Livre / Free Theme / Tema Libre Jan-Abril 2015; 247-269Observatoire Journal; Vol. 1 No. 1 (2015): Vol. 1 N. 1 (2015) Tema Livre / Free Theme / Tema Libre Jan-Abril 2015; 247-269Revista Observatório ; v. 1 n. 1 (2015): Vol. 1 N. 1 (2015) Tema Livre / Free Theme / Tema Libre Jan-Abril 2015; 247-2692447-426610.20873/uft.2447-4266.2015v1n1reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1625/8494https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1625/10659https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1625/10660https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1625/10661https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1625/10662https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1625/10663Século XX/XXICopyright (c) 2015 Revista Observatorioinfo:eu-repo/semantics/openAccessFranco, Carlos Fernando Martins2022-03-04T13:28:30Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/1625Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:28:30Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv Project multiple perspectives the exercise of ethnographic documentary on the formation of journalist
Proyecte múltiples perspectivas: el ejercicio de documental etnográfico sobre la formación dei periodista
Projeto múltiplos olhares: o exercício do documentário etnográfico na formação do jornalista
title Project multiple perspectives the exercise of ethnographic documentary on the formation of journalist
spellingShingle Project multiple perspectives the exercise of ethnographic documentary on the formation of journalist
Franco, Carlos Fernando Martins
Documentary
ethnography
journalism
teaching
Documentary
ethnography
journalism
teaching
Documentación audiovisual
etnografia
periodismo
enseñanza
Documentación audiovisual
etnografia
periodismo
enseñanza
Documentário
etnografia
jornalismo
ensino
Documentário
etnografia
jornalismo
Ensino
title_short Project multiple perspectives the exercise of ethnographic documentary on the formation of journalist
title_full Project multiple perspectives the exercise of ethnographic documentary on the formation of journalist
title_fullStr Project multiple perspectives the exercise of ethnographic documentary on the formation of journalist
title_full_unstemmed Project multiple perspectives the exercise of ethnographic documentary on the formation of journalist
title_sort Project multiple perspectives the exercise of ethnographic documentary on the formation of journalist
author Franco, Carlos Fernando Martins
author_facet Franco, Carlos Fernando Martins
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Franco, Carlos Fernando Martins
dc.subject.por.fl_str_mv Documentary
ethnography
journalism
teaching
Documentary
ethnography
journalism
teaching
Documentación audiovisual
etnografia
periodismo
enseñanza
Documentación audiovisual
etnografia
periodismo
enseñanza
Documentário
etnografia
jornalismo
ensino
Documentário
etnografia
jornalismo
Ensino
topic Documentary
ethnography
journalism
teaching
Documentary
ethnography
journalism
teaching
Documentación audiovisual
etnografia
periodismo
enseñanza
Documentación audiovisual
etnografia
periodismo
enseñanza
Documentário
etnografia
jornalismo
ensino
Documentário
etnografia
jornalismo
Ensino
description The present crisis is real. One of the signs is the public, that is not interested in audiovisual media consumption through the TV like in the past. This essay brings the experience with journalism academic learners using the ethnographic documentary production. Is possible to use different ways to observe and register the reality without using the traditional journalistic tools. This concluded that is interesting the different ways in audiovisual registration to teach journalism.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1625
10.20873/uft.2447-4266.2015v1n1p247
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1625
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2015v1n1p247
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1625/8494
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1625/10659
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1625/10660
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1625/10661
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1625/10662
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1625/10663
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Revista Observatorio
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Revista Observatorio
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 1 No. 1 (2015): Vol. 1 N. 1 (2015) Tema Livre / Free Theme / Tema Libre Jan-Abril 2015; 247-269
Observatorio Magazine; Vol. 1 Núm. 1 (2015): Vol. 1 N. 1 (2015) Tema Livre / Free Theme / Tema Libre Jan-Abril 2015; 247-269
Observatoire Journal; Vol. 1 No. 1 (2015): Vol. 1 N. 1 (2015) Tema Livre / Free Theme / Tema Libre Jan-Abril 2015; 247-269
Revista Observatório ; v. 1 n. 1 (2015): Vol. 1 N. 1 (2015) Tema Livre / Free Theme / Tema Libre Jan-Abril 2015; 247-269
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2015v1n1
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313242831880192