THE PANDEMIC OF COVID-19: Impacts and trends in teaching, learning and continuing teacher education processes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11099 |
Resumo: | The article aims to analyze the implications of the COVID-19 Pandemic for the field of education in the region of Tocantins' Amazon, especially regarding the development of distance school activities due to the suspension of classes and regarding continuing education programs, actions and projects offered to teachers of the State Education System. The research is based on historical dialectical materialism, having as reference the bibliographic and documentary research in ordinances, provisional measures, decrees, opinions and other normative mechanisms issued, mainly, by the Ministry of Education, National Council of Education, Government of the State of Tocantins and State Education Council. From a critical perspective, it is assumed that the adoption of public-private partnerships as an educational policy and the expansion of distance education greatly compromises the constitutional principle of democratic management and the quality of education. |
id |
UFT-7_9cf3b91da4faf9c874f9660d3084c1be |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/11099 |
network_acronym_str |
UFT-7 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
THE PANDEMIC OF COVID-19: Impacts and trends in teaching, learning and continuing teacher education processesLA PANDEMIA DE COVID-19: Impactos y tendencias en los procesos de enseñanza, aprendizaje y formación continua del profesoradoA PANDEMIA DA COVID-19: Os impactos e tendências nos processos de ensino, aprendizagem e formação continuada de professoresAmazônia; CAPES; Comunicação; AvaliaçãoProcesso de EnsinoPolítica educativa pública. Gestión democrática. Asociación público-privada. Formación continua del profesorado. COVID-19Teaching processesPolítica educativa pública. Gestión democrática. Asociación público-privada. Formación continua del profesorado. COVID-19.The article aims to analyze the implications of the COVID-19 Pandemic for the field of education in the region of Tocantins' Amazon, especially regarding the development of distance school activities due to the suspension of classes and regarding continuing education programs, actions and projects offered to teachers of the State Education System. The research is based on historical dialectical materialism, having as reference the bibliographic and documentary research in ordinances, provisional measures, decrees, opinions and other normative mechanisms issued, mainly, by the Ministry of Education, National Council of Education, Government of the State of Tocantins and State Education Council. From a critical perspective, it is assumed that the adoption of public-private partnerships as an educational policy and the expansion of distance education greatly compromises the constitutional principle of democratic management and the quality of education.El artículo tiene como objetivo analizar las implicaciones de la pandemia COVID-19 para el campo de la educación en la región de la Amazonía de Tocantins, especialmente en relación con el desarrollo de actividades de la escuela a distancia debido a la suspensión de clases y con respecto a programas, acciones y proyectos de educación continua. ofrecido a los docentes del Sistema de Educación del Estado. La investigación se basa en el materialismo dialéctico histórico, teniendo como referencia la investigación bibliográfica y documental en ordenanzas, medidas provisionales, decretos, opiniones y otros mecanismos normativos emitidos, principalmente, por el Ministerio de Educación, el Consejo Nacional de Educación, el Gobierno del Estado de Tocantins. y Consejo de Educación del Estado. Desde una perspectiva crítica, se supone que la adopción de asociaciones público-privadas como una política educativa y la expansión de la educación a distancia compromete en gran medida el principio constitucional de la gestión democrática y la calidad de la educación. O artigo objetiva analisar as implicações da Pandemia da COVID-19 para o campo da educação na região da Amazônia tocantinense, especialmente, acerca do desenvolvimento de atividades escolares à distância devido a suspensão das aulas e a respeito dos programas, ações e projetos de formação continuada ofertadas aos professores do Sistema Estadual de Ensino. A pesquisa assenta-se no materialismo histórico dialético, tendo como referência a pesquisa bibliográfica e documental em portarias, medidas provisórias, decretos, pareceres e demais mecanismos normativos emitidos, principalmente, pelo Ministério da Educação, Conselho Nacional da Educação, Governo do Estado do Tocantins e Conselho Estadual de Educação. Numa perspectiva crítica, presume-se que a adoção por parcerias público-privadas como política educacional e a ampliação da educação à distância compromete sobremaneira o princípio constitucional da gestão democrática e da qualidade da educaçãoUniversidade Federal do Tocantins - UFT2020-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1109910.20873/uft.2447-4266.2020v6n4a15ptObservatory Journal; Vol. 6 No. 4 (2020): Sociality and digital agency: individuals, collectives and institutions /Sociabilidades e Agências Digitais: Sujeitos, coletivos e instituições; a15ptObservatorio Magazine; Vol. 6 Núm. 4 (2020): Sociality and digital agency: individuals, collectives and institutions /Sociabilidades e Agências Digitais: Sujeitos, coletivos e instituições; a15ptObservatoire Journal; Vol. 6 No. 4 (2020): Sociality and digital agency: individuals, collectives and institutions /Sociabilidades e Agências Digitais: Sujeitos, coletivos e instituições; a15ptRevista Observatório ; v. 6 n. 4 (2020): Sociality and digital agency: individuals, collectives and institutions /Sociabilidades e Agências Digitais: Sujeitos, coletivos e instituições; a15pt2447-426610.20873/uft.2447-4266.2020v6n4areponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11099/17903https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11099/17914Copyright (c) 2020 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccessPinho , Maria José de Ribeiro , Josivânia Sousa Costa 2022-03-04T12:59:12Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/11099Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T12:59:12Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE PANDEMIC OF COVID-19: Impacts and trends in teaching, learning and continuing teacher education processes LA PANDEMIA DE COVID-19: Impactos y tendencias en los procesos de enseñanza, aprendizaje y formación continua del profesorado A PANDEMIA DA COVID-19: Os impactos e tendências nos processos de ensino, aprendizagem e formação continuada de professores |
title |
THE PANDEMIC OF COVID-19: Impacts and trends in teaching, learning and continuing teacher education processes |
spellingShingle |
THE PANDEMIC OF COVID-19: Impacts and trends in teaching, learning and continuing teacher education processes Pinho , Maria José de Amazônia; CAPES; Comunicação; Avaliação Processo de Ensino Política educativa pública. Gestión democrática. Asociación público-privada. Formación continua del profesorado. COVID-19 Teaching processes Política educativa pública. Gestión democrática. Asociación público-privada. Formación continua del profesorado. COVID-19. |
title_short |
THE PANDEMIC OF COVID-19: Impacts and trends in teaching, learning and continuing teacher education processes |
title_full |
THE PANDEMIC OF COVID-19: Impacts and trends in teaching, learning and continuing teacher education processes |
title_fullStr |
THE PANDEMIC OF COVID-19: Impacts and trends in teaching, learning and continuing teacher education processes |
title_full_unstemmed |
THE PANDEMIC OF COVID-19: Impacts and trends in teaching, learning and continuing teacher education processes |
title_sort |
THE PANDEMIC OF COVID-19: Impacts and trends in teaching, learning and continuing teacher education processes |
author |
Pinho , Maria José de |
author_facet |
Pinho , Maria José de Ribeiro , Josivânia Sousa Costa |
author_role |
author |
author2 |
Ribeiro , Josivânia Sousa Costa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinho , Maria José de Ribeiro , Josivânia Sousa Costa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Amazônia; CAPES; Comunicação; Avaliação Processo de Ensino Política educativa pública. Gestión democrática. Asociación público-privada. Formación continua del profesorado. COVID-19 Teaching processes Política educativa pública. Gestión democrática. Asociación público-privada. Formación continua del profesorado. COVID-19. |
topic |
Amazônia; CAPES; Comunicação; Avaliação Processo de Ensino Política educativa pública. Gestión democrática. Asociación público-privada. Formación continua del profesorado. COVID-19 Teaching processes Política educativa pública. Gestión democrática. Asociación público-privada. Formación continua del profesorado. COVID-19. |
description |
The article aims to analyze the implications of the COVID-19 Pandemic for the field of education in the region of Tocantins' Amazon, especially regarding the development of distance school activities due to the suspension of classes and regarding continuing education programs, actions and projects offered to teachers of the State Education System. The research is based on historical dialectical materialism, having as reference the bibliographic and documentary research in ordinances, provisional measures, decrees, opinions and other normative mechanisms issued, mainly, by the Ministry of Education, National Council of Education, Government of the State of Tocantins and State Education Council. From a critical perspective, it is assumed that the adoption of public-private partnerships as an educational policy and the expansion of distance education greatly compromises the constitutional principle of democratic management and the quality of education. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11099 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n4a15pt |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11099 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2020v6n4a15pt |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11099/17903 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11099/17914 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 6 No. 4 (2020): Sociality and digital agency: individuals, collectives and institutions /Sociabilidades e Agências Digitais: Sujeitos, coletivos e instituições; a15pt Observatorio Magazine; Vol. 6 Núm. 4 (2020): Sociality and digital agency: individuals, collectives and institutions /Sociabilidades e Agências Digitais: Sujeitos, coletivos e instituições; a15pt Observatoire Journal; Vol. 6 No. 4 (2020): Sociality and digital agency: individuals, collectives and institutions /Sociabilidades e Agências Digitais: Sujeitos, coletivos e instituições; a15pt Revista Observatório ; v. 6 n. 4 (2020): Sociality and digital agency: individuals, collectives and institutions /Sociabilidades e Agências Digitais: Sujeitos, coletivos e instituições; a15pt 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n4a reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313250452930560 |