THE PANDEMIC OF COVID-19: The impacts and trends in the process of continuing teacher education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinho , Maria José de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Ribeiro , Josivânia Sousa Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11100
Resumo: The article aims to analyze the implications of the COVID-19 Pandemic for the field of education in the region of Tocantins' Amazon, especially for the process of continuing education for teachers in the State Education System. The research is based on historical dialectical materialism, having as reference the bibliographic and documentary research in ordinances, provisional measures, decrees, opinions and other normative mechanisms issued, mainly, by the Ministry of Education, National Council of Education, Government of the State of Tocantins and State Education Council. From a critical perspective, it is assumed that the adoption of public-private partnerships as an educational policy and the expansion of distance education greatly compromises the constitutional principle of democratic management and the quality of education.  
id UFT-8_76ab8013d8da1b85f862c84d3e2bdc53
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/11100
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling THE PANDEMIC OF COVID-19: The impacts and trends in the process of continuing teacher educationLA PANDEMIA DE COVID-19: Impactos y tendencias en los procesos de enseñanza, aprendizaje y formación continua del profesoradoTHE PANDEMIC OF COVID-19: The impacts and trends in the process of continuing teacher educationPolítica educativa pública; Gestão democrática. Associação público-privada; Formação continuada de professores; COVID-19Política educativa pública. Gestión democrática. Asociación público-privada. Formación continua del profesorado. COVID-19Teaching processesPolítica educativa pública. Gestión democrática. Asociación público-privada. Formación continua del profesorado. COVID-19.The article aims to analyze the implications of the COVID-19 Pandemic for the field of education in the region of Tocantins' Amazon, especially for the process of continuing education for teachers in the State Education System. The research is based on historical dialectical materialism, having as reference the bibliographic and documentary research in ordinances, provisional measures, decrees, opinions and other normative mechanisms issued, mainly, by the Ministry of Education, National Council of Education, Government of the State of Tocantins and State Education Council. From a critical perspective, it is assumed that the adoption of public-private partnerships as an educational policy and the expansion of distance education greatly compromises the constitutional principle of democratic management and the quality of education.  El artículo tiene como objetivo analizar las implicaciones de la pandemia COVID-19 para el campo de la educación en la región de la Amazonía de Tocantins, especialmente en relación con el desarrollo de actividades de la escuela a distancia debido a la suspensión de clases y con respecto a programas, acciones y proyectos de educación continua. ofrecido a los docentes del Sistema de Educación del Estado. La investigación se basa en el materialismo dialéctico histórico, teniendo como referencia la investigación bibliográfica y documental en ordenanzas, medidas provisionales, decretos, opiniones y otros mecanismos normativos emitidos, principalmente, por el Ministerio de Educación, el Consejo Nacional de Educación, el Gobierno del Estado de Tocantins. y Consejo de Educación del Estado. Desde una perspectiva crítica, se supone que la adopción de asociaciones público-privadas como una política educativa y la expansión de la educación a distancia compromete en gran medida el principio constitucional de la gestión democrática y la calidad de la educación.O artigo objetiva analisar as implicações da Pandemia da COVID-19 para o campo da educação na região da Amazônia tocantinense, especialmente, acerca do desenvolvimento de atividades escolares à distância devido a suspensão das aulas e a respeito dos programas, ações e projetos de formação continuada ofertadas aos professores do Sistema Estadual de Ensino. A pesquisa assenta-se no materialismo histórico dialético, tendo como referência a pesquisa bibliográfica e documental em portarias, medidas provisórias, decretos, pareceres e demais mecanismos normativos emitidos, principalmente, pelo Ministério da Educação, Conselho Nacional da Educação, Governo do Estado do Tocantins e Conselho Estadual de Educação. Numa perspectiva crítica, presume-se que a adoção por parcerias público-privadas como política educacional e a ampliação da educação à distância compromete sobremaneira o princípio constitucional da gestão democrática e da qualidade da educaçãoUniversidade Federal do Tocantins - UFT2020-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1110010.20873/uft.2447-4266.2020v6n4a15enObservatory Journal; Vol. 6 No. 4 (2020): Sociality and digital agency: individuals, collectives and institutions /Sociabilidades e Agências Digitais: Sujeitos, coletivos e instituições; a15enObservatorio Magazine; Vol. 6 Núm. 4 (2020): Sociality and digital agency: individuals, collectives and institutions /Sociabilidades e Agências Digitais: Sujeitos, coletivos e instituições; a15enObservatoire Journal; Vol. 6 No. 4 (2020): Sociality and digital agency: individuals, collectives and institutions /Sociabilidades e Agências Digitais: Sujeitos, coletivos e instituições; a15enRevista Observatório ; v. 6 n. 4 (2020): Sociality and digital agency: individuals, collectives and institutions /Sociabilidades e Agências Digitais: Sujeitos, coletivos e instituições; a15en2447-426610.20873/uft.2447-4266.2020v6n4areponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11100/17870https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11100/17879Copyright (c) 2020 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccessPinho , Maria José de Ribeiro , Josivânia Sousa Costa 2022-03-04T12:59:11Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/11100Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T12:59:11Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE PANDEMIC OF COVID-19: The impacts and trends in the process of continuing teacher education
LA PANDEMIA DE COVID-19: Impactos y tendencias en los procesos de enseñanza, aprendizaje y formación continua del profesorado
THE PANDEMIC OF COVID-19: The impacts and trends in the process of continuing teacher education
title THE PANDEMIC OF COVID-19: The impacts and trends in the process of continuing teacher education
spellingShingle THE PANDEMIC OF COVID-19: The impacts and trends in the process of continuing teacher education
Pinho , Maria José de
Política educativa pública; Gestão democrática. Associação público-privada; Formação continuada de professores; COVID-19
Política educativa pública. Gestión democrática. Asociación público-privada. Formación continua del profesorado. COVID-19
Teaching processes
Política educativa pública. Gestión democrática. Asociación público-privada. Formación continua del profesorado. COVID-19.
title_short THE PANDEMIC OF COVID-19: The impacts and trends in the process of continuing teacher education
title_full THE PANDEMIC OF COVID-19: The impacts and trends in the process of continuing teacher education
title_fullStr THE PANDEMIC OF COVID-19: The impacts and trends in the process of continuing teacher education
title_full_unstemmed THE PANDEMIC OF COVID-19: The impacts and trends in the process of continuing teacher education
title_sort THE PANDEMIC OF COVID-19: The impacts and trends in the process of continuing teacher education
author Pinho , Maria José de
author_facet Pinho , Maria José de
Ribeiro , Josivânia Sousa Costa
author_role author
author2 Ribeiro , Josivânia Sousa Costa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinho , Maria José de
Ribeiro , Josivânia Sousa Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Política educativa pública; Gestão democrática. Associação público-privada; Formação continuada de professores; COVID-19
Política educativa pública. Gestión democrática. Asociación público-privada. Formación continua del profesorado. COVID-19
Teaching processes
Política educativa pública. Gestión democrática. Asociación público-privada. Formación continua del profesorado. COVID-19.
topic Política educativa pública; Gestão democrática. Associação público-privada; Formação continuada de professores; COVID-19
Política educativa pública. Gestión democrática. Asociación público-privada. Formación continua del profesorado. COVID-19
Teaching processes
Política educativa pública. Gestión democrática. Asociación público-privada. Formación continua del profesorado. COVID-19.
description The article aims to analyze the implications of the COVID-19 Pandemic for the field of education in the region of Tocantins' Amazon, especially for the process of continuing education for teachers in the State Education System. The research is based on historical dialectical materialism, having as reference the bibliographic and documentary research in ordinances, provisional measures, decrees, opinions and other normative mechanisms issued, mainly, by the Ministry of Education, National Council of Education, Government of the State of Tocantins and State Education Council. From a critical perspective, it is assumed that the adoption of public-private partnerships as an educational policy and the expansion of distance education greatly compromises the constitutional principle of democratic management and the quality of education.  
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11100
10.20873/uft.2447-4266.2020v6n4a15en
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11100
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n4a15en
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11100/17870
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11100/17879
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 6 No. 4 (2020): Sociality and digital agency: individuals, collectives and institutions /Sociabilidades e Agências Digitais: Sujeitos, coletivos e instituições; a15en
Observatorio Magazine; Vol. 6 Núm. 4 (2020): Sociality and digital agency: individuals, collectives and institutions /Sociabilidades e Agências Digitais: Sujeitos, coletivos e instituições; a15en
Observatoire Journal; Vol. 6 No. 4 (2020): Sociality and digital agency: individuals, collectives and institutions /Sociabilidades e Agências Digitais: Sujeitos, coletivos e instituições; a15en
Revista Observatório ; v. 6 n. 4 (2020): Sociality and digital agency: individuals, collectives and institutions /Sociabilidades e Agências Digitais: Sujeitos, coletivos e instituições; a15en
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2020v6n4a
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1797174757733433344