ESCUTA MUSICAL E NARRATIVAS: diferença e alteridade nos processos comunicacionais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Faria de Carvalho, Nilton
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Vargas, Herom
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10759
Resumo: The present work aims to think about the practice of listening to music as an invitation to difference. The starting point considers the organization of pop music in the media, its adherence to the aesthetics of the so-called West, to propose reflections on works of a hybrid profile, which the matrix is the Global South. The empirical analysis uses narratives produced in musical listening workshops offered to high school students as an extension activity. The theoretical methodological approach brings closer the experience of narrative research to the semiotic analysis of the songs to rethink the universalization of the dominant recognition regimes in the media, based on other existences and enunciation fields.
id UFT-7_b5db4ee132784e39152356dde9af0892
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/10759
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling ESCUTA MUSICAL E NARRATIVAS: diferença e alteridade nos processos comunicacionaisEscuta musicaldiferençasnarrativasexperiênciahibridismoEscuta musicalDiferençasNarrativasExperiênciaHibridismoThe present work aims to think about the practice of listening to music as an invitation to difference. The starting point considers the organization of pop music in the media, its adherence to the aesthetics of the so-called West, to propose reflections on works of a hybrid profile, which the matrix is the Global South. The empirical analysis uses narratives produced in musical listening workshops offered to high school students as an extension activity. The theoretical methodological approach brings closer the experience of narrative research to the semiotic analysis of the songs to rethink the universalization of the dominant recognition regimes in the media, based on other existences and enunciation fields.El presente trabajo tiene como objetivo pensar en la práctica de escuchar música como una invitación a la diferencia. El punto de partida considera la organización de la música pop en los medios, su adherencia a la estética del llamado Occidente, para proponer reflexiones sobre obras de perfil híbrido, cuya matriz es el Sur Global. El análisis empírico utiliza narraciones producidas en talleres de escucha musical ofrecidos a estudiantes de secundaria como una actividad de extensión. El enfoque metodológico teórico aproxima la experiencia de la investigación narrativa al análisis semiótico de las canciones para repensar la universalización de los regímenes de reconocimiento dominantes en los medios, basados en otras existencias y campos de enunciación.O presente trabalho visa pensar a prática da escuta musical como convite à diferença. O ponto de partida considera a organização da música pop nas mídias, sua aderência às estéticas do chamado Ocidente, para propor reflexões sobre obras de perfil híbrido, cuja matriz é o Sul Global. A análise empírica usa narrativas construídas em oficinas de escuta musical oferecidas a alunos do ensino médio como atividade de extensão. O caminho teórico metodológico aproxima a experiência de pesquisa narrativa à análise semiótica das canções para repensar a universalização dos regimes de reconhecimento dominantes nas mídias, com base em outras existências e campos de enunciação.Universidade Federal do Tocantins - UFT2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1075910.20873/uft.2447-4266.2023v9n1a2ptObservatory Journal; Vol. 9 No. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a2ptObservatorio Magazine; Vol. 9 Núm. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a2ptObservatoire Journal; Vol. 9 No. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a2ptRevista Observatório ; v. 9 n. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a2pt2447-426610.20873/10.20873/uft.2447-4266.2023v9n1reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10759/21938https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10759/21939Copyright (c) 2023 Revista Observatório http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFaria de Carvalho, NiltonVargas, Herom2024-01-01T00:20:12Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/10759Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2024-01-01T00:20:12Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv ESCUTA MUSICAL E NARRATIVAS: diferença e alteridade nos processos comunicacionais
title ESCUTA MUSICAL E NARRATIVAS: diferença e alteridade nos processos comunicacionais
spellingShingle ESCUTA MUSICAL E NARRATIVAS: diferença e alteridade nos processos comunicacionais
Faria de Carvalho, Nilton
Escuta musical
diferenças
narrativas
experiência
hibridismo
Escuta musical
Diferenças
Narrativas
Experiência
Hibridismo
title_short ESCUTA MUSICAL E NARRATIVAS: diferença e alteridade nos processos comunicacionais
title_full ESCUTA MUSICAL E NARRATIVAS: diferença e alteridade nos processos comunicacionais
title_fullStr ESCUTA MUSICAL E NARRATIVAS: diferença e alteridade nos processos comunicacionais
title_full_unstemmed ESCUTA MUSICAL E NARRATIVAS: diferença e alteridade nos processos comunicacionais
title_sort ESCUTA MUSICAL E NARRATIVAS: diferença e alteridade nos processos comunicacionais
author Faria de Carvalho, Nilton
author_facet Faria de Carvalho, Nilton
Vargas, Herom
author_role author
author2 Vargas, Herom
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Faria de Carvalho, Nilton
Vargas, Herom
dc.subject.por.fl_str_mv Escuta musical
diferenças
narrativas
experiência
hibridismo
Escuta musical
Diferenças
Narrativas
Experiência
Hibridismo
topic Escuta musical
diferenças
narrativas
experiência
hibridismo
Escuta musical
Diferenças
Narrativas
Experiência
Hibridismo
description The present work aims to think about the practice of listening to music as an invitation to difference. The starting point considers the organization of pop music in the media, its adherence to the aesthetics of the so-called West, to propose reflections on works of a hybrid profile, which the matrix is the Global South. The empirical analysis uses narratives produced in musical listening workshops offered to high school students as an extension activity. The theoretical methodological approach brings closer the experience of narrative research to the semiotic analysis of the songs to rethink the universalization of the dominant recognition regimes in the media, based on other existences and enunciation fields.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10759
10.20873/uft.2447-4266.2023v9n1a2pt
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10759
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2023v9n1a2pt
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10759/21938
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10759/21939
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Observatório
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Observatório
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 9 No. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a2pt
Observatorio Magazine; Vol. 9 Núm. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a2pt
Observatoire Journal; Vol. 9 No. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a2pt
Revista Observatório ; v. 9 n. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a2pt
2447-4266
10.20873/10.20873/uft.2447-4266.2023v9n1
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313242620067840