ESCUTA MUSICAL E NARRATIVAS: diferença e alteridade nos processos comunicacionais
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10759 |
Resumo: | The present work aims to think about the practice of listening to music as an invitation to difference. The starting point considers the organization of pop music in the media, its adherence to the aesthetics of the so-called West, to propose reflections on works of a hybrid profile, which the matrix is the Global South. The empirical analysis uses narratives produced in musical listening workshops offered to high school students as an extension activity. The theoretical methodological approach brings closer the experience of narrative research to the semiotic analysis of the songs to rethink the universalization of the dominant recognition regimes in the media, based on other existences and enunciation fields. |
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ESCUTA MUSICAL E NARRATIVAS: diferença e alteridade nos processos comunicacionaisEscuta musicaldiferençasnarrativasexperiênciahibridismoEscuta musicalDiferençasNarrativasExperiênciaHibridismoThe present work aims to think about the practice of listening to music as an invitation to difference. The starting point considers the organization of pop music in the media, its adherence to the aesthetics of the so-called West, to propose reflections on works of a hybrid profile, which the matrix is the Global South. The empirical analysis uses narratives produced in musical listening workshops offered to high school students as an extension activity. The theoretical methodological approach brings closer the experience of narrative research to the semiotic analysis of the songs to rethink the universalization of the dominant recognition regimes in the media, based on other existences and enunciation fields.El presente trabajo tiene como objetivo pensar en la práctica de escuchar música como una invitación a la diferencia. El punto de partida considera la organización de la música pop en los medios, su adherencia a la estética del llamado Occidente, para proponer reflexiones sobre obras de perfil híbrido, cuya matriz es el Sur Global. El análisis empírico utiliza narraciones producidas en talleres de escucha musical ofrecidos a estudiantes de secundaria como una actividad de extensión. El enfoque metodológico teórico aproxima la experiencia de la investigación narrativa al análisis semiótico de las canciones para repensar la universalización de los regímenes de reconocimiento dominantes en los medios, basados en otras existencias y campos de enunciación.O presente trabalho visa pensar a prática da escuta musical como convite à diferença. O ponto de partida considera a organização da música pop nas mídias, sua aderência às estéticas do chamado Ocidente, para propor reflexões sobre obras de perfil híbrido, cuja matriz é o Sul Global. A análise empírica usa narrativas construídas em oficinas de escuta musical oferecidas a alunos do ensino médio como atividade de extensão. O caminho teórico metodológico aproxima a experiência de pesquisa narrativa à análise semiótica das canções para repensar a universalização dos regimes de reconhecimento dominantes nas mídias, com base em outras existências e campos de enunciação.Universidade Federal do Tocantins - UFT2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1075910.20873/uft.2447-4266.2023v9n1a2ptObservatory Journal; Vol. 9 No. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a2ptObservatorio Magazine; Vol. 9 Núm. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a2ptObservatoire Journal; Vol. 9 No. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a2ptRevista Observatório ; v. 9 n. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a2pt2447-426610.20873/10.20873/uft.2447-4266.2023v9n1reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10759/21938https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10759/21939Copyright (c) 2023 Revista Observatório http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFaria de Carvalho, NiltonVargas, Herom2024-01-01T00:20:12Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/10759Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2024-01-01T00:20:12Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
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