PROMOTION OF MEDIA AND INFORMATION LITERACY IN THE EMERGING CONTEXT OF DISINFORMATION: PROPOSAL FOR ELEMENTARY EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pícaro Cerigatto, Mariana
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10766
Resumo: Information literacy is an area that has always been concerned with the credibility of information, and today it is gaining more and more attention. Based on this context, the article presents research that seeks to link information literacy to media literacy. With the support of emerging curriculum, such as the one proposed by Unesco, pedagogical approaches for Elementary Education are presented, within the guidelines of the Common National Curricular Base (BNCC). It shows how it is possible to articulate the most common skills of the two literacy fields, and to relate them in applied works. The proposal can be a path for the development of autonomy in the face of the contemporary disinformation environment and responsible engagement in the new digital sphere, which requires the training of critical readers and ethical producers.
id UFT-7_b72fcbe502b8cb9f41c17f5291d7ef4c
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/10766
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling PROMOTION OF MEDIA AND INFORMATION LITERACY IN THE EMERGING CONTEXT OF DISINFORMATION: PROPOSAL FOR ELEMENTARY EDUCATIONPROMOVER LA ALFABETIZACIÓN MEDIÁTICA E INFORMATIVA EN EL CONTEXTO EMERGENTE DE DESINFORMACIÓN: PROPUESTA DE EDUCACIÓN PRIMARIAPROMOVENDO A LITERACIA MIDIÁTICA E INFORMACIONAL NO CONTEXTO EMERGENTE DA DESINFORMAÇÃO: PROPOSTA PARA O ENSINO FUNDAMENTALliteracia da informação; educação para a mídia; literacia digital; currículo.literacia da informação; educação para a mídia; literacia digital; currículo.information literacy; media education; digital literacy; curriculuminformation literacy; media education; digital literacy; curriculum.alfabetización informacional; educación en medios de comunicación; alfabetización digital; plan de estudios.Information literacy is an area that has always been concerned with the credibility of information, and today it is gaining more and more attention. Based on this context, the article presents research that seeks to link information literacy to media literacy. With the support of emerging curriculum, such as the one proposed by Unesco, pedagogical approaches for Elementary Education are presented, within the guidelines of the Common National Curricular Base (BNCC). It shows how it is possible to articulate the most common skills of the two literacy fields, and to relate them in applied works. The proposal can be a path for the development of autonomy in the face of the contemporary disinformation environment and responsible engagement in the new digital sphere, which requires the training of critical readers and ethical producers.La alfabetización informacional es un área que siempre se ha preocupado por la credibilidad de la información, y hoy en día está recibiendo cada vez más atención. Basado en este contexto, el artículo presenta una investigación que busca vincular la alfabetización informacional con la alfabetización mediática. Con el apoyo de los planes de estudio emergentes, como el propuesto por la Unesco, se presentan enfoques pedagógicos para la educación primaria, dentro de los lineamientos de la Base Curricular Nacional Común (BNCC). Muestra cómo es posible articular las habilidades más comunes de los dos campos de alfabetización y relacionarlas en trabajos aplicados. La propuesta puede ser un camino para el desarrollo de la autonomía frente a un entorno de desinformación contemporáneo y una participación responsable en la nueva esfera digital, que requiere la capacitación de lectores críticos y productores éticos.A literacia informacional é uma área que sempre se preocupou com a credibilidade da informação, e hoje tem ganhado cada vez mais relevância. Partindo deste contexto, o artigo apresenta pesquisas que buscam articular a literacia informacional à literacia midiática. Com o apoio de currículos emergentes, como o proposto pela Unesco, se apresentam abordagens pedagógicas para o Ensino Fundamental, no bojo das diretrizes da Base Nacional Curricular Comum (BNCC). Mostra-se como é possível articular as habilidades mais comuns dos dois campos de literacia, e relacioná-los em trabalhos aplicados. A proposta pode ser um caminho para o desenvolvimento da autonomia frente ao ambiente de desinformação contemporâneo e o engajamento responsável na nova esfera digital, que exige a formação de leitores críticos e produtores éticos.Universidade Federal do Tocantins - UFT2020-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1076610.20873/uft.2447-4266.2020v6n6a4ptObservatory Journal; Vol. 6 No. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a4enObservatorio Magazine; Vol. 6 Núm. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a4enObservatoire Journal; Vol. 6 No. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a4enRevista Observatório ; v. 6 n. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a4en2447-426610.20873/uft.2447-4266.2020v6n6reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10766/18175https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10766/18176Copyright (c) 2020 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccessPícaro Cerigatto, Mariana2022-03-04T12:58:14Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/10766Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T12:58:14Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv PROMOTION OF MEDIA AND INFORMATION LITERACY IN THE EMERGING CONTEXT OF DISINFORMATION: PROPOSAL FOR ELEMENTARY EDUCATION
PROMOVER LA ALFABETIZACIÓN MEDIÁTICA E INFORMATIVA EN EL CONTEXTO EMERGENTE DE DESINFORMACIÓN: PROPUESTA DE EDUCACIÓN PRIMARIA
PROMOVENDO A LITERACIA MIDIÁTICA E INFORMACIONAL NO CONTEXTO EMERGENTE DA DESINFORMAÇÃO: PROPOSTA PARA O ENSINO FUNDAMENTAL
title PROMOTION OF MEDIA AND INFORMATION LITERACY IN THE EMERGING CONTEXT OF DISINFORMATION: PROPOSAL FOR ELEMENTARY EDUCATION
spellingShingle PROMOTION OF MEDIA AND INFORMATION LITERACY IN THE EMERGING CONTEXT OF DISINFORMATION: PROPOSAL FOR ELEMENTARY EDUCATION
Pícaro Cerigatto, Mariana
literacia da informação; educação para a mídia; literacia digital; currículo.
literacia da informação; educação para a mídia; literacia digital; currículo.
information literacy; media education; digital literacy; curriculum
information literacy; media education; digital literacy; curriculum.
alfabetización informacional; educación en medios de comunicación; alfabetización digital; plan de estudios.
title_short PROMOTION OF MEDIA AND INFORMATION LITERACY IN THE EMERGING CONTEXT OF DISINFORMATION: PROPOSAL FOR ELEMENTARY EDUCATION
title_full PROMOTION OF MEDIA AND INFORMATION LITERACY IN THE EMERGING CONTEXT OF DISINFORMATION: PROPOSAL FOR ELEMENTARY EDUCATION
title_fullStr PROMOTION OF MEDIA AND INFORMATION LITERACY IN THE EMERGING CONTEXT OF DISINFORMATION: PROPOSAL FOR ELEMENTARY EDUCATION
title_full_unstemmed PROMOTION OF MEDIA AND INFORMATION LITERACY IN THE EMERGING CONTEXT OF DISINFORMATION: PROPOSAL FOR ELEMENTARY EDUCATION
title_sort PROMOTION OF MEDIA AND INFORMATION LITERACY IN THE EMERGING CONTEXT OF DISINFORMATION: PROPOSAL FOR ELEMENTARY EDUCATION
author Pícaro Cerigatto, Mariana
author_facet Pícaro Cerigatto, Mariana
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pícaro Cerigatto, Mariana
dc.subject.por.fl_str_mv literacia da informação; educação para a mídia; literacia digital; currículo.
literacia da informação; educação para a mídia; literacia digital; currículo.
information literacy; media education; digital literacy; curriculum
information literacy; media education; digital literacy; curriculum.
alfabetización informacional; educación en medios de comunicación; alfabetización digital; plan de estudios.
topic literacia da informação; educação para a mídia; literacia digital; currículo.
literacia da informação; educação para a mídia; literacia digital; currículo.
information literacy; media education; digital literacy; curriculum
information literacy; media education; digital literacy; curriculum.
alfabetización informacional; educación en medios de comunicación; alfabetización digital; plan de estudios.
description Information literacy is an area that has always been concerned with the credibility of information, and today it is gaining more and more attention. Based on this context, the article presents research that seeks to link information literacy to media literacy. With the support of emerging curriculum, such as the one proposed by Unesco, pedagogical approaches for Elementary Education are presented, within the guidelines of the Common National Curricular Base (BNCC). It shows how it is possible to articulate the most common skills of the two literacy fields, and to relate them in applied works. The proposal can be a path for the development of autonomy in the face of the contemporary disinformation environment and responsible engagement in the new digital sphere, which requires the training of critical readers and ethical producers.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10766
10.20873/uft.2447-4266.2020v6n6a4pt
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10766
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n6a4pt
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10766/18175
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10766/18176
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 6 No. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a4en
Observatorio Magazine; Vol. 6 Núm. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a4en
Observatoire Journal; Vol. 6 No. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a4en
Revista Observatório ; v. 6 n. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a4en
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2020v6n6
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313250297741312