PROMOTION OF MEDIA AND INFORMATION LITERACY IN THE EMERGING CONTEXT OF DISINFORMATION: PROPOSAL FOR ELEMENTARY EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10766 |
Resumo: | Information literacy is an area that has always been concerned with the credibility of information, and today it is gaining more and more attention. Based on this context, the article presents research that seeks to link information literacy to media literacy. With the support of emerging curriculum, such as the one proposed by Unesco, pedagogical approaches for Elementary Education are presented, within the guidelines of the Common National Curricular Base (BNCC). It shows how it is possible to articulate the most common skills of the two literacy fields, and to relate them in applied works. The proposal can be a path for the development of autonomy in the face of the contemporary disinformation environment and responsible engagement in the new digital sphere, which requires the training of critical readers and ethical producers. |
id |
UFT-7_b72fcbe502b8cb9f41c17f5291d7ef4c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/10766 |
network_acronym_str |
UFT-7 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
PROMOTION OF MEDIA AND INFORMATION LITERACY IN THE EMERGING CONTEXT OF DISINFORMATION: PROPOSAL FOR ELEMENTARY EDUCATIONPROMOVER LA ALFABETIZACIÓN MEDIÁTICA E INFORMATIVA EN EL CONTEXTO EMERGENTE DE DESINFORMACIÓN: PROPUESTA DE EDUCACIÓN PRIMARIAPROMOVENDO A LITERACIA MIDIÁTICA E INFORMACIONAL NO CONTEXTO EMERGENTE DA DESINFORMAÇÃO: PROPOSTA PARA O ENSINO FUNDAMENTALliteracia da informação; educação para a mídia; literacia digital; currículo.literacia da informação; educação para a mídia; literacia digital; currículo.information literacy; media education; digital literacy; curriculuminformation literacy; media education; digital literacy; curriculum.alfabetización informacional; educación en medios de comunicación; alfabetización digital; plan de estudios.Information literacy is an area that has always been concerned with the credibility of information, and today it is gaining more and more attention. Based on this context, the article presents research that seeks to link information literacy to media literacy. With the support of emerging curriculum, such as the one proposed by Unesco, pedagogical approaches for Elementary Education are presented, within the guidelines of the Common National Curricular Base (BNCC). It shows how it is possible to articulate the most common skills of the two literacy fields, and to relate them in applied works. The proposal can be a path for the development of autonomy in the face of the contemporary disinformation environment and responsible engagement in the new digital sphere, which requires the training of critical readers and ethical producers.La alfabetización informacional es un área que siempre se ha preocupado por la credibilidad de la información, y hoy en día está recibiendo cada vez más atención. Basado en este contexto, el artículo presenta una investigación que busca vincular la alfabetización informacional con la alfabetización mediática. Con el apoyo de los planes de estudio emergentes, como el propuesto por la Unesco, se presentan enfoques pedagógicos para la educación primaria, dentro de los lineamientos de la Base Curricular Nacional Común (BNCC). Muestra cómo es posible articular las habilidades más comunes de los dos campos de alfabetización y relacionarlas en trabajos aplicados. La propuesta puede ser un camino para el desarrollo de la autonomía frente a un entorno de desinformación contemporáneo y una participación responsable en la nueva esfera digital, que requiere la capacitación de lectores críticos y productores éticos.A literacia informacional é uma área que sempre se preocupou com a credibilidade da informação, e hoje tem ganhado cada vez mais relevância. Partindo deste contexto, o artigo apresenta pesquisas que buscam articular a literacia informacional à literacia midiática. Com o apoio de currículos emergentes, como o proposto pela Unesco, se apresentam abordagens pedagógicas para o Ensino Fundamental, no bojo das diretrizes da Base Nacional Curricular Comum (BNCC). Mostra-se como é possível articular as habilidades mais comuns dos dois campos de literacia, e relacioná-los em trabalhos aplicados. A proposta pode ser um caminho para o desenvolvimento da autonomia frente ao ambiente de desinformação contemporâneo e o engajamento responsável na nova esfera digital, que exige a formação de leitores críticos e produtores éticos.Universidade Federal do Tocantins - UFT2020-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1076610.20873/uft.2447-4266.2020v6n6a4ptObservatory Journal; Vol. 6 No. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a4enObservatorio Magazine; Vol. 6 Núm. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a4enObservatoire Journal; Vol. 6 No. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a4enRevista Observatório ; v. 6 n. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a4en2447-426610.20873/uft.2447-4266.2020v6n6reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10766/18175https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10766/18176Copyright (c) 2020 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccessPícaro Cerigatto, Mariana2022-03-04T12:58:14Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/10766Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T12:58:14Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PROMOTION OF MEDIA AND INFORMATION LITERACY IN THE EMERGING CONTEXT OF DISINFORMATION: PROPOSAL FOR ELEMENTARY EDUCATION PROMOVER LA ALFABETIZACIÓN MEDIÁTICA E INFORMATIVA EN EL CONTEXTO EMERGENTE DE DESINFORMACIÓN: PROPUESTA DE EDUCACIÓN PRIMARIA PROMOVENDO A LITERACIA MIDIÁTICA E INFORMACIONAL NO CONTEXTO EMERGENTE DA DESINFORMAÇÃO: PROPOSTA PARA O ENSINO FUNDAMENTAL |
title |
PROMOTION OF MEDIA AND INFORMATION LITERACY IN THE EMERGING CONTEXT OF DISINFORMATION: PROPOSAL FOR ELEMENTARY EDUCATION |
spellingShingle |
PROMOTION OF MEDIA AND INFORMATION LITERACY IN THE EMERGING CONTEXT OF DISINFORMATION: PROPOSAL FOR ELEMENTARY EDUCATION Pícaro Cerigatto, Mariana literacia da informação; educação para a mídia; literacia digital; currículo. literacia da informação; educação para a mídia; literacia digital; currículo. information literacy; media education; digital literacy; curriculum information literacy; media education; digital literacy; curriculum. alfabetización informacional; educación en medios de comunicación; alfabetización digital; plan de estudios. |
title_short |
PROMOTION OF MEDIA AND INFORMATION LITERACY IN THE EMERGING CONTEXT OF DISINFORMATION: PROPOSAL FOR ELEMENTARY EDUCATION |
title_full |
PROMOTION OF MEDIA AND INFORMATION LITERACY IN THE EMERGING CONTEXT OF DISINFORMATION: PROPOSAL FOR ELEMENTARY EDUCATION |
title_fullStr |
PROMOTION OF MEDIA AND INFORMATION LITERACY IN THE EMERGING CONTEXT OF DISINFORMATION: PROPOSAL FOR ELEMENTARY EDUCATION |
title_full_unstemmed |
PROMOTION OF MEDIA AND INFORMATION LITERACY IN THE EMERGING CONTEXT OF DISINFORMATION: PROPOSAL FOR ELEMENTARY EDUCATION |
title_sort |
PROMOTION OF MEDIA AND INFORMATION LITERACY IN THE EMERGING CONTEXT OF DISINFORMATION: PROPOSAL FOR ELEMENTARY EDUCATION |
author |
Pícaro Cerigatto, Mariana |
author_facet |
Pícaro Cerigatto, Mariana |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pícaro Cerigatto, Mariana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
literacia da informação; educação para a mídia; literacia digital; currículo. literacia da informação; educação para a mídia; literacia digital; currículo. information literacy; media education; digital literacy; curriculum information literacy; media education; digital literacy; curriculum. alfabetización informacional; educación en medios de comunicación; alfabetización digital; plan de estudios. |
topic |
literacia da informação; educação para a mídia; literacia digital; currículo. literacia da informação; educação para a mídia; literacia digital; currículo. information literacy; media education; digital literacy; curriculum information literacy; media education; digital literacy; curriculum. alfabetización informacional; educación en medios de comunicación; alfabetización digital; plan de estudios. |
description |
Information literacy is an area that has always been concerned with the credibility of information, and today it is gaining more and more attention. Based on this context, the article presents research that seeks to link information literacy to media literacy. With the support of emerging curriculum, such as the one proposed by Unesco, pedagogical approaches for Elementary Education are presented, within the guidelines of the Common National Curricular Base (BNCC). It shows how it is possible to articulate the most common skills of the two literacy fields, and to relate them in applied works. The proposal can be a path for the development of autonomy in the face of the contemporary disinformation environment and responsible engagement in the new digital sphere, which requires the training of critical readers and ethical producers. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10766 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n6a4pt |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10766 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2020v6n6a4pt |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10766/18175 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10766/18176 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 6 No. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a4en Observatorio Magazine; Vol. 6 Núm. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a4en Observatoire Journal; Vol. 6 No. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a4en Revista Observatório ; v. 6 n. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a4en 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n6 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313250297741312 |