Information literacy: a systematic literature review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Simone Assis Alves da
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Cardoso, Ana Maria Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8660680
Resumo: Introduction: The article aims to verify the research scenario on Literacy, both as a type of approach - digital literacy or information literacy – as well as the main knowledge areas in which the subject is studied. Method: Systematic Literature Review (SLR). Results: The literature reviewed showed that information literacy is discussed with great emphasis in the papers retrieved, mainly in the areas of Librarianship and Education. Conclusions: Studies with focus on Information Literacy represent not only a demand of the present society but also express a concern about the development of actions that can insert it in the scope of lifelong learning in the nowadays context of technological advancement.
id UNICAMP-4_70fabacbf8c2ed75a2abdd3723107eb7
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660680
network_acronym_str UNICAMP-4
network_name_str Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação
repository_id_str
spelling Information literacy: a systematic literature reviewLiteracia informacional: uma revisão sistemática de literaturaLiteracia informacionalLiteracia digitalMídias digitaisCompetência informacionalInformation literacyDigital literacyDigital mediaInformation competenceIntroduction: The article aims to verify the research scenario on Literacy, both as a type of approach - digital literacy or information literacy – as well as the main knowledge areas in which the subject is studied. Method: Systematic Literature Review (SLR). Results: The literature reviewed showed that information literacy is discussed with great emphasis in the papers retrieved, mainly in the areas of Librarianship and Education. Conclusions: Studies with focus on Information Literacy represent not only a demand of the present society but also express a concern about the development of actions that can insert it in the scope of lifelong learning in the nowadays context of technological advancement.Introdução: O artigo tem como objetivo verificar o atual cenário de pesquisa sobre a Literacia, tanto na perspectiva do tipo de abordagem- literacia digital ou literacia da informação- quanto às áreas do conhecimento em que se investiga o tema. Método: Revisão Sistemática da Literatura (Systematic Literature Review). Resultados: Foi possível constatar que a literacia da informação é o tema com maior ênfase nos estudos pesquisados, como também a Biblioteconomia e a Educação foram as áreas de conhecimento com maior destaque nos estudos analisados. Conclusões: Estudos que se dedicam à Literacia da Informação representam não somente uma demanda da atual sociedade, como também exprimem uma preocupação no desenvolvimento de ações que possam inserir o tema no âmbito da educação formativa e da aprendizagem para a vida em um contexto de avanços tecnológicos sem precedentes na história da humanidade.Universidade Estadual de Campinas2020-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfvideo/mp4https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/866068010.20396/rdbci.v18i0.8660680RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science; Vol. 18 (2020): Continuous Publishing; e020023RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação; v. 18 (2020): Publicação Contínua; e0200231678-765Xreponame:Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8660680/23047https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8660680/23062https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8660680/23035Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Simone Assis Alves da Silva, Ana Maria Pereira Cardosohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Simone Assis Alves da Cardoso, Ana Maria Pereira 2021-01-05T21:59:55Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660680Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbciPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/oaippec@unicamp.br||gilbfe@unicamp.br|| rdbci@unicamp.br|| danif@unicamp.br1678-765X1678-765Xopendoar:2023-05-22T10:16:28.535279Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Information literacy: a systematic literature review
Literacia informacional: uma revisão sistemática de literatura
title Information literacy: a systematic literature review
spellingShingle Information literacy: a systematic literature review
Silva, Simone Assis Alves da
Literacia informacional
Literacia digital
Mídias digitais
Competência informacional
Information literacy
Digital literacy
Digital media
Information competence
title_short Information literacy: a systematic literature review
title_full Information literacy: a systematic literature review
title_fullStr Information literacy: a systematic literature review
title_full_unstemmed Information literacy: a systematic literature review
title_sort Information literacy: a systematic literature review
author Silva, Simone Assis Alves da
author_facet Silva, Simone Assis Alves da
Cardoso, Ana Maria Pereira
author_role author
author2 Cardoso, Ana Maria Pereira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Simone Assis Alves da
Cardoso, Ana Maria Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Literacia informacional
Literacia digital
Mídias digitais
Competência informacional
Information literacy
Digital literacy
Digital media
Information competence
topic Literacia informacional
Literacia digital
Mídias digitais
Competência informacional
Information literacy
Digital literacy
Digital media
Information competence
description Introduction: The article aims to verify the research scenario on Literacy, both as a type of approach - digital literacy or information literacy – as well as the main knowledge areas in which the subject is studied. Method: Systematic Literature Review (SLR). Results: The literature reviewed showed that information literacy is discussed with great emphasis in the papers retrieved, mainly in the areas of Librarianship and Education. Conclusions: Studies with focus on Information Literacy represent not only a demand of the present society but also express a concern about the development of actions that can insert it in the scope of lifelong learning in the nowadays context of technological advancement.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8660680
10.20396/rdbci.v18i0.8660680
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8660680
identifier_str_mv 10.20396/rdbci.v18i0.8660680
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8660680/23047
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8660680/23062
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8660680/23035
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Simone Assis Alves da Silva, Ana Maria Pereira Cardoso
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Simone Assis Alves da Silva, Ana Maria Pereira Cardoso
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
video/mp4
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science; Vol. 18 (2020): Continuous Publishing; e020023
RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação; v. 18 (2020): Publicação Contínua; e020023
1678-765X
reponame:Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação
collection Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||gilbfe@unicamp.br|| rdbci@unicamp.br|| danif@unicamp.br
_version_ 1788167560162705408