TRAKINAGEM: make movie and education at school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Cristiano
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5575
Resumo: The project TraKinagem - Mostra de Cinema e Educação aims to produce and display films made in school contexts. In workshops with students and teachers, we have experimented a filming-learning process that creatively explores the components of the image in the construction of short films. In these experiments, we mobilize the concepts of encounter, becoming and cartography of Gilles Deleuze and Félix Guattari, as well as the concept of place of the english geographer Doreen Massey, we sought to cartography the movements that triggered new ways of feeling, thinking and inhabiting a place-school under construction with and through the cinema.
id UFT-7_c1590832656680d667a1aa3afd81e9e8
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5575
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling TRAKINAGEM: make movie and education at schoolTRAKINAGEM: cinema e educação na escolaCinemaeducationspaceschoolCinemaeducationspaceschoolCinela educaciónel espacioescuelaCinela educaciónel espacioescuelaCinemaeducaçãoespaçoescolaCinemaeducaçãoespaçoescolaThe project TraKinagem - Mostra de Cinema e Educação aims to produce and display films made in school contexts. In workshops with students and teachers, we have experimented a filming-learning process that creatively explores the components of the image in the construction of short films. In these experiments, we mobilize the concepts of encounter, becoming and cartography of Gilles Deleuze and Félix Guattari, as well as the concept of place of the english geographer Doreen Massey, we sought to cartography the movements that triggered new ways of feeling, thinking and inhabiting a place-school under construction with and through the cinema.El proyecto Trakinagem - Muestra de Cine y Educación tiene el objetivo de producir y exhibir películas realizadas en contextos escolares. En talleres con alumnos y profesores experimentamos un proceso de filmación-aprendizaje que explora de forma creativa los componentes de la imagen en la construcción de películas de corta duración. En estas experimentaciones movilizamos los conceptos de encuentro, devenir y cartografía de Gilles Deleuze y Félix Guattari, así como de lugar de la geógrafa inglesa Doreen Massey, buscamos cartografiar los movimientos que dispararon nuevos modos de sentir, pensar y habitar un lugar-escuela en construcción con y a través del cine.O projeto TraKinagem – Mostra de Cinema e Educação tem o objetivo de produzir e exibir filmes realizados em contextos escolares. Em oficinas com alunos e professores experimentamos um processo de filmagem-aprendizagem que explora de forma criativa os componentes da imagem na construção de filmes de curta duração. Nessas experimentações mobilizamos os conceitos de encontro, devir e cartografia de Gilles Deleuze e Félix Guattari, bem como de lugar da geógrafa inglesa Doreen Massey, buscamos cartografar os movimentos que dispararam novos modos de sentir, pensar e habitar um lugar-escola em construção com e através do cinema.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionvisualidades, imagens, fotografiasTextoapplication/pdfvideo/mp4video/mp4application/epub+zipapplication/octet-streamapplication/x-gzipapplication/zipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/557510.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p893Observatory Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 893-898Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 893-898Observatoire Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 893-898Revista Observatório ; v. 4 n. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 893-8982447-4266reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5575/13332https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5575/13514https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5575/13516https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5575/13515https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5575/13517https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5575/13466https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5575/13473https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5575/13480https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5575/13487https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5575/13494Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Cristiano2022-03-04T13:10:39Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5575Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:10:39Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv TRAKINAGEM: make movie and education at school
TRAKINAGEM: cinema e educação na escola
title TRAKINAGEM: make movie and education at school
spellingShingle TRAKINAGEM: make movie and education at school
Barbosa, Cristiano
Cinema
education
space
school
Cinema
education
space
school
Cine
la educación
el espacio
escuela
Cine
la educación
el espacio
escuela
Cinema
educação
espaço
escola
Cinema
educação
espaço
escola
title_short TRAKINAGEM: make movie and education at school
title_full TRAKINAGEM: make movie and education at school
title_fullStr TRAKINAGEM: make movie and education at school
title_full_unstemmed TRAKINAGEM: make movie and education at school
title_sort TRAKINAGEM: make movie and education at school
author Barbosa, Cristiano
author_facet Barbosa, Cristiano
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Cristiano
dc.subject.por.fl_str_mv Cinema
education
space
school
Cinema
education
space
school
Cine
la educación
el espacio
escuela
Cine
la educación
el espacio
escuela
Cinema
educação
espaço
escola
Cinema
educação
espaço
escola
topic Cinema
education
space
school
Cinema
education
space
school
Cine
la educación
el espacio
escuela
Cine
la educación
el espacio
escuela
Cinema
educação
espaço
escola
Cinema
educação
espaço
escola
description The project TraKinagem - Mostra de Cinema e Educação aims to produce and display films made in school contexts. In workshops with students and teachers, we have experimented a filming-learning process that creatively explores the components of the image in the construction of short films. In these experiments, we mobilize the concepts of encounter, becoming and cartography of Gilles Deleuze and Félix Guattari, as well as the concept of place of the english geographer Doreen Massey, we sought to cartography the movements that triggered new ways of feeling, thinking and inhabiting a place-school under construction with and through the cinema.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
visualidades, imagens, fotografias
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5575
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p893
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5575
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p893
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5575/13332
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5575/13514
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5575/13516
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5575/13515
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5575/13517
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5575/13466
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5575/13473
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5575/13480
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5575/13487
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5575/13494
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
video/mp4
video/mp4
application/epub+zip
application/octet-stream
application/x-gzip
application/zip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 893-898
Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 893-898
Observatoire Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 893-898
Revista Observatório ; v. 4 n. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 893-898
2447-4266
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313247766478848