WHEN ALL CINEMAS' COLORS ARE BLUE, THE COLDEST COLOR: An Analysis on Audiovisual Productions and Gender

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Sandra de Souza
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3320
Resumo: The article analyzes the striking features, common and fundamental, in Eurocentric audiovisual productions, hegemonic and dominant on the world scenery, which incite, perpetrate and perpetuate the denial of the feminine and the formation of gender stereotypes that pervade diverse cultures and global societies. The analysis of the film Blue is the Warmest Color (France, 2013) is also used as a methodological tool. Theories of the moving image (cinema) and photography, as well as the critiques of feminist theories of cinema, are developed as tools for research. Image is a powerful tool of communication; it is similar to or confused with what it represents. Visually imitator (mimesis), or reflection, can lead to knowledge, to education, or serve as a means to deceit. Image systematically builds up mental associations.
id UFT-7_e7b5b27b8deb6e7c876cbbb6d8035da2
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3320
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling WHEN ALL CINEMAS' COLORS ARE BLUE, THE COLDEST COLOR: An Analysis on Audiovisual Productions and GenderCUANDO TODOS LOS COLORES DE LOS CINES SON AZUL, EL COLOR MÁS FRÍO: Un Análisis de las producciones audiovisuales y GéneroQUANDO TODAS AS CORES DOS CINEMAS SÃO O AZUL, A COR MAIS FRIA: Uma Análise Sobre Produções Audiovisuais e GênerocinemaGender TheoriesStatisticsPostcolonial StudiescineTeorías de GéneroEstadísticasEstudios poscolonialesCinemateorias de gêneroestatísticaspós-colonialismoCinemaThe article analyzes the striking features, common and fundamental, in Eurocentric audiovisual productions, hegemonic and dominant on the world scenery, which incite, perpetrate and perpetuate the denial of the feminine and the formation of gender stereotypes that pervade diverse cultures and global societies. The analysis of the film Blue is the Warmest Color (France, 2013) is also used as a methodological tool. Theories of the moving image (cinema) and photography, as well as the critiques of feminist theories of cinema, are developed as tools for research. Image is a powerful tool of communication; it is similar to or confused with what it represents. Visually imitator (mimesis), or reflection, can lead to knowledge, to education, or serve as a means to deceit. Image systematically builds up mental associations.El artículo analiza, entre otros, mediante el estudio de la película Azul es el Color más Caliente (Francia, 2013), las características fundamentales de las producciones audiovisuales eurocéntricas - hegemónicas y dominantes en el escenario mundial - que instigan, perpetran y perpetúan la cancelación y/o la negación de lo femenino. Y ponen raíces en los estereotipos de género que impregnan las diferentes culturas y sociedades globales. Las estadísticas sobre las mujeres que trabajan en producciones audiovisuales y teorías cinematográficas, la imagen en movimiento, y análisis críticos de las teorías feministas del cine se desarrollan como herramientas para la investigación. La imagen es una poderosa herramienta de comunicación, se asemeja o se confunde con lo que es. Imitadora visualmente (mimesis), o la reflexión, pueden conducir al conocimiento, la educación, o engañar. La imagen construida crea asociaciones mentales sistemáticas.O artigo analisa, com estatísticas e por meio de crítica do filme Azul é a Cor Mais Quente (França, 2013), as características fundamentais nas produções audiovisuais eurocêntricas – hegemônicas e dominantes no panorama mundial – que instigam, perpetram, e perpetuam a anulação e/ou a negação do feminino. Bem como enraízam os estereótipos de gênero que permeiam as diversas culturas e sociedades globais. As estatísticas sobre mulheres empregadas nas produções audiovisuais, as teorias do cinema, da fotografia em movimento, e as análises críticas das teorias feministas do cinema são desenvolvidas como ferramentas para a pesquisa. A imagem é um instrumento poderoso de comunicação, assemelha-se ou confunde-se com o que representa. Visualmente imitadora (mimesis), ou reflexo, pode levar ao conhecimento, educar, ou enganar. A imagem construída cria associações mentais sistemáticas. Repetidas à exaustão, as imagens criam padrões de representações nas sociedades.Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/332010.20873/uft.2447-4266.2017v3n1p105Observatory Journal; Vol. 3 No. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 105-130Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 105-130Observatoire Journal; Vol. 3 No. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 105-130Revista Observatório ; v. 3 n. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 105-1302447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n1reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3320/9581https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3320/10029https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3320/10030https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3320/10031https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3320/10039https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3320/10040Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Sandra de Souza2022-03-04T13:22:30Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3320Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:22:30Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv WHEN ALL CINEMAS' COLORS ARE BLUE, THE COLDEST COLOR: An Analysis on Audiovisual Productions and Gender
CUANDO TODOS LOS COLORES DE LOS CINES SON AZUL, EL COLOR MÁS FRÍO: Un Análisis de las producciones audiovisuales y Género
QUANDO TODAS AS CORES DOS CINEMAS SÃO O AZUL, A COR MAIS FRIA: Uma Análise Sobre Produções Audiovisuais e Gênero
title WHEN ALL CINEMAS' COLORS ARE BLUE, THE COLDEST COLOR: An Analysis on Audiovisual Productions and Gender
spellingShingle WHEN ALL CINEMAS' COLORS ARE BLUE, THE COLDEST COLOR: An Analysis on Audiovisual Productions and Gender
Machado, Sandra de Souza
cinema
Gender Theories
Statistics
Postcolonial Studies
cine
Teorías de Género
Estadísticas
Estudios poscoloniales
Cinema
teorias de gênero
estatísticas
pós-colonialismo
Cinema
title_short WHEN ALL CINEMAS' COLORS ARE BLUE, THE COLDEST COLOR: An Analysis on Audiovisual Productions and Gender
title_full WHEN ALL CINEMAS' COLORS ARE BLUE, THE COLDEST COLOR: An Analysis on Audiovisual Productions and Gender
title_fullStr WHEN ALL CINEMAS' COLORS ARE BLUE, THE COLDEST COLOR: An Analysis on Audiovisual Productions and Gender
title_full_unstemmed WHEN ALL CINEMAS' COLORS ARE BLUE, THE COLDEST COLOR: An Analysis on Audiovisual Productions and Gender
title_sort WHEN ALL CINEMAS' COLORS ARE BLUE, THE COLDEST COLOR: An Analysis on Audiovisual Productions and Gender
author Machado, Sandra de Souza
author_facet Machado, Sandra de Souza
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Sandra de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv cinema
Gender Theories
Statistics
Postcolonial Studies
cine
Teorías de Género
Estadísticas
Estudios poscoloniales
Cinema
teorias de gênero
estatísticas
pós-colonialismo
Cinema
topic cinema
Gender Theories
Statistics
Postcolonial Studies
cine
Teorías de Género
Estadísticas
Estudios poscoloniales
Cinema
teorias de gênero
estatísticas
pós-colonialismo
Cinema
description The article analyzes the striking features, common and fundamental, in Eurocentric audiovisual productions, hegemonic and dominant on the world scenery, which incite, perpetrate and perpetuate the denial of the feminine and the formation of gender stereotypes that pervade diverse cultures and global societies. The analysis of the film Blue is the Warmest Color (France, 2013) is also used as a methodological tool. Theories of the moving image (cinema) and photography, as well as the critiques of feminist theories of cinema, are developed as tools for research. Image is a powerful tool of communication; it is similar to or confused with what it represents. Visually imitator (mimesis), or reflection, can lead to knowledge, to education, or serve as a means to deceit. Image systematically builds up mental associations.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-03-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3320
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n1p105
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3320
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n1p105
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3320/9581
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3320/10029
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3320/10030
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3320/10031
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3320/10039
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3320/10040
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 3 No. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 105-130
Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 105-130
Observatoire Journal; Vol. 3 No. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 105-130
Revista Observatório ; v. 3 n. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 105-130
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n1
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313244487581696