WHEN ALL CINEMAS' COLORS ARE BLUE, THE COLDEST COLOR: An Analysis on Audiovisual Productions and Gender
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3320 |
Resumo: | The article analyzes the striking features, common and fundamental, in Eurocentric audiovisual productions, hegemonic and dominant on the world scenery, which incite, perpetrate and perpetuate the denial of the feminine and the formation of gender stereotypes that pervade diverse cultures and global societies. The analysis of the film Blue is the Warmest Color (France, 2013) is also used as a methodological tool. Theories of the moving image (cinema) and photography, as well as the critiques of feminist theories of cinema, are developed as tools for research. Image is a powerful tool of communication; it is similar to or confused with what it represents. Visually imitator (mimesis), or reflection, can lead to knowledge, to education, or serve as a means to deceit. Image systematically builds up mental associations. |
id |
UFT-7_e7b5b27b8deb6e7c876cbbb6d8035da2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3320 |
network_acronym_str |
UFT-7 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
WHEN ALL CINEMAS' COLORS ARE BLUE, THE COLDEST COLOR: An Analysis on Audiovisual Productions and GenderCUANDO TODOS LOS COLORES DE LOS CINES SON AZUL, EL COLOR MÁS FRÍO: Un Análisis de las producciones audiovisuales y GéneroQUANDO TODAS AS CORES DOS CINEMAS SÃO O AZUL, A COR MAIS FRIA: Uma Análise Sobre Produções Audiovisuais e GênerocinemaGender TheoriesStatisticsPostcolonial StudiescineTeorías de GéneroEstadísticasEstudios poscolonialesCinemateorias de gêneroestatísticaspós-colonialismoCinemaThe article analyzes the striking features, common and fundamental, in Eurocentric audiovisual productions, hegemonic and dominant on the world scenery, which incite, perpetrate and perpetuate the denial of the feminine and the formation of gender stereotypes that pervade diverse cultures and global societies. The analysis of the film Blue is the Warmest Color (France, 2013) is also used as a methodological tool. Theories of the moving image (cinema) and photography, as well as the critiques of feminist theories of cinema, are developed as tools for research. Image is a powerful tool of communication; it is similar to or confused with what it represents. Visually imitator (mimesis), or reflection, can lead to knowledge, to education, or serve as a means to deceit. Image systematically builds up mental associations.El artículo analiza, entre otros, mediante el estudio de la película Azul es el Color más Caliente (Francia, 2013), las características fundamentales de las producciones audiovisuales eurocéntricas - hegemónicas y dominantes en el escenario mundial - que instigan, perpetran y perpetúan la cancelación y/o la negación de lo femenino. Y ponen raíces en los estereotipos de género que impregnan las diferentes culturas y sociedades globales. Las estadísticas sobre las mujeres que trabajan en producciones audiovisuales y teorías cinematográficas, la imagen en movimiento, y análisis críticos de las teorías feministas del cine se desarrollan como herramientas para la investigación. La imagen es una poderosa herramienta de comunicación, se asemeja o se confunde con lo que es. Imitadora visualmente (mimesis), o la reflexión, pueden conducir al conocimiento, la educación, o engañar. La imagen construida crea asociaciones mentales sistemáticas.O artigo analisa, com estatísticas e por meio de crítica do filme Azul é a Cor Mais Quente (França, 2013), as características fundamentais nas produções audiovisuais eurocêntricas – hegemônicas e dominantes no panorama mundial – que instigam, perpetram, e perpetuam a anulação e/ou a negação do feminino. Bem como enraízam os estereótipos de gênero que permeiam as diversas culturas e sociedades globais. As estatísticas sobre mulheres empregadas nas produções audiovisuais, as teorias do cinema, da fotografia em movimento, e as análises críticas das teorias feministas do cinema são desenvolvidas como ferramentas para a pesquisa. A imagem é um instrumento poderoso de comunicação, assemelha-se ou confunde-se com o que representa. Visualmente imitadora (mimesis), ou reflexo, pode levar ao conhecimento, educar, ou enganar. A imagem construída cria associações mentais sistemáticas. Repetidas à exaustão, as imagens criam padrões de representações nas sociedades.Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/332010.20873/uft.2447-4266.2017v3n1p105Observatory Journal; Vol. 3 No. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 105-130Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 105-130Observatoire Journal; Vol. 3 No. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 105-130Revista Observatório ; v. 3 n. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 105-1302447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n1reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3320/9581https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3320/10029https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3320/10030https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3320/10031https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3320/10039https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3320/10040Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Sandra de Souza2022-03-04T13:22:30Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3320Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:22:30Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
WHEN ALL CINEMAS' COLORS ARE BLUE, THE COLDEST COLOR: An Analysis on Audiovisual Productions and Gender CUANDO TODOS LOS COLORES DE LOS CINES SON AZUL, EL COLOR MÁS FRÍO: Un Análisis de las producciones audiovisuales y Género QUANDO TODAS AS CORES DOS CINEMAS SÃO O AZUL, A COR MAIS FRIA: Uma Análise Sobre Produções Audiovisuais e Gênero |
title |
WHEN ALL CINEMAS' COLORS ARE BLUE, THE COLDEST COLOR: An Analysis on Audiovisual Productions and Gender |
spellingShingle |
WHEN ALL CINEMAS' COLORS ARE BLUE, THE COLDEST COLOR: An Analysis on Audiovisual Productions and Gender Machado, Sandra de Souza cinema Gender Theories Statistics Postcolonial Studies cine Teorías de Género Estadísticas Estudios poscoloniales Cinema teorias de gênero estatísticas pós-colonialismo Cinema |
title_short |
WHEN ALL CINEMAS' COLORS ARE BLUE, THE COLDEST COLOR: An Analysis on Audiovisual Productions and Gender |
title_full |
WHEN ALL CINEMAS' COLORS ARE BLUE, THE COLDEST COLOR: An Analysis on Audiovisual Productions and Gender |
title_fullStr |
WHEN ALL CINEMAS' COLORS ARE BLUE, THE COLDEST COLOR: An Analysis on Audiovisual Productions and Gender |
title_full_unstemmed |
WHEN ALL CINEMAS' COLORS ARE BLUE, THE COLDEST COLOR: An Analysis on Audiovisual Productions and Gender |
title_sort |
WHEN ALL CINEMAS' COLORS ARE BLUE, THE COLDEST COLOR: An Analysis on Audiovisual Productions and Gender |
author |
Machado, Sandra de Souza |
author_facet |
Machado, Sandra de Souza |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado, Sandra de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
cinema Gender Theories Statistics Postcolonial Studies cine Teorías de Género Estadísticas Estudios poscoloniales Cinema teorias de gênero estatísticas pós-colonialismo Cinema |
topic |
cinema Gender Theories Statistics Postcolonial Studies cine Teorías de Género Estadísticas Estudios poscoloniales Cinema teorias de gênero estatísticas pós-colonialismo Cinema |
description |
The article analyzes the striking features, common and fundamental, in Eurocentric audiovisual productions, hegemonic and dominant on the world scenery, which incite, perpetrate and perpetuate the denial of the feminine and the formation of gender stereotypes that pervade diverse cultures and global societies. The analysis of the film Blue is the Warmest Color (France, 2013) is also used as a methodological tool. Theories of the moving image (cinema) and photography, as well as the critiques of feminist theories of cinema, are developed as tools for research. Image is a powerful tool of communication; it is similar to or confused with what it represents. Visually imitator (mimesis), or reflection, can lead to knowledge, to education, or serve as a means to deceit. Image systematically builds up mental associations. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-03-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3320 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n1p105 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3320 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n1p105 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3320/9581 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3320/10029 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3320/10030 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3320/10031 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3320/10039 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3320/10040 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/zip application/x-gzip application/zip |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 3 No. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 105-130 Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 105-130 Observatoire Journal; Vol. 3 No. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 105-130 Revista Observatório ; v. 3 n. 1 (2017): Vol. 3 N. 1 (2017) Mulher e mídia Janeiro-Março 2017; 105-130 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n1 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313244487581696 |