SCIENCE COMMUNICATION IN PRACTICE: The Cases of the Agência Escola UFPR (Brazil) and LabCom UBI (Portugal)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/17783 |
Resumo: | This article reflects on the experiences of two projects that communicate science: 1) Agência Escola from Universidade Federal do Paraná (AE-UFPR), Brazil, and 2) Laboratório de Comunicação e Artes from Universidade da Beira Interior (LabCom-UBI), Portugal. Using documentary research and principles of virtual ethnography, the Instagram profiles of both projects are analyzed. The research question that motivates this study is as follows: How can science be communicated to reach diverse audiences? Among the results, we highlight that in-person events engage more students and faculty on institutional profiles of digital social media platforms. |
id |
UFT-7_eb50b6fc0189308b3a1c53f26b1ef3b0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/17783 |
network_acronym_str |
UFT-7 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
SCIENCE COMMUNICATION IN PRACTICE: The Cases of the Agência Escola UFPR (Brazil) and LabCom UBI (Portugal)LA COMUNICACIÓN DE LA CIENCIA EN LA PRATICA: Los Casos de la Agencia Escola (UFPR) y LabCom UBI (Portugal)COMUNICAÇÃO DA CIÊNCIA NA PRÁTICA: Os Casos da Agência Escola UFPR (Brasil) e do LabCom (UBI)Comunicação da ciênciaPúblicosredes sociaisComunicação Pública da Ciênciacomunicação de ciênciacomunicação pública de ciênciapúblicosredes sociais digitaisThis article reflects on the experiences of two projects that communicate science: 1) Agência Escola from Universidade Federal do Paraná (AE-UFPR), Brazil, and 2) Laboratório de Comunicação e Artes from Universidade da Beira Interior (LabCom-UBI), Portugal. Using documentary research and principles of virtual ethnography, the Instagram profiles of both projects are analyzed. The research question that motivates this study is as follows: How can science be communicated to reach diverse audiences? Among the results, we highlight that in-person events engage more students and faculty on institutional profiles of digital social media platforms.Este artículo reflexiona sobre las experiencias de dos proyectos que comunican la ciencia: 1) Agência Escola da Universidade Federal do Paraná (AE-UFPR), Brasil, y 2) Laboratório de Comunicação e Artes da Universidade da Beira Interior (LabCom-UBI), Portugal. Utilizando la investigación documental y los principios de la etnografía virtual, se analizan los perfiles de Instagram de ambos proyectos. La pregunta de investigación que motiva este estudio es la siguiente: ¿Cómo es posible comunicar la ciencia para llegar a audiencias diversas? Entre los resultados, destacamos que los eventos presenciales involucran a más estudiantes y profesores en los perfiles institucionales de plataformas de redes sociales digitales.Cet article reflète les expériences de deux projets de communication scientifique : 1) l'Agence École de l'Université fédérale du Paraná (AE-UFPR), au Brésil, et 2) le Laboratoire de Communication et d'Arts de l'Université de Beira Interior (LabCom-UBI), au Portugal. À travers la recherche documentaire et les principes de l'ethnographie virtuelle, les profils Instagram de ces deux projets sont analysés. La question-problème qui motive cette étude est la suivante : Comment peut-on communiquer la science pour atteindre divers publics ? Parmi les résultats, il est à noter que les événements en personne mobilisent davantage d'étudiants et d'enseignants sur les profils institutionnels des plateformes de médias sociaux numériques.Este artigo reflete experiências de dois projetos que comunicam ciência. 1)Agência Escola da Universidade Federal do Paraná (AE-UFPR), Brasil e 2) Laboratório de Comunicação e Artes da Universidade da Beira Interior (LabCom-UBI), Portugal. A partir da pesquisa documental e preceitos da etnografia virtual, são analisados os perfis do Instagram de ambos os projetos. A questão problema que motiva este estudo é a seguinte: De que forma é possível comunicar a ciência para alcançar públicos diversos? Entre os resultados, destacamos que os eventos presenciais mobilizam mais estudantes e docentes nos perfis institucionais de plataformas de redes sociais digitais. Universidade Federal do Tocantins - UFT2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1778310.20873/uft.2447-4266.2023v9n1a44ptObservatory Journal; Vol. 9 No. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a44ptObservatorio Magazine; Vol. 9 Núm. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a44ptObservatoire Journal; Vol. 9 No. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a44ptRevista Observatório ; v. 9 n. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a44pt2447-426610.20873/10.20873/uft.2447-4266.2023v9n1reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/17783/22085https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/17783/22086Brasil e Portugal, século XXI, redes sociais de projetos de divulgação da ciência Copyright (c) 2023 Revista Observatório http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessQuadros, Claudia Irene deRibeiro, Regiane ReginaGradim, AnabelaGrupillo, Aline2024-01-01T00:20:03Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/17783Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2024-01-01T00:20:03Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SCIENCE COMMUNICATION IN PRACTICE: The Cases of the Agência Escola UFPR (Brazil) and LabCom UBI (Portugal) LA COMUNICACIÓN DE LA CIENCIA EN LA PRATICA: Los Casos de la Agencia Escola (UFPR) y LabCom UBI (Portugal) COMUNICAÇÃO DA CIÊNCIA NA PRÁTICA: Os Casos da Agência Escola UFPR (Brasil) e do LabCom (UBI) |
title |
SCIENCE COMMUNICATION IN PRACTICE: The Cases of the Agência Escola UFPR (Brazil) and LabCom UBI (Portugal) |
spellingShingle |
SCIENCE COMMUNICATION IN PRACTICE: The Cases of the Agência Escola UFPR (Brazil) and LabCom UBI (Portugal) Quadros, Claudia Irene de Comunicação da ciência Públicos redes sociais Comunicação Pública da Ciência comunicação de ciência comunicação pública de ciência públicos redes sociais digitais |
title_short |
SCIENCE COMMUNICATION IN PRACTICE: The Cases of the Agência Escola UFPR (Brazil) and LabCom UBI (Portugal) |
title_full |
SCIENCE COMMUNICATION IN PRACTICE: The Cases of the Agência Escola UFPR (Brazil) and LabCom UBI (Portugal) |
title_fullStr |
SCIENCE COMMUNICATION IN PRACTICE: The Cases of the Agência Escola UFPR (Brazil) and LabCom UBI (Portugal) |
title_full_unstemmed |
SCIENCE COMMUNICATION IN PRACTICE: The Cases of the Agência Escola UFPR (Brazil) and LabCom UBI (Portugal) |
title_sort |
SCIENCE COMMUNICATION IN PRACTICE: The Cases of the Agência Escola UFPR (Brazil) and LabCom UBI (Portugal) |
author |
Quadros, Claudia Irene de |
author_facet |
Quadros, Claudia Irene de Ribeiro, Regiane Regina Gradim, Anabela Grupillo, Aline |
author_role |
author |
author2 |
Ribeiro, Regiane Regina Gradim, Anabela Grupillo, Aline |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Quadros, Claudia Irene de Ribeiro, Regiane Regina Gradim, Anabela Grupillo, Aline |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Comunicação da ciência Públicos redes sociais Comunicação Pública da Ciência comunicação de ciência comunicação pública de ciência públicos redes sociais digitais |
topic |
Comunicação da ciência Públicos redes sociais Comunicação Pública da Ciência comunicação de ciência comunicação pública de ciência públicos redes sociais digitais |
description |
This article reflects on the experiences of two projects that communicate science: 1) Agência Escola from Universidade Federal do Paraná (AE-UFPR), Brazil, and 2) Laboratório de Comunicação e Artes from Universidade da Beira Interior (LabCom-UBI), Portugal. Using documentary research and principles of virtual ethnography, the Instagram profiles of both projects are analyzed. The research question that motivates this study is as follows: How can science be communicated to reach diverse audiences? Among the results, we highlight that in-person events engage more students and faculty on institutional profiles of digital social media platforms. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/17783 10.20873/uft.2447-4266.2023v9n1a44pt |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/17783 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2023v9n1a44pt |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/17783/22085 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/17783/22086 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Observatório http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Observatório http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brasil e Portugal, século XXI, redes sociais de projetos de divulgação da ciência |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 9 No. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a44pt Observatorio Magazine; Vol. 9 Núm. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a44pt Observatoire Journal; Vol. 9 No. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a44pt Revista Observatório ; v. 9 n. 1 (2023): Teaching, Training and New Communication and Information Technologies / Ensino, Formação e Novas Tecnologias da Comunicação e da Informação; a44pt 2447-4266 10.20873/10.20873/uft.2447-4266.2023v9n1 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313242694516736 |