WEARABLE DEVICES APPLIED IN EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4085 |
Resumo: | The big evasion and retention of students in computer science graduation is a reality in the Brazil. The strong rejection from students of science fields and the same traditional learning methods, even with several technological resources available are factors that influence the retention and evasion. Wearable Devices earn visibility nowadays in tasks related to sports, health and education. Allying this kind of technology in class, with the aim to promote practical experiences and discussions about the theory involved is a promising action. This paper shows two projects of wearable devices and their practical experiences. The first allows students to view the relation of integral (calculus) with the distance traveled by a body. The other shows a practical application of monitoring the heart rate from users. |
id |
UFT-7_f44ba625bcc68e5dbdec60fb64fcdab6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4085 |
network_acronym_str |
UFT-7 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
WEARABLE DEVICES APPLIED IN EDUCATIONDISPOSITIVOS PORTÁTILES APLICADOS EN LA EDUCACIÓNDISPOSITIVOS VESTÍVEIS APLICADOS NO ENSINOwearable deviceseducationacelerometerheart ratediferential and integral calculusdispositivos portátileseducaciónfrecuencia cardiacacalculo diferencial y integraldispositivos vestíveiseducaçãoacelerômetrofrequência cardíacacálculo integral e diferencialdispositivos vestíveiseducaçãoacelerômetrofrequência cardíacacálculo integral e diferencialThe big evasion and retention of students in computer science graduation is a reality in the Brazil. The strong rejection from students of science fields and the same traditional learning methods, even with several technological resources available are factors that influence the retention and evasion. Wearable Devices earn visibility nowadays in tasks related to sports, health and education. Allying this kind of technology in class, with the aim to promote practical experiences and discussions about the theory involved is a promising action. This paper shows two projects of wearable devices and their practical experiences. The first allows students to view the relation of integral (calculus) with the distance traveled by a body. The other shows a practical application of monitoring the heart rate from users.La gran evasión y retención de alumnos en cursos de Computación es una realidad en Brasil. El fuerte rechazo de los alumnos ingresados por las áreas de ciencias exactas y el mantenimiento de métodos tradicionales de enseñanza, incluso con tantos recursos tecnológicos disponibles, son factores que influyen en la evasión y retención. Los dispositivos vestibles ganan espacio actualmente en tareas relacionadas con el deporte, la salud y la educación. Agregar este tipo de tecnología en el aula, a fin de promover experiencias prácticas y discusiones sobre la teoría es una acción prometedora. Este artículo demuestra dos proyectos de dispositivos vestibles y sus experiencias prácticas. El primero permite a los alumnos ver la relación de integrales con la distancia recorrida por un cuerpo. El otro muestra una aplicación práctica del monitoreo de frecuencia cardíaca de los usuarios.A grande evasão e retenção de alunos em cursos de computação é uma realidade no Brasil. A forte rejeição dos alunos ingressantes pelas áreas de ciências exatas e a manutenção de métodos tradicionais de ensino, mesmo com tantos recursos tecnológicos disponíveis são fatores que influenciam a evasão e retenção. Dispositivos vestíveis ganham espaço atualmente em tarefas relacionadas ao esporte, saúde e educação. Aliar esse tipo de tecnologia em sala de aula, a fim de promover experiências práticas e discussões sobre a teoria é uma ação promissora. Esse artigo demonstra dois projetos de dispositivos vestíveis e suas experiências práticas. O primeiro permite aos alunos enxergar a relação de integrais com a distância percorrida por um corpo. O outro mostra uma aplicação prática do monitoramento de frequência cardíaca dos usuários.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfapplication/octet-streamapplication/epub+zipapplication/octet-streamhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/408510.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p509Observatory Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 509-539Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 509-539Observatoire Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 509-539Revista Observatório ; v. 4 n. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 509-5392447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n3reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4085/13078https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4085/13568https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4085/13584https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4085/13600https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4085/13131https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4085/13136Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Carvalho, Juliano VarellaFilho, Ari RennerOliveira, Augusto Cesar Rodrigues deda Silva, VandersílvioGomes, Maria da Graça2022-03-04T13:12:25Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4085Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:12:25Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
WEARABLE DEVICES APPLIED IN EDUCATION DISPOSITIVOS PORTÁTILES APLICADOS EN LA EDUCACIÓN DISPOSITIVOS VESTÍVEIS APLICADOS NO ENSINO |
title |
WEARABLE DEVICES APPLIED IN EDUCATION |
spellingShingle |
WEARABLE DEVICES APPLIED IN EDUCATION de Carvalho, Juliano Varella wearable devices education acelerometer heart rate diferential and integral calculus dispositivos portátiles educación frecuencia cardiaca calculo diferencial y integral dispositivos vestíveis educação acelerômetro frequência cardíaca cálculo integral e diferencial dispositivos vestíveis educação acelerômetro frequência cardíaca cálculo integral e diferencial |
title_short |
WEARABLE DEVICES APPLIED IN EDUCATION |
title_full |
WEARABLE DEVICES APPLIED IN EDUCATION |
title_fullStr |
WEARABLE DEVICES APPLIED IN EDUCATION |
title_full_unstemmed |
WEARABLE DEVICES APPLIED IN EDUCATION |
title_sort |
WEARABLE DEVICES APPLIED IN EDUCATION |
author |
de Carvalho, Juliano Varella |
author_facet |
de Carvalho, Juliano Varella Filho, Ari Renner Oliveira, Augusto Cesar Rodrigues de da Silva, Vandersílvio Gomes, Maria da Graça |
author_role |
author |
author2 |
Filho, Ari Renner Oliveira, Augusto Cesar Rodrigues de da Silva, Vandersílvio Gomes, Maria da Graça |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Carvalho, Juliano Varella Filho, Ari Renner Oliveira, Augusto Cesar Rodrigues de da Silva, Vandersílvio Gomes, Maria da Graça |
dc.subject.por.fl_str_mv |
wearable devices education acelerometer heart rate diferential and integral calculus dispositivos portátiles educación frecuencia cardiaca calculo diferencial y integral dispositivos vestíveis educação acelerômetro frequência cardíaca cálculo integral e diferencial dispositivos vestíveis educação acelerômetro frequência cardíaca cálculo integral e diferencial |
topic |
wearable devices education acelerometer heart rate diferential and integral calculus dispositivos portátiles educación frecuencia cardiaca calculo diferencial y integral dispositivos vestíveis educação acelerômetro frequência cardíaca cálculo integral e diferencial dispositivos vestíveis educação acelerômetro frequência cardíaca cálculo integral e diferencial |
description |
The big evasion and retention of students in computer science graduation is a reality in the Brazil. The strong rejection from students of science fields and the same traditional learning methods, even with several technological resources available are factors that influence the retention and evasion. Wearable Devices earn visibility nowadays in tasks related to sports, health and education. Allying this kind of technology in class, with the aim to promote practical experiences and discussions about the theory involved is a promising action. This paper shows two projects of wearable devices and their practical experiences. The first allows students to view the relation of integral (calculus) with the distance traveled by a body. The other shows a practical application of monitoring the heart rate from users. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-04-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4085 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p509 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4085 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p509 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4085/13078 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4085/13568 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4085/13584 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4085/13600 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4085/13131 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4085/13136 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/octet-stream application/epub+zip application/octet-stream |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 509-539 Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 509-539 Observatoire Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 509-539 Revista Observatório ; v. 4 n. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 509-539 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313246123360256 |