BETWEEN TABLOIDIZATION AND TEASER ADS: an analysis of clickbaittitles
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4573 |
Resumo: | The purpose of this article is to identify which writing strategies are adopted by cyber newspapers, traditional and web native ones, in the construction of clickbait titles. The research starts from the categorization proposed by the Facebook to discern what would be a clickbait title and intends to detect the guidelines of advertising narratives that would be guiding this writing and interfering in its genesis. We start from the hypothesis that clickbait is a teaser, an advertising resource used in campaigns and product launches that has migrated to the writing press, subverting its structure and, therefore, de-characterizing it as a journalistic title. The study also aims to understand the reasons that guaranties the existence of this model, despite the hard criticism that clickbait strategies receive from researchers, vehiclesand readers.To achieve these objectives, the literature review is based on the studies of authors who discuss the journalistic title, the teaser in advertising and the sensationalism. |
id |
UFT-8_0abb9b02e275a775aceb76eec4fe93a9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4573 |
network_acronym_str |
UFT-8 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
BETWEEN TABLOIDIZATION AND TEASER ADS: an analysis of clickbaittitlesENTRE LA TABLOIDIZACIÓN Y EL TEASER PUBLICITARIO: un análisis de los títulos cazaclicsENTRE A TABLOIDIZAÇÃO E O TEASER PUBLICITÁRIO: uma análise dos títulos caça-cliquesTitlesClickbaitTeaserSensationalismTitlesClickbaitTeaserSensationalismTítulosCazaclicsTeaserSensacionalismoTítulosCazaclicsTeaserSensacionalismotítuloscaça-cliquesTeaserSensacionalismoTítulosCaça-cliquesTeaserSensacionalismoThe purpose of this article is to identify which writing strategies are adopted by cyber newspapers, traditional and web native ones, in the construction of clickbait titles. The research starts from the categorization proposed by the Facebook to discern what would be a clickbait title and intends to detect the guidelines of advertising narratives that would be guiding this writing and interfering in its genesis. We start from the hypothesis that clickbait is a teaser, an advertising resource used in campaigns and product launches that has migrated to the writing press, subverting its structure and, therefore, de-characterizing it as a journalistic title. The study also aims to understand the reasons that guaranties the existence of this model, despite the hard criticism that clickbait strategies receive from researchers, vehiclesand readers.To achieve these objectives, the literature review is based on the studies of authors who discuss the journalistic title, the teaser in advertising and the sensationalism.La propuesta de este artículo es identificar qué estrategias se adoptan por lãs redacciones de los ciberdiarios, tradicionales y nativos de la web, em la construcción de los títulos “cazaclics”. La investigación parte de La categorización propuesta por Facebook para discernir cuales serían los títulos “cazaclics” y entonces se pretende detectar lãs orientaciones de narrativas publicitarias que estarían direccionando esa escritura e interfiriendo em su génesis. Se parte de lahipótesis de que El “cazaclic” es um teaser, recurso publicitario usado em campañas y lanzamiento de productos que migra a la escritura de la prensa subvirtiendo su estructura y, por lo tanto, se descaracteriza como título periodístico. El estudio se propone tambíen entender el por qué de La existencia de este modelo de escritura a pesar de las duras críticas que los “cazaclics” reciben tanto de los investigadores, como de los vehículos, además de los propios lectores. Para ello, este artículo basa su levantamiento em estudios de autores que discuten el título periodístico, El teaser em La publicidad y el sensacionalismo.A proposta deste artigo é identificar quais estratégias de redação são adotadas pelos ciberjornais, tradicionais e nativos da web, na construção dos títulos caça-cliques. A pesquisa parte da categorização proposta pelo Facebook para discernir o que seriam os títulos caça-cliques e tenciona detectar as orientações de narrativas publicitárias que estariam guiando essa escrita e interferindo na sua gênese. Parte-se da hipótese de que o caça-clique é um teaser, recurso publicitário usado em campanhas e lançamento de produtos que migra para a escrita da imprensa, subvertendo sua estrutura e, portanto, descaracterizando-se como título jornalístico. O estudo propõe-se, ainda, a entender o porquê da existência desse modelo de escrita apesar das críticas ferrenhas que as estratégias de caça-clique recebem tanto dos pesquisadores, quanto dos veículos e dos próprios leitores. Para isso, embasa o levantamento em estudos de autores que discutem o título jornalístico, o teaser na publicidade e o sensacionalismo.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/octet-streamapplication/epub+zipapplication/octet-streamhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/457310.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p675Observatory Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 675-707Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 675-707Observatoire Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 675-707Revista Observatório ; v. 4 n. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 675-7072447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n3reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4573/13084https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4573/13574https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4573/13590https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4573/13606https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4573/13175https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4573/13199Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessBueno, Thaísa CristinaReino, Lucas Santiago Arraes2022-03-04T13:11:54Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4573Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:11:54Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
BETWEEN TABLOIDIZATION AND TEASER ADS: an analysis of clickbaittitles ENTRE LA TABLOIDIZACIÓN Y EL TEASER PUBLICITARIO: un análisis de los títulos cazaclics ENTRE A TABLOIDIZAÇÃO E O TEASER PUBLICITÁRIO: uma análise dos títulos caça-cliques |
title |
BETWEEN TABLOIDIZATION AND TEASER ADS: an analysis of clickbaittitles |
spellingShingle |
BETWEEN TABLOIDIZATION AND TEASER ADS: an analysis of clickbaittitles Bueno, Thaísa Cristina Titles Clickbait Teaser Sensationalism Titles Clickbait Teaser Sensationalism Títulos Cazaclics Teaser Sensacionalismo Títulos Cazaclics Teaser Sensacionalismo títulos caça-cliques Teaser Sensacionalismo Títulos Caça-cliques Teaser Sensacionalismo |
title_short |
BETWEEN TABLOIDIZATION AND TEASER ADS: an analysis of clickbaittitles |
title_full |
BETWEEN TABLOIDIZATION AND TEASER ADS: an analysis of clickbaittitles |
title_fullStr |
BETWEEN TABLOIDIZATION AND TEASER ADS: an analysis of clickbaittitles |
title_full_unstemmed |
BETWEEN TABLOIDIZATION AND TEASER ADS: an analysis of clickbaittitles |
title_sort |
BETWEEN TABLOIDIZATION AND TEASER ADS: an analysis of clickbaittitles |
author |
Bueno, Thaísa Cristina |
author_facet |
Bueno, Thaísa Cristina Reino, Lucas Santiago Arraes |
author_role |
author |
author2 |
Reino, Lucas Santiago Arraes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bueno, Thaísa Cristina Reino, Lucas Santiago Arraes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Titles Clickbait Teaser Sensationalism Titles Clickbait Teaser Sensationalism Títulos Cazaclics Teaser Sensacionalismo Títulos Cazaclics Teaser Sensacionalismo títulos caça-cliques Teaser Sensacionalismo Títulos Caça-cliques Teaser Sensacionalismo |
topic |
Titles Clickbait Teaser Sensationalism Titles Clickbait Teaser Sensationalism Títulos Cazaclics Teaser Sensacionalismo Títulos Cazaclics Teaser Sensacionalismo títulos caça-cliques Teaser Sensacionalismo Títulos Caça-cliques Teaser Sensacionalismo |
description |
The purpose of this article is to identify which writing strategies are adopted by cyber newspapers, traditional and web native ones, in the construction of clickbait titles. The research starts from the categorization proposed by the Facebook to discern what would be a clickbait title and intends to detect the guidelines of advertising narratives that would be guiding this writing and interfering in its genesis. We start from the hypothesis that clickbait is a teaser, an advertising resource used in campaigns and product launches that has migrated to the writing press, subverting its structure and, therefore, de-characterizing it as a journalistic title. The study also aims to understand the reasons that guaranties the existence of this model, despite the hard criticism that clickbait strategies receive from researchers, vehiclesand readers.To achieve these objectives, the literature review is based on the studies of authors who discuss the journalistic title, the teaser in advertising and the sensationalism. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-04-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4573 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p675 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4573 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p675 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4573/13084 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4573/13574 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4573/13590 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4573/13606 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4573/13175 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4573/13199 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/octet-stream application/epub+zip application/octet-stream |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 675-707 Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 675-707 Observatoire Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 675-707 Revista Observatório ; v. 4 n. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 675-707 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br|| |
_version_ |
1797174754187149312 |