ACTIVE METHODOLOGIES IN HEALTH EDUCATION FOR THE ELDERLY: a literature review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borges, Ana Kleiber Pessoa
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Brito, Ana Gabriela Ferreira, Batista, Ilaíse Brilhante, Marinho, Jéssica da Silva, Costa, Erenilde Barbosa da Silva, Melo, Mislene Ferreira Xavier de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Observatório
DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2021v7n1a10pt
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/9931
Resumo: This research aimed to analyze the practices in active methodologies used in health education for the elderly. The sample search was carried out in the LILACS, SciELO, CAPES journals and Google Scholar search databases. Seven articles were selected and their analysis resulted in the categories “the use of active methodologies for teaching health to the elderly” and “the use of the main active methodologies in the training of academics, professionals and caregivers”. Current social demands require teaching methodologies that enable critical, reflective and problematizing training. The need for more research on this topic is suggested, both in the academic sphere and in other teaching contexts, such as health and permanent education. KEYWORDS: Active methodologies; Health; Aged;  
id UFT-8_1455e3a59f5c3bacd3b15f7e31d4cc5f
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/9931
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
spelling ACTIVE METHODOLOGIES IN HEALTH EDUCATION FOR THE ELDERLY: a literature reviewMETODOLOGÍAS ACTIVAS EN EDUCACIÓN SANITARIA PARA PERSONAS MAYORES: una revisión de la literaturaMETODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE SAÚDE DO IDOSO: uma revisão bibliográficaMetodologia ativaSa´údeIdosoMetodologias Ativas;EnsinoSaúdeIdosoSaúde do IdosoThis research aimed to analyze the practices in active methodologies used in health education for the elderly. The sample search was carried out in the LILACS, SciELO, CAPES journals and Google Scholar search databases. Seven articles were selected and their analysis resulted in the categories “the use of active methodologies for teaching health to the elderly” and “the use of the main active methodologies in the training of academics, professionals and caregivers”. Current social demands require teaching methodologies that enable critical, reflective and problematizing training. The need for more research on this topic is suggested, both in the academic sphere and in other teaching contexts, such as health and permanent education. KEYWORDS: Active methodologies; Health; Aged;  Esta investigación tuvo como objetivo analizar las prácticas en metodologías activas utilizadas en la educación sanitaria para los ancianos. La muestra se buscó utilizando las revistas LILACS, SciELO, CAPES y Google Scholar. Se seleccionaron siete artículos y su análisis dio como resultado las categorías "el uso de metodologías activas para enseñar la salud a los ancianos" y "el uso de las principales metodologías activas en la formación de académicos, profesionales y cuidadores". Las demandas sociales actuales requieren metodologías de enseñanza que permitan una capacitación crítica, reflexiva y problemática. Sugerimos la necesidad de más investigación sobre este tema, tanto en el ámbito académico como en otros contextos de enseñanza, como la salud y la educación permanente. PALABRAS CLAVE: Metodologías activas; Salud; Anciano.Esta pesquisa objetivou analisar as práticas em metodologias ativas utilizadas no ensino de saúde do idoso. Realizou-se a busca da amostra nas bases de dados LILACS, SciELO, Periódicos CAPES e buscador Google Scholar. Foram selecionados 07 artigos e sua análise resultou nas categorias “o uso de metodologias ativas para o ensino em saúde ao idoso” e “o uso das principais metodologias ativas na formação de acadêmicos, profissionais e cuidadores”. As demandas sociais atuais exigem metodologias de ensino que possibilitem uma formação crítica, reflexiva e problematizadora. Sugere-se a necessidade de mais pesquisas sobre esse tema, tanto no âmbito acadêmico, quanto em outros contextos de ensino, como a educação em saúde e permanente. PALAVRAS-CHAVE: Metodologia ativa; Saúde; Idoso.Universidade Federal do Tocantins - UFT2021-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/993110.20873/uft.2447-4266.2021v7n1a10ptObservatory Journal; Vol. 7 No. 1 (2021): v. 7 n. 1 (2021) Communication, culture, differentiated school education and ethno-education /Comunicação, cultura, educação escolar diferenciada e etnoeducação Jan-Mar (2021); a10ptObservatorio Magazine; Vol. 7 Núm. 1 (2021): v. 7 n. 1 (2021) Communication, culture, differentiated school education and ethno-education /Comunicação, cultura, educação escolar diferenciada e etnoeducação Jan-Mar (2021); a10ptObservatoire Journal; Vol. 7 No. 1 (2021): v. 7 n. 1 (2021) Communication, culture, differentiated school education and ethno-education /Comunicação, cultura, educação escolar diferenciada e etnoeducação Jan-Mar (2021); a10ptRevista Observatório ; v. 7 n. 1 (2021): v. 7 n. 1 (2021) Communication, culture, differentiated school education and ethno-education /Comunicação, cultura, educação escolar diferenciada e etnoeducação Jan-Mar (2021); a10pt2447-426610.20873/uft.2447-4266.2021v7n1reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporenghttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/9931/19026https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/9931/19041Copyright (c) 2021 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccessBorges, Ana Kleiber Pessoa Brito, Ana Gabriela FerreiraBatista, Ilaíse Brilhante Marinho, Jéssica da Silva Costa, Erenilde Barbosa da Silva Melo, Mislene Ferreira Xavier de2022-03-04T12:58:03Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/9931Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T12:58:03Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv ACTIVE METHODOLOGIES IN HEALTH EDUCATION FOR THE ELDERLY: a literature review
METODOLOGÍAS ACTIVAS EN EDUCACIÓN SANITARIA PARA PERSONAS MAYORES: una revisión de la literatura
METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE SAÚDE DO IDOSO: uma revisão bibliográfica
title ACTIVE METHODOLOGIES IN HEALTH EDUCATION FOR THE ELDERLY: a literature review
spellingShingle ACTIVE METHODOLOGIES IN HEALTH EDUCATION FOR THE ELDERLY: a literature review
ACTIVE METHODOLOGIES IN HEALTH EDUCATION FOR THE ELDERLY: a literature review
Borges, Ana Kleiber Pessoa
Metodologia ativa
Sa´úde
Idoso
Metodologias Ativas;
Ensino
Saúde
Idoso
Saúde do Idoso
Borges, Ana Kleiber Pessoa
Metodologia ativa
Sa´úde
Idoso
Metodologias Ativas;
Ensino
Saúde
Idoso
Saúde do Idoso
title_short ACTIVE METHODOLOGIES IN HEALTH EDUCATION FOR THE ELDERLY: a literature review
title_full ACTIVE METHODOLOGIES IN HEALTH EDUCATION FOR THE ELDERLY: a literature review
title_fullStr ACTIVE METHODOLOGIES IN HEALTH EDUCATION FOR THE ELDERLY: a literature review
ACTIVE METHODOLOGIES IN HEALTH EDUCATION FOR THE ELDERLY: a literature review
title_full_unstemmed ACTIVE METHODOLOGIES IN HEALTH EDUCATION FOR THE ELDERLY: a literature review
ACTIVE METHODOLOGIES IN HEALTH EDUCATION FOR THE ELDERLY: a literature review
title_sort ACTIVE METHODOLOGIES IN HEALTH EDUCATION FOR THE ELDERLY: a literature review
author Borges, Ana Kleiber Pessoa
author_facet Borges, Ana Kleiber Pessoa
Borges, Ana Kleiber Pessoa
Brito, Ana Gabriela Ferreira
Batista, Ilaíse Brilhante
Marinho, Jéssica da Silva
Costa, Erenilde Barbosa da Silva
Melo, Mislene Ferreira Xavier de
Brito, Ana Gabriela Ferreira
Batista, Ilaíse Brilhante
Marinho, Jéssica da Silva
Costa, Erenilde Barbosa da Silva
Melo, Mislene Ferreira Xavier de
author_role author
author2 Brito, Ana Gabriela Ferreira
Batista, Ilaíse Brilhante
Marinho, Jéssica da Silva
Costa, Erenilde Barbosa da Silva
Melo, Mislene Ferreira Xavier de
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Borges, Ana Kleiber Pessoa
Brito, Ana Gabriela Ferreira
Batista, Ilaíse Brilhante
Marinho, Jéssica da Silva
Costa, Erenilde Barbosa da Silva
Melo, Mislene Ferreira Xavier de
dc.subject.por.fl_str_mv Metodologia ativa
Sa´úde
Idoso
Metodologias Ativas;
Ensino
Saúde
Idoso
Saúde do Idoso
topic Metodologia ativa
Sa´úde
Idoso
Metodologias Ativas;
Ensino
Saúde
Idoso
Saúde do Idoso
description This research aimed to analyze the practices in active methodologies used in health education for the elderly. The sample search was carried out in the LILACS, SciELO, CAPES journals and Google Scholar search databases. Seven articles were selected and their analysis resulted in the categories “the use of active methodologies for teaching health to the elderly” and “the use of the main active methodologies in the training of academics, professionals and caregivers”. Current social demands require teaching methodologies that enable critical, reflective and problematizing training. The need for more research on this topic is suggested, both in the academic sphere and in other teaching contexts, such as health and permanent education. KEYWORDS: Active methodologies; Health; Aged;  
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/9931
10.20873/uft.2447-4266.2021v7n1a10pt
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/9931
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2021v7n1a10pt
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/9931/19026
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/9931/19041
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 7 No. 1 (2021): v. 7 n. 1 (2021) Communication, culture, differentiated school education and ethno-education /Comunicação, cultura, educação escolar diferenciada e etnoeducação Jan-Mar (2021); a10pt
Observatorio Magazine; Vol. 7 Núm. 1 (2021): v. 7 n. 1 (2021) Communication, culture, differentiated school education and ethno-education /Comunicação, cultura, educação escolar diferenciada e etnoeducação Jan-Mar (2021); a10pt
Observatoire Journal; Vol. 7 No. 1 (2021): v. 7 n. 1 (2021) Communication, culture, differentiated school education and ethno-education /Comunicação, cultura, educação escolar diferenciada e etnoeducação Jan-Mar (2021); a10pt
Revista Observatório ; v. 7 n. 1 (2021): v. 7 n. 1 (2021) Communication, culture, differentiated school education and ethno-education /Comunicação, cultura, educação escolar diferenciada e etnoeducação Jan-Mar (2021); a10pt
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2021v7n1
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1822180329948971008
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2021v7n1a10pt