ACTIVE METHODOLOGIES IN HEALTH EDUCATION FOR THE ELDERLY: a literature review
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Observatório |
DOI: | 10.20873/uft.2447-4266.2021v7n1a10pt |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/9931 |
Resumo: | This research aimed to analyze the practices in active methodologies used in health education for the elderly. The sample search was carried out in the LILACS, SciELO, CAPES journals and Google Scholar search databases. Seven articles were selected and their analysis resulted in the categories “the use of active methodologies for teaching health to the elderly” and “the use of the main active methodologies in the training of academics, professionals and caregivers”. Current social demands require teaching methodologies that enable critical, reflective and problematizing training. The need for more research on this topic is suggested, both in the academic sphere and in other teaching contexts, such as health and permanent education. KEYWORDS: Active methodologies; Health; Aged; |
id |
UFT-8_1455e3a59f5c3bacd3b15f7e31d4cc5f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/9931 |
network_acronym_str |
UFT-8 |
network_name_str |
Revista Observatório |
spelling |
ACTIVE METHODOLOGIES IN HEALTH EDUCATION FOR THE ELDERLY: a literature reviewMETODOLOGÍAS ACTIVAS EN EDUCACIÓN SANITARIA PARA PERSONAS MAYORES: una revisión de la literaturaMETODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE SAÚDE DO IDOSO: uma revisão bibliográficaMetodologia ativaSa´údeIdosoMetodologias Ativas;EnsinoSaúdeIdosoSaúde do IdosoThis research aimed to analyze the practices in active methodologies used in health education for the elderly. The sample search was carried out in the LILACS, SciELO, CAPES journals and Google Scholar search databases. Seven articles were selected and their analysis resulted in the categories “the use of active methodologies for teaching health to the elderly” and “the use of the main active methodologies in the training of academics, professionals and caregivers”. Current social demands require teaching methodologies that enable critical, reflective and problematizing training. The need for more research on this topic is suggested, both in the academic sphere and in other teaching contexts, such as health and permanent education. KEYWORDS: Active methodologies; Health; Aged; Esta investigación tuvo como objetivo analizar las prácticas en metodologías activas utilizadas en la educación sanitaria para los ancianos. La muestra se buscó utilizando las revistas LILACS, SciELO, CAPES y Google Scholar. Se seleccionaron siete artículos y su análisis dio como resultado las categorías "el uso de metodologías activas para enseñar la salud a los ancianos" y "el uso de las principales metodologías activas en la formación de académicos, profesionales y cuidadores". Las demandas sociales actuales requieren metodologías de enseñanza que permitan una capacitación crítica, reflexiva y problemática. Sugerimos la necesidad de más investigación sobre este tema, tanto en el ámbito académico como en otros contextos de enseñanza, como la salud y la educación permanente. PALABRAS CLAVE: Metodologías activas; Salud; Anciano.Esta pesquisa objetivou analisar as práticas em metodologias ativas utilizadas no ensino de saúde do idoso. Realizou-se a busca da amostra nas bases de dados LILACS, SciELO, Periódicos CAPES e buscador Google Scholar. Foram selecionados 07 artigos e sua análise resultou nas categorias “o uso de metodologias ativas para o ensino em saúde ao idoso” e “o uso das principais metodologias ativas na formação de acadêmicos, profissionais e cuidadores”. As demandas sociais atuais exigem metodologias de ensino que possibilitem uma formação crítica, reflexiva e problematizadora. Sugere-se a necessidade de mais pesquisas sobre esse tema, tanto no âmbito acadêmico, quanto em outros contextos de ensino, como a educação em saúde e permanente. PALAVRAS-CHAVE: Metodologia ativa; Saúde; Idoso.Universidade Federal do Tocantins - UFT2021-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/993110.20873/uft.2447-4266.2021v7n1a10ptObservatory Journal; Vol. 7 No. 1 (2021): v. 7 n. 1 (2021) Communication, culture, differentiated school education and ethno-education /Comunicação, cultura, educação escolar diferenciada e etnoeducação Jan-Mar (2021); a10ptObservatorio Magazine; Vol. 7 Núm. 1 (2021): v. 7 n. 1 (2021) Communication, culture, differentiated school education and ethno-education /Comunicação, cultura, educação escolar diferenciada e etnoeducação Jan-Mar (2021); a10ptObservatoire Journal; Vol. 7 No. 1 (2021): v. 7 n. 1 (2021) Communication, culture, differentiated school education and ethno-education /Comunicação, cultura, educação escolar diferenciada e etnoeducação Jan-Mar (2021); a10ptRevista Observatório ; v. 7 n. 1 (2021): v. 7 n. 1 (2021) Communication, culture, differentiated school education and ethno-education /Comunicação, cultura, educação escolar diferenciada e etnoeducação Jan-Mar (2021); a10pt2447-426610.20873/uft.2447-4266.2021v7n1reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporenghttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/9931/19026https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/9931/19041Copyright (c) 2021 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccessBorges, Ana Kleiber Pessoa Brito, Ana Gabriela FerreiraBatista, Ilaíse Brilhante Marinho, Jéssica da Silva Costa, Erenilde Barbosa da Silva Melo, Mislene Ferreira Xavier de2022-03-04T12:58:03Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/9931Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T12:58:03Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ACTIVE METHODOLOGIES IN HEALTH EDUCATION FOR THE ELDERLY: a literature review METODOLOGÍAS ACTIVAS EN EDUCACIÓN SANITARIA PARA PERSONAS MAYORES: una revisión de la literatura METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE SAÚDE DO IDOSO: uma revisão bibliográfica |
title |
ACTIVE METHODOLOGIES IN HEALTH EDUCATION FOR THE ELDERLY: a literature review |
spellingShingle |
ACTIVE METHODOLOGIES IN HEALTH EDUCATION FOR THE ELDERLY: a literature review ACTIVE METHODOLOGIES IN HEALTH EDUCATION FOR THE ELDERLY: a literature review Borges, Ana Kleiber Pessoa Metodologia ativa Sa´úde Idoso Metodologias Ativas; Ensino Saúde Idoso Saúde do Idoso Borges, Ana Kleiber Pessoa Metodologia ativa Sa´úde Idoso Metodologias Ativas; Ensino Saúde Idoso Saúde do Idoso |
title_short |
ACTIVE METHODOLOGIES IN HEALTH EDUCATION FOR THE ELDERLY: a literature review |
title_full |
ACTIVE METHODOLOGIES IN HEALTH EDUCATION FOR THE ELDERLY: a literature review |
title_fullStr |
ACTIVE METHODOLOGIES IN HEALTH EDUCATION FOR THE ELDERLY: a literature review ACTIVE METHODOLOGIES IN HEALTH EDUCATION FOR THE ELDERLY: a literature review |
title_full_unstemmed |
ACTIVE METHODOLOGIES IN HEALTH EDUCATION FOR THE ELDERLY: a literature review ACTIVE METHODOLOGIES IN HEALTH EDUCATION FOR THE ELDERLY: a literature review |
title_sort |
ACTIVE METHODOLOGIES IN HEALTH EDUCATION FOR THE ELDERLY: a literature review |
author |
Borges, Ana Kleiber Pessoa |
author_facet |
Borges, Ana Kleiber Pessoa Borges, Ana Kleiber Pessoa Brito, Ana Gabriela Ferreira Batista, Ilaíse Brilhante Marinho, Jéssica da Silva Costa, Erenilde Barbosa da Silva Melo, Mislene Ferreira Xavier de Brito, Ana Gabriela Ferreira Batista, Ilaíse Brilhante Marinho, Jéssica da Silva Costa, Erenilde Barbosa da Silva Melo, Mislene Ferreira Xavier de |
author_role |
author |
author2 |
Brito, Ana Gabriela Ferreira Batista, Ilaíse Brilhante Marinho, Jéssica da Silva Costa, Erenilde Barbosa da Silva Melo, Mislene Ferreira Xavier de |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borges, Ana Kleiber Pessoa Brito, Ana Gabriela Ferreira Batista, Ilaíse Brilhante Marinho, Jéssica da Silva Costa, Erenilde Barbosa da Silva Melo, Mislene Ferreira Xavier de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Metodologia ativa Sa´úde Idoso Metodologias Ativas; Ensino Saúde Idoso Saúde do Idoso |
topic |
Metodologia ativa Sa´úde Idoso Metodologias Ativas; Ensino Saúde Idoso Saúde do Idoso |
description |
This research aimed to analyze the practices in active methodologies used in health education for the elderly. The sample search was carried out in the LILACS, SciELO, CAPES journals and Google Scholar search databases. Seven articles were selected and their analysis resulted in the categories “the use of active methodologies for teaching health to the elderly” and “the use of the main active methodologies in the training of academics, professionals and caregivers”. Current social demands require teaching methodologies that enable critical, reflective and problematizing training. The need for more research on this topic is suggested, both in the academic sphere and in other teaching contexts, such as health and permanent education. KEYWORDS: Active methodologies; Health; Aged; |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/9931 10.20873/uft.2447-4266.2021v7n1a10pt |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/9931 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2021v7n1a10pt |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/9931/19026 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/9931/19041 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 7 No. 1 (2021): v. 7 n. 1 (2021) Communication, culture, differentiated school education and ethno-education /Comunicação, cultura, educação escolar diferenciada e etnoeducação Jan-Mar (2021); a10pt Observatorio Magazine; Vol. 7 Núm. 1 (2021): v. 7 n. 1 (2021) Communication, culture, differentiated school education and ethno-education /Comunicação, cultura, educação escolar diferenciada e etnoeducação Jan-Mar (2021); a10pt Observatoire Journal; Vol. 7 No. 1 (2021): v. 7 n. 1 (2021) Communication, culture, differentiated school education and ethno-education /Comunicação, cultura, educação escolar diferenciada e etnoeducação Jan-Mar (2021); a10pt Revista Observatório ; v. 7 n. 1 (2021): v. 7 n. 1 (2021) Communication, culture, differentiated school education and ethno-education /Comunicação, cultura, educação escolar diferenciada e etnoeducação Jan-Mar (2021); a10pt 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2021v7n1 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br|| |
_version_ |
1822180329948971008 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2021v7n1a10pt |