THS SCHOOL AND THE WORLD: assumptions for the integration of current events into the classroom

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silveira, Patrícia
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3877
Resumo: In a globalized world, where social and technological transformations are taking place, school must provide learning models in order to help children in the development of media literacy skills. Based in this question, we develop this research to understand and discuss about how the school context is helping children to know about the global and the immediate world. Through the application of questionnaires to a sample of 690 portuguese children (8-12 years old), we conclude that the school doesn`t integrate current events in the classroom, although students demonstrate the need to address these topics in this context.
id UFT-8_15fa08055b475adfc6eeabbde8a37aae
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3877
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling THS SCHOOL AND THE WORLD: assumptions for the integration of current events into the classroomLA ESCUELA Y EL MUNDO: presupuestos para la integrácion de la actualidad en el aulaA ESCOLA E O MUNDO: pressupostos para a integração da atualidade na sala de aulachildrencritical thinkingmediaschoolcurrent eventschildrencritical thinkingmediaschoolcurrent eventsNiñosalfabetización mediáticamedios de comunicaciónescuelaactualidadNiñosalfabetización mediáticamedios de comunicaciónescuelaactualidadcriançasliteracia mediáticamediaescolaatualidadecriançasliteracia mediáticamediaescolaatualidadeIn a globalized world, where social and technological transformations are taking place, school must provide learning models in order to help children in the development of media literacy skills. Based in this question, we develop this research to understand and discuss about how the school context is helping children to know about the global and the immediate world. Through the application of questionnaires to a sample of 690 portuguese children (8-12 years old), we conclude that the school doesn`t integrate current events in the classroom, although students demonstrate the need to address these topics in this context.En el contexto actual de transformaciones sociales y tecnológicas, la escuela debe proporcionar modelos de enseñanza-aprendizaje que puedan ayudar a los niños a comprender el mundo en el que viven, ya desarrollar competencias de alfabetización mediática. Es sobre la base de esta premisa que desarrollamos este estudio con el propósito de debatir sobre cómo la escuela ayuda a los niños a conocer el mundo mediato y lo inmediato. A través de la administración de cuestionarios a una muestra de 690 niños portugueses (8-12 años), los resultados permiten concluir que la escuela no integra los asuntos de la sociedad y del mundo, en el aula, aunque Los niños demuestren el deseo de que estos temas puedan abordarse en este contexto.No contexto atual de transformações sociais e tecnológicas, a escola deve proporcionar modelos de ensino-aprendizagem que possam auxiliar as crianças a compreender o mundo no qual vivem, e a desenvolver competências de literacia mediática. É com base nesta premissa que desenvolvemos este estudo com o propósito de debater sobre como a escola ajuda as crianças a conhecer o mundo mediato e o imediato. Através da administração de questionários a uma amostra de 690 crianças portuguesas (8-12 anos), os resultados permitem concluir que a escola não integra os assuntos da sociedade e do mundo, na sala de aula, embora as crianças demonstrem o desejo de que estes temas possam ser abordados neste contexto.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/x-gzipapplication/zipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/387710.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p638Observatory Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 638-659Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 638-659Observatoire Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 638-659Revista Observatório ; v. 4 n. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 638-6592447-4266reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3877/13320https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3877/13410https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3877/13421https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3877/13432https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3877/13443https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3877/13454Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilveira, Patrícia2022-03-04T13:11:29Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3877Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:11:29Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv THS SCHOOL AND THE WORLD: assumptions for the integration of current events into the classroom
LA ESCUELA Y EL MUNDO: presupuestos para la integrácion de la actualidad en el aula
A ESCOLA E O MUNDO: pressupostos para a integração da atualidade na sala de aula
title THS SCHOOL AND THE WORLD: assumptions for the integration of current events into the classroom
spellingShingle THS SCHOOL AND THE WORLD: assumptions for the integration of current events into the classroom
Silveira, Patrícia
children
critical thinking
media
school
current events
children
critical thinking
media
school
current events
Niños
alfabetización mediática
medios de comunicación
escuela
actualidad
Niños
alfabetización mediática
medios de comunicación
escuela
actualidad
crianças
literacia mediática
media
escola
atualidade
crianças
literacia mediática
media
escola
atualidade
title_short THS SCHOOL AND THE WORLD: assumptions for the integration of current events into the classroom
title_full THS SCHOOL AND THE WORLD: assumptions for the integration of current events into the classroom
title_fullStr THS SCHOOL AND THE WORLD: assumptions for the integration of current events into the classroom
title_full_unstemmed THS SCHOOL AND THE WORLD: assumptions for the integration of current events into the classroom
title_sort THS SCHOOL AND THE WORLD: assumptions for the integration of current events into the classroom
author Silveira, Patrícia
author_facet Silveira, Patrícia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silveira, Patrícia
dc.subject.por.fl_str_mv children
critical thinking
media
school
current events
children
critical thinking
media
school
current events
Niños
alfabetización mediática
medios de comunicación
escuela
actualidad
Niños
alfabetización mediática
medios de comunicación
escuela
actualidad
crianças
literacia mediática
media
escola
atualidade
crianças
literacia mediática
media
escola
atualidade
topic children
critical thinking
media
school
current events
children
critical thinking
media
school
current events
Niños
alfabetización mediática
medios de comunicación
escuela
actualidad
Niños
alfabetización mediática
medios de comunicación
escuela
actualidad
crianças
literacia mediática
media
escola
atualidade
crianças
literacia mediática
media
escola
atualidade
description In a globalized world, where social and technological transformations are taking place, school must provide learning models in order to help children in the development of media literacy skills. Based in this question, we develop this research to understand and discuss about how the school context is helping children to know about the global and the immediate world. Through the application of questionnaires to a sample of 690 portuguese children (8-12 years old), we conclude that the school doesn`t integrate current events in the classroom, although students demonstrate the need to address these topics in this context.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3877
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p638
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3877
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p638
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3877/13320
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3877/13410
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3877/13421
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3877/13432
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3877/13443
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3877/13454
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/x-gzip
application/zip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 638-659
Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 638-659
Observatoire Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 638-659
Revista Observatório ; v. 4 n. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 638-659
2447-4266
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1797174753574780928