AUGMENTED REALITY IN THE CLASSROOM OF PRIMARY EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marín Díaz, Verónica
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Sampedro Requena, Begoña Esther, Muñoz González, Juan Manuel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2844
Resumo: In this paper we propose the assessment of the augmented reality by future teachers, as a teaching resource in the Primary Education stage. The research was carried out from a quantitative methodology approach, using a 32-item questionnaire that was created ad hoc and refer to specific learning aspects (inclusivity, special educational needs, teaching-learning processes…). We worked with an incidental sample of 208 students from the Primary School Teaching Degree belonging to the Faculty of Educational Sciences in the University of Cordoba. The findings indicated that future teachers in their initial training, considered the augmented reality as a valuable resource that can help improve learning processes and stimulate the development of curriculum objectives and inclusive education.
id UFT-8_171138aa056acd25e745a0bfffc0d696
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/2844
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling AUGMENTED REALITY IN THE CLASSROOM OF PRIMARY EDUCATIONA REALIDADE AUMENTADA EM SALA DE AULA NA ESCOLA PRIMÁRIALA REALIDAD AUMENTADA EN EL AULA DE EDUCACIÓN PRIMARIAAugmented realityinitial teacher trainingprimary educationmethodologyICTAugmented realityinitial teacher trainingprimary educationmethodologyICTRealidad aumentadaformación inicial docenteeducación primariametodologíaTICRealidad aumentadaformación inicial docenteeducación primariametodologíaTICRealidade aumentadaFormação inicial de professoresmetodologíaTIC.Educação primáriaRealidade aumentadade formação inicial de professoreseducação primáriametodologiaTICIn this paper we propose the assessment of the augmented reality by future teachers, as a teaching resource in the Primary Education stage. The research was carried out from a quantitative methodology approach, using a 32-item questionnaire that was created ad hoc and refer to specific learning aspects (inclusivity, special educational needs, teaching-learning processes…). We worked with an incidental sample of 208 students from the Primary School Teaching Degree belonging to the Faculty of Educational Sciences in the University of Cordoba. The findings indicated that future teachers in their initial training, considered the augmented reality as a valuable resource that can help improve learning processes and stimulate the development of curriculum objectives and inclusive education.En el presente trabajo planteamos la valoración, por parte de los futuros docentes, de la realidad aumentada como recurso didáctico dentro de la Educación Primaria. La investigación la abordamos desde una metodología cuantitativa, a través del uso de un cuestionario creado ad hoc y conformado por 32 ítem que hacen referencia a determinados aspectos educativos (inclusividad, necesidades educativas especiales, procesos de e-a…). Se ha trabajado con una muestra de carácter incidental de 208 estudiantes, pertenecientes al Grado de Educación Primaria de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Córdoba. Las conclusiones nos indican que los futuros maestros, en su formación inicial, consideran la realidad aumentada como una herramienta que puede ser valiosa y relevante para el desarrollo de los currículos, así como de la educación inclusivaNeste trabalho, propomos a avaliação de futuros professores, a realidade aumentada como recurso didático no ensino primário. A abordagem de pesquisa a partir de uma metodologia quantitativa através do uso de um questionário criado ad hoc e composta por 32 itens que se referem a certos aspectos educacionais (inclusividade, necessidades educativas especiais, processos e-a ...). Ele tem trabalhado com uma amostra de 208 estudantes caráter incidental pertencente ao grau de Educação Primária, Faculdade de Ciências da Educação da Universidade de Córdoba. Os resultados indicam que os futuros professores na sua formação inicial, realidade aumentada considerado como uma ferramenta que pode ser útil e relevante para o desenvolvimento de currículos, bem como a educação inclusiva.Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/284410.20873/uft.2447-4266.2017v3n5p634Observatory Journal; Vol. 3 No. 5 (2017): V. 3 N. 5 (2017) História Digital: Perspectivas, Experiências e Tendências - Edição Especial 2 Agosto 2017; 634-668Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 5 (2017): V. 3 N. 5 (2017) História Digital: Perspectivas, Experiências e Tendências - Edição Especial 2 Agosto 2017; 634-668Observatoire Journal; Vol. 3 No. 5 (2017): V. 3 N. 5 (2017) História Digital: Perspectivas, Experiências e Tendências - Edição Especial 2 Agosto 2017; 634-668Revista Observatório ; v. 3 n. 5 (2017): V. 3 N. 5 (2017) História Digital: Perspectivas, Experiências e Tendências - Edição Especial 2 Agosto 2017; 634-6682447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n5reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2844/11276https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2844/11346https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2844/11362https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2844/11378https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2844/11394https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2844/11410Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessMarín Díaz, VerónicaSampedro Requena, Begoña EstherMuñoz González, Juan Manuel2022-03-04T13:18:47Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/2844Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:18:47Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv AUGMENTED REALITY IN THE CLASSROOM OF PRIMARY EDUCATION
A REALIDADE AUMENTADA EM SALA DE AULA NA ESCOLA PRIMÁRIA
LA REALIDAD AUMENTADA EN EL AULA DE EDUCACIÓN PRIMARIA
title AUGMENTED REALITY IN THE CLASSROOM OF PRIMARY EDUCATION
spellingShingle AUGMENTED REALITY IN THE CLASSROOM OF PRIMARY EDUCATION
Marín Díaz, Verónica
Augmented reality
initial teacher training
primary education
methodology
ICT
Augmented reality
initial teacher training
primary education
methodology
ICT
Realidad aumentada
formación inicial docente
educación primaria
metodología
TIC
Realidad aumentada
formación inicial docente
educación primaria
metodología
TIC
Realidade aumentada
Formação inicial de professores
metodología
TIC.
Educação primária
Realidade aumentada
de formação inicial de professores
educação primária
metodologia
TIC
title_short AUGMENTED REALITY IN THE CLASSROOM OF PRIMARY EDUCATION
title_full AUGMENTED REALITY IN THE CLASSROOM OF PRIMARY EDUCATION
title_fullStr AUGMENTED REALITY IN THE CLASSROOM OF PRIMARY EDUCATION
title_full_unstemmed AUGMENTED REALITY IN THE CLASSROOM OF PRIMARY EDUCATION
title_sort AUGMENTED REALITY IN THE CLASSROOM OF PRIMARY EDUCATION
author Marín Díaz, Verónica
author_facet Marín Díaz, Verónica
Sampedro Requena, Begoña Esther
Muñoz González, Juan Manuel
author_role author
author2 Sampedro Requena, Begoña Esther
Muñoz González, Juan Manuel
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marín Díaz, Verónica
Sampedro Requena, Begoña Esther
Muñoz González, Juan Manuel
dc.subject.por.fl_str_mv Augmented reality
initial teacher training
primary education
methodology
ICT
Augmented reality
initial teacher training
primary education
methodology
ICT
Realidad aumentada
formación inicial docente
educación primaria
metodología
TIC
Realidad aumentada
formación inicial docente
educación primaria
metodología
TIC
Realidade aumentada
Formação inicial de professores
metodología
TIC.
Educação primária
Realidade aumentada
de formação inicial de professores
educação primária
metodologia
TIC
topic Augmented reality
initial teacher training
primary education
methodology
ICT
Augmented reality
initial teacher training
primary education
methodology
ICT
Realidad aumentada
formación inicial docente
educación primaria
metodología
TIC
Realidad aumentada
formación inicial docente
educación primaria
metodología
TIC
Realidade aumentada
Formação inicial de professores
metodología
TIC.
Educação primária
Realidade aumentada
de formação inicial de professores
educação primária
metodologia
TIC
description In this paper we propose the assessment of the augmented reality by future teachers, as a teaching resource in the Primary Education stage. The research was carried out from a quantitative methodology approach, using a 32-item questionnaire that was created ad hoc and refer to specific learning aspects (inclusivity, special educational needs, teaching-learning processes…). We worked with an incidental sample of 208 students from the Primary School Teaching Degree belonging to the Faculty of Educational Sciences in the University of Cordoba. The findings indicated that future teachers in their initial training, considered the augmented reality as a valuable resource that can help improve learning processes and stimulate the development of curriculum objectives and inclusive education.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2844
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n5p634
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2844
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n5p634
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2844/11276
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2844/11346
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2844/11362
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2844/11378
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2844/11394
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2844/11410
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 3 No. 5 (2017): V. 3 N. 5 (2017) História Digital: Perspectivas, Experiências e Tendências - Edição Especial 2 Agosto 2017; 634-668
Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 5 (2017): V. 3 N. 5 (2017) História Digital: Perspectivas, Experiências e Tendências - Edição Especial 2 Agosto 2017; 634-668
Observatoire Journal; Vol. 3 No. 5 (2017): V. 3 N. 5 (2017) História Digital: Perspectivas, Experiências e Tendências - Edição Especial 2 Agosto 2017; 634-668
Revista Observatório ; v. 3 n. 5 (2017): V. 3 N. 5 (2017) História Digital: Perspectivas, Experiências e Tendências - Edição Especial 2 Agosto 2017; 634-668
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n5
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1797174752655179776