AUGMENTED REALITY IN THE CLASSROOM OF PRIMARY EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2844 |
Resumo: | In this paper we propose the assessment of the augmented reality by future teachers, as a teaching resource in the Primary Education stage. The research was carried out from a quantitative methodology approach, using a 32-item questionnaire that was created ad hoc and refer to specific learning aspects (inclusivity, special educational needs, teaching-learning processes…). We worked with an incidental sample of 208 students from the Primary School Teaching Degree belonging to the Faculty of Educational Sciences in the University of Cordoba. The findings indicated that future teachers in their initial training, considered the augmented reality as a valuable resource that can help improve learning processes and stimulate the development of curriculum objectives and inclusive education. |
id |
UFT-8_171138aa056acd25e745a0bfffc0d696 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/2844 |
network_acronym_str |
UFT-8 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
AUGMENTED REALITY IN THE CLASSROOM OF PRIMARY EDUCATIONA REALIDADE AUMENTADA EM SALA DE AULA NA ESCOLA PRIMÁRIALA REALIDAD AUMENTADA EN EL AULA DE EDUCACIÓN PRIMARIAAugmented realityinitial teacher trainingprimary educationmethodologyICTAugmented realityinitial teacher trainingprimary educationmethodologyICTRealidad aumentadaformación inicial docenteeducación primariametodologíaTICRealidad aumentadaformación inicial docenteeducación primariametodologíaTICRealidade aumentadaFormação inicial de professoresmetodologíaTIC.Educação primáriaRealidade aumentadade formação inicial de professoreseducação primáriametodologiaTICIn this paper we propose the assessment of the augmented reality by future teachers, as a teaching resource in the Primary Education stage. The research was carried out from a quantitative methodology approach, using a 32-item questionnaire that was created ad hoc and refer to specific learning aspects (inclusivity, special educational needs, teaching-learning processes…). We worked with an incidental sample of 208 students from the Primary School Teaching Degree belonging to the Faculty of Educational Sciences in the University of Cordoba. The findings indicated that future teachers in their initial training, considered the augmented reality as a valuable resource that can help improve learning processes and stimulate the development of curriculum objectives and inclusive education.En el presente trabajo planteamos la valoración, por parte de los futuros docentes, de la realidad aumentada como recurso didáctico dentro de la Educación Primaria. La investigación la abordamos desde una metodología cuantitativa, a través del uso de un cuestionario creado ad hoc y conformado por 32 ítem que hacen referencia a determinados aspectos educativos (inclusividad, necesidades educativas especiales, procesos de e-a…). Se ha trabajado con una muestra de carácter incidental de 208 estudiantes, pertenecientes al Grado de Educación Primaria de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Córdoba. Las conclusiones nos indican que los futuros maestros, en su formación inicial, consideran la realidad aumentada como una herramienta que puede ser valiosa y relevante para el desarrollo de los currículos, así como de la educación inclusivaNeste trabalho, propomos a avaliação de futuros professores, a realidade aumentada como recurso didático no ensino primário. A abordagem de pesquisa a partir de uma metodologia quantitativa através do uso de um questionário criado ad hoc e composta por 32 itens que se referem a certos aspectos educacionais (inclusividade, necessidades educativas especiais, processos e-a ...). Ele tem trabalhado com uma amostra de 208 estudantes caráter incidental pertencente ao grau de Educação Primária, Faculdade de Ciências da Educação da Universidade de Córdoba. Os resultados indicam que os futuros professores na sua formação inicial, realidade aumentada considerado como uma ferramenta que pode ser útil e relevante para o desenvolvimento de currículos, bem como a educação inclusiva.Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/284410.20873/uft.2447-4266.2017v3n5p634Observatory Journal; Vol. 3 No. 5 (2017): V. 3 N. 5 (2017) História Digital: Perspectivas, Experiências e Tendências - Edição Especial 2 Agosto 2017; 634-668Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 5 (2017): V. 3 N. 5 (2017) História Digital: Perspectivas, Experiências e Tendências - Edição Especial 2 Agosto 2017; 634-668Observatoire Journal; Vol. 3 No. 5 (2017): V. 3 N. 5 (2017) História Digital: Perspectivas, Experiências e Tendências - Edição Especial 2 Agosto 2017; 634-668Revista Observatório ; v. 3 n. 5 (2017): V. 3 N. 5 (2017) História Digital: Perspectivas, Experiências e Tendências - Edição Especial 2 Agosto 2017; 634-6682447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n5reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2844/11276https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2844/11346https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2844/11362https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2844/11378https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2844/11394https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2844/11410Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessMarín Díaz, VerónicaSampedro Requena, Begoña EstherMuñoz González, Juan Manuel2022-03-04T13:18:47Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/2844Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:18:47Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
AUGMENTED REALITY IN THE CLASSROOM OF PRIMARY EDUCATION A REALIDADE AUMENTADA EM SALA DE AULA NA ESCOLA PRIMÁRIA LA REALIDAD AUMENTADA EN EL AULA DE EDUCACIÓN PRIMARIA |
title |
AUGMENTED REALITY IN THE CLASSROOM OF PRIMARY EDUCATION |
spellingShingle |
AUGMENTED REALITY IN THE CLASSROOM OF PRIMARY EDUCATION Marín Díaz, Verónica Augmented reality initial teacher training primary education methodology ICT Augmented reality initial teacher training primary education methodology ICT Realidad aumentada formación inicial docente educación primaria metodología TIC Realidad aumentada formación inicial docente educación primaria metodología TIC Realidade aumentada Formação inicial de professores metodología TIC. Educação primária Realidade aumentada de formação inicial de professores educação primária metodologia TIC |
title_short |
AUGMENTED REALITY IN THE CLASSROOM OF PRIMARY EDUCATION |
title_full |
AUGMENTED REALITY IN THE CLASSROOM OF PRIMARY EDUCATION |
title_fullStr |
AUGMENTED REALITY IN THE CLASSROOM OF PRIMARY EDUCATION |
title_full_unstemmed |
AUGMENTED REALITY IN THE CLASSROOM OF PRIMARY EDUCATION |
title_sort |
AUGMENTED REALITY IN THE CLASSROOM OF PRIMARY EDUCATION |
author |
Marín Díaz, Verónica |
author_facet |
Marín Díaz, Verónica Sampedro Requena, Begoña Esther Muñoz González, Juan Manuel |
author_role |
author |
author2 |
Sampedro Requena, Begoña Esther Muñoz González, Juan Manuel |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marín Díaz, Verónica Sampedro Requena, Begoña Esther Muñoz González, Juan Manuel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Augmented reality initial teacher training primary education methodology ICT Augmented reality initial teacher training primary education methodology ICT Realidad aumentada formación inicial docente educación primaria metodología TIC Realidad aumentada formación inicial docente educación primaria metodología TIC Realidade aumentada Formação inicial de professores metodología TIC. Educação primária Realidade aumentada de formação inicial de professores educação primária metodologia TIC |
topic |
Augmented reality initial teacher training primary education methodology ICT Augmented reality initial teacher training primary education methodology ICT Realidad aumentada formación inicial docente educación primaria metodología TIC Realidad aumentada formación inicial docente educación primaria metodología TIC Realidade aumentada Formação inicial de professores metodología TIC. Educação primária Realidade aumentada de formação inicial de professores educação primária metodologia TIC |
description |
In this paper we propose the assessment of the augmented reality by future teachers, as a teaching resource in the Primary Education stage. The research was carried out from a quantitative methodology approach, using a 32-item questionnaire that was created ad hoc and refer to specific learning aspects (inclusivity, special educational needs, teaching-learning processes…). We worked with an incidental sample of 208 students from the Primary School Teaching Degree belonging to the Faculty of Educational Sciences in the University of Cordoba. The findings indicated that future teachers in their initial training, considered the augmented reality as a valuable resource that can help improve learning processes and stimulate the development of curriculum objectives and inclusive education. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2844 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n5p634 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2844 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n5p634 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2844/11276 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2844/11346 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2844/11362 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2844/11378 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2844/11394 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2844/11410 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 3 No. 5 (2017): V. 3 N. 5 (2017) História Digital: Perspectivas, Experiências e Tendências - Edição Especial 2 Agosto 2017; 634-668 Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 5 (2017): V. 3 N. 5 (2017) História Digital: Perspectivas, Experiências e Tendências - Edição Especial 2 Agosto 2017; 634-668 Observatoire Journal; Vol. 3 No. 5 (2017): V. 3 N. 5 (2017) História Digital: Perspectivas, Experiências e Tendências - Edição Especial 2 Agosto 2017; 634-668 Revista Observatório ; v. 3 n. 5 (2017): V. 3 N. 5 (2017) História Digital: Perspectivas, Experiências e Tendências - Edição Especial 2 Agosto 2017; 634-668 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n5 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br|| |
_version_ |
1797174752655179776 |