PUBLIC HISTORY AND HISTORY TEACHING: a look at the film in the didactic book
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3353 |
Resumo: | This article discusses history education in a dialogue with public history. Looking at the teaching-learning process from a didactic mediation angle, we chose "period piece film" as the mediator of this dialogue. The relation between education and public history is stronger at the interface with cinema-history, as film narrative enhances the dissemination, sharing and resignification of current history knowledge. Through reflecting on the effect film has on education, we analyzed how film narratives are inserted into text books. To this end, we analyzed how the movies Xica da Silva and Chico Rei were discussed in text books in circulation between 1978 and 2006, based on the LIVRES (FE/USP) collection. |
id |
UFT-8_19fafe956d829f1ee24708289b4c6e6c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3353 |
network_acronym_str |
UFT-8 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
PUBLIC HISTORY AND HISTORY TEACHING: a look at the film in the didactic bookHISTORIA PÚBLICA E HISTORIA DE LA EDUCACIÓN: a observar la película en textbookHISTÓRIA PÚBLICA E ENSINO DE HISTÓRIA: um olhar sobre o filme no livro didáticoHistory EducationPublic HistoryEducationFilmTextbookEducationHistory EducationPublic HistoryFilmTextbookEducaciónEnseñanza de HistoriaHistoria PúblicaPelículaLibro DidácticoEducaciónEnseñanza de HistoriaHistoria PúblicaPelículaLibro DidácticoEnsino de HistóriaHistória Pública;FilmeEducaçãoLivro DidáticoEducaçãoEnsino de HistóriaHistória PúblicaFilmeLivro DidáticoThis article discusses history education in a dialogue with public history. Looking at the teaching-learning process from a didactic mediation angle, we chose "period piece film" as the mediator of this dialogue. The relation between education and public history is stronger at the interface with cinema-history, as film narrative enhances the dissemination, sharing and resignification of current history knowledge. Through reflecting on the effect film has on education, we analyzed how film narratives are inserted into text books. To this end, we analyzed how the movies Xica da Silva and Chico Rei were discussed in text books in circulation between 1978 and 2006, based on the LIVRES (FE/USP) collection. El artículo discute La ensehanza de la Historia en diálogo com las perspectivas de la historia pública. Al considerar el proceso de ensehanza-aprendizaje desde elángulo de La mediación didáctica, elegimos la "película con temática histórica" como mediadora de ese diálogo. La relación entre educación e historia pública se acentua em la interfaz con el cine-historia, pues la narrativa cinematográfica potencializa La divulgación, el intercâmbio y La resignificación Del conocimiento histórico circulante. Al reflexionar sobre el cine en la educación escolar, analizamos La inserción de las narrativas fílmicas en los libros didácticos. Para eso, analizamos cómo se abordaronlas películas Xica da Silva y Chico Rei en los libros didácticos circulantes entre 1978-2006, a partir dei acervo LIVRES (FE/USP).O artigo discute o ensino de História em diálogo com as perspectivas da história pública. Ao considerar o processo de ensino-aprendizagem sob o ângulo da mediação didática, elegemos o “filme com temática histórica” como mediador desse diálogo. A relação entre educação e história pública se acentua na interface com o cinema-história, pois a narrativa cinematográfica potencializa a divulgação, o compartilhamento e a ressignificação do conhecimento histórico circulante. Ao refletir sobre o filme na educação escolar, analisamos a inserção das narrativas fílmicas nos livros didáticos. Para tanto, discutimos como os filmes Xica da Silva e Chico Rei foram abordados nos livros didáticos circulantes entre 1978-2006, a partir do acervo LIVRES (FE/USP). Como resultado das análises, a reflexão proposta desenvolve a compreensão do ensino de história, mediado pelo filme, como prática de história pública.Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/335310.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p136Observatory Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 136-171Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 2 (2017): Por una Historia Pública: comunicación Y ensenanza; 136-171Observatoire Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 136-171Revista Observatório ; v. 3 n. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 136-1712447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n2reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3353/9608https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3353/10033https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3353/10034https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3353/10035https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3353/10037https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3353/10038Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Rodrigo de Almeida2022-03-04T13:22:06Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3353Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:22:06Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PUBLIC HISTORY AND HISTORY TEACHING: a look at the film in the didactic book HISTORIA PÚBLICA E HISTORIA DE LA EDUCACIÓN: a observar la película en textbook HISTÓRIA PÚBLICA E ENSINO DE HISTÓRIA: um olhar sobre o filme no livro didático |
title |
PUBLIC HISTORY AND HISTORY TEACHING: a look at the film in the didactic book |
spellingShingle |
PUBLIC HISTORY AND HISTORY TEACHING: a look at the film in the didactic book Ferreira, Rodrigo de Almeida History Education Public History Education Film Textbook Education History Education Public History Film Textbook Educación Enseñanza de Historia Historia Pública Película Libro Didáctico Educación Enseñanza de Historia Historia Pública Película Libro Didáctico Ensino de História História Pública; Filme Educação Livro Didático Educação Ensino de História História Pública Filme Livro Didático |
title_short |
PUBLIC HISTORY AND HISTORY TEACHING: a look at the film in the didactic book |
title_full |
PUBLIC HISTORY AND HISTORY TEACHING: a look at the film in the didactic book |
title_fullStr |
PUBLIC HISTORY AND HISTORY TEACHING: a look at the film in the didactic book |
title_full_unstemmed |
PUBLIC HISTORY AND HISTORY TEACHING: a look at the film in the didactic book |
title_sort |
PUBLIC HISTORY AND HISTORY TEACHING: a look at the film in the didactic book |
author |
Ferreira, Rodrigo de Almeida |
author_facet |
Ferreira, Rodrigo de Almeida |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Rodrigo de Almeida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
History Education Public History Education Film Textbook Education History Education Public History Film Textbook Educación Enseñanza de Historia Historia Pública Película Libro Didáctico Educación Enseñanza de Historia Historia Pública Película Libro Didáctico Ensino de História História Pública; Filme Educação Livro Didático Educação Ensino de História História Pública Filme Livro Didático |
topic |
History Education Public History Education Film Textbook Education History Education Public History Film Textbook Educación Enseñanza de Historia Historia Pública Película Libro Didáctico Educación Enseñanza de Historia Historia Pública Película Libro Didáctico Ensino de História História Pública; Filme Educação Livro Didático Educação Ensino de História História Pública Filme Livro Didático |
description |
This article discusses history education in a dialogue with public history. Looking at the teaching-learning process from a didactic mediation angle, we chose "period piece film" as the mediator of this dialogue. The relation between education and public history is stronger at the interface with cinema-history, as film narrative enhances the dissemination, sharing and resignification of current history knowledge. Through reflecting on the effect film has on education, we analyzed how film narratives are inserted into text books. To this end, we analyzed how the movies Xica da Silva and Chico Rei were discussed in text books in circulation between 1978 and 2006, based on the LIVRES (FE/USP) collection. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3353 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p136 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3353 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p136 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3353/9608 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3353/10033 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3353/10034 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3353/10035 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3353/10037 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3353/10038 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/zip application/x-gzip application/zip |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 136-171 Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 2 (2017): Por una Historia Pública: comunicación Y ensenanza; 136-171 Observatoire Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 136-171 Revista Observatório ; v. 3 n. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 136-171 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br|| |
_version_ |
1797174752914178048 |