School History, Brazilian movies and Public History:paths of a memory

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fonseca, Vitoria Azevedo da
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3151
Resumo: This article, within the interface between Public History and Education, aims to analyze how "Professores Contra Escola Sem Partido" (PCESP) is resisting the "Escola Sem Partido" (ESP) project and its offensive narrative towards educators. On one side, ESP, a program that wishes to remove politics from classrooms, States that students are being "indoctrinated" by teachers; on the other, PCESP, a group of Educators against ESP, affirms that teachers must have freedom and autonomy in their profession, promoting a public discussion to defend democracy and pluralism in education. This is an urgent discussion to recognize the value of issues that are socially relevant to democracy in history education (public debates that go beyond academia and schools), and a history education that understands the relevance of "history that is made with the audience," based on the dialogue conducted with movements (contemporary activism) for democracy in education.  
id UFT-7_af3219e0bd375623d192e0f0953a46a4
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3151
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling School History, Brazilian movies and Public History:paths of a memoryHistoria escolar, cine brasileño e História publica:los caminos de una memoriaHISTÓRIA ESCOLAR, CINEMA BRASILEIRO E HISTÓRIA PÚBLICA: caminhos de uma memóriaPublic HistoryDemocratic EducationNarrativesHistoryHistorical filmHistory teachingHistoria PúblicaEducación DemocráticaNarrativasHistoria de la escuelala historia del cineenseñanza de la historiaHistoria PúblicaEducação DemocráticaNarrativasHistória escolarfilme históricoensino de HistóriaThis article, within the interface between Public History and Education, aims to analyze how "Professores Contra Escola Sem Partido" (PCESP) is resisting the "Escola Sem Partido" (ESP) project and its offensive narrative towards educators. On one side, ESP, a program that wishes to remove politics from classrooms, States that students are being "indoctrinated" by teachers; on the other, PCESP, a group of Educators against ESP, affirms that teachers must have freedom and autonomy in their profession, promoting a public discussion to defend democracy and pluralism in education. This is an urgent discussion to recognize the value of issues that are socially relevant to democracy in history education (public debates that go beyond academia and schools), and a history education that understands the relevance of "history that is made with the audience," based on the dialogue conducted with movements (contemporary activism) for democracy in education.  Este artículo, en la ínterfaz Historia Pública y Educación, tiene como objetivo analizar la resistência al programa "Escuela Sin Partido" (ESP) y sus narrativas ofensivas contra los profesores. Se observa el debate público promovido por los "Profesores Contra Escuela Sin Partido" (PCESP) con la defesa de la educación democrática y plural. Por un lado, el ESP, afirma la existência dei "adoctrinamiento ideológico" por parte de los profesores y, por otro, el PCESP, se opone al afirmar la libertad y autonomia docentes. La discusión se muestra urgente, en las fronteras de la historia pública, al valorizar: Las cuestiones socialmente vivas en la educación democrática en historia (debates públicos que van más allá de los espacios escolares y académicos); La educación histórica que comprende la relevância de la "historia construída cone l público" - a partir de los diálogos con movimientos (activismos contemporâneos) por la educación democrática.A proposta deste texto é refletir sobre a presença da temática da história escolar no cinema brasileiro ao longo de sua trajetória, a partir de uma comparação entre as etapas da constituição da disciplina escolar e a produção cinematográfica. Observamos, no entanto, que, nos últimos dez houve um distanciamento entre a história no cinema e a historia escolar, considerando ter sido esta aproximação muito comum em outros períodos históricos. Isso pode indicar, no entanto, que a temática histórica no cinema vem sendo ampliada para outros públicos e outros espaços deixando de ser pensada a partir de uma visão escolar da história e passando a englobar, no geral, outros interesses sociais.Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-04-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/315110.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p92Observatory Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 92-112Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 2 (2017): Por una Historia Pública: comunicación Y ensenanza; 92-112Observatoire Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 92-112Revista Observatório ; v. 3 n. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 92-1122447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n2reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3151/9607https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3151/9993https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3151/9994https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3151/9995https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3151/9996https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3151/9997Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessFonseca, Vitoria Azevedo da2022-03-04T13:21:10Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3151Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:21:10Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv School History, Brazilian movies and Public History:paths of a memory
Historia escolar, cine brasileño e História publica:los caminos de una memoria
HISTÓRIA ESCOLAR, CINEMA BRASILEIRO E HISTÓRIA PÚBLICA: caminhos de uma memória
title School History, Brazilian movies and Public History:paths of a memory
spellingShingle School History, Brazilian movies and Public History:paths of a memory
Fonseca, Vitoria Azevedo da
Public History
Democratic Education
Narratives
History
Historical film
History teaching
Historia Pública
Educación Democrática
Narrativas
Historia de la escuela
la historia del cine
enseñanza de la historia
Historia Pública
Educação Democrática
Narrativas
História escolar
filme histórico
ensino de História
title_short School History, Brazilian movies and Public History:paths of a memory
title_full School History, Brazilian movies and Public History:paths of a memory
title_fullStr School History, Brazilian movies and Public History:paths of a memory
title_full_unstemmed School History, Brazilian movies and Public History:paths of a memory
title_sort School History, Brazilian movies and Public History:paths of a memory
author Fonseca, Vitoria Azevedo da
author_facet Fonseca, Vitoria Azevedo da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fonseca, Vitoria Azevedo da
dc.subject.por.fl_str_mv Public History
Democratic Education
Narratives
History
Historical film
History teaching
Historia Pública
Educación Democrática
Narrativas
Historia de la escuela
la historia del cine
enseñanza de la historia
Historia Pública
Educação Democrática
Narrativas
História escolar
filme histórico
ensino de História
topic Public History
Democratic Education
Narratives
History
Historical film
History teaching
Historia Pública
Educación Democrática
Narrativas
Historia de la escuela
la historia del cine
enseñanza de la historia
Historia Pública
Educação Democrática
Narrativas
História escolar
filme histórico
ensino de História
description This article, within the interface between Public History and Education, aims to analyze how "Professores Contra Escola Sem Partido" (PCESP) is resisting the "Escola Sem Partido" (ESP) project and its offensive narrative towards educators. On one side, ESP, a program that wishes to remove politics from classrooms, States that students are being "indoctrinated" by teachers; on the other, PCESP, a group of Educators against ESP, affirms that teachers must have freedom and autonomy in their profession, promoting a public discussion to defend democracy and pluralism in education. This is an urgent discussion to recognize the value of issues that are socially relevant to democracy in history education (public debates that go beyond academia and schools), and a history education that understands the relevance of "history that is made with the audience," based on the dialogue conducted with movements (contemporary activism) for democracy in education.  
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3151
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p92
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3151
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p92
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3151/9607
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3151/9993
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3151/9994
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3151/9995
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3151/9996
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3151/9997
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 92-112
Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 2 (2017): Por una Historia Pública: comunicación Y ensenanza; 92-112
Observatoire Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 92-112
Revista Observatório ; v. 3 n. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 92-112
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313244374335488