School History, Brazilian movies and Public History:paths of a memory
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3151 |
Resumo: | This article, within the interface between Public History and Education, aims to analyze how "Professores Contra Escola Sem Partido" (PCESP) is resisting the "Escola Sem Partido" (ESP) project and its offensive narrative towards educators. On one side, ESP, a program that wishes to remove politics from classrooms, States that students are being "indoctrinated" by teachers; on the other, PCESP, a group of Educators against ESP, affirms that teachers must have freedom and autonomy in their profession, promoting a public discussion to defend democracy and pluralism in education. This is an urgent discussion to recognize the value of issues that are socially relevant to democracy in history education (public debates that go beyond academia and schools), and a history education that understands the relevance of "history that is made with the audience," based on the dialogue conducted with movements (contemporary activism) for democracy in education. |
id |
UFT-7_af3219e0bd375623d192e0f0953a46a4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3151 |
network_acronym_str |
UFT-7 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
School History, Brazilian movies and Public History:paths of a memoryHistoria escolar, cine brasileño e História publica:los caminos de una memoriaHISTÓRIA ESCOLAR, CINEMA BRASILEIRO E HISTÓRIA PÚBLICA: caminhos de uma memóriaPublic HistoryDemocratic EducationNarrativesHistoryHistorical filmHistory teachingHistoria PúblicaEducación DemocráticaNarrativasHistoria de la escuelala historia del cineenseñanza de la historiaHistoria PúblicaEducação DemocráticaNarrativasHistória escolarfilme históricoensino de HistóriaThis article, within the interface between Public History and Education, aims to analyze how "Professores Contra Escola Sem Partido" (PCESP) is resisting the "Escola Sem Partido" (ESP) project and its offensive narrative towards educators. On one side, ESP, a program that wishes to remove politics from classrooms, States that students are being "indoctrinated" by teachers; on the other, PCESP, a group of Educators against ESP, affirms that teachers must have freedom and autonomy in their profession, promoting a public discussion to defend democracy and pluralism in education. This is an urgent discussion to recognize the value of issues that are socially relevant to democracy in history education (public debates that go beyond academia and schools), and a history education that understands the relevance of "history that is made with the audience," based on the dialogue conducted with movements (contemporary activism) for democracy in education. Este artículo, en la ínterfaz Historia Pública y Educación, tiene como objetivo analizar la resistência al programa "Escuela Sin Partido" (ESP) y sus narrativas ofensivas contra los profesores. Se observa el debate público promovido por los "Profesores Contra Escuela Sin Partido" (PCESP) con la defesa de la educación democrática y plural. Por un lado, el ESP, afirma la existência dei "adoctrinamiento ideológico" por parte de los profesores y, por otro, el PCESP, se opone al afirmar la libertad y autonomia docentes. La discusión se muestra urgente, en las fronteras de la historia pública, al valorizar: Las cuestiones socialmente vivas en la educación democrática en historia (debates públicos que van más allá de los espacios escolares y académicos); La educación histórica que comprende la relevância de la "historia construída cone l público" - a partir de los diálogos con movimientos (activismos contemporâneos) por la educación democrática.A proposta deste texto é refletir sobre a presença da temática da história escolar no cinema brasileiro ao longo de sua trajetória, a partir de uma comparação entre as etapas da constituição da disciplina escolar e a produção cinematográfica. Observamos, no entanto, que, nos últimos dez houve um distanciamento entre a história no cinema e a historia escolar, considerando ter sido esta aproximação muito comum em outros períodos históricos. Isso pode indicar, no entanto, que a temática histórica no cinema vem sendo ampliada para outros públicos e outros espaços deixando de ser pensada a partir de uma visão escolar da história e passando a englobar, no geral, outros interesses sociais.Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-04-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/315110.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p92Observatory Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 92-112Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 2 (2017): Por una Historia Pública: comunicación Y ensenanza; 92-112Observatoire Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 92-112Revista Observatório ; v. 3 n. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 92-1122447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n2reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3151/9607https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3151/9993https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3151/9994https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3151/9995https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3151/9996https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3151/9997Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessFonseca, Vitoria Azevedo da2022-03-04T13:21:10Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3151Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:21:10Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
School History, Brazilian movies and Public History:paths of a memory Historia escolar, cine brasileño e História publica:los caminos de una memoria HISTÓRIA ESCOLAR, CINEMA BRASILEIRO E HISTÓRIA PÚBLICA: caminhos de uma memória |
title |
School History, Brazilian movies and Public History:paths of a memory |
spellingShingle |
School History, Brazilian movies and Public History:paths of a memory Fonseca, Vitoria Azevedo da Public History Democratic Education Narratives History Historical film History teaching Historia Pública Educación Democrática Narrativas Historia de la escuela la historia del cine enseñanza de la historia Historia Pública Educação Democrática Narrativas História escolar filme histórico ensino de História |
title_short |
School History, Brazilian movies and Public History:paths of a memory |
title_full |
School History, Brazilian movies and Public History:paths of a memory |
title_fullStr |
School History, Brazilian movies and Public History:paths of a memory |
title_full_unstemmed |
School History, Brazilian movies and Public History:paths of a memory |
title_sort |
School History, Brazilian movies and Public History:paths of a memory |
author |
Fonseca, Vitoria Azevedo da |
author_facet |
Fonseca, Vitoria Azevedo da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fonseca, Vitoria Azevedo da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Public History Democratic Education Narratives History Historical film History teaching Historia Pública Educación Democrática Narrativas Historia de la escuela la historia del cine enseñanza de la historia Historia Pública Educação Democrática Narrativas História escolar filme histórico ensino de História |
topic |
Public History Democratic Education Narratives History Historical film History teaching Historia Pública Educación Democrática Narrativas Historia de la escuela la historia del cine enseñanza de la historia Historia Pública Educação Democrática Narrativas História escolar filme histórico ensino de História |
description |
This article, within the interface between Public History and Education, aims to analyze how "Professores Contra Escola Sem Partido" (PCESP) is resisting the "Escola Sem Partido" (ESP) project and its offensive narrative towards educators. On one side, ESP, a program that wishes to remove politics from classrooms, States that students are being "indoctrinated" by teachers; on the other, PCESP, a group of Educators against ESP, affirms that teachers must have freedom and autonomy in their profession, promoting a public discussion to defend democracy and pluralism in education. This is an urgent discussion to recognize the value of issues that are socially relevant to democracy in history education (public debates that go beyond academia and schools), and a history education that understands the relevance of "history that is made with the audience," based on the dialogue conducted with movements (contemporary activism) for democracy in education. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-04-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3151 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p92 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3151 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p92 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3151/9607 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3151/9993 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3151/9994 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3151/9995 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3151/9996 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3151/9997 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/zip application/x-gzip application/zip |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 92-112 Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 2 (2017): Por una Historia Pública: comunicación Y ensenanza; 92-112 Observatoire Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 92-112 Revista Observatório ; v. 3 n. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 92-112 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313244374335488 |