ENSENANZA DE LA HISTORIA Y UM CONTEXTO DE TEXTO: lectura acerca dei libro "História da Liberdade no Brasil" de Viriato Corrêa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Vasni de
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Lopes, Cristiano Gomes, Gomes, Dhiogo Rezende
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3105
Resumo: This work focuses on the teaching of History and the analysis of the book The History of Freedom in Brazil by Viriato Corrêa, that in different historical contexts, the mentioned work was used for different purposes. The discourse and historical narrative extracted from the source in question produced, in three distinct moments, different reorientations of meanings, its launching in 1962, its use as theme of samba story by the Salgueiro in the carnival of 1967 and in its second coedition by the National Institute of the Book (INL) in 1974. In addition to the cultural and social contexts, the politician stands out in the recent history of Brazil, in the transition between democracy and dictatorship with the advent of the civil- military coup of 1964. The central theme Of our reflection is "struggle for freedom in Brazil", Crossing political and historical contexts, correlating repercussions of the approaches in the teaching of History.  
id UFT-8_207ecd4b98a05909e859d44742fa1876
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3105
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling ENSENANZA DE LA HISTORIA Y UM CONTEXTO DE TEXTO: lectura acerca dei libro "História da Liberdade no Brasil" de Viriato CorrêaTHE TEACHING OF HISTORY AND A TEXT IN CONTEXTS: a reading about the book "História da Liberdade no Brasil" de Viriato CorrêaO ENSINO DE HISTÓRIA E UM TEXTO EM CONTEXTOS: uma leitura sobre o livro “História da Liberdade no Brasil” de Viriato CorrêaHistory TeachingHistorical contextHistorical speechHistorical narrativeHistory TeachingHistorical contextHistorical speechHistorical narrativeEnsehanza de la historiacontexto históricodiscurso históriconarrativa históricaEnseñanza de la historiacontexto históricodiscurso históriconarrativa históricaEnsino de HistóriaContexto históricoDiscurso históricoNarrativa históricaEnsino de HistóriaContexto históricoDiscurso históricoNarrativa históricaThis work focuses on the teaching of History and the analysis of the book The History of Freedom in Brazil by Viriato Corrêa, that in different historical contexts, the mentioned work was used for different purposes. The discourse and historical narrative extracted from the source in question produced, in three distinct moments, different reorientations of meanings, its launching in 1962, its use as theme of samba story by the Salgueiro in the carnival of 1967 and in its second coedition by the National Institute of the Book (INL) in 1974. In addition to the cultural and social contexts, the politician stands out in the recent history of Brazil, in the transition between democracy and dictatorship with the advent of the civil- military coup of 1964. The central theme Of our reflection is "struggle for freedom in Brazil", Crossing political and historical contexts, correlating repercussions of the approaches in the teaching of History.  Este trabajo se centra en la ensehanza de la historia y el análisis de lo libro Libertad de historia en Brasil de Viriato Corrêa, que en diferentes contextos históricos, se utilizo el trabajo citado para diferentes propósitos. El discurso y la narrativa histórica extraída de la fuente en cuestión, producido en tres ocasiones diferentes, diferentes reorientaciones de los sentidos, su lanzamiento en 1962, su uso como el tema de samba Salgueiro trama dei carnaval 1967 y su segundo co-editado en espahol por Instituto nacional dei libro (INL) en 1974. Además de los contextos culturales y sociales, existe el político en la historia reciente de Brasil, en la transición entre la democracia y la dictadura con el advenimiento dei golpe cívico-militar de 1964. el tema central nuestra reflexión es "la libertad luchando en Brasil," que impregna contextos políticos e históricos, efectos de los enfoques de la historia de la ensehanza de la correlación.Este trabalho tem como foco o ensino de História e a análise do livro A História da Liberdade no Brasil de Viriato Corrêa, que em diferentes contextos históricos, a citada obra foi utilizada com finalidades diferentes. O discurso e a narrativa histórica extraídas da fonte em questão, produziu, em três momentos distintos, diferentes reorientações de sentidos, o seu lançamento em 1962, seu uso como tema de enredo de samba pela Salgueiro no carnaval de 1967 e na sua 2ª coedição pelo Instituto Nacional do Livro (INL) em 1974. Além dos contextos culturais e sociais, destaca-se o político na história recente do Brasil, na transição entre a democracia e a ditadura com o advento do golpe civil-militar de 1964. O tema central da nossa reflexão é “luta por liberdade no Brasil”, perpassando contextos políticos e históricos, correlacionando repercussões das abordagens no ensino de História.Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/310510.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p309Observatory Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 309-336Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 2 (2017): Por una Historia Pública: comunicación Y ensenanza; 309-336Observatoire Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 309-336Revista Observatório ; v. 3 n. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 309-3362447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n2reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3105/9615https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3105/10096https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3105/10098https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3105/10101https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3105/10103https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3105/10104Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Vasni deLopes, Cristiano GomesGomes, Dhiogo Rezende2022-03-04T13:22:16Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3105Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:22:16Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv ENSENANZA DE LA HISTORIA Y UM CONTEXTO DE TEXTO: lectura acerca dei libro "História da Liberdade no Brasil" de Viriato Corrêa
THE TEACHING OF HISTORY AND A TEXT IN CONTEXTS: a reading about the book "História da Liberdade no Brasil" de Viriato Corrêa
O ENSINO DE HISTÓRIA E UM TEXTO EM CONTEXTOS: uma leitura sobre o livro “História da Liberdade no Brasil” de Viriato Corrêa
title ENSENANZA DE LA HISTORIA Y UM CONTEXTO DE TEXTO: lectura acerca dei libro "História da Liberdade no Brasil" de Viriato Corrêa
spellingShingle ENSENANZA DE LA HISTORIA Y UM CONTEXTO DE TEXTO: lectura acerca dei libro "História da Liberdade no Brasil" de Viriato Corrêa
Almeida, Vasni de
History Teaching
Historical context
Historical speech
Historical narrative
History Teaching
Historical context
Historical speech
Historical narrative
Ensehanza de la historia
contexto histórico
discurso histórico
narrativa histórica
Enseñanza de la historia
contexto histórico
discurso histórico
narrativa histórica
Ensino de História
Contexto histórico
Discurso histórico
Narrativa histórica
Ensino de História
Contexto histórico
Discurso histórico
Narrativa histórica
title_short ENSENANZA DE LA HISTORIA Y UM CONTEXTO DE TEXTO: lectura acerca dei libro "História da Liberdade no Brasil" de Viriato Corrêa
title_full ENSENANZA DE LA HISTORIA Y UM CONTEXTO DE TEXTO: lectura acerca dei libro "História da Liberdade no Brasil" de Viriato Corrêa
title_fullStr ENSENANZA DE LA HISTORIA Y UM CONTEXTO DE TEXTO: lectura acerca dei libro "História da Liberdade no Brasil" de Viriato Corrêa
title_full_unstemmed ENSENANZA DE LA HISTORIA Y UM CONTEXTO DE TEXTO: lectura acerca dei libro "História da Liberdade no Brasil" de Viriato Corrêa
title_sort ENSENANZA DE LA HISTORIA Y UM CONTEXTO DE TEXTO: lectura acerca dei libro "História da Liberdade no Brasil" de Viriato Corrêa
author Almeida, Vasni de
author_facet Almeida, Vasni de
Lopes, Cristiano Gomes
Gomes, Dhiogo Rezende
author_role author
author2 Lopes, Cristiano Gomes
Gomes, Dhiogo Rezende
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Vasni de
Lopes, Cristiano Gomes
Gomes, Dhiogo Rezende
dc.subject.por.fl_str_mv History Teaching
Historical context
Historical speech
Historical narrative
History Teaching
Historical context
Historical speech
Historical narrative
Ensehanza de la historia
contexto histórico
discurso histórico
narrativa histórica
Enseñanza de la historia
contexto histórico
discurso histórico
narrativa histórica
Ensino de História
Contexto histórico
Discurso histórico
Narrativa histórica
Ensino de História
Contexto histórico
Discurso histórico
Narrativa histórica
topic History Teaching
Historical context
Historical speech
Historical narrative
History Teaching
Historical context
Historical speech
Historical narrative
Ensehanza de la historia
contexto histórico
discurso histórico
narrativa histórica
Enseñanza de la historia
contexto histórico
discurso histórico
narrativa histórica
Ensino de História
Contexto histórico
Discurso histórico
Narrativa histórica
Ensino de História
Contexto histórico
Discurso histórico
Narrativa histórica
description This work focuses on the teaching of History and the analysis of the book The History of Freedom in Brazil by Viriato Corrêa, that in different historical contexts, the mentioned work was used for different purposes. The discourse and historical narrative extracted from the source in question produced, in three distinct moments, different reorientations of meanings, its launching in 1962, its use as theme of samba story by the Salgueiro in the carnival of 1967 and in its second coedition by the National Institute of the Book (INL) in 1974. In addition to the cultural and social contexts, the politician stands out in the recent history of Brazil, in the transition between democracy and dictatorship with the advent of the civil- military coup of 1964. The central theme Of our reflection is "struggle for freedom in Brazil", Crossing political and historical contexts, correlating repercussions of the approaches in the teaching of History.  
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3105
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p309
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3105
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p309
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3105/9615
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3105/10096
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3105/10098
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3105/10101
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3105/10103
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3105/10104
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 309-336
Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 2 (2017): Por una Historia Pública: comunicación Y ensenanza; 309-336
Observatoire Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 309-336
Revista Observatório ; v. 3 n. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 309-336
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1797174752741163008