Tensions between registration and staging: Aylan Kurdi’s image and its constitution in totem
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2936 |
Resumo: | Images have long been considered as forms of power, however, in the scenario of mediatization, they acquire more and more capillarity when produced to trigger circulation, not only by journalistic institutions, but mainly by mediatized social actors who use their devices to co-manage the events. In this way, we adopt, as the starting point in this article, the hypothesis that circulation constitutes itself in a valorization process (ROSA, 2016), carried out by both production and recognition instances. This valorization implies a circularity of the first image, enhancing new interactive circuits. Taking the case of Aylan Kurdi's photographs as an empirical object, we question: how does the image consolidate itself in totem from its inscription in the circulation? Is there a spectral force in the images that result in their permanence? In order to try to answer these questions, we use here the concepts of social and mediatic phagia (ROSA, 2016), self-referentiality (BAITELLO JR, 2005), and the specific contributions of mediatization with Verón, Fausto Neto, Braga and Ferreira, among others. |
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Tensions between registration and staging: Aylan Kurdi’s image and its constitution in totemLas tensiones entre lo registro y puesta en escena: la imagen de Aylan Kurdi y su constitución en tótemTENSÕES ENTRE O REGISTRO E A ENCENAÇÃO: a imagem de Aylan Kurdi e sua constituição em totemImagephotojournalismmediatizationcirculationImagenfotoperiodismomediotizacióncirculaciónImagemfotojornalismomidiatizaçãocirculaçãoimagemfotojornalismomidiatizaçãocirculaçãoImages have long been considered as forms of power, however, in the scenario of mediatization, they acquire more and more capillarity when produced to trigger circulation, not only by journalistic institutions, but mainly by mediatized social actors who use their devices to co-manage the events. In this way, we adopt, as the starting point in this article, the hypothesis that circulation constitutes itself in a valorization process (ROSA, 2016), carried out by both production and recognition instances. This valorization implies a circularity of the first image, enhancing new interactive circuits. Taking the case of Aylan Kurdi's photographs as an empirical object, we question: how does the image consolidate itself in totem from its inscription in the circulation? Is there a spectral force in the images that result in their permanence? In order to try to answer these questions, we use here the concepts of social and mediatic phagia (ROSA, 2016), self-referentiality (BAITELLO JR, 2005), and the specific contributions of mediatization with Verón, Fausto Neto, Braga and Ferreira, among others.Las imágenes han sido durante mucho tiempo consideradas formas de poder, sin embargo, en el contexto de la mediatización, adquieren cada vez capilaridad cuando se produce para desencadenar la circulación, no sólo para las instituiciones mediáticas periodísticas, pero sobre todo los actores sociales midiatizados que utilizan sus dispositivos para cogerir eventos. Por lo tanto, se toma como punto de partida en este artículo la hipótesis de que la circulación constituye un proceso de valoración (ROSA, 2016), realizado ya sea por organismos de producción tal reconocimiento. Esta valoración implica una circularidad de la primera imagen, el aprovechamineto de los nuevos circuitos de interacción. Tomando el caso de las fotografias de Aylan Kurdi como objeto empírico, se pregunta: ¿cómo la imagen se consolida en el totem desde su inscripción en la circulación? Hay una fuerza espectral en las imágenes que resultan en su estancia? Para tratar de responder a estas preguntas movilizados aquí, los conceptos de fagia social y los medios de comunicación (Rosa, 2016), la auto-referencialidad (Baitello JR, 2005) y las contribuciones específicas de la mediatización con Verón, Fausto Neto, Braga Ferreira y otros.As imagens há muito são consideradas formas de poder, no entanto, no cenário da midiatização, adquirem cada vez mais capilaridade quando produzidas para acionar a circulação, não apenas por instituições jornalísticas, mas principalmente por atores sociais midiatizados que se valem de seus dispositivos para cogerir os acontecimentos. Deste modo, adota-se como ponto de partida neste artigo a hipótese de que a circulação se constitui em um processo de valorização (ROSA, 2016), realizado tanto por instâncias de produção como de reconhecimento. Esta valorização implica em uma circularidade da imagem primeira, potencializando novos circuitos interacionais. Tendo o caso das fotografias de Aylan Kurdi como objeto empírico, questiona-se: como a imagem se consolida em totem a partir de sua inscrição na circulação? Há uma força espectral nas imagens que resultam em sua permanência? Para tentarmos responder a estas perguntas acionamos aqui, os conceitos de fagia social e midiática (ROSA, 2016), autorreferencialidade (BAITELLO JR, 2005), além dos aportes específicos da midiatização com Verón, Fausto Neto, Braga e Ferreira dentre outros. 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