Images that hover: The phantasmagoria of images in circulation
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/31605 |
Resumo: | In mediatization, there is an increase in the surfaces that, potentialized by social/semio/technical protocols, activate memories and change the notions of time and reference. Images are inserted in media circulation by both journalistic institutions and social actors who rework the meanings but preserve the strength of previous images. This article discusses circulation and, especially, the reminiscences of the Syrian boy Aylan Kurdi’s image because that image is present in other photographies and videos of the conflicts in the Syria region. We ask: to what extent does the photograph of the boy set itself like a phantasmagoria? Thus, we have used empirical analysis and the concepts of “intervals iconology” and “nachleben” by Warburg (2013), corporeity in Kamper (2016), and the specific mediatization theoretical contributions. |
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Images that hover: The phantasmagoria of images in circulationImágenes que pasan: La fantasmagórica de las imágenes en circulaciónImagens que pairam: A fantasmagoria das imagens em circulaçãoImage. Mediatization. Circulation.Imagen. Mediatización. Circulación.Imagem. Midiatização. Circulação.circulação de imagensIn mediatization, there is an increase in the surfaces that, potentialized by social/semio/technical protocols, activate memories and change the notions of time and reference. Images are inserted in media circulation by both journalistic institutions and social actors who rework the meanings but preserve the strength of previous images. This article discusses circulation and, especially, the reminiscences of the Syrian boy Aylan Kurdi’s image because that image is present in other photographies and videos of the conflicts in the Syria region. We ask: to what extent does the photograph of the boy set itself like a phantasmagoria? Thus, we have used empirical analysis and the concepts of “intervals iconology” and “nachleben” by Warburg (2013), corporeity in Kamper (2016), and the specific mediatization theoretical contributions.En la mediatización se verifica el ascenso de las superficies que, potenciadas por los protocolos sociossemiotecnicos, accionan memorias y alteran las nociones de tiempo y de referencia. Las imágenes se insertan en la circulación mediática tanto por instituciones periodísticas como por actores sociales que reelaboran los sentidos, pero preservan la fuerza de imágenes anteriores. El artículo discute la circulación y, especialmente, las reminiscencias de la imagen del niño sirio Aylan Kurdi, pues la imagen se presentira en otras fotografías y videos de conflictos en la región de Siria. Se pregunta: ¿en qué medida la fotografía del niño se instala como una fantasmagórica? Así, accionamos el análisis empírico y los conceptos de “iconología de los intervalos” y “nachleben” de Warburg (2013), de corporeidad en Kamper (2016), y de los aportes específicos de la mediatización.Na midiatização se verifica a ascensão das superfícies que, potencializadas pelos protocolos sociossemiotécnicos, acionam memórias e alteram as noções de tempo e de referência. As imagens são inseridas na circulação midiática tanto por instituições jornalísticas quanto por atores sociais que reelaboram os sentidos, mas preservam a força de imagens anteriores. O artigo discute a circulação e, especialmente, as reminiscências da imagem do menino sírio Aylan Kurdi, pois a imagem se presentifica em outras fotografias e vídeos de conflitos na região da Síria. Questiona-se: em que medida a fotografia do menino se instala como uma fantasmagoria? Assim, acionamos a análise empírica e os conceitos de “iconologia dos intervalos” e “nachleben” de Warburg (2013), de corporeidade em Kamper (2016), e dos aportes específicos da midiatização.Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3160510.15448/1980-3729.2019.2.31605Revista FAMECOS; Vol. 26 No. 2 (2019); e31605Revista FAMECOS; Vol. 26 Núm. 2 (2019); e31605Revista FAMECOS; v. 26 n. 2 (2019); e316051980-37291415-054910.15448/1980-3729.2019.2reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/31605/19265Copyright (c) 2019 Revista FAMECOShttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Rosa, Ana Paula2020-01-08T18:09:35Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/31605Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2020-01-08T18:09:35Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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