POR UMA AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM COMO ATO AMOROSO: 50 anos da oficina pedagógica de Cipriano Luckesi
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
DOI: | 10.20873/uft.2447-4266.2019v5n6p972 |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7031 |
Resumo: | Interview held during the 10th IFMA / Campus Acailândia Technical Meeting on January 23, 2019, with education theorist Cipriano Carlos Luckesi, retired professor of the Faculty of Philosophy and the Graduate Program in Education of the Faculty of Education of the University Federal of Bahia (UFBA). Outstanding theorist in the studies in Evaluation of School Learning, there are 5 decades of seminal reflections on the theme. During the interview, the theorist Cipriano Luckesi spoke about his professional trajectory, and made reflections about the evaluation of learning as a pedagogical act, passing through the evaluation as a love act, the distinction between evaluating and examining until the process of consolidation of the studies in Learning Assessment in Brazil. Finally, he addressed the challenges of education for the teacher of the 21st century, as well as the trajectories, experiences and perspectives of the School Learning Assessment. |
id |
UFT-8_277d46f63e41c39fc76163bedbfebfc5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/7031 |
network_acronym_str |
UFT-8 |
network_name_str |
Revista Observatório |
spelling |
POR UMA AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM COMO ATO AMOROSO: 50 anos da oficina pedagógica de Cipriano LuckesiAVALIAÇÃO ESCOLARAPRENDIZAGEMATO PEDAGÓGICOFAGNO DA SILVA SOARESPRICILA LINHARES FEITOSAInterview held during the 10th IFMA / Campus Acailândia Technical Meeting on January 23, 2019, with education theorist Cipriano Carlos Luckesi, retired professor of the Faculty of Philosophy and the Graduate Program in Education of the Faculty of Education of the University Federal of Bahia (UFBA). Outstanding theorist in the studies in Evaluation of School Learning, there are 5 decades of seminal reflections on the theme. During the interview, the theorist Cipriano Luckesi spoke about his professional trajectory, and made reflections about the evaluation of learning as a pedagogical act, passing through the evaluation as a love act, the distinction between evaluating and examining until the process of consolidation of the studies in Learning Assessment in Brazil. Finally, he addressed the challenges of education for the teacher of the 21st century, as well as the trajectories, experiences and perspectives of the School Learning Assessment.Entrevista realizada durante el X Encuentro Técnico-Pedagógico IFMA / Campus Acailândia el 23 de enero de 2019, con el teórico de la educación Cipriano Carlos Luckesi, profesor jubilado de la Facultad de Filosofía y del Programa de Postgrado en Educación de la Facultad de Educación de la Universidad En el caso de las mujeres. Destacado teórico en los estudios en Evaluación del Aprendizaje Escolar desde hace 5 décadas de reflexiones seminales sobre el tema. Durante la entrevista, el teórico Cipriano Luckesi habló de su trayectoria profesional, e hizo reflexiones acerca de la evaluación del aprendizaje como acto pedagógico, pasando por la evaluación como acto amoroso, la distinción entre evaluar y examinar hasta el proceso de consolidación de los estudios en Evaluación del Aprendizaje en Brasil. Por último, trató de los desafíos de la educación para el profesor del siglo XXI, así como de las trayectorias, experiencias y perspectivas de la Evaluación del Aprendizaje Escolar.Entrevista realizada durante o X Encontro Técnico-Pedagógico IFMA/Campus Açailândia em 23 de janeiro de 2019, com o teórico da educação Cipriano Carlos Luckesi, professor aposentado da Faculdade de Filosofia e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Destacado teórico nos estudos em Avaliação da Aprendizagem Escolar há 5 décadas de reflexões seminais sobre o tema. Durante a entrevista, o teórico Cipriano Luckesi falou de sua trajetória profissional, e fez reflexões acerca da avaliação da aprendizagem como ato pedagógico, passando pela avaliação como ato amoroso, a distinção entre avaliar e examinar até o processo de consolidação dos estudos em Avaliação da Aprendizagem no Brasil. Por fim, tratou dos desafios da educação para o professor do século XXI, bem como, das trajetórias, experiências e perspectivas da Avaliação da Aprendizagem Escolar.Universidade Federal do Tocantins - UFT2019-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/703110.20873/uft.2447-4266.2019v5n6p972Observatory Journal; Vol. 5 No. 6 (2019): v. 5 n. 6 (2019): Netnografia e Humanidades Digitais: perspectivas e desafios Out-Dez (2019); 972-993Observatorio Magazine; Vol. 5 Núm. 6 (2019): v. 5 n. 6 (2019): Netnografia e Humanidades Digitais: perspectivas e desafios Out-Dez (2019); 972-993Observatoire Journal; Vol. 5 No. 6 (2019): v. 5 n. 6 (2019): Netnografia e Humanidades Digitais: perspectivas e desafios Out-Dez (2019); 972-993Revista Observatório ; v. 5 n. 6 (2019): v. 5 n. 6 (2019): Netnografia e Humanidades Digitais: perspectivas e desafios Out-Dez (2019); 972-9932447-426610.20873/uft.2447-4266.2019v5n6reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7031/16346Copyright (c) 2019 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Fagno da Silva2020-01-21T19:28:22Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/7031Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2020-01-21T19:28:22Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
POR UMA AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM COMO ATO AMOROSO: 50 anos da oficina pedagógica de Cipriano Luckesi |
title |
POR UMA AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM COMO ATO AMOROSO: 50 anos da oficina pedagógica de Cipriano Luckesi |
spellingShingle |
POR UMA AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM COMO ATO AMOROSO: 50 anos da oficina pedagógica de Cipriano Luckesi POR UMA AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM COMO ATO AMOROSO: 50 anos da oficina pedagógica de Cipriano Luckesi Soares, Fagno da Silva AVALIAÇÃO ESCOLAR APRENDIZAGEM ATO PEDAGÓGICO FAGNO DA SILVA SOARES PRICILA LINHARES FEITOSA Soares, Fagno da Silva AVALIAÇÃO ESCOLAR APRENDIZAGEM ATO PEDAGÓGICO FAGNO DA SILVA SOARES PRICILA LINHARES FEITOSA |
title_short |
POR UMA AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM COMO ATO AMOROSO: 50 anos da oficina pedagógica de Cipriano Luckesi |
title_full |
POR UMA AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM COMO ATO AMOROSO: 50 anos da oficina pedagógica de Cipriano Luckesi |
title_fullStr |
POR UMA AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM COMO ATO AMOROSO: 50 anos da oficina pedagógica de Cipriano Luckesi POR UMA AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM COMO ATO AMOROSO: 50 anos da oficina pedagógica de Cipriano Luckesi |
title_full_unstemmed |
POR UMA AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM COMO ATO AMOROSO: 50 anos da oficina pedagógica de Cipriano Luckesi POR UMA AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM COMO ATO AMOROSO: 50 anos da oficina pedagógica de Cipriano Luckesi |
title_sort |
POR UMA AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM COMO ATO AMOROSO: 50 anos da oficina pedagógica de Cipriano Luckesi |
author |
Soares, Fagno da Silva |
author_facet |
Soares, Fagno da Silva Soares, Fagno da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Fagno da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
AVALIAÇÃO ESCOLAR APRENDIZAGEM ATO PEDAGÓGICO FAGNO DA SILVA SOARES PRICILA LINHARES FEITOSA |
topic |
AVALIAÇÃO ESCOLAR APRENDIZAGEM ATO PEDAGÓGICO FAGNO DA SILVA SOARES PRICILA LINHARES FEITOSA |
description |
Interview held during the 10th IFMA / Campus Acailândia Technical Meeting on January 23, 2019, with education theorist Cipriano Carlos Luckesi, retired professor of the Faculty of Philosophy and the Graduate Program in Education of the Faculty of Education of the University Federal of Bahia (UFBA). Outstanding theorist in the studies in Evaluation of School Learning, there are 5 decades of seminal reflections on the theme. During the interview, the theorist Cipriano Luckesi spoke about his professional trajectory, and made reflections about the evaluation of learning as a pedagogical act, passing through the evaluation as a love act, the distinction between evaluating and examining until the process of consolidation of the studies in Learning Assessment in Brazil. Finally, he addressed the challenges of education for the teacher of the 21st century, as well as the trajectories, experiences and perspectives of the School Learning Assessment. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7031 10.20873/uft.2447-4266.2019v5n6p972 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7031 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2019v5n6p972 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7031/16346 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 5 No. 6 (2019): v. 5 n. 6 (2019): Netnografia e Humanidades Digitais: perspectivas e desafios Out-Dez (2019); 972-993 Observatorio Magazine; Vol. 5 Núm. 6 (2019): v. 5 n. 6 (2019): Netnografia e Humanidades Digitais: perspectivas e desafios Out-Dez (2019); 972-993 Observatoire Journal; Vol. 5 No. 6 (2019): v. 5 n. 6 (2019): Netnografia e Humanidades Digitais: perspectivas e desafios Out-Dez (2019); 972-993 Revista Observatório ; v. 5 n. 6 (2019): v. 5 n. 6 (2019): Netnografia e Humanidades Digitais: perspectivas e desafios Out-Dez (2019); 972-993 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2019v5n6 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br|| |
_version_ |
1822180329636495360 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2019v5n6p972 |