Oral History visits cinema: Que bom te ver viva and Los Rubios
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1815 |
Resumo: | This article aims to treat cinema, as a way of communicaüon, in its relationship with Oral History and its fies with Present Time History, attempting to tesümonies used as aesthetic and political resources inside films iike Que bom te ver viva, by the Brazilian film maker Lúcia Murat, and Los rubios, by the Argentine film maker Aibertina Carri. Categorized as fictional documentaries, both films deal with the traumas that result of dictatorial violence in their countries of production, in the second half of the twentieth century. How can these films be used as sources of invesügation by studies based on Oral History is a quesüon to be answered in this article. |
id |
UFT-8_28375cab2c557fbbac8fbdf5ab524d2a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/1815 |
network_acronym_str |
UFT-8 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
Oral History visits cinema: Que bom te ver viva and Los RubiosLa historia oral en visita al cine: Que bom te ver viva y Los RubiosA história oral visita o cinema: Que bom te ver viva e Los RubiosLos rubiosCinemaOral HistoryQue bom te ver viva; Los rubiosCinemaOral HistoryQue bom te ver viva; Los rubiosLos rubiosCinemaHistoria oralQue bom te ver viva; Los rubiosCineHistoria oralQue bom te ver viva; Los rubiosCinemaHistória oralQue bom te ver viva; Los rubiosCinemaHistória oralQue bom te ver viva; Los rubiosThis article aims to treat cinema, as a way of communicaüon, in its relationship with Oral History and its fies with Present Time History, attempting to tesümonies used as aesthetic and political resources inside films iike Que bom te ver viva, by the Brazilian film maker Lúcia Murat, and Los rubios, by the Argentine film maker Aibertina Carri. Categorized as fictional documentaries, both films deal with the traumas that result of dictatorial violence in their countries of production, in the second half of the twentieth century. How can these films be used as sources of invesügation by studies based on Oral History is a quesüon to be answered in this article. Este artículo relaciona el cine, como medio de comunicación, a la historia oral y sus entrelazamientos con la historia dei tiempo presente, al atentar para los tesümonios utilizados como recurso estético y político en las películas Que bom te ver viva, de la realizadora brasileha Lúcia Murat, y Los rubios, de la argentina Aibertina Carri. Categorizadas como documentales-ficciones, las dos películas se llevan con los traumas resultantes de la violência dictatorial en sus países de origen, en la segunda mitad dei siglo XX. En que medida sirven estas películas como fuentes para los estúdios basados en la historia oral es lo que pretendemos discutir en este artículo.Este artigo relaciona o cinema, como meio de comunicação, à história oral e seus entrelaçamentos com a história do tempo presente, atentando para os testemunhos, utilizados como recurso estético e político nos filmes Que bom te ver viva, da cineasta brasileira Lúcia Murat, e Los rubios, da argentina Albertina Carri. Podendo ser categorizadas como documentários-ficção, ambas as realizações lidam com os traumas resultantes da violência ditatorial em seus países de origem, na segunda metade do século XX. Em que medida servem estes filmes como fontes para estudos que se apoiam na história oral é o que pretendemos discutir neste artigo. Universidade Federal do Tocantins - UFT2016-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/181510.20873/uft.2447-4266.2016v2n1p118Observatory Journal; Vol. 2 No. 1 (2016): Vol. 2 N. 1 (2016) Comunicação, História Oral e Tempo Presente Jan-Abril 2016; 118-137Observatorio Magazine; Vol. 2 Núm. 1 (2016): Vol. 2 N. 1 (2016) Comunicação, História Oral e Tempo Presente Jan-Abril 2016; 118-137Observatoire Journal; Vol. 2 No. 1 (2016): Vol. 2 N. 1 (2016) Comunicação, História Oral e Tempo Presente Jan-Abril 2016; 118-137Revista Observatório ; v. 2 n. 1 (2016): Vol. 2 N. 1 (2016) Comunicação, História Oral e Tempo Presente Jan-Abril 2016; 118-1372447-426610.20873/uft.2447-4266.2016v2n1reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1815/8685https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1815/10910https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1815/10911https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1815/10912https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1815/10913https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1815/10914Século XX/XXICopyright (c) 2016 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessVeiga, Ana Maria2022-03-04T13:26:54Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/1815Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:26:54Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Oral History visits cinema: Que bom te ver viva and Los Rubios La historia oral en visita al cine: Que bom te ver viva y Los Rubios A história oral visita o cinema: Que bom te ver viva e Los Rubios |
title |
Oral History visits cinema: Que bom te ver viva and Los Rubios |
spellingShingle |
Oral History visits cinema: Que bom te ver viva and Los Rubios Veiga, Ana Maria Los rubios Cinema Oral History Que bom te ver viva; Los rubios Cinema Oral History Que bom te ver viva; Los rubios Los rubios Cinema Historia oral Que bom te ver viva; Los rubios Cine Historia oral Que bom te ver viva; Los rubios Cinema História oral Que bom te ver viva; Los rubios Cinema História oral Que bom te ver viva; Los rubios |
title_short |
Oral History visits cinema: Que bom te ver viva and Los Rubios |
title_full |
Oral History visits cinema: Que bom te ver viva and Los Rubios |
title_fullStr |
Oral History visits cinema: Que bom te ver viva and Los Rubios |
title_full_unstemmed |
Oral History visits cinema: Que bom te ver viva and Los Rubios |
title_sort |
Oral History visits cinema: Que bom te ver viva and Los Rubios |
author |
Veiga, Ana Maria |
author_facet |
Veiga, Ana Maria |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Veiga, Ana Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Los rubios Cinema Oral History Que bom te ver viva; Los rubios Cinema Oral History Que bom te ver viva; Los rubios Los rubios Cinema Historia oral Que bom te ver viva; Los rubios Cine Historia oral Que bom te ver viva; Los rubios Cinema História oral Que bom te ver viva; Los rubios Cinema História oral Que bom te ver viva; Los rubios |
topic |
Los rubios Cinema Oral History Que bom te ver viva; Los rubios Cinema Oral History Que bom te ver viva; Los rubios Los rubios Cinema Historia oral Que bom te ver viva; Los rubios Cine Historia oral Que bom te ver viva; Los rubios Cinema História oral Que bom te ver viva; Los rubios Cinema História oral Que bom te ver viva; Los rubios |
description |
This article aims to treat cinema, as a way of communicaüon, in its relationship with Oral History and its fies with Present Time History, attempting to tesümonies used as aesthetic and political resources inside films iike Que bom te ver viva, by the Brazilian film maker Lúcia Murat, and Los rubios, by the Argentine film maker Aibertina Carri. Categorized as fictional documentaries, both films deal with the traumas that result of dictatorial violence in their countries of production, in the second half of the twentieth century. How can these films be used as sources of invesügation by studies based on Oral History is a quesüon to be answered in this article. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-05-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1815 10.20873/uft.2447-4266.2016v2n1p118 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1815 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2016v2n1p118 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1815/8685 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1815/10910 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1815/10911 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1815/10912 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1815/10913 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1815/10914 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/zip application/x-gzip application/zip |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 2 No. 1 (2016): Vol. 2 N. 1 (2016) Comunicação, História Oral e Tempo Presente Jan-Abril 2016; 118-137 Observatorio Magazine; Vol. 2 Núm. 1 (2016): Vol. 2 N. 1 (2016) Comunicação, História Oral e Tempo Presente Jan-Abril 2016; 118-137 Observatoire Journal; Vol. 2 No. 1 (2016): Vol. 2 N. 1 (2016) Comunicação, História Oral e Tempo Presente Jan-Abril 2016; 118-137 Revista Observatório ; v. 2 n. 1 (2016): Vol. 2 N. 1 (2016) Comunicação, História Oral e Tempo Presente Jan-Abril 2016; 118-137 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2016v2n1 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br|| |
_version_ |
1797174752070074368 |