EVASION IN THE PHYSICS COURSE OF FEDERAL UNIVERSITY OF TOCANTINS: diagnosis and first results of an intervention project
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6696 |
Resumo: | The low demand and the escape of the Physics Degree programs motivates the current analysis of data in the University Federal do Tocantins (UFT) program and presents a diagnosis about the relation between the offer of Physics teachers and the High School students formation. The analyzes point to the inability of the Higher Education System to meet the demand of teachers, which implies quantitatively and qualitatively in the scientific training of Brazilian students. The diagnosis shows the necessity of the intervention and evaluates the first data of the Institutional Program of Support to the Incoming Student on one of the disciplines of the program curriculum. The first results show a significant impact on student dropout. |
id |
UFT-8_2a076d56fbd686b65e76fef2ec3b7558 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/6696 |
network_acronym_str |
UFT-8 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
EVASION IN THE PHYSICS COURSE OF FEDERAL UNIVERSITY OF TOCANTINS: diagnosis and first results of an intervention projectEVALA EN EL CURSO DE LICENCIATURA EN FÍSICA DE LA UNIVERSIDAD FEDERAL DEL TOCANTINS: diagnóstico y primeros resultados de un proyecto de intervenciónEVASÃO NO CURSO DE LICENCIATURA EM FÍSICA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DO TOCANTINS: diagnóstico e primeiros resultados de um projeto de intervençãoPhysics DegreeDropoutTeacher TrainingDropoutDegreePhysicsLicenciatura en FísicaEvasiónFormación de profesores.EvasiónLicenciaturaFísicaLicenciatura em FísicaEvasãoFormação de professoresEvasãoLicenciaturaFísicaThe low demand and the escape of the Physics Degree programs motivates the current analysis of data in the University Federal do Tocantins (UFT) program and presents a diagnosis about the relation between the offer of Physics teachers and the High School students formation. The analyzes point to the inability of the Higher Education System to meet the demand of teachers, which implies quantitatively and qualitatively in the scientific training of Brazilian students. The diagnosis shows the necessity of the intervention and evaluates the first data of the Institutional Program of Support to the Incoming Student on one of the disciplines of the program curriculum. The first results show a significant impact on student dropout.La baja demanda y la evasión de los cursos de Licenciatura en Física motivan el presente análisis de datos del curso en la Universidad Federal de Tocantins (UFT) y presenta un diagnóstico sobre la relación entre la oferta de profesores de Física y la formación de estudiantes en Nivel Medio. Los análisis apuntan a la incapacidad del Sistema de Enseñanza Superior en suplir la demanda de profesores, lo que implica cuanti y cualitativamente en la formación científica de los estudiantes brasileños. El diagnóstico muestra la necesidad de la intervención y evalúa los primeros datos del Programa Institucional de Apoyo al Discente Ingreso sobre una de las disciplinas del Currículo del Curso. Los primeros resultados muestran un impacto significativo en la evasión de los estudiantes.A baixa procura e a evasão dos cursos de Licenciatura em Física motivam a presente análise de dados do curso na Universidade Federal do Tocantins (UFT) e apresenta um diagnóstico sobre a relação entre a oferta de professores de Física e a formação de estudantes em Nível Médio. As análises apontam para a incapacidade do Sistema de Ensino Superior em suprir a demanda de professores, o que implica quanti e qualitativamente na formação científica dos estudantes brasileiros. O diagnóstico mostra a necessidade da intervenção e avalia os primeiros dados do Programa Institucional de Apoio ao Discente Ingressante sobre uma das disciplinas do Currículo do Curso. Os primeiros resultados mostram um impacto significativo na evasão dos estudantes.Universidade Federal do Tocantins - UFT2019-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/669610.20873/uft.2447-4266.2019v5n5p482Observatory Journal; Vol. 5 No. 5 (2019): v. 5 n. 5 (2019): Tecnologias ciberculturais e Educação Empreendedora Ago (2019); 482-508Observatorio Magazine; Vol. 5 Núm. 5 (2019): v. 5 n. 5 (2019): Tecnologias ciberculturais e Educação Empreendedora Ago (2019); 482-508Observatoire Journal; Vol. 5 No. 5 (2019): v. 5 n. 5 (2019): Tecnologias ciberculturais e Educação Empreendedora Ago (2019); 482-508Revista Observatório ; v. 5 n. 5 (2019): v. 5 n. 5 (2019): Tecnologias ciberculturais e Educação Empreendedora Ago (2019); 482-5082447-426610.20873/uft.2447-4266.2019v5n5reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6696/16271Copyright (c) 2019 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Erica CupertinoSoares, Denisia BritoDesidério, Shirlei NabarreteRocha, Alexsandro Silvestre da Rocha Silvestre da2022-03-04T13:04:55Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/6696Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:04:55Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EVASION IN THE PHYSICS COURSE OF FEDERAL UNIVERSITY OF TOCANTINS: diagnosis and first results of an intervention project EVALA EN EL CURSO DE LICENCIATURA EN FÍSICA DE LA UNIVERSIDAD FEDERAL DEL TOCANTINS: diagnóstico y primeros resultados de un proyecto de intervención EVASÃO NO CURSO DE LICENCIATURA EM FÍSICA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DO TOCANTINS: diagnóstico e primeiros resultados de um projeto de intervenção |
title |
EVASION IN THE PHYSICS COURSE OF FEDERAL UNIVERSITY OF TOCANTINS: diagnosis and first results of an intervention project |
spellingShingle |
EVASION IN THE PHYSICS COURSE OF FEDERAL UNIVERSITY OF TOCANTINS: diagnosis and first results of an intervention project Gomes, Erica Cupertino Physics Degree Dropout Teacher Training Dropout Degree Physics Licenciatura en Física Evasión Formación de profesores. Evasión Licenciatura Física Licenciatura em Física Evasão Formação de professores Evasão Licenciatura Física |
title_short |
EVASION IN THE PHYSICS COURSE OF FEDERAL UNIVERSITY OF TOCANTINS: diagnosis and first results of an intervention project |
title_full |
EVASION IN THE PHYSICS COURSE OF FEDERAL UNIVERSITY OF TOCANTINS: diagnosis and first results of an intervention project |
title_fullStr |
EVASION IN THE PHYSICS COURSE OF FEDERAL UNIVERSITY OF TOCANTINS: diagnosis and first results of an intervention project |
title_full_unstemmed |
EVASION IN THE PHYSICS COURSE OF FEDERAL UNIVERSITY OF TOCANTINS: diagnosis and first results of an intervention project |
title_sort |
EVASION IN THE PHYSICS COURSE OF FEDERAL UNIVERSITY OF TOCANTINS: diagnosis and first results of an intervention project |
author |
Gomes, Erica Cupertino |
author_facet |
Gomes, Erica Cupertino Soares, Denisia Brito Desidério, Shirlei Nabarrete Rocha, Alexsandro Silvestre da Rocha Silvestre da |
author_role |
author |
author2 |
Soares, Denisia Brito Desidério, Shirlei Nabarrete Rocha, Alexsandro Silvestre da Rocha Silvestre da |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, Erica Cupertino Soares, Denisia Brito Desidério, Shirlei Nabarrete Rocha, Alexsandro Silvestre da Rocha Silvestre da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Physics Degree Dropout Teacher Training Dropout Degree Physics Licenciatura en Física Evasión Formación de profesores. Evasión Licenciatura Física Licenciatura em Física Evasão Formação de professores Evasão Licenciatura Física |
topic |
Physics Degree Dropout Teacher Training Dropout Degree Physics Licenciatura en Física Evasión Formación de profesores. Evasión Licenciatura Física Licenciatura em Física Evasão Formação de professores Evasão Licenciatura Física |
description |
The low demand and the escape of the Physics Degree programs motivates the current analysis of data in the University Federal do Tocantins (UFT) program and presents a diagnosis about the relation between the offer of Physics teachers and the High School students formation. The analyzes point to the inability of the Higher Education System to meet the demand of teachers, which implies quantitatively and qualitatively in the scientific training of Brazilian students. The diagnosis shows the necessity of the intervention and evaluates the first data of the Institutional Program of Support to the Incoming Student on one of the disciplines of the program curriculum. The first results show a significant impact on student dropout. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6696 10.20873/uft.2447-4266.2019v5n5p482 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6696 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2019v5n5p482 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6696/16271 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 5 No. 5 (2019): v. 5 n. 5 (2019): Tecnologias ciberculturais e Educação Empreendedora Ago (2019); 482-508 Observatorio Magazine; Vol. 5 Núm. 5 (2019): v. 5 n. 5 (2019): Tecnologias ciberculturais e Educação Empreendedora Ago (2019); 482-508 Observatoire Journal; Vol. 5 No. 5 (2019): v. 5 n. 5 (2019): Tecnologias ciberculturais e Educação Empreendedora Ago (2019); 482-508 Revista Observatório ; v. 5 n. 5 (2019): v. 5 n. 5 (2019): Tecnologias ciberculturais e Educação Empreendedora Ago (2019); 482-508 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2019v5n5 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br|| |
_version_ |
1797174756118626304 |